همه برندهای موفق، تمرکز ویژه‌ای بر بازاریابی دیجیتال دارند. مبحث و فعالیتی که در آن، تمرکز بر خلق تجربیات به‌یادماندنی و تأثیرگذاری برای مشتریان است. کانتنت هاب (Content Hub) یا مرکز محتوا، یکی از ابزارهای مؤثر برای کسب‌وکارها برای تحقق چنین هدفی است.

کانتنت هاب Content Hub چیست؟

به سادگی می توان گفت تولید محتوا و انتشار آن بر روی سایت اولین و حیاتی ترین گام برای جذب مخاطب و یا کاربر است. به مرور با افزایش عمر سایت، میزان محتواهای منتشر شده بر روی آن افزایش پیدا می کند. اما این افزایش محتوا تضمین کننده موفقیت سایت نیست. زیرا زمانی می تواند منجر به موفقیت سایت شما شود که برای مخاطب و کاربر ارزشی خلق نموده باشد. در کنار وجود وبلاگ که در همه سایت ها به چشم میخورد، مفهوم دیگری نیز اهمیت دارد که از آن با عنوان مرکز محتوا یا Content Hub یاد می شود. در واقع کانتن هاب بر اثر بخشی محتوایی که تولید می کنید می افزاید. پرسشی که برای تان ایجاد می شود این است که چگونه این اتفاق می افتد؟ 

 

مرکز محتوا، مجموعه اطلاعات مرتبط با یک موضوع خاص است که حاوی اطلاعات ارزشمند برای مخاطب بوده و می تواند به تمام پرسش هایی که برای وی در رابطه با آن موضوع وجود دارد، پاسخ دهد. قالب محتواهای تشکیل دهنده Content Hub می تواند شامل متن، فیلم، تصاویر، فایل صوتی و ... هر نوع فرمت محتوایی دیگر باشد. بنابراین تفاوت اصلی وبلاگ و مرکز محتوا این است که در وبلاگ شما به انتشار محتوای متنی برای موضوعات مختلف می پردازید اما در مرکز محتوا، تمام مطالب منتشر شده مرتبط با صرفا یک موضوع یا حوزه است و انتشار آن ها مرحله به مرحله است. نکته قابل ذکر این است که هدف از انتشار و ساخت کانتنت هاب، فروش و یا کسب درآمد نیست. بلکه با این هدف ایجاد می شوند که به برجسته شدن برند و یا سازمان کمک کند و بتواند مزیت رقابتی کسب و کار نسبت به رقبایش را به کاربر نشان دهد. به همین دلیل اهمیت زیادی در بازاریابی محتوایی دارد.

 

Content Hub
 
 

ایجاد یک کانتنت هاب یا مرکز محتوا (Content Hub) می‌تواند به بهبود سئو (SEO) و جلب ترافیک و مخاطبان شما کمک کند. یک کانتنت هاب معمولاً یک بخش از وبسایت شما است که به صورت مداوم محتوای ارزشمند و مرتبط را ارائه می‌دهد. در ادامه توضیحاتی در مورد چگونگی ایجاد کانتنت هاب و تاثیرات آن بر سئو آورده شده است:

 

1: برنامه‌ریزی کانتنت هاب

 

تعیین هدف: 

ابتدا باید تعیین کنید که کانتنت هاب به چه هدفی خدمت می‌کند. آیا می‌خواهید بهبود سئو کنید، مخاطبان جدید جذب کنید یا ارتقاء اعتبار و ارزش وبسایت خود را داشته باشید؟

 

 انتخاب موضوعات مرتبط: 

موضوعاتی را انتخاب کنید که با نیازها و علاقه‌های مخاطبان شما مرتبط هستند و همچنین با صنعت یا حوزه کسب‌وکار شما ارتباط دارند.

 

 تحقیق درباره رقبا و کلمات کلیدی: 

تحقیق در مورد رقبا و کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات انتخابی خود را انجام دهید تا بتوانید محتوای مطلوبی ارائه دهید.

 

 2: ایجاد محتوا

 

ایجاد محتوای ارزشمند: 

محتوایی ارزشمند و منحصربه‌فرد ایجاد کنید که مخاطبان شما را جذب کند و به آن‌ها کمک کند مشکلات یا نیازهایشان را حل کنند.

 

 استفاده از چندرسانه‌ای: 

از تنوع چندرسانه‌ای مانند تصاویر، ویدئوها، نمودارها و اسلایدها در محتوای خود استفاده کنید.

 

 ارتقاء محتوا:

محتوای خود را به‌روز نگه دارید و با اطلاعات جدید تکمیل کنید.

 

 3: ایجاد ساختار کانتنت هاب

 

 ساخت منو و لینک‌های مرتبط: 

بر روی وبسایت خود یک منو یا بخش خاص برای کانتنت هاب ایجاد کنید و لینک‌های مرتبط به مطالب آن را درج کنید.

 

استفاده از دسته‌بندی و برچسب‌ها: 

مطالب را به دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها تقسیم کنید تا مخاطبان به راحتی بتوانند به محتوای مرتبط دسترسی پیدا کنند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

آموزش تکنیک آسمان خراش

 

  4: بهینه‌سازی برای سئو

 

 استفاده از کلمات کلیدی: 

کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات کانتنت هاب را در عناوین، متن‌ها، و توصیف‌ها استفاده کنید.

 

 ارتباط با محتوای دیگر:

ینک‌های داخلی به مطالب مرتبط در کانتنت هاب و وبسایت شما ایجاد کنید.

 

سرعت بارگذاری:   

اطمینان حاصل کنید که کانتنت هاب به سرعت بارگذاری می‌شود و برای تجربه کاربری بهینه به کاربران مناسب است.

 

 پاسخ به نیازهای مخاطبان: 

اطمینان حاصل کنید که کانتنت هاب به درخواست‌ها و نیازهای واقعی مخاطبان شما پاسخ می‌دهد.

 

5: ارزیابی و بهبود مداوم

 

مانیتورینگ عملکرد: 

استفاده از ابزارهای مانیتورینگ برای رصد عملکرد کانتنت هاب و میزان ترافیک، بازدیدها و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو.

 

بهبود مداوم: 

بر اساس داده‌های به دست آمده، محتوا و ساختار کانتنت هاب را بهبود دهید و محتوای تازه‌تر ایجاد کنید.

 

ایجاد یک کانتنت هاب مرتب و ارائه محتوای ارزشمند و متنوع می‌تواند به بهبود سئو و جذب مخاطبان کمک کند. با توجه به تعهد به مداومت و بهبود، می‌توانید نتایج مثبت بیشتری را در دست آورید.

 

 
 
 

مزایای کانتنت هاب (Content Hub)

هدف از داشتن یک هاب محتوای کارآمد، داشتن رابطه قوی‌تر با کاربران، جذب بیشتر آن‌ها و فروش و سود بیشتر است؛ اما این هدف کلی، چطور حاصل می‌شود. در ادامه با هفت مورد از مزایای کانتنت هاب که آن را از ابزارها و استراتژی‌های دیگر بازاریابی دیجیتال متمایز می‌کنند، آشنا می‌شویم.

 

ایجاد اعتبار

خریدار و کاربر به وب‌سایتی اعتماد دارد که درباره آنچه می‌فروشد اطلاعات تخصصی داشته باشد. آن‌ها نه‌فقط به دنبال خرید؛ بلکه به دنبال راهنمایی و حمایت‌های بعدی نیز هستند. کانتنت هاب به‌راحتی می‌تواند به مشتری شما نشان دهد که چقدر در کسب‌وکار و صنعت خود پیشرو هستید. همین امر برای شما اعتبار می‌آورد.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

خدمات سئو سایت SEO

 

دیده شدن و ترافیک بیشتر

می‌توان گفت که ترافیک بیشتر یکی از ایستگاه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی است که وب‌سایت دارند. هرچه برای کلمات کلیدی بیشتری در جستجوها دیده شوید، ترافیک وب‌سایتتان نیز افزایش می‌یابد. یک مرکز محتوا کمک می‌کند که با پوشش جامع یک موضوع کلی و تقسیم آن به موضوعات خردتر، تبدیل به یک منبع معتبر شده و با شانس بیشتری در صفحه اول گوگل یا دیگر موتورهای جستجو دیده شوید.

 

افزایش تعامل با کاربر

مرکز محتوا مانند یک آهن‌ربا عمل می‌کند. محتواهایی که از این طریق سازمان‌دهی می‌شوند، کاربر را بین خود جابجا کرده و برای مدت طولانی‌تری نسبت به وبلاگ او را در وب‌سایت نگه می‌دارند. یکی از نتایج این امر، افزایش تعامل کاربر است. کاربری که چندین صفحه مرتبط با هم را مطالعه کرده، به احتمال بیشتری، با وب‌سایت تماس برقرار می‌کند یا تمایل پیدا می‌کند که به محتواها امتیاز داده یا زیر آن‌ها کامنت بگذارد. افزایش تعامل کاربر نه‌تنها او را با احتمال بیشتری به مشتری تبدیل می‌کند؛ بلکه سبب می‌شود که او خود به موفقیت تلاش‌های بازاریابی شما کمک کرده و در مواردی، صدای برند شما شود.

 

برندسازی و برندآگاهی

با یک کانتنت هاب جامع و باکیفیت، بیش از هر ابزار دیگری می‌توانید ویژگی‌های متمایزکننده برند، ارزش‌ها، داستان برند، شخصیت و هویت بصری‌تان را نشان داده و در ذهن کاربر، تثبیت شوید. حتی اگر کاربر در برخورد اول با محتوای شما مشتری‌تان نشود؛ قطعا شما را در برخوردهای بعدی به یاد آورده و در صورت لزوم، دوباره به سراغ شما خواهد آمد.

 

Content Hub
 

 

تاثیر کانتنت هاب بر سئو سایت چیست؟

اگر بخواهید محتوایتان و درواقع، وب‌سایتتان در صفحه اول گوگل یا دیگر موتورهای جستجو ظاهر شود؛ باید اصول سئو را در آن‌ها رعایت کنید؛ اما مرکز محتوا چطور به برآورده شدن این استانداردها کمک می‌کند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

 

آسانتر شدن کار گوگل

یک موتور جستجو، به‌ویژه گوگل، برای اینکه وب‌سایت و محتوای شما را به مخاطب نشان دهد، تمامی صفحات وب‌سایتتان را بررسی می‌کند. یک مرکز محتوای سازمان‌دهی‌شده که موضوعات مختلف حول یک عبارت یا کلمه کلیدی را پوشش می‌دهد به گوگل کمک می‌کند که هدف سایت را بهتر شناسایی کرده و تخصص و اعتبار آن را بسنجد. این امر با توجه به شاخص‌هایی مانند موارد زیر محقق می‌شود:

 

  • بررسی تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی مورد جستجوی مخاطب در محتوا و در وب‌سایت به کار رفته است

  • بررسی تعداد کلمات و عبارات مرتبط با کلمات اصلی که در محتواها و وب‌سایت به کار رفته‌اند. به این کلمات، کلمات کلیدی دنباله‌دار یا لانگ‌ تیل کیورد (Long Tail keyword) گفته می‌شود.

  • بررسی تعداد محتواهای تولیدشده، حول یک موضوع و بازخوردهای دیگر وب‌سایت‌ها و مخاطبان به آن

بهبود تجربه کاربری

یکی از موارد مهمی که برای گوگل اهمیت دارد، تجربه کاربر از وب‌سایت شماست. این امر با مقدار زمانی که او در وب‌سایتتان سپری می‌کند، سنجیده می‌شود. با افزایش این زمان، گوگل متوجه می‌شود که محتوای شما باکیفیت‌تر است و رتبه سایتتان را برای آن کلمه کلیدی، بالاتر می‌برد. کانتنت هاب به طرز قابل‌توجهی، تجربه کاربران از بازدید از وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشد. این امر با توجه به ویژگی‌های زیر محقق می‌شود:

 

  • نظم خاصی که مرکز محتوا به محتواهای شما می‌دهد

  • به‌هم‌پیوستگی محتواها

  • سهولت در دسترسی به مطالب خاص

  • پاسخ به دیگر نیازهای احتمالی کاربر و بی‌نیاز کردن او از سرچ مجدد

برای بهبود تجربه کاربری وب‌سایتتان، لازم است که بر مواردی مانند هویت بصری، ظاهر صفحات و نیز سرعت آن‌ها نیز تمرکز کنید.

 

کاهش نرخ پرش

نرخ پرش یا Bounce Rate شاخصی است که نشان می‌دهد کاربران، پس ورود به وب‌سایت شما سریعا آن را ترک می‌کنند. با داشتن یک کانتنت هاب خوب و باکیفیت که مخاطب را بین محتواهای مختلف و لینک‌های داخلی جابجا می‌کند، به‌خوبی می‌توانید این عدد را کاهش دهید. هرچه نرخ پرش کمتری داشته باشید، رتبه شما در گوگل بالاتر خواهد رفت.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت حرفه ای

 

افزایش نرخ به اشتراک گذاری

یکی از سیگنال‌های گوگل برای ارزشمند تلقی کردن محتوا‌های یک سایت میزان اشتراک‌گذاری آنهاست. هرچه این نرخ بالاتر باشد، گوگل نتیجه می‌گیرد که محتوای شما باکیفیت‌تر و مفیدتر بوده است. این ویژگی به‌ویژه با قدرت گرفتن شبکه‌های اجتماعی و استفاده هرچه بیشتر از گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر، مهم شده است. ازآنجا که کانتنت هاب به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند، احتمال اشتراک‌گذاری از سوی او را نیز افزایش می‌دهد.

 

تولید سرنخ

اگر کمی هم درباره بازاریابی مطالعه کرده باشید می‌دانید که سرنخ یا لید (Lead) چیست و چه اهمیتی دارد. سرنخ، مانند قلابی است که کاربر آن را گرفته و با دنبال کردن آن، رفته‌رفته به مشتری تبدیل می‌شود. زمانی که محتوای سازمان‌یافته، جامع و بسیار کاربردی تولید می‌کنید، احتمال اینکه هر بخش از آن‌ها برای افرادی جذاب شده و آن‌ها را بیشتر به دنبال شما و درنهایت به صفحه فروشتان بکشاند، بیشتر می‌شود.

 

یکی از اقدامات مهمی که می‌توانید برای ایجاد سرنخ‌های بیشتر انجام دهید، تولید کال‌تو اکشن (Call to Action) یا CTA است. کال‌تواکشن یا دعوت به عمل، محتوای کوتاهی (مثلا یک پاراگراف یا یک جمله در یک متن بلند یا ویدئو) است که در بخشی از محتوا ظاهرشده و از کاربر دعوت می‌کند که روی یک لینک کلیک کند، تماس بگیرد، یک محتوای دیگر را مشاهده کند و اقداماتی از این است انجام دهد.

 

افزایش قدرت لینک

به اشتراک‌گذاری محتواهای شما نه‌فقط با انتشار لینک آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی؛ بلکه با ارجاع به آن‌ها نیز انجام می‌شود. هرچه ارجاعات یا بک‌ لینک (Back Link) هایی است که از سایت‌ها و صفحات دیگر به محتوا و سایت شما داده شود، بیشتر باشد، قدرت لینک یا Link Authority‌ شما نیز افزایش می‌یابد. افزایش قدرت لینک به افزایش قدرت دامین (Domain Authority) منجر می‌شود که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای رتبه‌دهی توسط گوگل است.

هرچه صفحاتی که به محتوای شما ارجاع می‌دهند، قدرت لینک و دامین بیشتری داشته باشند؛ اعتبار دامنه و صفحه شما نیز بیشتر شده و درنتیجه، سئوی سایتتان بهبود می‌یابد. کانتنت هاب با توجه به اینکه فرصت پرداختن جزئی به موضوعات بسیار خاص و تخصصی و درواقع، تمامی جنبه‌های یک موضوع کلی را فراهم می‌کند، سبب می‌شود که بتوانید از وب‌سایت‌های تخصصی و معتبر لینک بگیرید.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha