مفهوم CTA یا CALL TO ACTION چیست؟
CTA کال تو اکشن (Call To Action) درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید تا او را به انجام کاری خاص تشویق کنید. کال تو اکشن میتواند به شکلهای مختلفی چون پیام یک خطی، یک تصویر، لینک یا یک دکمه در سایت، شبکههای اجتماعی یا هر جای دیگری باشد تا در نهایت مخاطب مجاب شود که مشارکت موردنظر شما صورت گیرد.
برخی فکر میکنند کال تو اکشن باید حتما به صورت یک دکمه گرافیکی تعریف شده یا در انتهای متن تبلیغاتی باشد، اما کال تو اکشن لزوما برای خرید نیست و میتوان برای موارد دیگری مثل ثبت نام، ثبت اطلاعات، دانلود اپلیکیشن و موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مزایای CTA این است که به کمک آن میتوان اهداف تعریف شده در گوگل آنالیتیکس را محقق کرد.
در شکل زیر انواع کال تو اکشن (CTA) آمده است:
1.دکمه دعوت به اقدام
مرسومترین نوع کال تو اکشن که کاربرد زیادی دارد، دکمه ی دعوت به اقدام یا به اصطلاح دیگردکمه هدایت کاربران است که معمولا جایی که بهتر دیده شود یا حتی در پایان محتوا به صورت گرافیکی و متمایز قرار می گیرد. دکمه باید کاملا طراحی جذاب و متفاوتی داشته باشد و متن آن بهگونهای باشد که مخاطب تشویق شود اقدام موردنظر شما را انجام دهد.
.2بیشتر بخوانید
برای اینکه مخاطب اقدام مورد نظر شما را انجام دهد باید او را برای پیگیری ادامه ماجرا کنجکاو کنیم. بخش ابتدایی مقاله خود که با نام لید نیز شناخته میشود آنقدر جذاب مینویسید که مخاطب ترغیب شود حتما ادامه مطلب را دنبال کند. برای این کار کافی است از دکمه «بیشتر بخوانید» یا Read More استفاده کنید.
3.ثبت نام و پرکردن فرم
گاهی اقدامی که میخواهید کاربر انجام دهد فرایند ثبت نام یا پرکردن فرم مشخصی است که اطلاعات آن به شما کمک میکند. در این خصوص کاربر دوبار کاری که میخواهید انجام میدهد.
-
تشویق شود که فرم را پر کند
-
او را تشویق کنید که روی دکمه ی ارسال کلیک کند
بنابراین بهتر است یک عبارت جذاب را روی دکمه ارسال طراحی کنید که کاربر متوجه اهمیت ان شود. همچنین میتوانید برای اینکه کاربر با تمایل بیشتری فرم را ارسال کند، هدیه ای مثل یک کتاب الکتریکی در نظر بگیرید.
۴. دکمه به اشتراک گذاری مطالب
با به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی میتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید. دکمههای به اشتراک گذاری مطالب در شبکههای اجتماعی شاید نسبت به دیگر دکمههای CTA بزرگ نباشند، اما تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت و دریافت بازخورد مناسب از کاربران دارند.
5.درخواست خرید
خرید محصولات یا دریافت خدمات ازما توسط کاربر، بسیار اقدام مهمی است. بنابراین CTA یا کال تو اکشن خرید انلاین یا افزودن به سبد خرید، برای فروشگاه های اینترنتی بسیار اهمیت دارد. در مورد کال تو اکشن خرید آنلاین دو حالت مهم وجود دارد:
-
ممکن است کاربر در سایت یا صفحه محصول شما نباشد. بنابراین باید ابتدا او را به یک لندینگ پیج جذاب هدایت کنید و در نهایت دکمه CTA خود را در این صفحه قرار دهید تا تشویق به خرید محصول شود.
پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:
طراحی سایت
-
ممکن است به دلایل مختلفی مثل مشکلات فنی و کمبود وجه و موارد دیگر، بعد از تصمیم به خرید اقدام کاربر ناتمام بماند. در این حالت میتوان با ارائه روش های مختلف مانند نسخه رایگان یا استفاده از کمپین های ریتارگتینگ(retargeting)(در واقع Remarketing یا Retargeting به تبلیغاتی گفته میشود که به طور مستقیم افرادی را که قبلا از وب سایت شما بازدید کردهاند، هدف قرار میدهد. وقتی این افراد سایت را ترک میکنند، حتی اگر محصولی هم از شما نخریده باشند، تبلیغات شما را در وب سایتهای مرتبط میبینند)،به مدت محدود مشتری را حفظ کرد یا دوباره مورد هدف قرار داد.
.6 تماس با پشتیبانی یا چت آنلاین
هر کاربری پیش از خرید حتما سوالاتی دارد که میتوان با مشاوره و راهنمایی به جوابش برسد. برای اینکار میتون در سایت کال تو اکشن جذابی طراحی کرد و از کاربر بخواهیم در صورت نیاز به راهنمایی روی ان کلیک کند. اینکار باعث اعتماد و توجه بیشتر مخاطب میشود.
۷.ثبت نام در رویدادها
در زمان رویدادها ی خاص میتوان با طراحی یک کال تو اکشن خوب مخاطب را بیشتر جذب کنیم که بیشتر وارد سات شود. برای مثال میتوانید برای نمایشگاه الکامپ یک مسابقه یا بازی طراحی کنید تا کاربران بتوانند با ثبت نام در سایت از تخفیفهای ویژه نمایشگاه برخوردار شوند.
.8 مشاهده محصولات و خدمات
در طول روز کاربران زیادی باهدف خرید محصولات، استفاده از خدمات یا دریافت محتوا به سایت شما سر میزنند. اگر بتوانید یک CTA جذاب برای هر بخش طراحی کنید، شانس اینکه نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کند بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال با کال تو اکشن هایی چون «30 درصد تخفیف برای خرید اول»، «چرا این پکیج مناسب شماست» میتوانید کاربر را ترغیب کنید تا اقدام موردنظر شما را انجام دهد.
اهداف طراحی دکمه CTA
هر کال تو اکشن ممکن است با هدفی خاص طراحی شده باشد. نکته مهم اینجاست که باید از قبل هدفتان کاملا شفاف باشد تا بدانید قرار است به چه خروجی برسید. اما بهطور کلی معمولا بیشتر کال تو اکشن ها با اهداف مشخصی تعریف میشوند:
-
ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش
-
دریافت اطلاعات مهم مانند شماره موبایل و ایمیل
-
عضوگیری در شبکههای اجتماعی
-
ترغیب مخاطبان به مطالعه ادامه مطلب
-
تشویق کاربران به بررسی صفحات دیگر
-
برندسازی
-
ارسال هدیه یا نسخه دمو
-
تشویق به مشارکت در بخش نظرات و بیان تجربیات
-
درخواست به اشتراک گذاری مطلب
محل قرارگیری دکمه CALL TO ACTION
دکمه کال تو اکشن را باید جایی قرار دهیم که هم دسترسی به ان ساده باشد و هم بهتر دیده شود. برای اینکار یا باید سراغ افراد متخصص برویم یا با ازمون و خطا میتوان متوجه شد کجا بازخورد بیشتری دارد. بهترین جایی که برای دکمه کال تو اکشن مناسب است پایان متن است که هم خوب دیده می شود و کاربرهم سریع روی ان میتواند کلیک کند. ولی میتوانید دکمه کال تو اکشن خود را بالای صفحه یا چند جا در بین متن در نظر بگیرید تا هر وقت کاربر تمایل داشت روی آن کلیک کند. دقت کنید که محل قرارگیری یا تکرار دکمه کال تو اکشن نباید طوری باشد که منجر به نتیجه منفی شود و مخاطب را اذیت کند که از کلیک بر روی ان منصرف شود.
از نظر فنی مکانهای زیر بهترین موارد برای قراردادن دکمه CTA است:
-
انتهای صفحه اصلی یا پستها
-
سایدبار یا نوار کناری(ساید بار همانند لوگو و header در تمام مطالب سایت و هر پیجی که کاربر باز کند، به صورت ثابت نمایش داده می شود. و دارای محتوای ثابتی است)
-
پیامهای پاپ آپ(pop up نوعی تبلیغات آنلاین است که معمولاً در پنجرهای کوچکتر و جدا از صفحه اصلی باز میشوند و در معرض دید کاربران قرار میگیرد. این پنجرهها اکثر اوقات شامل یک پیشنهاد یا تبلیغ است که به طور ناگهانی روی صفحه نمایش ظاهر میشود تا توجه کاربر را به خودش جلب کند.)
-
صفحه محصول
-
بنرهای تبلیغاتی
-
اسلایدها
-
منوهای چسبان
نحوه طراحی CTA یا کال تو اکشن تاثیرگذار
مهمترین عوامل موثر در طراحی یک CTA تاثیرگذار:
-
انتخاب رنگ مناسب: همانطور که برای مشاغلی مانند فست فود یا مرتبط با پزشکی رنگ هایی در ذهن ما نقش بسته است، برای دکمههای CTA نیز رنگهایی وجود دارد که بیشتر جواب میدهد. معمولا رنگ ها باید با متن و رنگبندی صفحه تمایز داشته باشند تا دکمه CTA برجستهتر نشان داده شود. رنگهای نارنجی، قرمز، آبی و سبز برای کال تو اکشن مناسب تر هستند.
-
شکل CTA: اگر دقت کنید بیشتر دکمههای کال تو اکشن مستطیلی یا چهار گوش هستند. اما بهتر است خلاقانه کار کنید و با استفاده از دکمههای دایرهای شکل مخاطب را بیشتر جذب کنید.
-
چند کال تو اکشن: یه یک CTA اکتفا نکنید. بسیاری از کاربرانی که وارد سایت شما میشوند نسبت به کال تو اکشن تعریف شده واکنشی نشان نمیدهند و باید CTA دوم را طوری در نظر بگیرید که مخاطب راهی جز تعامل با شما نداشته باشد.
-
دورِ CTA را خلوت کنید: فضای اطراف کال تو اکشن باید خالی و سفید باشد که بیشتر به چشم بیاید. استفاده از المانهای مختلف در کنار دکمه CTA باعث میشود کال تو اکشن شما دیده نشود.
-
متن واضح ولی خلاقانه باشد: برای اینکه کاربر اقدام موردنظر شما را به درستی انجام دهد و تعامل بیشتری داشته باشد باید پیام خود را شفاف درج کنید. به جای متون تکراری از پیام های خلاققانه استفاده کنید.
-
اندازه مناسب CTA: طبیعتا دکمه کال تو اکشن هر چه بزرگتر باشد، بهتر دیده میشود و کاربران روی آن بیشتر کلیک کنند. با این وجود CTA نباید خیلی بزرگتر از محتوای صفحه باشد و از طرف دیگرخیلی هم کوچک نباشد.
-
ذهن مخاطب را آماده کنید: به دلیل اینکه کاربر بدون مقدمه روی CTA کلیک نمیکند، باید از قبل با دادن توضیحاتی به انها بگوییم که کلیک روی کال تو اکشن مورد نظر چه منافعی دارد.
-
حواستان به گوشیها و تبلتها باشد: ریسپانسیو یا طراحی واکنش گرا بودن سایت اهمیت زیادی دارد و یکی از عوامل مهم در سئو به شمار میرود. حواستان به اندازه دکمه CTA و نمایش درست و برجسته آن در گوشیهای هوشمند باشد.
-
طراحی ساده فرمها: فرم های مورد نظر را ساده کوتاه طراحی کنی، چون اگر فرم پیچیده و طولانی باشد، مخاطب قید همه چیز را میزند.
-
محل قرارگیری دکمه CTA: معمولا بالای صفحه یکی از بهترین مکانهای Call to Action است؛ چراکه نیازی به اسکرول کردن ندارد. البته در انتهای متن نیز میتوانید از کال تو اکشن استفاده کنید، چون ذهن مخاطب آماده است.
-
حواستان به شبکههای اجتماعی باشد: حتما دقت کنید که دکمه به اشتراک گذاری مطلب در شبکههای اجتماعی را در مکان مناسب قرار داده باشید.
-
به کاربران هدیه بدهید: در مقابل درخواست از مخاطبان برای اقدامی خاص، به انها یک پیشنهاد ویژه، کد تخفیف یا حتی یک کتاب هدیه بدهید.
-
دستور ندهید: لحن متن کال تو اکشن نباید دستوری باشد؛ چراکه مخاطبان این ادبیات را دوست ندارند و پس میزنند. بنابراین با لحن مناسبی درخواست کنید.
-
ایجاد محدودیت: اگر مخاطب حس کند از دیگران عقب مانده است یا فرصت کافی ندارد، زودتر اقدام به انجام کاری می کند.به همین علت میتوانید از عبارات «30 درصد تخفیف ویژه برای 5 نفر اول» یا «تنها 2 بلیت دیگر باقیمانده» استفاده کنید.
چگونه در اینستاگرام از کال تو اکشن استفاده کنیم؟
اینستاگرام یک پلتفرم مناسب برای تبدیل مخاطب به مشتری است. این شبکه اجتماعی از بخشهای مختلفی تشکیل شده و امکانات زیادی دارد. بنابراین شما میتوانید از تمام بخش های این شبکه برای دعوت مخاطبان استفاده کنید.
این بخش ها شامل:
-
بیو اینستاگرام
-
کپشن پستها
-
استوری اینستاگرام
-
تبلیغات اینستاگرامی
-
کار با اینفلوئنسرها
-
IGTV
-
لایو اینستاگرام
-
ریلز اینستاگرام
-
نمونه کال تو اکشن در بیو اینستاگرام
میتوانید در بیو لینک های جذابی قرار دهید که مخاطب روی ان کلیک کند. به دلیل محدودیت کاراکتر میتوانید از اموجی ها استفاده کنید که منظور خود را برسانید.
۲- نمونه کال تو اکشن در پروفایل
در اینستاگرام گزینه Action button در پروفایل را فعال کرده است. با استفاده از این ویژگی شما میتوانید راههای ارتباطی با مخاطب را در این قسمت وارد و ثبت کنید.
برای نمونه این پروفایل را مشاهده کنید. علاوه بر اینکه دکمههای تماس را درج کرده، یک دکمه دیگر تحت عنوان “خرید بلیط” هم اضافه کرده است. وجود این دکمه در صفحه شما، مخاطب را ترغیب میکند که حداقل نگاهی به آن بیندازد. گفته میشود تعداد زیادی از این بازدیدکنندهها، اقدام به عملی که شما در نظر دارید، میکنند.
برای فعال کردن این دکمه باید پروفایل شما بیزینسی باشد. بعد وارد قسمت ویرایش پروفایل شوید و گزینه action button را انتخاب کنید. اکشنی که مدنظرتان است را انتخاب و روی گزینه next کلیک کنید. برای فعال کردن هرکدام از این دکمهها به اضافه کردن اکانت شریک تجاری خود احتیاج دارید. پس URL وبسایت شریک تجاری خود را وارد کرده و روی گزینه Done کلیک کنید.
۳- نمونه کال تو اکشن دکمه تماس
شاید شما انتظاری که از مخاطب دارید، یک تماس ساده باشد. با اینکار مخاطب متوجه میشود از چه طریقی می تواند با شما در تماس باشد و دیگر نیاز به سرچ کردن در سایت نداشته باشد.
۴- نمونه کال تو اکشن در پست
شما میتوانید از طریق پست های صفحه خود این قابلیت را به مخاطب بدهید که از محصولات و خدمات شما استفاده کند. برای اینکار در قسمت کپشن پست مخاطب را راهنمایی کنید که چطور می تواند از خدمات استفاده کند.
۵- نمونه کال تو اکشن در استوری
استوری اینستاگرام قابلیت اضافه کردن لینک دارد. میتوانید در استوری برای مخاطب خود توضیح دهید که چه خدمات، محصولات و تخفیفهایی در راه دارید. بعد لینک وبسایت خود را در استوری درج کنید تا مخاطب از این طریق بتواند دسترسی راحت تری به خدمات شما داشته باشد.
۶- کال تو اکشن ریلز، لایو و IGTV
با استفاده از این ۳ امکان، میتوانید تولید محتوا کنید. چون هر سه این ویژگیها در پروفایل شما نمایش داده میشوند.
امیدواریم از خواندن این مقاله مفید لذت ببرید.
پیشنهاد میکنیم چهار دقیقه از زمان خود را برای دیدن این ویدیو در مورد کال تو اکشن اختصاص دهید.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه