به طوری که حس می کنید این صفحه پایانی ندارد. در سایت پینترست و فیسبوک نیز این تجربه تکرار می شود و شما هر چقدر اسکرول کنید به انتهای صفحه نمی رسید. به این تکنیک در طراحی سایت، Infinite Scroll گفته می شود. تکنیک بسیار جذابی است که به راحتی می تواند تجربه بسیار لذتبخشی برای کاربر ایجاد کند. اما نباید فراموش کنید که برای همه سایت ها مناسب و مفید نیست و اگر اشتباهی از آن استفاده کنید می توانید به راحتی به سایت خود ضربه بزنید.
بنابراین ساده ترین تعریف این تکنیک این است که حداکثر محتوا بدون کمترین دخالت کاربر در اختیارش قرار بگیرد. در این حالت نیازی نیست کاربر برای دیدن ادامه محتوا بر روی عددی کلیک نموده و وارد صفحات بعدی شود. تنها کافیست صفحه را به سمت پایین اسکرول کند. با این روش کاربر بدون آنکه متوجه گذر زمان شود در دنیایی از اطلاعات غرق می شود. به این ترتیب مدت زمان زیادی را در سایت شما سپری می کند. با این وجود استفاده از آن برای همه کسب و کارها مفید نیست.
تاثیرات مثبت:
کاهش نرخ خریداری و ارتداد (Bounce Rate): با ارائه محتوا به شکل بیپایان، کاربران ممکن است بیشتر در وبسایت شما بمانند تا محتوای بیشتری مشاهده کنند. این میتواند به کاهش نرخ خریداری و ارتداد کمک کند که یک عامل مهم برای بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو است.
افزایش نمایشها: باعث میشود که کاربران بیشتری از محتوای شما مشاهده کنند، که میتواند به افزایش نمایشها و میزان ترافیک وبسایت شما منجر شود.
کمبود متا دادهها: معمولاً Infinite scroll با محتوای پویا کار میکند و به طور پیشفرض متا دادهها (مانند عنوانها و توضیحات) برای هر محتوای جدیدی که لود میشود، به روز نمیشوند. این میتواند مشکلاتی در بهینهسازی صفحات برای موتورهای جستجو ایجاد کند.
کاهش سرعت بارگذاری: اگر از Infinite scroll بدون مدیریت صحیح استفاده کنید، ممکن است باعث افزایش زمان بارگذاری صفحات شود. این میتواند بهینهسازی برای موتورهای جستجو را مختل کند و تجربه کاربری را تحتتأثیر قرار دهد.
عدم انتقال به صفحات جدید: موتورهای جستجو به صفحات مختلف وبسایت شما دسترسی داشته باشند تا محتواهای مختلف را فهمیده و رتبهبندی کنند. Infinite scroll ممکن است این امکان را کاهش دهد و به تعداد کمتری از صفحات دسترسی داشته باشد.
برای استفاده موثر از تکنیک Infinite scroll و حفظ سئو وبسایت، شما باید با مدیریت صحیح متا دادهها، بهینهسازی سرعت بارگذاری، و ایجاد دسترسی به صفحات مختلف برای موتورهای جستجو بررسی دقیقی انجام دهید. همچنین، تستهای A/B و مشاهده واکنش کاربران به این تغییرات نیز میتواند به تصمیمگیریهای بهتری کمک کند.
اسکرول بی نهایت یا صفحه بندی؟ کدام بهتر است؟
برای اینکه از تکنیک صفحه بی پایان استفاده کنید یا صفحه بندی داشته باشید ارتباط مستقیم با نوع سایت و کاربری آن دارد. اگر شما صاحب یک سایت خبری یا سرگرمی هستید که حجم محتوای بسیار زیادی دارید تا در اختیار کاربر قرار بگیرد، تکنیک Infinite scroll انتخاب مناسب و هوشمندانه ای برای شماست. دقیقا به همان دلایلی که در بالا ذکر شد.
اما اگر محتوای سایت شما به گونه ای است که کاربر نیاز دارد ابتدا و انتهای یک محتوا را ببیند و به آن دسترسی داشته باشد، به طور مثال مدام از مقالات و یا وبلاگ شما استفاده می کند، در این صورت باید از صفحه بندی برای سایت تان استفاده کنید تا بهترین تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان خود ایجاد نمایید.
به طور خلاصه در هنگام طراحی سایت ابتدا باید نوع محتوا، هدف، جامعه هدف، و انتظارات کاربر را مدنظر قرار دهید. با توجه به این موارد است که می توانید بهترین تکنیک ها را برای طراحی سایت تان استفاده کنید. به طور مثال اگر محصولات زیادی با تنوع بالا دارید تکنیک صفحات بی پایان اصلا برای شما مفید نیست، در مقابل اگر سایت شما محتوای سرگرم کننده دارد، بهترین انتخاب این تکنیک است زیرا می توانید کاربران تان را غرق محتوای سرگرم کننده کنید به طوری متوجه گذر زمان نشده و مدت طولانی تری را در سایت شما سپری نماید.
نکات مهم سئو در استفاده از اسکرول بی نهایت یا Infinite scroll
به مزایای استفاده از این تکنیک اشاره شد که همگی در جهت بالا بردن تعامل کاربر و ایجاد تجربه کاربری بهتر هستند. اما تنها نکته مهم تعامل بالا نیست. استفاده از این تکنیک زمانی می تواند مفید باشد که بر سئو سایت شما تاثیر منفی نگذارد. این به چه معناست؟
گوگل برای ایندکس کردن صفحات و محتوای داخل آنها از ربات هایش استفاده می کند. اما مشکل اینجاست که ربات ها مانند انسان هوشمند نیستند و نمی توانند صفحات را اسکرول کنند. بنابراین در هنگام ایندکس کردن سایتی که از تکنیک اسکرول بی نهایت استفاده می کند، ممکن است مشکلات جدی بروز کند. ربات ها گوگل تنها محتوای بالا صفحه را ایندکس می کنند و زمانی که حجم محتوا بسیار بالاست همه محتوا ایندکس نمی شود.
برای رفع این مشکل و جلوگیری از ضعیف شدن عملکرد سئو سایت، گوگل پیشنهاد می کند برای صفحه ای که بی نهایت محتوا دارد، از URL های مختلف استفاده کنید. یعنی همان صفحه بندی عادی سایر سایت ها را رعایت کنید و صفحات مختلف را با URL های جداگانه پشت سر هم طراحی کنید. اما در هنگام نمایش به کاربر تنها یک URL نشان داده شود. در واقع شما URL صفحات مختلف را از دید کاربر پنهان کرده اید و کاربر برای دیدن ادامه محتوا نیازی به فشردن یا کلیک کردن بر روی دکمه و یا شماره صفحه نیست و متوجه تغییر URL نیز نمی شود. در حالیکه کدهای مربوط به URL تمام صفحات در کدهای سایت شما وجود دارد.
علاوه بر مورد یاد شده باید توجه کنید که محتوای صفحات به صورت تکراری به کاربر نشان داده نشود. یعنی محتوای هر صفحه طوری تنظیم شود که در حین اسکرول کردن، محتوای صفحات با هم همپوشانی نداشته باشند. همچنین سرعت بارگزاری محتوای جدید خوب باشد برای این منظور می توانید از تکنیک هایی مانند بارگزاری تنبل یا lazyload استفاده کنید.
از طرف دیگر کاربران از دستگاه های مختلفی برای جستجو و اینترنت استفاده می کنند. پس باید میزان اسکرول متناسب با دستگاه باشد. میزان اسکرول کاربر در یک صفحه نمایش دسکتاپ با میزان اسکرول کاربر در یک موبایل با اسکرین کوچک برابر نیست و باید به این موضوع دقت داشته باشید. می توانید از یک دکمه برای بارگذاری محتوای بیشتر استفاده کنید. در اکثر سایت هایی که از Infinite scroll بهره می برند، دکمه load more یا بارگزاری بیشتر را دیده اید. استفاده از این دکمه بسیار مفید است بخصوص برای کاربرانی که پهنای باند کمی دارند. همچنین سبب می شود کاربر به فوتر صفحه نیز دسترسی داشته باشد.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه