تکنیک آسمان خراش یک روش در تولید محتوای نوآورانه است که به معنای ساختن محتوایی است که جذابیت و تاثیرگذاری بیشتری دارد تا مخاطبان را به خود جلب کند و از سایر محتواها برجسته تر باشد. این تکنیک معمولاً در زمینههای مانند تولید محتوای دیجیتال، بازاریابی محتوا، و ارتباطات دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد.
مهمترین ویژگیهای تکنیک آسمان خراش عبارتند از:
ابتکار و ابداع:
این تکنیک توسط محتوا تولیدکنندگان باید از خلاقیت و ابتکار بیپایانی برخوردار باشد. میبایستی به دنبال ایدههای جدید و نوآورانه برای جلب توجه مخاطبان باشند.
استفاده از عناصر بصری جذاب:
تصاویر، ویدئوها، گرافیکهای جذاب و انیمیشنها از عناصری هستند که میتوانند محتوا را بصریاً جذاب کنند و تاثیر مثبتی بر روی مخاطبان داشته باشند.
استفاده از داستانسازی:
داستانسازی در تولید محتوا به این صورت عمل میکند که یک داستان یا نقل قول جذاب و مفهومی را به مخاطبان ارائه میدهد. این داستانها معمولاً باعث ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان میشوند.
استفاده از عناصر نوآورانه و غیرمعمول:
استفاده از عناصری که در محتواهای دیگر به کار نرفتهاند یا شکلهای جدیدی از ترکیب ایدهها و مفاهیم را به نمایش میگذارند، میتواند محتوا را جذابتر کند.
توجه به جمهوریت:
محتوا باید به جمهوریت مخاطبان مرتبط باشد و به مشکلات، نیازها، و علاقههای آنها پاسخ دهد.
تداوم و بهروزرسانی:
تکنیک آسمان خراش نیاز به تداوم دارد. محتوا تولیدکنندگان باید مداوم به بهروزرسانی و بهبود محتوای خود بپردازند تا جلب توجه مخاطبان را حفظ کنند.
انتشار مناسب:
انتشار محتوا در منابع و کانالهایی که مخاطبان مشتاق به مطالعه و مشاهده محتوای آسمان خراش هستند، بسیار مهم است.
محتوای آسمان خراش چیست؟
محتوای آسمان خراش یک تکنیک بازاریابی درونگراست و شامل یافتن عناوینی است که در موتورهای جستجو و همینطور شبکه های اجتماعی خوب عمل میکنند. کاربران آن، از مهندسی معکوس برای خلق محتوایی بهتر از آنچه که در حال حاضر موجود است استفاده میکنند. این تاکتیک بک لینک دادن به پستهای موجود و یا به اشتراکگذاری آن با کسانی که قبلا علاقمندی به محتواهای مشابه نشان دادهاند، را در بر میگیرد. این تکنیک سیستمی برای تبدیل محتوا به یک بک لینک با کیفیت است که توسط برایان دین ایجاد شده است.
مراحل تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش
احتمالاً با دانستن چگونگی تاثیرگذاری تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا و نحوه گرفتن لینک، دوست دارید مراحل اجرای این تکنیک را بدانید. البته کمی پیشتر بهطور مختصر مراحل تولید محتوا با استفاده از این تکنیک را بیان کردیم اما اکنون قصد داریم به تفصیل به این موضوع بپردازیم. برای تولید محتوا با استفاده از آسمان خراش میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید:
1- اولین قدم پیداکردن محتواهای مرتبط با تعداد بک لینکهای زیاد و انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. به این منظور میتوانید از سایتهایی استفاده کنید که جایگاه و رتبه محتواها و کلمات کلیدی را نشان میدهند. مواردی مانند: Site Explorer، Content Explorer، Keywords Explorer
2- اکنون شما میدانید که باید با چه محتوایی رقابت کنید و از آن پیشی بگیرید. پس محتوای خود را ارتقا دهید. محتوایی تولید کنید که از هر نظر آموزندهتر، خلاقانهتر، جذاب و جامعتر از موارد موجود باشد. به این منظور میتوانید جزایر محتوایی بیشتری اضافه کنید، اطلاعات محتوا را به روز رسانی نمایید، از محتواهای بصری و صوتی استفاده کنید و برخی از اطلاعات را در جدول بگنجانید. نکتهای که باید در تمامی موارد فوق مدنظر قرار دهید، اولویت دادن کیفیت به کمیت است. گاهی فقط یک تصویر با کیفیت یا یک پاراگراف غنی، جای ۱۰ آیتم دیگر را پر میکند.
3- سومین کاری که باید انجام دهید، ارتباط گرفتن با افراد مناسب است. گاهی افراد فکر میکنند که با ارسال عمده ایمیل به تمام وبلاگ نویسها میتوانند در تکنیک آسمان خراش به موفقیت برسند در حالی که اینطور نیست. برای این کار پیشنهاد میکنیم با استفاده از سایتهایی چون Ahrefs و Buzzsumo سایتهایی را که به پستهای برتر موتور جستجو لینک دادهاند را پیدا کنید. همچنین میتوانید با کسانی که قبلاً به محتوای شما لینک دادند نیز ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید به محتوای جدید لینک بدهند. به این منظور میتوانید از ایمیل استفاده کنید. البته در ارسال ایمیل نیز باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مواردی مانند: قانع کننده بودن موضوع و عنوان ایمیل، کوتاه و مفید بودن متن ایمیل، نشان دادن اینکه شما هم مخاطب سایت و وبلاگ مقصد هستید، استفاده نکردن از سیستم ایمیل خودکار و…
رعایت موارد فوق میتوانند در تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش کمک کننده باشند و شما را به موفقیت برسانند اما در نظر داشته باشید که این موفقیت هرگز یک شبه حاصل نمیشود و شما هرگز یک شبه به رتبه یک گوگل نمیرسید. تکنیک آسمان خراش یک استراتژی کاربردی است که نیاز به صبر، نظم و استمرار دارد. پیشنهاد میکنیم همانطور که در حال تولید محتوای جدید و غنی هستید، با افراد مناسب نیز ارتباط برقرار نمایید تا محتوای خوش ساخت شما بیشتر دیده شود.
اما چرا این روش در ایران بازدهی ندارد؟
به طور خلاصه جواب این است:
-
اولا اینکه در ایران به ندرت سایت ها به یکدیگر لینک میدهند و اگر لینکی هم وجود داشته باشد، خود مدیر سایت یا سئوکار آنها را ساخته/خریده.
-
در وب فارسی هنوز لینک دادن به سایت های دیگر آنقدرها جا نیوفتاده که بخواهیم روی این روش های ساخت بک لینک حساب کنیم.
-
حتی اگر بگوییم سایت های دیگر به ما لینک میدهند، در اغلب مواقع ارتباط گرفتن با آنها و طی کردن این پروسه، خیلی بازدهی مناسبی ندارد و خرید بک لینک انتخاب بهتر، راحت تر و کم هزینه تری است.
البته اگر باز هم روی استفاده از این روش تاکید دارید، پیشنهاد میکنم خودتان به سراغ سایت های مرتبط رفته و از آنها بخواهید به عنوان یک منبع معتبر به محتوای آسمان خراش تان لینک بدهند نه اینکه در سایت رقبا به دنبال این سایت ها باشید.
مزیت استفاده از تکنیک آسمان خراش
بعد از صحبت راجع به تمام مسائل و مباحث فوق اکنون لازم است با مزیتهای تکنیک Skyscraper آشنا شوید تا دلیلی قانع کننده برای لحاظ کردن این استراتژی در کسبوکارتان به دست آورید. از جمله مزایای تکنیک آسمان خراش میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
-
مطمئن هستید که محتوای شما روی زمین نمیماند و مشتری خودش را دارد.
-
جامعه هدف آن را میشناسید و متناسب با همان گروه تولید محتوا میکنید. به بیان دقیقتر با جامعه تخصصی خود مواجه هستید و نیازی نیست تمام مخاطبان را در نظر بگیرید.
-
تولید محتوای کامل و جامع میتواند در دل مخاطب جای باز کند؛ همین موضوع باعث تثبیت وب سایت شما در ذهن مخاطب میشود.
-
تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش کمک می کند شانس بهدست آوردن رتبه بهتر برای وب سایتتان افزایش پیدا کند زیرا اکنون شما تمام موانع و کمبودها را میشناسید و میتوانید آنها را رفع نمایید.
معایب تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش
تکنیک آسمان خراش هم مانند هر تکنیک دیگری بدون عیب و ایراد نیست و معایب خاص خودش را دارد. به همین دلیل لازم است با این موارد نیز آشنا باشید تا با درایت و هوشمندی بیشتری بتوانید این استراتژی را در کسب و کارتان لحاظ کنید. برخی از معایب تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش عبارتند از:
1. تکنیک آسمان خراش گاهی برای مخاطب خسته کننده است زیرا گاهی پیش میآید که مخاطب به دنبال مطلب خاصی میگردد و نمیتواند در میان یک محتوای طولانی آن را پیدا کند. نتیجه چه میشود؟ صفحه را ترک میکند و وارد سایت دیگری میشود. این موضوع در دراز مدت میتواند باعث کاهش رتبه سایت شود. البته برای رفع این موضوع شما میتوانید از راهکاری مانند فهرست بندی مطالب استفاده کنید تا افراد بهراحتی موضوع مدنظر خود را پیدا کنند.
2. تا پیش از معرفی شدن تکنیک تاپیک کلاستر گوگل عاشق محتواهای آسمان خراش بود اما بعد از به دنیا آمدن محتوای تاپیک کلاستر، گوگل نظرش را عوض کرد و ترجیح داد بهجای یک محتوای طولانی و سئو کردن کلی کلمه کلیدی، محتوایی مختصر و مجزا برای هر کلمه کلیدی داشته باشد. بنابراین اگر در شرایط نامناسب و نابجا محتوای آسمان خراش تولید کنید، شاید در فرآیند رنکینگ دچار مشکل شوید.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه