سئو معنایی یا Semantic SEO به یک استراتژی سئو اشاره دارد که تا حد زیادی بر اساس مفاهیم و معانی متن و محتوای وب سایت تمرکز دارد، به جای تنها تمرکز بر کلمات کلیدی و عبارات.

این استراتژی در جستجوی ارگانیک (جستجوی طبیعی) توسط موتورهای جستجوی مانند گوگل برای بهتر فهمیدن محتوا و پیشرفت در نتایج جستجو به کار می رود.

سئو معنایی یا همان Semantic SEO روشی برای نوشتن محتوا است. در این نوع محتوا نویسی، علاوه بر کلمات کلیدی، باید موضوعات مرتبط به کلمه کلیدی را هم به کار ببریم. با این کار به خزنده های گوگل کمک می کنید تا محتوای شما را بهتر درک کنند.  شما همچنین به آنها کمک می کنید تا محتوای شما را با کیفیت بالا در نظر بگیرند و در نتیجه آن را بیشتر در SERP رتبه بندی کنند.

 

 

سئو معنایی چیست؟

 

در سال 2011، زمانی که گوگل و سایر موتورهای جستجو شروع به حرکت به سمت هوش مصنوعی کردند. پردازش زبان طبیعی برای درک هدف جستجوگر، به جای تجزیه و تحلیل سوالات و صفحات وب بر اساس کلمات کلیدی، شروع به خواندن موضوع کلی صفحه و درک کردن کردند.

همانطور که موتورهای جستجو هوشمندتر شدند و شروع به کشف معنای واقعی کلمات کردند، صاحبان محتوا نه تنها شروع به ایجاد صفحات وب کردند، بلکه آنها را با استفاده از داده های باز مرتبط و فناوری های وب معنایی توصیف کردند. این امر با ایجاد واژگان schema.org امکان پذیر شد، ابتکاری که در سال 2011 توسط بزرگترین موتورهای جستجوی جهان (بینگ، گوگل و یاهو!) برای پیاده سازی یک ساختار طرحواره داده مشترک برای توصیف صفحات وب راه اندازی شد.

 

سئوکاران امروزه می توانند در مورد طرحواره در زمینه سئوی معنایی بیاموزند و جنبه های در حال تکامل طرحواره را مطالعه کنند. به عنوان مثال، نمایش ستاره ها در نتایج جستجو برای محصولات می تواند کلیک ها را افزایش دهد و ارزش یادگیری بیشتر در مورد آن را دارد.

 

چرا سئوی معنایی؟

 

موتورهای جستجو برای درک درست یک عبارت جستجو و ارائه نتایج مرتبط به زمینه نیاز دارند. زمینه ها با استفاده از کلمات، عبارات و سایر ترکیبات کلمات و پیوندهای موجود در مخازن دانش مانند دایره المعارف ها و مجموعه های متنی بزرگ ایجاد می شوند.

 

سئوی معنایی یک تکنیک بازاریابی است که با ارائه ابرداده معنادار و محتوای مرتبط معنایی که می تواند به طور واضح به یک هدف جستجوی خاص پاسخ دهد، ترافیک وب سایت را بهبود می بخشد. همچنین راهی برای ایجاد دسته‌هایی از محتوا است که به‌جای کلمات کلیدی، به‌صورت معنایی در موضوعات گروه‌بندی می‌شوند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

خدمات سئو سایت SEO

 

در یک پتنت معروف گوگل در مورد بردارهای زمینه، مثالی با کلمه "اسب" آورده شده است. یک کلمه، اما با معانی متفاوت در زمینه های مختلف: "اسب" حیوانی است برای سوارکار، ابزار کار برای نجار و تجهیزات ورزشی برای ژیمناستیک. در بهینه‌سازی معنایی موتورهای جستجو، محتوا فهرست‌بندی و سازماندهی می‌شود، مانند ویکی‌پدیا، به طوری که ماشین‌ها می‌توانند منحصربه‌فرد بودن آن را درک و ارزیابی کنند.

 

مزایای سئوی معنایی چیست؟

 

سئو معنایی دارای مزایای متعددی است که می‌تواند به بهبود ترافیک وب‌سایت شما و افزایش ترتیب در نتایج موتورهای جستجو کمک کند. در زیر تعدادی از این مزایا آورده شده است:

 

بهتر درک کردن محتوا: 

سئو معنایی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شما را به بهترین شکل درک کنند. این به معنای نمایش دقیق‌تر و مطابق‌تر با محتوای صفحات شما در نتایج جستجو منجر می‌شود.

 

افزایش نرخ کلیک (CTR): 

با استفاده از مفاهیم و معانی مشابه و مرتبط در متن‌هایتان، می‌توانید عناوین و توضیحات متا بهتری ایجاد کنید. این به معنای افزایش نرخ کلیک بر روی لینک‌هایتان در نتایج جستجو می‌شود.

 

بهبود تجربه کاربری: 

سئو معنایی معمولاً باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود، زیرا محتوا مفهومی‌تر و ساختاردهی‌تر خواهد بود. این باعث می‌شود که بازدیدکنندگان به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند.

 

رتبه‌بندی بهتر: 

با بهبود تفهیم محتوا و ارائه مطالب مرتبط با مفهوم اصلی صفحه، احتمالاً در رتبه‌بندی‌های موتورهای جستجو بهبود مشاهده خواهد شد. این به معنای جلب ترافیک بیشتر و رقابت بهتر در بازار می‌باشد.

 

بهبود SEO موبایل:

سئو معنایی معمولاً باعث بهبود عملکرد سایت در دستگاه‌های موبایل می‌شود. این به دلیل اهمیت تفهیم محتوا و معانی در موبایل وب و سئو موبایل است.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

نحوه استفاده از تکنیک co-citation در لینک سازی و تاثیر آن بر سئو

 

تقویت نشانگرهای میکرو داده: 

با استفاده از مفاهیم معنایی، می‌توانید نشانگرهای میکرو داده را به بهترین شکل پر کنید. این می‌تواند به تفهیم دقیق‌تر اطلاعات در نتایج جستجو کمک کند.

 

به طور کلی، سئو معنایی بهبود تفهیم محتوا، تجربه کاربری و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو را تسهیل می‌کند و به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا در مقابل رقبا بهبود یابد و به مخاطبان هدف خود پاسخ دهد.

 

 

در این مرحله، سوال این است که چگونه می توان صفحات وب خود را برای سئو معنایی بهینه کرد.

اولین قدم این است که هدف جستجو را درک کنید. کاربران چه چیزی را جستجو می کنند و ماشین ها چگونه آن عبارت جستجو را درک می کنند.

وقتی با موضوعی شروع می‌کنید، می‌توانید اهداف را بر اساس نهاد، حجم جستجو و رقابت ببینید. 

 

گام دوم این است که موجودیت ها و موضوعاتی را که این پرس و جوی جستجو روی آنها تمرکز می کند، مفاهیم مرتبطی که می توان اضافه کرد و هر فرصتی برای داده های ساختاریافته مشخص کرد.

 

سوم، شما باید محتوا را برای پوشش این موضوعات بهینه کنید و این موجودات را در صفحه ذکر کنید. همچنین باید به دنبال لینک های داخلی باشیم.

 

سپس نشانه گذاری را به صفحه اضافه می کنید. این جایی است که شما اطلاعات ساختاریافته مربوط به موجودیت های خود و هر داده ساختار یافته دیگری را که ممکن است داشته باشید اضافه می کنید.

 

و در نهایت، مطمئن شوید که تگ‌ها و سرفصل‌های عنوان و متن جایگزین تصاویر و همه مواردی که نقش مهمی در سئو سنتی دارند، دارید.

 

آیا وب برای سئوی معنایی آماده است؟

آیا وب برای سئوی معنایی آماده است؟

وب معنایی تر صفحات را با مترادف یا کلمات مرتبط با معنایی پر نمی کند. 

وب معنایی یک وب مجزا نیست، بلکه گسترش وب فعلی است که در آن به اطلاعات معنایی کاملاً تعریف شده داده می شود که رایانه ها و افراد را قادر می سازد تا با یکدیگر بهتر کار کنند.

 

تنها چند ماه پس از راه‌اندازی schema.org، آمیت سینگال که در آن زمان معاون مهندسی گوگل بود، سهم عمده‌ای را منتشر کرد که بازی را تغییر داد: معرفی نمودار دانش: چیزها، نه رشته‌ها. آنجا گفت:

یک عبارت جستجو مانند [تاج محل] را انجام دهید. برای بیش از چهار دهه، جستجو اساساً در مورد تطبیق کلمات کلیدی با پرس و جوها بوده است. برای یک موتور جستجو، کلمات [تاج محل] فقط دو کلمه هستند.

اما همه ما می دانیم که [تاج محل] معنای بسیار گسترده تری دارد. ممکن است به یکی از زیباترین بناهای تاریخی جهان، یا یک نوازنده برنده جایزه گرمی، یا شاید حتی یک کازینو در آتلانتیک سیتی، نیوجرسی فکر کنید.

 

«گراف دانش به شما امکان می‌دهد چیزها، افراد یا مکان‌ها را جستجو کنید […] این اولین گام حیاتی به سوی نسل بعدی جستجو است که به هوش جمعی وب کمک می‌کند و جهان را کمی بیشتر مانند مردم درک می‌کند. ”

 

می‌توانید با استفاده از افزونه WordLift برای Google Sheet، یک نمودار دانش از یک SERP بسازید. 

 

نقشه های موضوع در سئوی معنایی

 

وب در حال تغییر است، بیشتر و بیشتر معنایی می شود. سئو نیز در حال تغییر است و معنایی تر می شود. این به این دلیل است که موتورهای جستجو تکامل یافته اند و بیشتر و بیشتر به سمت خواندن محتوا در وب حرکت می کنند. البته، این روش تولید محتوا را نیز تغییر داده است، به خصوص اگر بخواهیم رتبه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشیم. بنابراین دیگر لازم نیست به صفحات وب و کلمات کلیدی فکر کنیم، بلکه باید به روابط فکر کنیم.

 

تد نلسون، پیشگام اینترنت، از میان گرایی صحبت کرد تا این ایده را نشان دهد که همه چیز در جهان عمیقاً به هم مرتبط هستند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

چگونگی ایجاد کانتنت هاب یا مرکز محتوا و تاثیرات آن بر سئو

 

به طور کلی میان گرایی به رسمیت شناخته نمی شود، مردم مدام وانمود می کنند که می توانند چیزها را عمیقاً سلسله مراتبی، دسته بندی و ترتیبی بسازند، در حالی که نمی توانند. همه چیز عمیقاً در هم تنیده شده است.

 

بر اساس روابط بین اهداف جستجو، موتور جستجو یک محتوا را در موقعیت یابی با محاسبه فاصله بین بردارهای معنا ترجیح می دهد. کاری که ما می توانیم انجام دهیم طراحی معماری است که باعث می شود موتور جستجو رابطه بین ایده ها و مفاهیم مختلف را درک کند. بنابراین موضوع ایجاد نقشه های موضوعی است.

 

نقشه‌های موضوعی به شما کمک می‌کند بدانید درباره چه چیزی بنویسید و چگونه محتوای خود را ساختار دهید. یادگیری نحوه ایجاد یک نقشه موضوعی عالی، شانس شما را برای یافتن در گوگل و سایر موتورهای جستجو بسیار افزایش می دهد.

 

نقشه موضوعی چیست؟

 

نقشه موضوعی اساساً تجسم مفاهیم مرتبط با یکدیگر است. این به شما امکان می دهد با شروع از یک موضوع، تمام موجوداتی را که به آن موضوع مرتبط هستند را ببینید. به این ترتیب می‌توانید به وضوح ببینید که کدام نهادها/مفاهیم/ایده‌ها قبلاً در وب‌سایت شما پوشش داده شده‌اند، و می‌توانید با درک اینکه چه محتوایی را می‌توانید اضافه کنید و چگونه آن را ایجاد کنید، فرصت‌های جدیدی را کشف کنید.

 

در این سناریو، Content Model بخشی ضروری از SEO شما می شود. می تواند محتوای شما را از یک سو برای موتورهای جستجو و از سوی دیگر برای مخاطبان شما قابل درک کند.

 

ساختار مدل محتوای شما، محتوای شما و روابط زیربنایی آن را برجسته می‌کند تا موتورهای جستجو بتوانند شما را در میان صدها اطلاعات شناسایی کنند و برای کاربرانی که هدف جستجوی مرتبط با کسب و کار شما را برآورده می‌کنند، بیشتر قابل مشاهده باشید.

 

هرچه مدل محتوا در داده های ساختاریافته غنی تر باشد، شانس بیشتری برای هدف قرار دادن دقیقاً کاربرانی که به کسب و کار شما علاقه مند هستند، خواهید داشت. با WordLift می توانید اطلاعات و ارتباطاتی را انتخاب کنید که واقعاً به کسب و کار شما مرتبط هستند و یک نمودار دانش به طور فزاینده ای خاص و تصفیه شده ایجاد کنید تا فقط جنبه هایی را که برای کاربران و هویت آنلاین شرکت شما مهم هستند برجسته کنید.

 

نوشتن معنایی سئو چیست؟

 

کپی رایتینگ سئو معنایی یک تکنیک بازاریابی محتوا برای رتبه بندی در موتورهای جستجوی معنایی است. در کپی رایتینگ سئو سنتی، یک ویرایشگر یک کلمه کلیدی خاص را هدف قرار می دهد. در کپی‌رایتینگ سئوی معنایی، یک ویرایشگر از طیف وسیع‌تری از موضوعات شروع می‌کند و محتوا را طوری تنظیم می‌کند که شامل عبارات و اصطلاحات معنایی مرتبط باشد که به خوانندگان کمک می‌کند تا یک موضوع را درک کنند، مشابه خواندن محتوا در ویکی.

 

از منظر نوشتن محتوا، یکی از راه های عملی برای انجام این کار، ایجاد واژگانی از اصطلاحات و سوالات پیرامون موضوع مورد نظر شما است. به این ترتیب، می توانید شروع به تفکر استراتژیک در مورد محتوایی که خواهید نوشت.

 

 اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید

 

     

 

 

بهترین چک لیست سئو و سئو معنایی

برای این که هیچ چیزی را در روال بهینه سازی سایت خود از قلم نیندازید، ما بهتربن چک لیست سئو و به روز ترین را برای شما آمائه کرده ایم. چک لیست سئو ۲۰۲۳ تارنماگستر به شما کمک می‌کند همه فعالیت‌های سئو سایت را زیرنظر داشته باشید و بهترین نتایج ممکن را بدست آورید. با انجام تک‌تک اقدامات این چک لیست خیالتان از سئوی سایت راحت خواهد بود. 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha