اهمیت چک لیست سئو
وقتی شما می توانید با استفاده از سئو کردن سایت خود به بیش ترین بازدید ممکن در نتایج سرچ گوگل برسید، پس چرا نباید سایت خود را بهینه سازی کنید؟
برای سئو سایت خود، نیاز به یک شرکت سئو سایت حرفه ای دارید، هر سئو کار ممکن است در طول سئو کردن سایت کافرمای خود مواردی از بهینه سازی را فراموش کند. پس بسیار خوش آیند تر است که از چک لیست بسیار کامل و update شده استفاده کند که هم طبق اولویت های سئو پیش برود و هم موردی را از قلم نیندازد. چه بهتر که بدانید چه چیزی برای رنک سایت شما بد است و چه چیزی خوب است. همه این موارد در چک لیست سئو تارنماگستر ذکر شده است که امروز قصد داریم تا آن را با شما به اشتراک بگذاریم.
سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟
روزانه افراد خیلی زیادی از گوگل سوال می پرسند و برای پیدا کردن جواب خود یا خرید محصول مورد نظر فقط روی نتایج صفحه ۱ گوگل یا بهتر است بگوییم روی ۵ جایگاه اول کلیک می کنند. پس اگر می خواهید دیده شوید یا می خواهید فروش محصول خود را بیش تر کنید بهتر است سایت خود را به یک شرکت خدمات سئو حرفه ای بسپارید تا وبسایت شما را برای موتور های جستجو بهینه کنند.
هزینه ی کمتر سئو نسبت به هزینه تبلیغات
به هرحال سئو هم هزینه هایی برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت. اما سطح این هزینه ها بسیار کمتر از تبلیغات و قیمت های سرسام آور آن است. همچنین بازدهی سئو در بلند مدت بهتر از تبلیغاتی است که در کوتاه مدت سودی به شما می رسانند. تبلیغات میدانی ممکن است بازدهی مناسبی به همراه نداشته باشند. اما شک نکنید که سئو درآمد زیادی برای وب سایت شما به ارمغان خواهد آورد.
هزینه تبلیغات کلیکی گوگل ادز
مدنظر داشته باشید که اگر شما روی سئو سایت خود کار کنید، متقابلاً هزینه تبلیغات کلیکی گوگل ادز شما نیز کم تر می شود.
فروش خود را با سئو سایت چند برابر کنید
شمایی که وارد تجارت آنلاین شده اید بدون شک به دنبال کسب سود و درآمد بلند مدت یا کوتاه مدت هستید. هنگامی که سئو سایت خود را تقویت می کنید و در رتبه های بالای گوگل قرار می گیرید بدون شک در معرض دید افراد بیشتری خواهید بود. که ممکن است به کالا یا خدمات شما نیاز داشته باشند. بدین صورت می توانید فروش بیشتر و بهتری را در اهداف بلند یا کوتاه مدت خود دنبال کنید.
قبل از این که به سراغ چک لیست سئو برویم همین الان سئو سایت خود را به ما بسپارید.
چک لیست روزانه سئو
برای موفقیت در پروژه خود، فعالیت های سئو باید به طور منظم انجام شود. اگر هر روز روی سئوی خود تمرکز داشته باشید و اصلاحاتی انجام دهید، می توانید برتری رقابتی نسبت به رقبای خود در بازار کسب کنید و با دانستن اینکه وب سایت شما با الگوریتم های Google مطابقت دارد، با آرامش رویای رقیبتان شوید.
در طول یک 24 ساعت هر سئوکار حرفه ای باید یک سری اقداماتی را روی سایت مورد نظر انجام دهد تا بتاوند از رقبان خود پیشی بگیرد،این اقدامات شامل:
1. نظارت داشتن بر google search console/سرچ کنسول گوگل
2. نظارت داشتن بر google analytics/گوگل انالیتیکس
3. خطاها یا ارورهای وب سایت را بررسی کنید
4. سرعت سایت خود را هر روز چک کنید
5. رنک کلمات کلیدی خود را هر روز چک کنید
6. برای وب سایت خود بک لینک ایجاد کنید
7. در شبکه های اجتماعی فعال باشید
بهترین چک لیست سئو
نحوه استفاده از چک لیست سئو
ما این چک لیست را به بخش هایی تقسیم کرده ایم که محورهای اصلی سئو را پوشش می دهد:
-
SEO basics
-
تحقیق کلمات کلیدی
-
Technical SEO
-
On page SEO و محتوا
-
Off page SEO
اگر می خواهید برای سایت مورد نظر خود یک برنامه ریزی و استراتژی سئوی خوب داشته باشید باید روی همه موارد جامع زیر تمرکز داته باشید.
چک لیست اولیه سئو
برای موفقیت در سئو، باید اصول اولیه را سئو را رعایت کنید. اگر اصول اولیه سئو را رعایت نکنید سایت شما در رنک گرفتن 100% به مشکل می خورد.
نکات زیر پایه و اساس اولیه سئو هستند که هر سئو کار حرفه ای باید آن ها را در قدم اول انجام دهد.
1. google search console را راه اندازی کنید
گوگل وبمستر تولز (یا بهتر است آن را با نام جدیدش کنسول جستجوی گوگل Google Search Console صدا کنیم) ابزاری است که به شما کمک میکند بر عملکرد سایت خود در نتایج جستجوی گوگل نظارت کنید و از مشکلات احتمالی سایت تان با گوگل با خبر شوید.
این یکی از بهترین ابزارها برای درک بهتر اینکه گوگل چگونه وب سایت شما را می بیند است.
امکانات گوگل سرچ کنسول
-
دسترسی به مشاهده وضعیت ایندکس و بهبود سئو سایت
-
معرفی نقشه وب سایت(sitemap) به موتور جستجوی گوگل
-
آخرین بازدید گوگل و آمار کلمات کلیدی
-
حفظ سایت خود با کمترین اختلال احتمالی در موتور های جستجوی گوگل
-
حذف صفحاتی که نمی خواهیم در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود
-
بررسی محتوای اسپم شده توسط گوگل
-
مشاهده اینکه چه جستجوهایی باعث شده است صفحات وب سایت ما در نتایج گوگل نمایش داده شود و کدامین جستجو ها باعث ترافیک بیشتر وب سایت ما شده است. آیا قیمت ها، توضیحات، اتفاقات در صفحه نتایج گوگل به درستی نمایش داده می شود. آیا وب سایت کارایی لازم جهت مشاهده در موبایل را دارد.
-
تعیین نحوه نمایش دامنه در نتایج جستجو به همراه www و یا بدون www
برای درک بهتر و یادگیری google search console مقاله پیشنهادی ما را مطالعه کنید
2. Google Analytics/گوگل انالیتیکس را راه اندازی کنید
در گام دوم اقدامات چک لیست سئو، باید به سراغ گوگل آنالیتیکس بروید.
گوگل آنالیتیکس ابزاری برجسته در تجزیه و تحلیل داده های دیجیتال است که به شما کمک می کند در لحظات حساس بهترین تصمیم را بگیرید.
گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس های رایگان گوگل است که در سال ۲۰۰۶ با خریداری Urchin متولد شد. از آن زمان، سرویس گوگل آنالیتیکس یکی از برترین پلتفرم های حرفه ای در ارزیابی و اندازه گیری معیارها به شمار می رود.
ابزار گوگل آنالیتیکس امکان ردیابی وبسایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی را برای شما فراهم می کند. علاوه بر این، گزارش هایی از پیش تعیین شده و قابل تنظیم را در اختیار شما قرار می دهد.
به نوشته ویکی پدیا:
گوگل آنالیتیکس با توجه به تعداد مخاطبان، میزان فروش، رفتار کاربران و نرخ تبدیل در وبسایت، اطلاعات دسته بندی شده ای از ترافیک بازدیدکنندگان، به شما ارائه می دهد.
دلیل دیگر برتر بودن گوگل آنالیتیکس نسبت به دیگر ابزار های مشابه این است که گوگل انالیتیکس داده ها و معیار های بیشتری در ارزیابی خود به کار می گیرد. این ابزار روی عناصر متنوع و حیاتی مانند موارد زیر کار می کند:
-
تعداد بازدیدها
-
مدت زمان بازدید
-
منابع ترافیک
-
صفحات بازدیدشده
برای درک بهتر و یادگیری google analytics مقاله پیشنهادی ما را مطالعه کنید
3.افزونه یا پلاگین های سئو (اگر از وردپرس استفاده می کنید)
در گام سوم چک لیست سئو باید به سراغ افزونه های سئو ی وردپرس برویم.
اگر از وردپرس استفاده می کنید، باید افزونه های SEO را نصب کنید.
بهینه سازی سایت شما با استفاده از پلاگین ها یا افزونه ها برای موتورهای جستجو بسیار آسان خواهد بود. و به شما در جنبه های فنی SEO، مانند پیاده سازی نقشه های سایت robots.txt و XML کمک می کند.
محبوب ترین افزونه ها عبارتند از:
-
Yoast
-
rank math
ایجاد site map یا نقشه سایت
نقشه سایت فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تمام محتوای وب سایت شما را بیابند، بخزند و فهرست کنند.
site map صفحهها و فایلهایی که فکر میکنید مهم هستند را برجسته میکند و اطلاعات ارزشمندی در مورد آنها ارائه میکند.
به عنوان مثال، زمانی که صفحه را به روز رسانی می کنید، یا اگر صفحهای دارای نسخههای زبان جایگزین است site map به گوگل دستور خزیدن می دهد
5. یک فایل Robots.txt ایجاد کنید
Robots.txt فایلی است که به موتورهای جستجو می گوید کدام صفحات و فایل ها را crawl یا crawl نکنند
فایل Robots.txt شبیه عکس زیر است:
فایل Robots.txt واقعاً مهم هستش. آنها نحوه دسترسی خزنده های وب و فهرست بندی سایت شما را هماهنگ می کنند و محتوای شما را به جستجوگران نشان می دهند.
با تایپ URL صفحه اصلی خود و افزودن /robots.txt می توانید فایل robots.txt خود را مشاهده کنید.
به عنوان مثال، https://tarnamagostar.ir/robots.txt
6. Search Console را برای manual action بررسی کنید
جریمههای دستی گوگل بیشتر در مورد لینکها و محتوای اسپم اعمال میشوند. اسپمها مواردی هستند که برای کاربران تجربهای ناخوشایند ایجاد میکنند و گوگل به شدت در موردشان حساس است.
خطای User-generated spam
این مورد به مطالب اسپمی که کاربران سایت ایجاد کردهاند برمیگردد. معمولا این نوع اسپم در انجمنها یا پروفایل کاربران دیده میشود. برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید:
صفحاتی از سایت را که ممکن است کاربران در آنها مطلبی قرار داده باشند، پیدا کنید.
دنبال پستها و پروفایلهای تبلیغاتی بگردید. مثلا پروفایلی با نام «تخفیف بیمه» یا پستهایی که لینکهای نامربوط در آنها گذاشته شده است یا پروفایلهایی که به نظر میرسد اتوماتیک ساخته شدهاند نه توسط یک کاربر.
سایت را در گوگل با دستور site: برای محتوای نامرتبط سرچ کنید. مثلا: بیمه site:example.com
هر محتوای نامناسبی را حذف کنید.
وقتی مطمئن شدید هیچ محتوای اسپمی روی سایت باقی نمانده است، در گزارش Manual Action در سرچ کنسول جدید روی گزینه Request review کلیک کنید تا درخواست بازبینی برای کارمندان گوگل ارسال شود.
7. ایندکس شدن سایت شما از طریق گوگل
بخشی از پوشش اصول سئوی شما این است که مطمئن شوید که گوگل می تواند وب سایت شما را ایندکس کند یا نه؟
Indexability توانایی موتور جستجو برای تجزیه و تحلیل و افزودن یک صفحه به فهرست خود است. بنابراین می تواند در نتایج جستجو نشان داده شود.
برای اینکه سریع مطمئن شوید موتورهای جستجو می توانند سایت شما را بخزند و فهرست کنند، از ابزار سایت ahref استفاده کنید.
چک لیست تحقیقات کلمات کلیدی
پژوهش و تحقیق کلمات کلیدی فرایندی است که برای پیدا کردن کلمات و عباراتی که افراد برای جستجو اطلاعات و محتوای آنلاین مربوط به وب سایت یک تجارت یا کسب و کار به کار می برند گفته می شود.
درحوزه بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ تحقیق کلید واژه ای بنیاد یا اساس یک محتوا می باشد. یک کلیدواژه رابط بین محتوای سرچ کاربران لا محتوای شما است.. پس در انتخاب کلیدواژه های مناسب دقت زیادی به خرج دهید تا رتبه سایت شما در بین رقبای کسب و کارتان بالا رود.
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب می تواند باعث پیشرفت سایت شما شود و در مقابل انتخاب کلمات کلیدی نا مناسب عامل شکست وب سایت شما را به دنبال دارد.
با انتخاب کلیدواژه درست علاوه بر اینکه نشان می دهید که کلمات کلیدی درستی را برای محتوای خود استفاده کرده اید، به مشتریان هدف خود نشان داده اید که خواسته شان از محصولات یا خدمات شما چیست و چه نیازی به محصول یا خدمات شما دارند.
تحقیقات کلیدواژه ای به شما در فروش محصولات کمک می کند و درصد فروش را افزایش می دهد. همچنین به حفظ و پشتیبانی از مشتریان کمک می کند.
همانطور که بیان کردیم در دیجیتال مارکتینگ بر استفاده از کلمات کلیدی در تولید محتوا بسیار تاکید شده است، کلمات کلیدی در سئو سایت نقش اول را بازی میکند و سبب می شود تا مشتریان شما را بیابند و همین عاملی خواهد بود تا رتبه شما در گوگل افزایش یابد، می توانید با مطالعه ابزار های سئو از جمله کیورد پلنر (keyword planner)، گوگل سرچ کنسول (Google search consoel) و ابزارهای سئو دیگر که در صفحه سئو به شما معرفی کرده ایم، بهترین کلمات کلیدی را برای تولید محتوا سایت خود بیابید.
1-هدف از جستجوی بهترین کلمات کلیدی را بهخوبی درک کنید
باید بهخوبی بدانید که از جستجوی کلمهی کلیدی چه هدفی دارید؛ بهعنوان مثال:
آیا قصدتان از انتخاب یک کلمهی کلیدی، انجام تحقیق در مورد بازار و تقاضای موجود برای محصولتان است؟
آیا منظورتان از جستجوی یک کلمهی کلیدی انجام خرید و فروش است؟
آیا فقط میخواهید در مورد موضوعی در زمینهی کسبوکارتان، اطلاعاتی جمعآوری کنید؟
2.معنای «کلمات کلیدی طولانی» و «کلمات هم معنا با کلمهی کلیدی اصلی» را یاد بگیرید و در چک لیست جستجوی کلمات کلیدی آنها را کنترل کنید.
کلمات کلیدی طولانی یا همان long tail keywords
بهعنوان توضیحی مختصر، در «کلمات کلیدی طولانی» نیازِ مشتری دقیقاً گنجانده میشود.
مثال: اگر شما عبارت (خرید کیف) را بهعنوان تنها کلمهی کلیدی خود انتخاب کنید، هدفگذاری شما چندان دقیق نخواهد بود.
اگر شما بیشتر روی فروش کیف زنانه خارجی متمرکز باشید، مسلماً انتخاب عبارت کلیدی (کیف زنانه خارجی) انتخاب دقیقتری خواهد بود و مشتریان مناسبتری را به وبسایت شما جذب خواهد کرد، یعنی مشتریانی که قصد خرید هر نوع کیفی را ندارند بلکه فقط میخواهند کیف زنانه خارجی بخرند.
کلمات کلیدی دم بلند را با "پیشنهاد گوگل" کشف کنید
این یکی از بهترین راه ها برای کشف کلمات کلیدی دم بلند است.
در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است.
ابتدا یک کلمه کلیدی را در گوگل تایپ کنید.
اما دکمه enter… یا «جستجوی Google» را فشار ندهید. در عوض، کلمات کلیدی را که گوگل به شما نشان می دهد بررسی کنید:
به کار بردن «کلمات هم معنا با کلمهی کلیدی اصلی»
این کار، باعث تقویت هرچه بیشتر محتوا برای شناسایی سریعتر توسط رباتهای موتورهای جستجو میشود.
مثلاً اگر مقالهای برای همان عبارت کلیدیِ (کیف زنانه خارجی) مینویسید باید در محتوای موردنظرتان، از کلمات هم معنی یا مترادف یا شبیه به آن هم که توسط مشتریان در گوگل جستجو شدهاند، استفاده کنید، مثلاً برای عبارت کلیدی «کیف زنانه خارجی» (در صورتی که چنین کلماتی تا حدی در گوگل استفاده شده باشند)، بهتر است از آنها هم در محتوای خود استفاده کنید، مثلِ (برند کیف خارجی زنانه- ارزنترین کیف خارجی زنانه؛ بهترین کیف خارجی زنانه) و…
3.حداقل از دو ابزار برای جمعآوری دادهها و کلمات کلیدی استفاده کنید
این مورد، یکی از موارد مهم چک لیست جستجوی کلمات کلیدی است.
استفاده از حداقل، دو ابزار برای جمعآوری داده و کلمات کلیدی، باعث گسترش چشمانداز شما در مورد موضوع موردعلاقهتان خواهد شد و نتیجه کار شما را کاملتر خواهد کرد.
دوتا از ابزار هایی که می توانید برای تحقیقات کلمات کلیدی خود استفاده کنید KWfinder و KW planner هستند.
KW finder این قابلیت ها را به ما می دهد:
-
حجم جستجو/search volume
-
دشواری کلمه کلیدی/keyword difficulty
-
CPC
-
Trends
-
بازدیدهای تخمینی/Estimated visits
چک لیست سئو on-page
اکنون زمان آن رسیده است که محتوای خود را با استفاده از تعداد انگشت شماری از تکنیک های سئو on-page بهینه کنید.
1.کلمه کلیدی خود را در URL وارد کنید
URL شما به گوگل کمک می کند تا بفهمد صفحه شما چیست. به علاوه، یک URL غنی از کلمه کلیدی می تواند CTR ارگانیک شما را بهبود بخشد.کلمه کلیدی خود را در URL خود وارد کنید. یعنی اگر کلمه کلیدی خود را در url وارد کنید score مثبت برای رنگک شما در نتایج جستوجوی گوگل دلرد.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی هدف من برای این صفحه "چک لیست سئو" است.
2.از URL کوتاه استفاده کنید
URL های خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید. چرا؟ تجزیه و تحلیل اخیر 11.8 میلیون نتیجه جستجوی گوگل نشان داد که URL های کوتاه بهترین رتبه را در گوگل دارند.
3.از کلمه کلیدی خود یک بار در 150 کلمه اول استفاده کنید
گوگل به 100 تا 150 کلمه اول صفحه شما اهمیت بیشتری می دهد. پس حتما یک بار در اینجا از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، برای این پست من، می توانید ببینید که من از عبارت "چک لیست سئو" بلافاصله استفاده می کنم:
4. از کلمات کلیدی خود در تایتل ها مثل h1,h2,h3 و... استفاده کنید.
5. چک لیست سئو 2023 تارنماگستر می گوید: عکس ها را بهینه کنید
برای بهینه کردن عکس ها چند نکته است که باید به انها توجه کنید:
-
alt عکس ها یا همان متن جایگزین، که باید مربوط به عکس و حتماً دارای کلید واژه باشد.
-
سایز عکس ها بسیار مهم هستند. اگر سایز آنها را درست تعریف نکنید ممکن است کسانی از گوشی برای رسیدن به صفحه شما استفاده می کنند عکس ها را به صورت ناقص یا زیادی بزرگ ببینند.
-
حجم عکس ها نیز بسیار مهم هستند، زیرا اگر حجم آنها زیادی بالا باشند باعث پایین امدن سرعت سایت شما می شوند.
6. برای تکرار نکردن زیاد کلمات کلیدی می توانید از مترادف های آن استفاده کنید
7. لینک سازی داخلی انجام دهید
برای یاد گیری نحوه لینک سازی داخلی می توانید مقاله پیشنهادی ما را مطالعه کنید:
8.سعی کنید در صفحه خود لینک های خارجی نیز بدهید.
برای مثال من در این مقاله google analytics را به خود صفحه اصلی این سایت لینک کردم.
چک لیست سئو تکنیکال
سئوی تکنیکال می تواند رتبه شما را بالا ببرد یا شکست دهد. خوشبختانه، رفع مشکلات تکنیکال سئو کار چندان سختی نیست... به خصوص اگر موارد موجود در این چک لیست را دنبال کنید.
1. خطاهای Crawl را شناسایی کنید
"خطای خزیدن" یا crawl error به این معنی است که گوگل برای مشاهده یک صفحه در سایت شما مشکل دارد. و اگر آنها نتوانند صفحه شما را ببینند، برای هیچ چیز رتبه ای نخواهد داشت.
2. مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل مناسب است
گوگل اخیراً یک «شاخص موبایل اول» یا “Mobile-First Index“ جدید راه اندازی کرده است.
یعنی:
اگر سایت شما برای موبایل بهینه سازی یا سئو نشده باشد، رتبه خوبی نخواهد داشت.
خوشبختانه، شما به راحتی می توانید با تست موبایل friendly گوگل، سازگاری سایت خود را با موبایل ببینید.
می توانید از طریق لینک زیر mobile friendly test را انجام دهید
https://search.google.com/test/mobile-friendly
فقط کافیست صفحه ای از سایت خود را وارد کنید ... و یک پاسخ واضح "بله یا نه" دریافت کنید.
3. تعمیر لینک های شکسته
لینک های شکسته واقعاً می توانند به سئوی شما آسیب بزنند. بنابراین مطمئناً می خواهید پیوندهای خراب را پیدا کنید ... و آنها را تعمیر کنید.
ساده ترین راه برای انجام این کار؟
این یک ابزار رایگان است که سایت شما را برای لینک های شکسته اسکن می کند:
4. مطمئن شوید که سایت شما از پروتوکل https:// برخوردار باشد
5. سرعت سایت خود را چک کنید
آیا سایت شما خیلی سریع لود می شود؟ در غیر این صورت، سایت شما نیز رتبه ای نخواهد داشت.
به همین دلیل است که باید به PageSpeed Insights بروید.
این ابزار رایگان به شما امکان می دهد بدانید سایت شما با چه سرعتی برای کاربران دسکتاپ و موبایل بارگیری می شود:
چک لیست سئو off-page
- لینک رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید
اگر اطلاعاتی نسبت به پروفایل های بک لینک رقبای خود ندارید، چگونه می توانید از آنها پیشی بگیرید؟ همانطور که تجزیه و تحلیل محتوای رقبای شما مهم است، باید در پروفایل بک لینک های آنها نیز عمیق بگردید.
شما می توانید برای چک کردن بک لینک های رقبای خود از backlinks checker ahrefs استفاده کنید.
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت هدفمند بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر می توانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید
Google business profile را تنظیم و بهینه کنید
اگر کسبوکار محلی دارید، مطمئن شوید که کسبوکارتان Google business profile (که قبلاً Google My Business نامیده میشد) دارد. این یکی از بهترین راهها برای دستیابی به مشتریان از طریق جستجوی Google و Google Maps است.
در غیر این صورت، اساساً بازدیدها را به یک رقیب واگذار خواهید کرد.
نمایه Google business profile می تواند به این صورت باشد:
و در اینجا چند نکته برای نمایه کسب و کار وجود دارد:
-
کسب و کار خود را تا حد امکان دقیق تعریف کنید.
-
آنچه که کسب و کار شما را منحصر به فرد می کند برجسته کنید.
-
عکسها و ویدیوها را آپلود کنید (و اغلب بهروزرسانی کنید).
چک لیست سئو 2023 تارنماگستر به شما کمک میکند همه فعالیتهای سئو سایت را زیرنظر داشته باشید و بهترین نتایج ممکن را بدست آورید. با انجام تکتک اقدامات این چک لیست خیالتان از سئوی سایت راحت خواهد بود.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه