گوگل آنالیتیکس | google analytics

چگونه گوگل آنالیتیکس به سئو سایت کمک می کند؟

گوگل آنالیتیکس | google analytics

گوگل آنالیتیک چیست و چگونه کار می کند؟ گوگل انالیتیکس به سئو سایت چه کمکی می کند؟ مهم ترین معیارها در گوگل آنالیتیکز کدامند؟

 

گوگل آنالیتیکس چیست و عملکرد آن چگونه است؟

آنچه اندازه گیری نشود قابل بهبود نیست. به همین دلیل، ضروری است در محیطی که همه چیز آثاری از خود به جا می گذارند، از ابزارهای تجزیه و تحلیل مناسب استفاده کنیم. اینجاست که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) وارد عمل می شود. گوگل آنالیتیکس ابزاری برجسته در تجزیه و تحلیل داده های دیجیتال است که به شما کمک می کند در لحظات حساس بهترین تصمیم را بگیرید.

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس های رایگان گوگل است که در سال 2006 با خریداری Urchin متولد شد. از آن زمان، سرویس گوگل آنالیتیکس یکی از برترین پلتفرم های حرفه ای در ارزیابی و اندازه گیری معیارها به شمار می رود.

 

گوگل آنالایتیکس، ابزار سئو، بررسی سئو سایت، خدمات سئو تارنماگستر

 

تحلیل و بررسی گوگل آنالیتیکس

ابزار گوگل آنالیتیکس امکان ردیابی وبسایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی را برای شما فراهم می کند. علاوه بر این، گزارش هایی از پیش تعیین شده و قابل تنظیم را در اختیار شما قرار می دهد.
به نوشته ویکی پدیا:

گوگل آنالیتیکس با توجه به تعداد مخاطبان، میزان فروش، رفتار کاربران و نرخ تبدیل در وبسایت، اطلاعات دسته بندی شده ای از ترافیک بازدیدکنندگان، به شما ارائه می دهد.

دلیل دیگر برتر بودن گوگل آنالیتیکس نسبت به دیگر ابزار های مشابه این است که گوگل انالیتیکس داده ها و معیار های بیشتری در ارزیابی خود به کار می گیرد. این ابزار روی عناصر متنوع و حیاتی مانند موارد زیر کار می کند:

 

  •  تعداد بازدیدها

  • مدت زمان بازدید

  • منابع ترافیک

  • صفحات بازدیدشده

 

گوگل آنالایتیکس، ابزار سئو، بررسی سئو سایت، بررسی تعداد بازدید،ش خدمات سئو تارنماگستر

 

گوگل آنالیتیکس در بخشهای زیر نیز عمل می کند:

 

  • بخش هایی که برای کاربران ارحجیت دارند

  • کلیدواژه های به کار رفته

  • ویژگی های فنی دستگاه بازیدکنندگان؛ اعم از مرورگر مورد استفاده و سیستم عامل دستگاه

 

گوگل آنالایتیکس، ابزار سئو، بررسی دستگاه در سئو سایت، بررسی تعداد بازدید،ش خدمات سئو تارنماگستر

 

اما آنچه گوگل آنالیتیکس را به ابزاری کامل تبدیل کرده سازگاری آن با بقیه ابزارهای گوگل است. به همین دلیل، امکان ترکیب آنالیتیکس با گوگل ادز، بلاگر و یوتیوب وجود دارد. در واقع، تمام ابزارهای گوگل که در آنها تعداد بازدیدها و میزان ترافیک اندازه گیری می شوند، می توانند با گوگل انالیتیکس ترکیب شوند. علاوه بر این، منابع جذاب دیگری در حوزه تجزیه و تحلیل وب سایت در گوگل کروم نیز وجود دارند که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

 

 

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس با استفاده از ترکیبی از کوکی ها، مرورگرها و کد JavaScript داده ها را جمع آوری می کند. به بیان دیگر، گوگل آنالیتیکس با استفاده از کد JavaScript که در صفحات وبسایت شما تعبیه شده است و کوکی هایی که به محض ورود کاربر به صفحه ای، ذخیره می شوند، داده های مورد نیاز را از سایت شما جمع آوری می کند.

به این ترتیب، گوگل انالیتیکس فعالیت کاربر را از لحظه ورود تا زمان ترک وبسایت ضبط می کند و با استفاده از نمودارها و داده های آماری، آن را به گزارش های مختلف تبدیل می کند تا قابل فهم تر باشد.

به طور کلی گوگل انالیتیکس بر اساس سه فرایند زیر عمل می کند:

 

1. جمع آوری داده
2. پردازش داده
3. گزارش

 

در ادامه علاوه بر توضیح این سه فرایند، جزییات بیشتری از عملکرد گوگل انالیتیکس را بیان می کنیم.

 

گوگل آنالایتیکس، ابزار سئو، بررسی دستگاه در سئو سایت، بررسی تعداد بازدید، خدمات تارنماگستر

 

جمع آوری داده

گوگل آنالیتیکس برای جمع آوری داده ها از کد جاوا اسکریپت استفاده می کند. به این ترتیب، هر بار که کاربر صفحه حاوی کد جاوا اسکریپت مربوط به گوگل آنالیتیکس را مشاهده می کند، بازدیدش ثبت می شود. برای اپلیکیشن های موبایلی هم لازم است علاوه بر کد جاوا اسکریپت مربوط به گوگل انالیتیکس، کد دیگری برای هر فعالیت مورد ردیابی اضافه شود.

برای درک بهتر فرایند جمع آوری داده در گوگل آنالیتیکس، آن را مرحله به مرحله توضیح می دهیم:

1. کد ردیابی گوگل آنالیتیکس به این ترتیب کار می کند: سرور صفحه درخواستی را به مرورگر کاربر می فرستد. به این ترتیب، هنگامی که مرورگر داده ها را تجزیه و تحلیل می کند، با سرورهای دیگری که با برخی از قسمت های کد آن صفحه سر و کار دارند، ارتباط برقرار می کند.

2. در مرحله بعد، مرورگر بازدیدکننده کد را به گوگل انالیتیکس منتقل می کند و این اطلاعات در فایلی به نام Urchin.js ذخیره می شوند. حین اجرای کد، داده های مربوط به رفتار کاربر در آن صفحه طی آخرین بازدید مورد بررسی دوباره قرار می گیرند.

3. پس از جمع آوری داده، کوکی هایی بر روی کامپیوتر بازدیدکننده ساخته می شود.

4. بعد از پردازش کوکی ها، کد اشاره شده اطلاعات را در قالب یک فایل GIF نامرئی به گوگل آنالیتیکس می فرستد.

5. سپس داده ها را در فایل دیگری به نام File Logs ذخیره می کند و برای هر صفحه بازدید شده بخش مجزایی را در نظر می گیرد. این داده ها مواردی از قبیل تاریخ، ساعت، جستجوگر مورد استفاده، تعداد بازدید ها و غیره شامل می شوند.

 

 

پردازش داده

پس از جمع آوری داده، نوبت به تحلیل آن ها می رسد. گوگل آنالیتیکس داده های خام را به داده های مفید و قابل فهم تبدیل می کند. برای این کار، هر یک از بخشهای داده به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. به بیان دیگر، صفات مختلف هر داده جداگانه بررسی می شوند.

گوگل آنالیتیکس هر صفت را به عنصری به نام field تبدیل می کند. برای مثال، آدرس IP بازدید کننده به فیلد «Visitor’s IP» تبدیل می شود. هر بخش شامل چندین صفت است که هر یک در جاهای مختلفی ذخیره می شود.

 

 

تنظیمات

گوگل آنالیتیکس تنظیمات خود را ( فیلترها و سایرموارد) روی داده های خام اعمال می کند. پس از پردازش داده ها، آنها را در یک پایگاه داده (database) ذخیره می کند. زمانی که داده ها پردازش و ذخیره شدند دیگر امکان ایجاد تغییر در آنها وجود ندارد. به این ترتیب می توانید نحوه نمایش داده های خود را در اکانت گوگل آنالیتیکس مدیریت کنید.

 

 

گزارش

گزارش نتایج را می توانید در خود گوگل انالیتیکس به آدرس www.google.es/analytics یا سایر فضاهایی که استفاده از API گزارش برای آنها ضروری است، ببینید. هر گزارش بر اساس مقایسه ی فیلدها با یکدیگر نوشته می شود. فیلدهایی از قبیل شهر کاربر و نرخ تبدیل. در آخر، با ذخیره داده در دیتابیس فرایند به پایان می رسد.

 

گوگل آنالایتیکس، ابزار سئو، سئو سایت، بررسی تعداد بازدید، خدمات سئو تارنماگستر google analytics

 

گوگل آنالیتیکس به سئو  سایت چه کمکی می کند؟ 

یکی از ویژگی های گوگل آنالیتیکس این است که به شما این امکان را می دهد که از نحوه عملکرد برخی از عناصر کمپین های دیجیتال مارکتینگ خود مطلع شوید. برای این کار، ضروری است چگونگی تعیین هدف در انالیتیکس را بلد باشید. تنها در این صورت است که می توانید داده های مورد نیاز برای تصمیم گیری را بدست آورید.

در گوگل آنالیتیکس می توانید انواع مختلفی از اهداف را مدیریت کنید. از مدت زمان بازدید از صفحه وب خود گرفته تا اطلاعات بسیار دقیق تر مانند تعداد صفحات بازدید شده، تعداد بازدید یا تعداد کاربرانی که بر روی هر یک از عناصر نشان داده شده در صفحه کلیک کرده اند.

همچنین جالب است که انالیتیکس به شما این امکان را می دهد که اهدافی را که ضروری می دانید تعیین کنید. مثلا کلیک روی بخش خاصی از صفحه. با این حال، می توانید از اهدافی که ابزار به طور خودکار در نظر می گیرد  نیز استفاده کنید. 4 هدف اصلی در گوگل انالیتیکس عبارتند از:

 

  • مقصد: مکان های خاص را مشخص می کند.

  • مدت زمان: طول یک بار بازدید را اندازه می گیرد.

  • تعداد صفحات در هر بار بازدید: تعداد صفحات بازدید شده در یک بار بازدید را بررسی می کند.

  • رویداد: عملی را که قبلا به عنوان یک رویداد تعریف کرده اید، فعال می کند.

 

7 مدل انتسابی یا اتریبیوشن (attribution model) مورد بررسی در گوگل آنالیتیکس

هنگامی که هدفی را تعیین کردید، تعیین مدل انتسابی که می خواهید استفاده کنید بسیار مهم است. مدل انتسابی سیستمی است که به وسیله آن به هدف هر یک از کانال هایی که در تجربه مشتری مداخله دارند، اعتباری اختصاص داده می شود.

این هفت مدل اتریبیوشن عبارت اند از:

1. اتریبیوشن آخرین تعامل: طی آن، صد در صد اعتبار تبدیل به آخرین کانال منتسب می شود. آخرین کانال، کانالی است که، قبل از انجام تبدیل، کاربر با آن در تعامل بوده است.

2. آخرین کلیک غیر مستقیم: در این حالت، کل مقدار تبدیل به کانال قبلی، که مشتری قبل از خرید آن را کلیک کرده است، نسبت داده می شود.

3. آخرین کلیک AdWords: تبدیل به آخرین آگهی، که کاربر قبل از انجام تبدیل روی آن کلیک کرده است، اعطا می شود؛ بدون توجه به اینکه قبلا روی سایر تبلیغات کلیک کرده باشد یا خیر.

4. تعامل اول: اعتبار تبدیل کاملا به کانال اولی که مشتری با آن ارتباط برقرار کرده است تعلق می گیرد.

5. انتساب خطی: اعتبار یکسانی را به تعامل هر کانال اختصاص می دهد تا زمانی که تبدیل انجام شود. بنابراین، تمام نقاط تماس از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.

6. انتساب وخامت زمان: مدلی که مدت زمان تعیین شده آن 7 روز است. نقطه تماسی که هفت روز قبل از تبدیل اتفاق می افتد، نصف مقدار آنچه در همان روز تبدیل اتفاق می افتد را دریافت می کند. علاوه بر این، مقداری که 14 روز قبل اتفاق می افتد یک چهارم انتساب را بدست می آورد. و به همین ترتیب عملی که 30 روز قبل انجام شده است حداقل انتساب را دریافت می کند.

7. انتساب با توجه به موقعیت: این مدل، یک مدل ترکیبی بین آخرین مدل انتساب تعامل و اولین تعامل است. که طی آن به جای نسبت دادن کل اعتبار به یک تعامل، مقدار بین این دو تقسیم می شود.

 

 

مهم ترین معیارها در گوگل آنالیتیکس کدامند؟

در ادامه به سه معیار اساسی در گوگل آنالیتیکس می پردازیم که در بهینه سازی نتایج ضروری هستند.

 

 

1. میانگین مدت زمان حضور در صفحه

معیاری است که میانگین مدت زمانی که کاربران در سایت شما می گذراند را محاسبه می کند. گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی را در مورد میانگین زمان صرف شده در وب سایت به شما ارائه می دهد، اما نه برای هر کاربر. این اطلاعات کمک به تعیین فاکتورهای مهمی از قبیل موارد زیر می کند:

 

  • میزان علاقه مندی ایجاد شده در خواننده

  • میانگین سرعت خوانش صفحه

  • میزان تعامل با صفحه

 

علاوه بر مطالب فوق، می توانید این داده ها را با داده های مربوط به رابطه بین حجم محتوا و زمان ماندگاری در صفحه تلفیق کنید. توجه داشته باشید که اگر محتوای شما حجیم باشد اما زمان ماندگاری در صفحه از یک دقیقه بیشتر نباشد، اشکالی در کار است.

زمان ماندگاری برای برخی وبسایت ها، به ویژه آنهایی که بر ارزش گذاری محتوا تمرکز دارند، داده ای مهم به شمار می رود. با این حال، برای هر صفحه، طولانی تر بودن زمان ماندگاری همیشه مترادف با موفقیت آن صفحه است.

 

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

تبلیغات گوگل (گوگل ادز)

 

2. ارجاعات

یکی از بهترین راه ها برای شناخت منشا خوانندگان وبسایت شما این است که بدانید سایت های دیگر چه لینک هایی به وبسایت شما دارند.

ارجاعات، شاخص هایی هستند که به شما نشان می دهند خوانندگان شما از چه سایت ها یا منابعی استفاده می کنند. این داده ها در جدولی که منابع ترافیک سایت شما در آن ذکر شده است، نشان داده می شوند.

در این جدول هم تعداد کاربرانی که از طریق یک وبسایت می آیند و هم کاربرانی که از هر منبع دیگری وارد سایت می شوند، قرار دارد. علاوه بر این، ترافیک ارگانیک نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. ترافیک ارگانیک، ترافیکی است که یا از طریق اقدامات سئو (بهینه سازی موتور جستجو) یا توسط کاربرانی که مستقیماً وارد وب سایت شما می شوند، روانه وبسایت شما می شود.

داده های مربوط به ارجاعات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. شناخت سایتهایی که به شما ارجاع می دهند و ترافیک سایت شما را تامین می کنند کمک می کند تا بتوانید پلی ارتباطی بین خودتان و آن ها بسازید. به یاد داشته باشید که یکی از اصول اساسی بهتر دیده شدن در گوگل داشتن بک لینک از وبسایت های دیگر است.

 

 

3. علاقه مندی ها

یکی از جنبه های اساسی بازاریابی یافتن و شناسایی کاربران است. به منظور بازاریابی محتوا، درک علایق و مسائلی که مورد علاقه مشتریان است امری ضروری به شمار می رود.
برای ارتباط با مشتریان، داشتن اطلاعات در مورد آنها ضروری است. گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را از طریق کلید واژه ها یا عبارات جستجو شده به شما ارائه می دهد. علایق مشتریان، در اصل مضامین و کلماتی هستند که باعث می شوند مشتریان به سراغ شما بیاید.

شناخت علایق مشتری باعث ایجاد حساب کاربری از آن شخص نزد شما می شود؛ اینکه چه افرادی با چه علایقی وارد وبسایت شما می شوند. بدین ترتیب می توانید رفتار و علاقه مندی های کاربران را تجزیه و تحلیل کنید. با استفاده از این اطلاعات قادر خواهید بود از کلید واژه های بهتری در وبسایت خود استفاده کنید و در نهایت کمپین های بازاریابی آنلاین موفق تری داشته باشید.

 

 

سخن آخر درباره گوگل آنالایتیکس google analytics

 

فرم مشاوره رایگان


 
ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس

این مطلب آموزشی را با هم بخوانیم:

ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس

آیا صاحب وب سایت هستید؟ اگر جواب مثبت است، آیا از آن برای امور شخصی یا اهداف تجاری استفاده می کنید؟ در هر دو صورت شما به Google Analytics نیازمندید.

 


 

 

خدمات سئو سایت

سئو سایت چه نقشی در افزایش فروش دارد؟

خدمات سئو سایت

سئو چیست و چگونه باعث افزایش ترافیک سایت می شود؟ نقش سئو در افزایش فروش چیست؟ یک متخصص سئو چه وظیفه ای در سازمان شما دارد؟

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha