اگر با ابزارهای مختلف سئو زیاد آشنایی ندارید، میتوانید انواع آنها و کاربردشان را در مقاله ما بخوانید.

 

 

گوگل فاکتورهای زیادی را برای بهبود سئو در نظر گرفته است. اما در کنار آن، ابزارهایی هم برای تحلیل و اثربخشی ارائه کرده است. ما در این مقاله قصد داریم درباره 14 تا از بهترین ابزارهای سئو در سال 2023 محتوایی را ارائه دهیم که شما از مطالعه و یا سرچ بیشتر در گوگل در مورد این موضوع بی نیاز شوید. پس لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

ابزار سئو

 

 

در ادامه میخوانیم:

 

  • ابزار سئو چیست؟
  • تفاوت ابزار سئوی مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟
  • چرا مدرک فنی و حرفه ای سئو مهم است؟
  • دسته بندی کلی ابزارهای سئو
  • معرفی ابزارهای مهم سئو

 

 

ابزار سئو چیست؟

ابزار سئو در بررسی، آنالیز و تحقیق به شما کمک می کند. بعضی از ابزارها سایت شما را تحلیل می کنند و خطاهای احتمالی سایت را به شما یاداوری می کنند. برخی دیگر امکان تحلیل سایت شما و رقبای شما را دارند. ابزارهایی هم وجود دارند که کلمات کلیدی سایت شما را بررسی کرده و در این بخش اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. پس در نتیجه، هر ابزاری که بتواند در بهبود وضعیت سایت شما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم کمک کند، در دسته ابزارهای سئو قرار دارد.

 

تفاوت ابزار سئوی مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟

بعضی از ابزارها به صورت مستقیم سایت شما را به لحاظ سئو و بهینه سازی بررسی میکند. اما برخی از ابزارها عوامل موثر بر سئو را آنالیز میکند. برای مثال ابزارهای بررسی کلمات کلیدی به صورت مستقیم، سایت و محتوای سایت شما را مورد سنجش قرار می دهد. اما ابزاری مانند جی تی متریکس سرعت سایت و خطاهای کدنویسی را بررسی می کند. همانطور که می دانید سرعت سایت می تواند روی سئوی سایت اثر بخشی داشته باشد. لذا می توان گفت که جی تی متریکس یک ابزار غیر مستقیم برای سئو محسوب می شود.

 

 

ابزار سئوی مستقیم و غیر مستقیم

 

 

دسته بندی کلی ابزارهای سئو

تقریبا می توان این ابزارها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرد:

 

ابزارهای بک لینک

ابزارهایی هستند که موارد مربوط به بک لینک های سایت شما را بررسی می کنند. توجه داشته باشید که خرید بک لینک، در لیست سئو کلاه سیاه می باشد. اما بک لینک هایی هم هستند که می توانند بر روی سایت شما مفید باشند. مانند لینک هایی که شما در صفحات خود در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید. ابزارهای بک لینک می توانند در زمینه به بررسی این لینک ها، ترافیک ایجاد شده روی سایت از طریق بک لینک ها و مواردی از این قبیل به شما کمک کنند.

 

 

ابزارهای بک لینک

 

 

ابزارهای مرتبط با کلمات کلیدی

قطعا سئو سایت بدون بررسی کلمات کلیدی امکان پذیر نیست. در واقع این ابزارها به شما کمک می کنند که بدانید سایر رقبای شما دارای چه کلمات کلیدی هستند. کلمات کلیدی ترند چه چیزهایی بوده و بهتر است شما در تولید محتوای سایت خود، از چه کلمه و یا عباراتی بیشتر استفاده نمایید. در واقع شناخت عملکرد بقیه می تواند به شما در انتخاب مسیر درست کمک کند.

 

 

ابزارهای مرتبط با کلمات کلیدی

 

 

ابزارهای بررسی ترافیک کلمات کلیدی

این ابزارها به شما کمک می کنند تا شما اطلاعات دقیقی از کلمات کلیدی سایت رقبای خود و همچنین رفتار کاربران و نحوه ورود به سایت رقبا به دست آوردید. سپس بر اساس دیتای اعلام شده، استراتژی مناسبی را برای سایت خود در نظر بگیرید.

 

ابزارهای مربوط به بررسی دامنه

این ابزارها رتبه دامنه شما را در گوگل بررسی می کنند. این اطلاعات در سئو پیشرفته می تواند بسیار برای شما مفید باشد. اگر علاقه مند به یادگیری سئو پیشرفته هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله مارا در این بخش مطالعه کنید..

 

معرفی ابزارهای مهم سئو

ابزارهای زیادی برای بررسی و تحلیل وضعیت سایت وجود دارد. بعضی از آنها را گوگل در اختیار ما قرار داده است. برخی دیگر هم توسط شرکتهای مختلف نوشته شده و می توان از آن استفاده کرد. در ادامه به بررسی این ابزارها میپردازیم:

 

Google Search Console

ابزار Google Search Console یک ابزار قدرتمند است که توسط گوگل ارائه می‌شود و برای بهینه‌سازی و مدیریت سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل استفاده میشود. این ابزار به وب مستران و صاحبان سایت‌ها امکان می‌دهد تا بهبودهای لازم را در سایت خود اعمال کنند و به نتایج بهتر در جستجوهای گوگل دست یابند.

 

 

ابزار سئو Google Search Console

 

 

کاربرد‌های اصلی ابزار Google Search Console عبارتند از:

 

  • مشاهده وضعیت نمایه‌سازی توسط گوگل
  • ارائه نقشه سایت  (Sitemap) به ابزار  Search Consoleجهت بهینه سازی صفحات
  • رفع مشکلات ایندکس در صورت ظاهر نشدن صفحات سایت در نتایج جستجو
  • مانیتورینگ یا بررسی  ترافیک سایت از جمله تعداد بازدیدها، کلیک‌ها، نمایش‌ها و نرخ کلیک (CTR)
  • پیدا کردن و رفع خطاهای مربوط به نمایه‌سازی صفحات توسط ربات‌های گوگل (Crawlers)
  • پیگیری عملکرد کلمات کلیدی با استفاده از ابزار Performance در Search Console
  • مشاهده لینک‌ها (Backlinks) و درک اهمیت آنها برای جستجوهای گوگل
  • تنظیمات نسخه موبایل و بهینه سازی سایت خود در نتایج جستجو

 

عکس های زیر مراحل استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول است که میتواند کار کردن با آن را برای شما راحت تر کند.

 

 

ابزار سئو Google Search Console

 

 

Google Analytics

ابزار Google Analytics یکی از قوی‌ترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل وبسایت‌ها و برنامه‌هاست که توسط شرکت گوگل ارائه می‌شود. این ابزار ارزشمند برای صاحبان کسب‌وکارها و بازاریابان به‌خصوص توسعه‌دهندگان وب و وب‌مسترها بسیار کاربردی است.

 

 

ابزار سئو Google Analytics

 

 

کاربردهای مهم Google Analytics :

 

  • پیگیری و شناخت رفتار کاربران
  • اندازه‌گیری ترافیک و کانال‌های بازاریابی
  • آنالیز رفتار مخاطبان موبایل
  • پیگیری هدف‌ها و تبدیل‌ها
  • نظارت بر عملکرد صفحات

 

 

 

GrowthBar

این ابزار یک اکستنشن برای کروم است. با نصب آن می توانید از امکاناتی مانند بررسی عملکرد سایر رقیبان، بک لینک ها، کلمات کلیدی و … استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این ابزار فقط به مدت 5 روز از زمان نصب برای شما رایگان است و می توانید از آن استفاده نمایید. بعد از اتمام روز پنجم، در صورت نیاز باید اکانت پرمیوم آن را خریداری نمایید تا بتوانید از آمار و امکانات این افزونه کروم بهره مند شوید.

 

 

 ابزار سئو GrowthBar

 

 

افزونه معروف وردپرس با نام یوست (yoast)

اگر سایت شما با سی ام اس وردپرس طراحی شده است، به شما پیشنهاد می کنیم که این پلاگین یا افزونه را روی سایت خود فعال نمایید. چرا که با نصب این افزونه می توانید سئوی محتوایی سایت خود را بررسی کرده و از اشکالات آن مطلع گردید. یوست در هر محتوایی که در سایت می گذارید، آمار مشخصی به شما ارائه می کند. سپس نتیجه را با یک چراغ رنگی که می تواند سبز به معنای عالی، نارنجی به معنای مناسب و قرمز به معنای بد به شما نشان دهد.

یوست دارای دو نسخه می باشد. نسخه رایگان آن محدودیت زمانی ندارد و شما می توانید به صورت دائم از آن استفاده کنید. اما نسخه پرمیوم آن امکانات متنوع بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

ابزار سئو یوست (yoast)

 

 

Ahrefs

اولین کاری که در سئو انجام می دهید، پیدا کردن کلمات کلید است. Ahrefs در واقع ابزاری است که به شما در یافتن کلمات کلیدی مناسب کمک می کند.

 

این ابزار دارای امکانات متنوع دیگری نیز می باشد. برای مثال امکانی مانند site explorer را به شما ارائه می دهد. وظیفه اصلی این بخش، بررسی عملکرد کلی وب سایت شما می باشد. همچنین بخش content explorer می تواند به بررسی فهرست کوتاه و همچنین محتوا کمک کند.

 

 

  ابزار سئو Ahrefs

 

 

Google trends

ابزار Google Trends ابزاری است که اطلاعات مرتبط با جستجوها و علایق کاربران در موتور جستجوی گوگل را نشان می‌دهد و کاربرد های متعددی دارد.

 

در ادامه به برخی از کاربردهای این ابزار می‌پردازیم:

 

  • پیدا کردن علایق و موضوعات محبوب
  • پیش‌بینی رفتار جستجو
  • مقایسه کلمات کلیدی
  • پیدا کردن موضوعات جدید و شناخت مخاطبان

 

به طور کلی، Google Trends ابزاری قدرتمند برای درک رفتار کاربران و مخاطبان اینترنتی است و می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های کسب و کار و بازاریابی به شما کمک کند.

 

 

ابزار سئو Google trends

 

 

Remove’em

بعضی از افراد در ابتدای کار تصور می کنند که سئو سایت یک کار ساده بوده و به راحتی می توانند با چند اقدام پیش پا افتاده سایت خود را به صفحه اول سرچ گوگل آورند. این افراد در بسیاری از موارد اقدام به خرید بک لینک می کنند. باید توجه داشته باشید که اضافه کردن لینک های خریداری شده به محتوای سایت و یا خرید بک لینک می تواند باعث بن شدن سایت شما شود.

 

در واقع گوگل برخورد سختی را با چنین اتفاقاتی می کند. این ابزار به شما کمک می کند که در زمینه لینک های استفاده شده و بک لینک ها، بتوانید همه موارد را شناسایی و اقدام به حذف آنها نمایید. در واقع بعد از یادگیری سئو، در صورت قبول هر پروژه بد نیست که در ابتدا سایت را با چنین ابزاری تحلیل کنید. چرا که در صورت عدم اطلاع شما از تخلفات قبلی و جریمه سایت، کارفرما ممکن است زیر بار قبول اشتباهات خود نرود. پس کار کردن با ابزارهای سئو مانند Remove’em را جدی بگیرید.

 

 

ابزار سئو Remove’em

 

 

Small seo tools

یک ابزار تحت وب و رایگان است. فقط کافیست که لینک سایت خود را به آن دهید. سپس با آنالیز، به شما رتبه سایت و همچنین رقبای شما را ارائه می دهد. همچنین اعتبار سایت شما را در Moz، وضعیت بک لینک ها، سرعت سایت و بسیاری از موارد دیگر را بررسی می کند.

 

 

برخی از کاربردهای مهم ابزارهای Small SEO Tools :

 

  • بررسی کلمات کلیدی
  • بررسی بک‌ لینک‌ها
  • بررسی مشکالات فنی وب سایت
  • بررسی سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • بررسی وضعیت رتبه و جایگاه

 

 

Small seo tools

 

 

Duplichecker

یکی از ابزارهای جالب در زمینه سئو می باشد. در واقع این ابزار در دسته ابزارهای غیر مستقیم سئو و بهینه سازی سایت بوده، اما بسیار مهم و کاربردی می باشد.

 

شاید این جمله را بارها شنیده اید که می گویند محتوا پادشاه است. در واقع برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل، لازم است که محتوای دست اولی را به سایت خود اضافه کنید. این محتوا باید تمامی اصول مطرح شده از سمت گوگل را دارا باشد. البته که یوست همه این اصول را برای شما بررسی می کند. اما Duplichecker در واقع محتوا را به لحاظ کپی نبودن بررسی می کند.

 

 

ابزار سئو Duplichecker

 

 

Found SEO Audit Tool

اگر نیاز به یک گزارش درباره وضعیت سئو سایت خود دارید، این ابزار می تواند تاثیر بسیار زیادی در نقشه راه شما داشته باشد. در واقع برای نوشتن یک استراتژی، باید بدانید که وضعیت فعلی سایت شما چیست. سپس با شناخت مشکلات و نقص ها برنامه ای مدون برای بهبود سایت تنظیم نمایید. در واقع Found SEO Audit Tool سایت شما را صرفا با درج url بررسی میکند و در یک زمان بسیار کوتاه، گزارش کاملی از سایت به شما ارائه می دهد.

 

شاید جالب باشد که بدانید شما می توانید بعد از گرفتن گزارش از Found SEO Audit Tool، برنامه کوتاه مدتی را برای سایت در نظر بگیرید. سپس مجددا سایت را با این ابزار بررسی نمایید. در این صورت می توانید بررسی کنید که آیا استراتژی شما مفید بوده یا خیر.

 

 

البته در نظر داشته باشید که این ابزار رایگان است و همه افراد امکان استفاده از آن را دارند. پس اکتفا به چنین ابزاری بدون آموزش و صرفا با تکیه بر آزمون و خطا، می تواند مهم ترین مولفه در سئو سایت، یعنی زمان را از شما بگیرد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که با شرکت در دوره های آموزش سئو آموزشگاه دارکوب، استفاده از ابزارهای مختلف را شروع کنید. سپس به بهبود وضعیت سایت کسب و کار خود بپردازید تا از سایر رقبا در این زمینه عقب نمانید. همچنین می توانید با قبول پروژه برای سایر کسب و کارها، درآمد خود را بالا ببرید.

 

 

ابزار سئو Found SEO Audit Tool

 

 

Exploding Topics

یکی از اشتباهات رایج در سایت ها این است که به صورت دوره ای نگاهی به موارد درج شده در سایت نکرده و محتوا به روز نمی شود. در واقع لازم است که مقاله های درج شده مورد بررسی دوره ای قرار گرفته و با اتفاقات جدید و به روز، آپدیت شوند. این ابزار به شما کمک می کند که با توجه به موضوع کسب و کار خود، از تاپیک های جدید و اتفاقات نو مطلع شوید. اگر کلمه کلیدی کاربران در هنگام سرچ تغییر کرده و یا اصطلاح جدیدی در زمینه کسب و کار شما باب شده که افراد نسبت به سرچ آن اقدام میکنند، باید از آن مطلع شوید. ابزار Exploding Topics به همین منظور میتواند به یاری شما آمده تا محتوای سایت شما همواره جدید و به روز باشد.

 

 

مزیت‌های استفاده از ابزار Exploding Topics عبارتند از:

 

  • کشف موضوعات رو به رشد به وسیله اسکن کردن
  • تحلیل رقبا
  • برنامه‌ریزی محتوا
  • شناخت روند موضوعات و الگوهای رفتار کاربران  به منظور بهبود استراتژی بازاریابی خود

 

همچنین از طریق Exploding Topics می‌توانید مقالات و محتواهای مرتبط با موضوعات جدید ایجاد کنید و با استفاده از کلمات کلیدی پرطرفدار، در نتایج موتورهای جستجو بهتر دیده شوید و به بیشترین کاربران ممکن دسترسی داشته باشید.

 

 

ابزار سئو Exploding Topics

 

 

SheerSeo

نوبتی هم باشد، نوبت بررسی شبکه های اجتماعی است. هر کسب و کاری دارای صفحه در شبکه های اجتماعی می باشد. از اینستاگرام گرفته تا تلگرام، توییتر، لینکدین  می تواند در بخش بک لینک به شما کمک کند. در واقع شما با درج محتوا در این شبکه های اجتماعی و لینک آن به سایت خود می توانید به سئو سایت خود کمک کنید. این ابزار شبکه های اجتماعی و صفحه کسب و کار شما را بررسی کرده و آمار دقیقی از لینک های درج شده در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

کاربردهای مهم SheerSEO عبارتند از:

 

  • پیگیری رتبه‌بندی وب‌سایت خود برای کلمات کلیدی و مانیتورینگ  تغییرات رتبه‌ها
  • تحلیل عملکرد کلمات کلیدی
  • بررسی بهینه‌سازی صفحات برای سئو
  • پیگیری برخورداری از برند در موتورهای جستجو
  • تحلیل لینک‌ها و لینک‌سازی

 

 

ابزار سئو SheerSeo

 

 

SEMrush

ابزار SEMrush یکی از ابزارهای مفید برای بهبود سئو وب‌سایت‌ها است. این ابزار تحلیل و بررسی اطلاعات مرتبط با سئو، کلمات کلیدی، رقبا و رتبه‌بندی‌ها را ارائه می‌دهد.

 

کاربردهای مهم SEMrush برای سئو عبارتند از:

 

  • تحلیل رقبا
  • پیدا کردن کلمات کلیدی مهم
  • بررسی بهینه‌سازی صفحات
  • بررسی لینک‌ها و لینک‌سازی
  • نظارت بر عملکرد و پیشرفت

 

 

ابزار سئو SEMrush

 

 

 

MOZ

ابزار Moz یک مجموعه ابزارهای مفید برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) است که به وبمستران و بازاریابان کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها و محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهترین حالت بدهند. این ابزارها اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می‌دهند که به بهبود رتبه‌بندی ویدئوها و صفحات وب کمک می‌کنند و در نتیجه بازدیدکنندگان بیشتری به وب‌سایت جذب می‌کنند.

 

برای اطلاع ببشتر در مورد ابزار  moz. ایجا کیلیک کنید.

 

برخی از ابزارهای مهم Moz عبارت‌اند از:

 

  • پژوهش کلمات کلیدی
  • تجزیه و تحلیل لینک
  • پیگیری رتبه کلمات کلیدی
  • تجزیه و تحلیل رقبا
  • مانیتورینگ وب‌سایت

 

این ابزارها به طور کلی به وب مستران کمک می‌کنند تا موقعیت و رتبه‌بندی وب‌سایت خود را بهبود بخشند و از رقبا پیشی بگیرند تا بهبود در ترافیک وب‌سایت و افزایش بازدیدکنندگان و در نهایت مشتریان خود را به‌دست آورند.

 

 

ابزار سئو MOZ

 

 

دنیای بی انتهای ابزارهای سئو

ما در این مقاله به بررسی انواع ابزارهای رایج و پرطرفدار در سئو سایت پرداختیم. البته توجه داشته باشید که ابزارهای موجود در این حرفه بسیار زیاد بوده و نمی توان در یک مقاله به بررسی تمامی آنها پرداخت. اما نکته ای مهم این است که شما به همه این ابزارها نیاز ندارد. همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، ابزارها به چهار دسته کلی تقسیم می شوند. اگر در دسته مسلط به دو یا سه ابزار باشید می توانید برای بهبود سئو سایت از آن استفاده نمایید.

 

سایت تارنماگستر چند ویدیوی اموزشی در مورد این ابزارها برای شما آماده میکند که با دیدن آنها بهتر یاد بگیرید.

 

امیدواریم این مقاله به یادگیری و درک بهتر شما  کمک کرده باشد. با دیدن چند ویدیوی آموزشی و تمرین و تکرار میتوانید کار با این ابزارها را به درستی یاد بگیرید.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha