گزارش وضعیت سئو سایت مشتری جزئی از مهم ترین وظیفه و مسئولیت های کارشناس سئو می باشد. در واقع، در گزارشی که شرکت سئو به مشتریان خود نیز ارائه میدهد، روند و مسیر پیشرفت سایت و اطلاعاتی از این قبیل گنجانده میشود.
یک گزارش سئو سایت به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف استراتژی های سئوی خود را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای بهبود رتبه بندی صفحات سایت انجام دهید. این گزارش سئو سایت میتواند به شما دیدگاهی جامع از عملکرد سایت و نیازهای آن برای بهبود ارائه دهد. سئوکاران با ارائه یک گزارش کامل و بدون توضیحات اضافه باعث تداوم همکاریشان میشوند و حتی برای بستن قراردادهای جدید هم می تواند مفید باشد.
گزارش سئو چست؟
یک گزارش سئو سایت نشان مدیهد که میزان موفقیت استراتژی شما برای بهینه سازی سایت مشتری نیز چقدر می باشد. همچنین نتایج کار سئوکاران نیز در آن به صورت بسیار دقیق ذکر میشود. نحوه نوشتن گزارش سئو سایت ارتباط مستقیم با افزایش درآمد و ارتباط هرچه بیشتر با مشتری دارد. با استفاده از گزارش سئو سایت شما میتوانید معیارهای متفاوتی مانند رتبه بندی خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، بازدید از صفحه فرود، نرخ کلیک و کلمات کلیدی هدف را دنبال کنید. گزارش سئو سایت برای مدیران و کارفرمایان یک منبع آموزشی خوب برای فهم و درک ساده تر استراتژی سئو نیز میباشد که پیشرفت شما را نشان میدهد زیرا تمایل دارند که بدانند مبلغی که برای سئو پرداخت کردهاند خرج چه چیزی شده است.
مزایا ارائه گزارش سئو
ارائه یک گزارش قوی از طرف کارشناسان سئو بسیار نقاط مثبتی دارد که در ادامه به مزایا ان ها اشاره می کنیم:
متوجه خواهید شد که آیا استراتژی درست است یا خیر
امکان دارد لیستی از کلمات کلیدی داشته باشید که بخواهید آنها را مرتب رتبه بندی کنید، اما این کافی نیست. شما باید آزمایش کنید و ببینید آیا عباراتی که هدف شما قرار میگیرد واقعاً منجر به ترافیک بیشتر میشود یا خیر. گزارش سئو به شما این امکان را میدهد که ببینید آیا استراتژی سئوی شما کار میکند یا خیر. آیا در مقابل رقبایی که کلمات کلیدی مشابهی را هدف قرار میدهند شکست میخورید؟ با انتشار مقالههای مرتبط و لینک سازی درست و پیشرفتن با استراتژی درست شما میتوانید رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید. این همه را میتوان در یک گزارش سئو سایت دقیق و تحلیل شده مشاهده کرد.
شما می توانید عملکرد خود را اندازه گیری کنید
گزارش سئو نیز معیارهای بسیار مهمی از جمله ترافیک ارگانیک، نرخ پرش (bounce rate)، میانگین مدت ماندن در صفحه سایت را رگرد آوری می کنند. این معیارها به شما این کمک را میکنند تا اثربخشی محتوای خود و تجربه کاربری در وبسایت خود را به صورت دقیق نیز برای خودتان و گزارش سئو اندازهگیری کنید. با داشتن یک گزارش سئو سایت دقیق، میتوانید عملکرد سایت خود را تحلیل کرده و نقاط ضعف را شناسایی کنید تا در جهت بهبود آنها اقدام کنید.
شما می توانید چالش های فنی سئو را شناسایی کنید
با کمک گزارش های ماهیانه که به مشتری تحویل داده می شود متوجه مشکلات فنی می شوید. مشکلات فنی شامل مشکلات Meta description، مسائل مربوط به responsive، مشکلات صفحات 4xx و ایرادات tag ها می باشد که با رفع ان ها باعث رنک گرفتن می شوید.
معیار های مهم در یک گزارش سئو
در یک گزارش کامل باید تمامی معیار هایی که در سئو باعث بهبود رتبه سایت ما می شود ذکر شود که شامل موارد زیر می باشد.
کلمات کلیدی که باعث ورود کاربران به سایت شما شده است
اولین معیار مهم برای گزارش بهینه سازی سایت رتبه شما در کلمه کلیدی مورد نطر و مقدار بازدید آن کلمه می باشد. ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و میزان اختلاف خود را با رقبایتان را اندازه گیری کنید. یک نکته مهم در این باره این است که رتبه شما در کامه کلیدی مورد نظر مهم می باشد، اما مقدار ورودی شما مهم تر است.
ممکن است شما در یک کلمه رنک اول و دوم باشید اما ورودی ای دریافت نکنید،پس به دنبال ورودی گرفتن از کلمه کلیدی مورد نظر خود باشید.
میزان دریافت ترافیک از بک لینک ها
اینکه بدانیم از کدام سایت که در ان بک لینک گذاشته ایم، ترافیک بیشتری دریافت می کنیم بسیار مهم است. با کسب این اطلاعات به راحتی متوجه می شویم که کدام سایت ترافیک بیشتری را برای سایت ما جذب کرده است، پس در ان سایت فعالیتمان را بالا می بریم و بک لینک های بیشتری را قرار می دهیم.
میزان ترافیک ورودی از موتور های جستجو
میزان ترافیک ورودی از موتور های جست و جو مثل گوگل بسیار ارزشمند است. این معیار مهم تریم معیار برای سئوکاران می باشد که همه به دنبال پیشرفت و ارتقا ان می باشند. ابزار هاب متفاوتی برای به دست اوردن این نوع ترافیک وجود دارد که یکی از آن ها گوگل انالایتیکس می باشد.
مقدار زمانی که هر کاربر در صفحه است
با نوشتن یک مقاله مناسب و جذاب که نیاز های مخاطب را رفع کند باعث می شود که مخاطب مدت زمان طولانی تری را داخل صفحه شما بماند. هرچه مدت زمانی که کاربر داخل صفحه شما بماند بیشتر باشد گوگل انالایتیکس به شما بونس می دهد.
سرعت زیاد
یکی از مهم ترین معیار هایی که باعث می شود کاربر در سایت شما بماند سرعت بالا امدن صفحه مرد نظرش می باشد. هرچه سرعت بالا تر باشد مقدار bounce rate نیز کاهش پیدا می کند. بونس ریت به این معنی است که کاربر مدت خیلی کمی را در صفحه شما می ماند و به سرعت از ان خارج می شود. دو معیار سرعت بالا و bounce rate پایین به بهبود سئو سایت شما کمک می کند.
ابزارهای لازم برای تهیه گزارش سئو
برای آنالیر دقیق وبسایت خود از ابزار های مختلف می توانید کمک بگیرید که اطلاعات دقیق سئو سایت را در اختیار شما می گذارند:
- Google Analytics
- Google PageSpeed Insights
- Ahrefs Webmaster Tools
- Semrush
- Google Search Console
- MOZ
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه