استفاده از انکرتکست تاثیر بسیاری زیادی در سئو سایت و افزایش رتبه آن در نتایج موتور جستجوی گوگل دارد.در راستای این مطلب همراه ما باشید.

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

Anchor text کلمه یا متنی است که لینک صفحه مورد نظر به آن پیوست داده می شود. معمولاً مدل یا سبک آن با کلمات و متن های دیگر متفاوت است (به عنوان مثال، آبی و زیرخط دار)، بنابراین کاربر می داند که این متن یا کلمه قابل کلیک است. استفاده از انکر تکست برای تجربه کاربری و سئو سایت شماخوب است، زیرا به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند کلمه لینک شده در مورد چیست.

متن لینک، باید صفحه‌ای که به آن لینک داده شده را به خوبی توصیف کند که این صفحه ممکن است یک مقاله، صفحه محصول، صفحه دسته‌بندی و یا هر صفحه دیگری باشد. به طور کل در همه موارد انکرتکست ایده‌آل، متنی است که مرتبط با صفحه مقصد باشد (از کلمات کلیدی اصلی صفحه مقصد استفاده کند) و آن را به خوبی توصیف کند (هم برای کاربر و هم گوگل). در بسیاری موارد، کلمه کلیدی صفحه مقصد و یا کلمات LSI آن، به عنوان انکر تکست به کار برده می‌شود.

 

 

انکر تکست چیست ؟

 

چرا anchor text ها مهم هستند؟

انکر تکست مرتبط و توصیفی می تواند رتبه وب سایت شما را در گوگل بهبود بخشد و می تواند تجربه کاربری یا همان euser experience را افزایش دهد. این به این دلیل است که هم موتورهای جستجو و هم خوانندگان از anchor text برای تعیین اینکه یک صفحه Link شده در مورد چیست استفاده می کنند. بنابراین، انکر تکست مرتبط به الگوریتم گوگل کمک می کند تا ساختار سایت شما را درک کند. و این زمینه را در مورد چگونگی ارتباط صفحات مختلف با یکدیگر فراهم می کند.

به عنوان مثال، انکر تکست "بهترین چک لیست سئو" به گوگل می گوید که صفحه زیر در مورد بهترین چک لیست سئو است.

 

 

انکر تکست

 

 

 

انواع انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

 

انکر تکست‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان از هر کدام از آن‌ها برای ایجاد پیوند به صفحه مورد نظر استفاده کرد. انواع انهارا با مثال در این مقاله مینویسیم که بتوانید اشنایی کامل پیدا کنید:

 

 

 

انواع انکر تکست

 

 

 

Exact Match

 exact match anchor text شامل کلمه کلیدی دقیق صفحه ای است که به آن لینک داخلی می دهد و آن را هدف قرار می دهد. برای مثال، پیوند دادن به صفحه‌ای درباره تولید محتوا با استفاده از انکر تکست «تولید محتوا».

 

مثال های exact match anchor texts:

"شما می توانید از طریق chat gpt برای سایت خود تولید محتوا کنید"

"برای این که هک نشوید باید امنیت سایت خود را بالا ببرید"

"اگر فروشگاه دارید دیگر وقتش رسیده که برای فروشگاهتان طراحی سایت حرفه ای کنید"

 

توجه داشته باشیدکه ممکن است google انکر تکست های مطابقت دار زیاد را penalty کند، پس به تور اندازه از exact match anchor text استفاده کنید.

بیایید دوباره از «مثال مبل خواب» استفاده کنیم. اگر به طور مداوم از متن لنگر «مبل خواب» استفاده می‌کنید، ممکن است Google برای تعیین ساختار صفحه کار سخت‌تری داشته باشد. که می تواند رتبه بندی را سخت تر کند.

 

Partial Match

انکر تکست partial match شامل تغییری جزئی از کلمه کلیدی است که صفحه لینک داده شده را هدف قرار می دهد. این به این معنی است که کلمه کلیدی مورد نظر به طور جزئی یا کامل در متن لینک داده شده همراه با برخی از کلمات دیگر برای متن مورد نظر انتخاب شده است.

 

برای مثال partial match anchor texts:

"اگر می خواهید فروش بیش تری داشته باشید، باید از خدمات سئو سایت استفاده کنید"

"هر سئو کاری باید بداند چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟" 

 

 

Branded

در این مدل باید نام وب سایت یا برند تجاری را به عنوان متن لینک استفاده کنید. در برخی از موارد ممکن است که شما بخواهید به صفحه اصلی یک سایت دیگر اشاره کنید، که می‌توانید نام سایت را انکر تکست در نظر بگیرید. این مورد معمولاً برای لینک به سایت‌های معتبر و شناخته شده به کار می‌رود.

 

برای مثال:

"طراحی سایت تارنماگستر"

"شرکت دینه اولین تولید کننده دارو های گیاهی در ایران"

 

 

 

انواع انکرتکست

 

 

 

انکرتکست‌های عمومی

متن لنگر عمومی شامل هیچ کلمه کلیدی یا نقطه مرجعی نمی شود. کاربران باید متن اطراف را بخوانند تا بفهمند در مورد چیست.

برای مثال:

"برای مطالعه بیش تر اینجا کلیک کنید"

 

 

Naked URL

این حالتی است که شما URL یا آدرس صفحه را به عنوان متن قابل لینک در نظر می‌گیرید. این کار معمولا در برخی از مقالات منتشر شده در وبلاگ ها و مجله‌های خبری انجام می‌گیرد و آدرس سایت‌های مورد استفاده را به عنوان منبع به صورت یک متن انکر در انتهای مقاله قرار میدهند.

 

برای مثال:

https://trello.com/

https://tarnamagostar.ir/

 

 

Image Anchor Text

تا حالا شده که روی یک تصویر در سایتی کلیک کنید و با این کلیک، به صفحه جدیدی انتقال داده شوید، این اتفاق همان انکر تکست‌ها از نوع تصویری است که به جای متن، یک تصویر را به عنوان  لینک به صفحه مقصد در نظر میگیرد. در انکرتکست تصویری، لازم است که حتماً یک متن توصیفی را برای تصویر قرار دهید که به آن متن Alt گفته می‌شود و باید توصیف کننده و مرتبط با صفحه مقصد باشد و ترجیحا کلمه کلیدی اصلی و یا مرتبط صفحه مقصد در آن به کار رفته باشد.

 

 

اثر انکرتکست بر سئو

 

 

 

چگونه انکر تکست‌های بهینه داشته باشیم؟

 

 

انکرتکست بهینه

 

 

 

دراینجا ما به ده نکته اشاره می‌کنیم که رعایت آن‌ها تاثیر مثبتی روی سئو و رتبه بندی  صفحات سایت میگذارد:

 

  • اطمینان حاصل کنید که انکر تکست توسط کاربران به راحتی قابل تشخیص است؛

 

باید Anchor Text را به گونه‌ای در داخل متن و یا صفحه در نظر بگیرید که برای کاربر به راحتی قابل تشخیص باشد و به خوبی توجه او را جلب نماید.


 

  • کاربران و خوانندگان سایت را گمراه نکنید؛

 

قرار دادن انکر تکست‌ها نباید به شکلی باشد که کاربران را گیج و سردرگم کند. زمانی که می‌خواهید با استفاده از یک متن و یا کلمه به صفحه مقصدی لینک داده و کاربر را به آن صفحه انتقال دهید، طوری انجامش دهید که با انتظار کاربر مطابقت داشته باشد و اورا گمراه نکند.

 

  • انکر تکست ها را به صورت کاملاً طبیعی به کار ببرید؛

 

تمامی اصطلاحات و تکنیک‌های سئو باید به صورت کاملا طبیعی، به کار برده شوند و این یک قانون کلی است که در مورد انکر تکست‌ها نیز صدق می‌کند. زمانی که می‌‌خواهید در داخل یک مقاله، به صفحه دیگر لینک دهید، نباید  Anchor Text  را به زور در متن به کار ببرید، بلکه لازم است که آن به صورت طبیعی، بخشی از متن باشد که کاربر و موتورهای جستجو را به صفحه مرتبط، هدایت می‌کند.

 

  • ارتباط را بین لینک‌ها حفظ کنید؛

 

بین پیوندها باید ارتباط معناداری وجود داشته باشد. از این رو لینک‌های سایت را از نظر میزان ارتباطی که با یکدیگر دارند، بررسی کنید و اگر نیاز به آپدیت داشت، به مرور زمان آن را تغییر دهید. این نکته برای انکر تکست‌ها و صفحاتی که موضوعات آن به زمان حساس است، بیشتر صدق می‌کند.

 

  • هدف جستجوی کاربران را در نظر بگیرید؛
  •  

برای اینکه Anchor Text شما بهینه باشد، باید هدف کاربران از جستجو را در نظر بگیرید و متن قابل لینک را بر اساس جستجوی کاربر انتخاب کنید و اطمینان حاصل پیدا کنید که با محتوای متن شما مطابقت داشته باشد.

 

  •  در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید؛

 

با وجود این که کلمه کلیدی صفحه مقصد یکی از بهترین و رایج‌ترین انکر تکست‌ها می‌باشد، اما این بدین معنا نیست که در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید و با یک کلمه کلیدی چندین بار به صفحه مقصد لینک دهید.

همچنین نباید فقط عبارت‌‌های کلیدی اصلی را به عنوان انکر تکست در نظر بگیرید. در لینک دهی و انتخاب Anchor Text باید همواره به صورت طبیعی عمل کرده و از تکرار زیاد و استفاده از انکر تکست‌های بیش از حد بهینه شده و تکرار کلمات کلیدی خودداری کنید، زیرا این کار جریمه گوگل را به دنبال خواهد داشت.

 

  • انکر تکست را به صورت متنوع به کار ببرید؛

 

برای مثال اگر شما در یک صفحه از سایت خود از ۱۰ انکر تکست برای پیوند به صفحات دیگر استفاده می‌کنید، سعی کنید آن‌ها را متنوع به کار ببرید و از انواع مختلف انکر تسکت‌ها که در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم، به شکل کاملاً طبیعی استفاده نمایید. یعنی انکر تکست‌های شما ترکیبی از تصاویر، کلمه کلیدی اصلی، کلمه کلیدی مرتبط، URL و … باشد.

 

  • عبارت‌های مختصر را به عنوان انکر تکست در نظر بگیرید؛

 

انکر تکست‌ها، متن‌های طولانی نیستند، بلکه شما باید از عبارت‌های کوتاه چند کلمه‌ای مختصر استفاده کنید. حتی در برخی موارد یک کلمه تنها به عنوان انکر تکست در نظر گرفته می‌شود.

 

  •  Naked URL  ها را به صورت مختصر و بهینه به کار ببرید؛

 

زمانی که شما یک naked URL را به عنوان انکر تکست در نظر می‌گیرید، باید به بهینه بودن آن توجه داشته باشید و این آدرس را به صورت کوتاه بیاورید. برای کوتاه کردن URL ها سایت‌های زیادی وجود دارد که bit.ly یکی از بهترین سایت‌‌های کوتاه کننده لینک است.

 

  • لیستی از تمام انکر تکست‌های سایت خود داشته باشید.

یک لیست از تمام لینک‌ها و انکر تکست‌های سایت خود را در قالب یک فایل اکسل ایجاد کنید، تا در مواقع لزوم بتوانید به آن رجوع کرده و اگر تغییراتی لازم بود، انجام دهید. این لیست برای بهینه سازی و اجرای ممیزی سایت به شما کمک زیادی می‌کند.

 

 

 

انکرتکست

 

 

 

جمع‌بندی مقاله:

 

این مقاله، شامل نکات مهم و اساسی بود که باید در مورد انکر تکست‌ها می‌دانستید. به طور خلاصه می‌توان گفت که استفاده از Anchor Text یک تکنیک ضروری برای سئو همه سایت‌ها است که از طریق آن می‌توان بین صفحات مختلف یک سایت و یا دو سایت با دامنه متفاوت پیوند ایجاد کرد.

از آنجا که الگوریتم‌های گوگل هر روز هوشمند‌تر می‌شود، بنابراین به راحتی می‌تواند پیوندهای مخرب و مفید را تشخیص دهد. شما باید همیشه انکرتکست‌ها را به شکلی به کار ببرید که کاملا طبیعی جلوه کند و برای کاربر مفید باشد و او را به صفحه‌‌ی مورد انتظارش انتقال دهد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha