ساختار سایت بهینه شده به موتور های جسنجو کمک می کند تا سایت شما را بسیار راحت تر crawl یا index کنند.

 

در طراحی سایت داشتن یک ساختار سایت مناسب بسیار مهم است. ساختار سایت به سازماندهی و سلسله مراتب صفحات وب در یک وب سایت اشاره دارد. نحوه پیوند صفحات مختلف و نحوه ارائه اطلاعات به کاربران را تعیین می کند. یک سایت با ساختار مناسب باید به راحتی قابل پیمایش باشد، با سلسله مراتب واضحی از صفحات که به کاربران اجازه می دهد به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. این نه تنها برای تجربه کاربر، بلکه برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) نیز مهم است، زیرا موتورهای جستجو از ساختار سایت برای تعیین ارتباط و اهمیت صفحات منفرد در یک وب سایت استفاده می کنند. عناصر متداول ساختار سایت شامل صفحه اصلی، منوی پیمایش، دسته‌ها یا موضوعات، زیرمجموعه‌ها یا موضوعات فرعی، و صفحات یا مقاله‌های جداگانه است.

 

چرا ساختار سایت مهم است؟

ساختار سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع، ساختار سایت بر تجربه کاربری، بهینه سازی موتورهای جستجو، سرعت بارگذاری، و بهره وری وب سایت تأثیرگذار است.

اگر ساختار سایت مناسبی نداشته باشید، ممکن است کاربران سایت شما سختی در یافتن اطلاعات داشته باشند و احساس عدم رضایت کنندگی کنند. برعکس، یک ساختار سایت مناسب، کاربران را به سرعت به اطلاعات مورد نیازشان هدایت کرده و تجربه کاربری بهتری را فراهم می‌کند.

همچنین، ساختار سایت می‌تواند تأثیر زیادی در بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشد. یک ساختار مناسب به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد که به راحتی محتوای مربوطه را پیدا کرده و در صفحات نتایج خود نشان دهند. همچنین، سرعت بارگذاری صفحات نیز بسیار مهم است و ساختار مناسب می‌تواند بهبود چشمگیری در این زمینه داشته باشد.

در کل، ساختار سایت باید به گونه‌ای باشد که به کاربران و موتورهای جستجو اجازه دهد به راحتی درک کنند که سایت شما درباره چه موضوعی است و چه محتوایی دارد. بنابراین، ساختار سایت باید بر اساس منطق و منطبق با نیازهای کاربران و موتورهای جستجو طراحی شود.

 

 

site structure یا ساختار سایت چیست؟

 

 

 

انواع ساختار وب سایت چیست؟

 

 

مدل سلسله مراتبی

مدل سلسله مراتبی در ساختارهای وب سایت متداول ترین مدل مورد استفاده است زیرا درک آن بسیار آسان است. این ساختار وب‌سایت که مدل درختی نیز نامیده می‌شود، توسط وب‌سایت‌هایی استفاده می‌شود که حاوی اطلاعات گسترده‌ای است که در بین بسیاری از صفحات توزیع شده است. مدل سلسله مراتبی از یک صفحه اصلی، صفحات دسته اصلی، صفحات فرعی و صفحات فرزند در زیر صفحات برای توزیع ساختار وب سایت استفاده می کند.

این مدل همچنین از پیوندهای داخلی برای اتصال صفحات فرزند، زیرصفحه ها و صفحات دسته بندی استفاده می کند تا سلسله مراتب صفحات را به الگوریتم های موتور جستجو منتقل کند. رویکرد ساده رو به پایین به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا اهمیت صفحات درون یک وب‌سایت و همچنین ارتباط محتوای درون آن را به وضوح منتقل کنند.

 

 

مدل ترتیبی

این مدل که مدل خطی نیز نامیده می‌شود، برای وب‌سایت‌هایی با ساختار اولیه با صفحات نه چندان مناسب است. همه وب سایت ها برای انتقال اطلاعات به چندین صفحه نیاز ندارند. مدل متوالی بیشتر توسط مشاغل کوچک استفاده می شود.

اگر یک وب سایت نیازی به زیرمجموعه یا صفحات فرزند ندارد، این مدل بهترین گزینه است. این مدل معمولا دارای یک صفحه اصلی، یک صفحه اصلی یا یک صفحه فرود است. به دنبال آن تعداد کمی از صفحات اصلی اصلی که منجر به فراخوانی برای اقدام مربوطه برای کاربران می شود، دنبال می شود. معمولاً این مدل کاربران را در یک مسیر مستقیم به یک سفر متوالی از پیش تعریف شده در یک وب سایت می برد.

 

 

مدل ماتریسی

مدل ماتریسی بیشتر به عنوان مدل وب برای ساختارهای وب سایت شناخته می شود. نام آن برگرفته از تصویری است که برای ساختار وب سایت ایجاد می کند، که یک وب از صفحات فرود است. این مدل تمام صفحات والد را با صفحات فرعی و صفحه اصلی به هم متصل می کند تا کاربر بتواند با کمترین کلیک به همه چیز دسترسی داشته باشد.

این مدل که برای وب سایت های تجارت الکترونیک مناسب است، می تواند به طور یکپارچه صفحات محصول را با صفحات خرده فروشی و درگاه های پرداخت متصل کند. هدف از این مدل ایجاد محیطی برای دسترسی کاربر به هر صفحه ای که می خواهد با حداقل میزان کلیک از طریق لینک های داخلی است. در حالی که ممکن است برای بسیاری به نظر فقدان ساختار باشد، تقریباً این موضوع است. این باعث می‌شود که کاربر هرطور که می‌خواهد بر اساس نیازهای خود، وب‌سایت را تجربه کند، حتی اگر در میانه راه نظر خود را تغییر دهند.

 

 

مدل پایگاه داده

مدل پایگاه داده تقریباً رویکردی مخالف مدل سلسله مراتبی دارد و وب سایت را از پایین به بالا شکل می دهد. این مدل از طبقه بندی و ابرداده برای تعریف ساختار وب سایت استفاده می کند. این به کاربران این امکان را می دهد که در طول صفحات داخلی، تجربه وب سایت منحصر به فرد خود را ایجاد کنند. اطلاعاتی که در وب سایت ظاهر می شود مختص شماست و از آنجا به بعد، داده ها از پایگاه داده ای که سفر شما را در وب سایت راهنمایی می کند، استخراج می شود. این مدل معمولا توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و حتی وب سایت های بانکی استفاده می شود.

 

ساختار سایت یکی از جنبه های حیاتی استراتژی سئوی شما است. چرا؟

زیرا ساختار وب سایت شما به گوگل نشان می دهد که کدام صفحات سایت شما از همه مهمتر هستند. این بدان معناست که شما می‌توانید با ساختار سایتتان تأثیر بگذارید که کدام محتوا در موتورهای جستجو بالاترین رتبه را دارد. و خبر خوب:

شما می توانید از امروز شروع به بهبود ساختار سایت خود کنید! در این پست، می خوانید که چرا ساختار سایت به سئو کمک می کند، و ما سه نکته سریع در مورد چگونگی شروع بهبود آن به شما ارائه می دهیم.

 

 

همانطور که سایت شما رشد می کند، به هم ریخته تر می شود

 

همانطور که پست های وبلاگ بیشتری می نویسید یا صفحات محصول بیشتری را اضافه می کنید، سایت شما به هم ریخته می شود. شما باید آن را به طور منظم سازماندهی کنید تا مطمئن شوید که شما، بازدیدکنندگان و Google قادر خواهید بود آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنید. اما چرا اینطور است؟ خوب، بگذارید یک داستان کوچک برای شما تعریف کنم.

روزی روزگاری این زن جوان بود. نام او آلیس است. آلیس هر روز صبح بیدار می شود، پشت میزش می نشیند و شروع به نوشتن یک داستان زیبا می کند. او هر روز یک داستان می نویسد. آلیس تمام داستان های خود را روی این ماشین تحریر زیبای قدیمی تایپ می کند. هر وقت نوشتن را تمام می کند، کاغذ را از دستگاه بیرون می کشد و داستان جدید دوست داشتنی اش را روی میزش می گذارد. همانطور که می توانید تصور کنید، میز او به آرامی با همه این ورق های کاغذ شلوغ می شود. پس از یک سال نوشتن، او 365 برگ کاغذ روی آن خواهد داشت. پس از سه سال نوشتن، او بیش از هزار نفر خواهد داشت. آلیس نمی تواند داستان مورد علاقه خود را پیدا کند، زیرا داستان های فراوان روی میز او وجود دارد.

نتیجه گیری: اگر مطالب خود را به درستی ساختار ندهید، داستان ها، پست های وبلاگ و صفحات محصول شما گم می شوند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان شما نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و گوگل نیز گم می شود (که برای سئوی شما بد است).

 

چگونه با ساختار سایت شروع کنیم؟

چه کارهایی برای بهبود ساختار سایتتان باید انجام دهید؟ و چه کارهایی می‌توانید برای جلوگیری از مشکلات ساختار سایتتان انجام دهید؟ برای سه راهکار اصلی جهت بهبود سریع ساختار سایتتان، به مطالعه ادامه مطلب بپردازید.

 

 

۱. حذف محتوای قدیمی

بسیاری از فروشگاه‌ها در هر فصل، مجموعه‌ای جدید از محصولات (لباس، کفش و غیره) را به فروش می‌رسانند و پس از پایان فصل، صفحات محصولات حذف می‌شوند. این یک شیوه بسیار خوب است اگر انتظار فروش مجدد آن محصول را نداشته باشید. اما چه درباره تمام لینک‌هایی که به صفحه حذف شده مربوط می‌شوند؟ همانطور که می‌دانید، لینک‌های مرتبط با صفحه شما، برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو بسیار ارزشمند هستند! به همین دلیل، بهتر است URL را تغییر مسیر دهید. اینطوری، هنوز هم از لینک‌ها سود می‌برید، حتی اگر صفحه دیگر وجود نداشته باشد.\

 

 

2. دسته بندی های خود را ارزیابی کنید

باید اطمینان حاصل کنید که دسته ها تقریباً یک اندازه هستند. به آلیس و داستان هایش فکر کنید. آلیس می‌توانست داستان‌هایش را با انباشته کردن دسته‌بندی کند. حال تصور کنید یکی از این توده ها بزرگ شود، در حالی که بقیه بسیار کوچکتر باقی می مانند. یافتن یک داستان خاص در آن انبوه بزرگ دشوار خواهد بود، در حالی که جستجو در یک توده کوچک بسیار آسان تر خواهد بود. در عین حال، این توده بزرگ احتمالاً بسیار مهم است، زیرا آلیس داستان های زیادی در مورد آن موضوع خاص نوشت.

وقتی در مورد یک موضوع خاص زیاد بنویسید و در مورد موضوعات دیگر کمتر بنویسید، مقوله ها می توانند خیلی بزرگ شوند. در برخی موارد، شما باید دسته بزرگ را به دو دسته کوچکتر تقسیم کنید. یک قانون سرانگشتی خوب این است که مطمئن شوید هیچ دسته‌ای بیش از دو برابر اندازه هر دسته دیگری نیست. هنگامی که یک دسته به طور قابل توجهی بزرگتر از دسته های دیگر باشد، سایت شما نامتعادل می شود. برای رتبه‌بندی پست‌های وبلاگ در یک دسته بزرگ مشکل خواهید داشت. توده بیش از حد بزرگ شده است که نمی توان آن را جستجو کرد. در این صورت باید دسته بندی های خود را ارزیابی و بهینه کنید. شاید برخی از آنها را ادغام یا تقسیم کند.

 
 

3. ساختار پیوند داخلی خود را بهبود بخشید

شما باید به ضروری ترین محتوای سایت خود را لینک کنید تا به گوگل نشان دهید که این مقالات بهترین و کامل ترین مقالات شما هستند. اما برای کاربران نیز منطقی است. می‌خواهید بهترین پست‌های شما را بخوانند، درست است؟ پس از تمام مقالات خود به آن صفحه لینک دهید.

 

لینک دهی داخلی در ساختار سایت

 

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha