ما قبلا درمورد اهمیت سئو و اینکه چرا باید از آن استفاده کنیم صحبت کردیم حالا ما پژوهشی روی 11.8 میلیون نتیجه جستجوی گوگل انجام دادهایم تا به سوال زیر پاسخ دهیم:
چه عواملی در رنک شدن در صفحه اول موتورهای جستجو موثر هستند؟
ما محتوا ها را بررسی کردیم. بک لینکها را بررسی کردیم. حتی به سرعت صفحه نیز نگاه کردیم و چندین یافته جالب را کشف کردیم و امروز میخواهیم این یافتهها را با شما به اشتراک بگذاریم.
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید
خلاصه ای از مهم ترین یافته ها:
-
دادههای ما نشان میدهد دامین آتوریتی Domain Authority یا اعتبار دامنه تا اندازه زیادی با رنک بالاتر رابطه مستقیم دارد.
-
صفحاتی که تعداد زیادی بک لینک دارند، بالاتر از صفحاتی قرار میگیرند که تعداد بک لینک کمتری دارند. در واقع، نتیجه اول در گوگل دارای میانگین 3.8 برابر بیشتر بک لینک نسبت به نتیجه های دوم تا دهم است.
-
محتواهای جامع و عمیق از دید گوگل به طور قابل توجهی از محتواهایی که به طور عمیق به یک موضوع نپرداختهاند، بهتر عمل کردند.
-
ما هیچ همبستگی بین سرعت لود شدن صفحه ( اندازهگیری شده توسط الکسا) و رتبهبندی گوگل در صفحه اول نیافتیم.
-
به نظر میرسد برای بهینهسازی موتورهای جستجو، دریافت بک لینک از چندین سایت مختلف مهم است. ما دریافتیم بین تعداد وب سایت هایی که به یک صفحه لینک دادهاند و رنک آنها همبستگی وجود دارد.
-
اغلب تگ تایتل صفحات گوگل کاملا یا حداقل بخشی از آن با کلمه کلیدی که برای آن رتبه میآید، رابطه مستقیم دارد. با این حال، ما هیچ همبستگی بین استفاده از یک کلمه کلیدی در تگ عنوان و رنک بالاتر نیافتیم.
-
پیج اتوریتی «Page Authority» تاثیر زیادی در رنک ندارد. توجه کنید پیج اتوریتی را با دامین اتوریتی اشتباه نگیرید.
-
ما کشف کردیم که تعداد کلمات محتوا به صورت یکسان در میان 10 نتیجه برتر توزیع شده است. میانگین صفحه اول گوگل حاوی 1,447 کلمه است.
-
اندازه صفحه HTML هیچ ارتباطی با رنک صفحه ندارد. به عبارت دیگر، صفحات سنگین همان امتیاز صفحات سبک را دارند.
-
ما یک همبستگی کمی بین طول URL و رنک آن پیدا کردیم. URL های کوتاه تر کمی از URL های بلند تر عمکرد بهتری در رنکینگ داشتند.
-
دادههای ما نشان میدهد که استفاده از اسکیما مارک آپ ارتباطی با رنک بالاتر سایت ندارد.
-
وبسایتهایی که کاربران زمان بیشتری در آن صرف میکنند اغلب در گوگل رنک بالاتری دارند. به طور خاص، به ازای هر ۳ ثانیه زمان سپری شده در سایت، یک جایگاه رنک وب سایت افزایش داشته است.
حالا با جزئیات بیشتری به هر کدام از این یافته ها میپردازیم.
تاثیر دامین اتوریتی Domain Authority روی رنک بالاتر در سئو
ما از داده های به دست آمده فهمیدیم Domain Authority رابطه مستقیمی با رنک بالاتر در جستجوی گوگل دارد.
و در واقع اتوریتی دامین نسبت به اتوریتی خود صفحه تاثیر بسیار بیشتری در نتایج جستجوی گوگل دارد.
نکته کلیدی: دامین اتوریتی بالاتر باعث رتبه بالاتر در سرچ گوگل میشود.
تاثیر بک لینک Backlink در سئو
یکی از جالب ترین یافته های این پژوهش این است که صفحات بسیار کمی بک لینک دارند. ما دریافتیم که تقریبا ۹۵٪ وب سایت ها هیچ بک لینکی ندارند.
در واقع تعداد صفحاتی که هیچ بک لینکی ندارند آنقدر زیاد است که نتایج پژوهش را منحرف میکند. پس تصمیم گرفتیم آن صفحاتی که هیچ بک لینکی ندارند را از بررسی حذف کنیم و دریافتیم که صفحاتی که بیشترین بک لینک را دارند بهترین رنک را در نتایج جستجوی گوگل گرفته اند.
ما همچنین دریافتیم نتایج اول گوگل به طور میانگین ۳.۸ برابر نتایج دوم تا دهم بک لینک دارند.
نکته کلیدی: گرچه گوگل به الگوریتم خود تنوع میدهد اما به نظر میرسد که بک لینک ها همچنان یک نشانه مهم برای رنکینگ هستند.
تاثیر جامع یا خلاصه بودن محتوا در سئو
بسیاری از کارشناسان سئو مدعی هستند که محتوای جامع بهترین عملکرد را در رنک گوگل دارد. به عبارت دیگر، محتوایی که یک موضوع را به صورت جامع در یک صفحه پوشش میدهد ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با رنک آن در گوگل دارد.
ما تصمیم گرفتیم این فرضیه را آزمایش کنیم. ما بخشی از ۱۱.۸ میلیون URL را برای تحلیل محتوا به وبسایت clearscope.io دادیم و دریافتیم که یک ارتباط واضح بین Content Grade (نمره ی محتوا) یا جامع بودن مطلب و رتبهبندیهای گوگل در نتایج دسکتاپ و موبایل وجود دارد.
در واقع وقتی به ۳۰ نتیجه اول گوگل نگاه میکنیم به طور تقریبی افزایش یک امتیاز Content Grade معادل با افزایش یک رتبه در گوگل است که نشان دهنده یک ارتباط قوی میباشد.
ولی اینکه جامع بودن محتوا به صورت مستقیم بر رتبه آن در گوگل تاثیر میگذارد نامشخص است. ممکن است ترجیح گوگل محتوایی باشد که آن را جامع و مفید میداند. یا اینکه ممکن است کاربران از نتایج جستجویی که جامع باشد، راضیتر باشند. از آنجا که این یک روش مطالعه همبستگی است، از دادههای ما به تنهایی امکان تعیین دلیل اصلی این رابطه وجود ندارد.
نکته کلیدی: نوشتن محتوای جامع و گسترده میتواند به صفحات کمک کند تا در گوگل رتبه بالاتری کسب کنند.
تاثیر سرعت لود شدن صفحه در سئو
گوگل از سال ۲۰۱۰ سرعت لود شدن وب سایت را رسما به عنوان یکی از معیار های رتبه بندی استفاده کرده است و آخرین آپدیت گوگل در سال ۲۰۱۸ در ارتباط با سرعت طوری طراحی شده تا به استفاده کنندگان موبایل سرعت لود بیشتری دهد.
با این حال، میخواهیم بدانیم آیا واقعا سرعت، تاثیری بر رتبه دارد؟ ما از سرویس سرعت سنج الکسا برای تحلیل میانگین سرعت لود ۱ میلیون دامین استفاده کردیم. به طور کلی هیچ همبستگی بین سرعت لود وب سایت و رتبه آن در گوگل پیدا نکردیم
در نگاه اول ممکن است نتایج این بررسی غیر قابل باور باشد چرا که شرکت گوگل سرعت لود صفحه را به صورت رسمی به عنوان یک فاکتور اعلام کرده است.
ولی داده ها چیز دیگری را نشان میدهد و اگر عمیق تر به آن نگاه کنیم با عقل جور درمیاید. وقتی گوگل آپدیت خود روی سرعت را اعلام کرد اطمینان حاصل کرد که این آپدیت به صورت کلی فقط روی صفحات بسیار کند تاثیر میگذارد.
به طور خلاصه، الگوریتم گوگل صفحات بسیار کند را در مقابل صفحات سریع تنزل رتبه میدهد و تحلیل ما نشان میدهد سرعت لود نتایج اول گوگل به طور میانگین ۱.۶۵ ثانیه است.
مطالعه قبلی ما روی سرعت وب سایت ها نشان میدهد سرعت لود صفحات به طور میانگین ۱۰ ثانیه روی دسکتاپ و ۲۷ ثانیه روی موبایل است.
با این معیار، ۱.۶۵ ثانیه میانگین سرعت لود بسیار سریع است و به دلیل اینکه ۱۰ نتیجه اول گوگل، نسبتا سریع هستند، تاثیر زیادی از آپدیت های گوگل نمیگیرند.
نکته کلیدی: نتایج اول گوگل به طور میانگین سرعت لودی برابر با ۱.۶۵ ثانیه دارند ولی ما هیچ همبستگی بین سرعت و رتبه گوگل پیدا نکردیم.
تاثیر تعداد رفرینگ دامین Reffering Domain در سئو
بسیاری از متخصصان سئو اتفاق نظر دارند که دریافت بیش از یک رفر یا ارجاع از یک دامنه اثر منفی بر رتبه دارد.
به عبارت دیگر، بهتر است ۱۰ ارجاع از ۱۰ دامنه مختلف دریافت کنید تا ۱۰ ارجاع از یک دامنه.
بر اساس مطالعات ما، به نظر میرسد این امر صحت دارد. ما دریافتیم که تنوع در دامنهها تأثیر قابل ملاحظهای در رتبهبندی دارد.
دقیقا مشابه بک لینک ها، نتایج اول گوگل رفرینک دامین بیشتری نسبت به نتایج پایین صفحه دارند.
نکته کلیدی: گرفتن رفرینگ دامین از دامین های متنوع برای سئوی وب سایت مهم است.
تاثیر تگ تایتل یا Title Tag در سئو
از زمانی که موتور های جستجو به وجود آمده اند، تگ تایتل به عنوان مهمترین عنصر سئو در نظر گرفته شده است.
زیرا تگ تایتل یک دید کلی از محتوای صفحه شما به مخاطب و همچنین موتورهای جستجو ارائه میکند. شرکت گوگل پیشنهاد میکند تگ تایتلی بنویسید که توضیح دهد صفحه شما درمورد چه چیزی است.
ما دریافتیم تگ های تایتل در صفحه اول گوگل، حاوی همه یا بخشی از کلمات کلیدی عبارت سرچ شده هستند.
تاثیر پیج اتوریتی Page Authority در سئو
علاوه بر دامین اتوریتی، ما میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا پیج اتوریتی تاثیری در رنک یا رتبه دارد یا خیر.
به عبارت دیگر، داشتن بک لینک به خود صفحه مهم تر است یا دامین اتوریتی کلی وب سایت ؟
برای پاسخ به این سوالات، ما همبستگی بین پیج اتوریتی و رنک را بررسی کردیم.
اگرچه ما دریافتیم همبستگی بین پیج اتوریتی و رنک آن وجود دارد ولی این همبستگی جزئی است.
به طور مشخص، صفحاتی که رتبه آن زیر ۶ است کمی رتبه URL بهتری نسبت به صفحات با رتبه ۷-۱۲ دارند.
در عین حال این همبستگی به اندازه ی تاثیر دامین بر رنک قوی نیست. به طور کلی امتیاز URL ها بین ۱۰ نتیجه اول گوگل یکسان است
به طور خلاصه: پیج اتوریتی هر صفحه از سایت شما تاثیر نسبتا کمی روی رنک سایت شما دارد.
تاثیر طول محتوا در سئو
میانگین تعداد کلمات نتایج صفحه اول گوگل ۱۴۴۷ کلمه است اما آیا محتوای طولاتی بهتر از مقالات کوتاه ۲۰۰ کلمه ای عمل میکنند؟
برخی از مطالعات مانند این نشان میدهند محتوای طولانی تر بک لینک های بیشتری نسبت به محتوای کوتاه تر میگیرند.
در واقع، ما دریافتیم محتوا هایی که بیشتر رنک شده اند طولانی هستند. به طور کلی، صفحات ۱۰ نتیجه اول گوگل، به صورت میانگین ۱۴۴۷ کلمه دارند.
ولی علی رغم اینکه محتواهای طولانی تر برای بک لینک ساختن بهتر هستند، ما هیچ رابطه مستقیمی بین طولانی بودن محتوا و رنک شدن آن پیدا نکردیم.
از آنجایی که این یک مطالعه روی همبستگی است غیر ممکن است بفهمیم دقیقا چه چیزی باعث میشود مقالات طولانی تر رنک بهتری روی گوگل داشته باشند.
نکته کلیدی: صفحات با تعداد کلمات بالاتر در مقایسه با محتواهای کوتاه تر شانس بیشتری دارند تا روی صفحه اول گوگل ظاهر شوند. میانگین تعداد کلمات صفحه اول گوگل ۱۴۴۷ کلمه است.
تاثیر سایز HTML صفحه در سئو
بر اساس چیزی که ما از این مطالعه دریافتیم، سایز HTML هیچ تاثیری بر رنک آن ندارد.
در بین سئوکار ها این فرضیه همیشه مطرح بوده که داشتن صفحه HTML با سایز بزرگ یک نقطه ضعف است.
ولی ما دریافتیم که ارتباطی بین سایز صفحه و رنک آن وجود ندارد.
به طور خلاصه: به نظر میرسد سایز صفحه هیچ تاثیری بر رنک آن در گوگل ندارد.
تاثیر طول URL در سئو
گوگل پیشنهاد میکند از URL های ساده و کوتاه به جای URL های طولانی استفاده کنید.
ولی به نظر میرسد این پیشنهاد بیشتر به خاطر راحتی کاربر داده شده است و نه به خاطر سئوی وب سایت
به همین خاطر تصمیم گرفتیم تحقیقاتی در مورد رابطه بین طول URL و رنک آن انجام دهیم و دریافتیم که واقعا لینک های کوتاه رنک بهتری نسبت به لینک های بلند میگیرند.
به طور مشخص تر، URL نتیجه اول گوگل به طور میانگین ۹.۲ کاراکتر کوتاه تر از URL نتیجه دهم گوگل است
و میانگین طول URL برای ۱۰ نتیجه اول گوگل، ۶۶ کاراکتر است. گرچه به طول کلی URL ها در صفحه اول گوگل به صورت تقریبی طول یکسانی دارند. (بین ۴۰ تا ۱۰۰ کاراکتر)
تاثیر URL کوتاه بر بالا بردن رنک میتواند چند دلیل داشته باشد.
اولا، URL کوتاه باعث بالا رفتن ارگانیک CTR (نرخ کلیک کاربر) میشود.
دوما، URL کوتاه به گوگل کمک میکند بفهمد صفحه شما درباره چیست
و در آخر، URL طولانی تر معمولا به صفحه ای اختصاص میابد که چندین کلیک دورتر از صفحه اصلی وب سایت است. این به ان معناست که آتوریتی کمتری به آن صفحه میرسد. و اتوریتی کمتر به معنی رنک پایین تر است.
نکته کلیدی: URL کوتاه تر با رنک بالاتر همبستگی دارد. میانگین طول URL در صفحه اول گوگل ۶۶ کاراکتر است.
تاثیر اسکیما مارک آپ Schema Markup در سئو
چند سال اخیر در بین سئوکار ها بحث های زیادی درمورد اسکیما مارک آپ شده است.
خود گوگل نیز درمورد این مسئله توضیح شفافی نداده است.
خیلی ها معتقدند اسکیما مارک آپ به موتور های جستجو فهم بهتری از اینکه محتوای شما چیست میدهد و این فهم بهتر باعث میشود محتوای شما را به افراد بیشتری نشان دهند.
برای مثال، میتوانید از ساختاری برای محتوایتان استفاده کنید که مثلا وقتی از کلمه “Toy Story” استفاده میکنید به گوگل بفهمانید منظور شما به طور مشخص فیلم Toy Story است نه آن کلمه به صورت کلی.
بسیاری از وب سایت ها از اسکیما استفاده میکنند تا در نتایج موتور های جستجو ریچ اسنیپت داشته باشند.
ولی علی رغم تمام این مزایا، ما دریافتیم فقط تعداد بسیار کمی از وب سایت ها از اسکیما استفاده میکنند.
و مطابق مطالعات تحلیلی ما، بین اسکیما و رنک هیچ رابطه ای وجود ندارد.
نکته کلیدی: استفاده از اسکیما مارک آپ کاربردی است اما به طور مستقیم ارتباطی با رنک صفحه در گوگل ندارد.
تاثیر مقدار زمان سپری شده در سئو
بسیاری از سئو کار ها معتقدند گوگل از مقدار زمانی که کاربر روی سایت سپری میکند به عنوان یکی از فاکتور های رنکینگ استفاده میکند.
ما این فرضیه را آزمودیم و دریافتیم که یک رابطه قوی بین زمان سپری شده کاربر روی سایت و رنک شدن آن در گوگل وجود دارد.
به طور کلی، میانگین زمان سپری شده در سایت برای نتایج صفحه اول گوگل ۲.۵ دقیقه است.
نکته کلیدی: زمان سپری شده در سایت روی رنک آن در گوگل موثر است.
نتیجه گیری:
در این مقاله به تفصیل به این سوال که دقیقا چه مواردی در سئو سایت موثر هستند و چه مواردی تاثیر چندانی ندارند صحبت کردیم. علاوه بر آن در اینجا میتوانید تاکتیک هایی از سئو که به وب سایت تان ضربه میزند را مطالعه کنید. حالا میدانیم که چطور روی مواردی که واقعا موثر هستند تمرکز کنیم و از این طریق از هدر دادن زمان و انرژی مان جلوگیری کنیم. برای درک بهتر سئو آموزش سئو سایت را مطالعه کنید.
اگر شما متخصص سئو نیستید یا وقت انجام آن را ندارید. متخصصان ما در تارنماگستر با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه خدمات وب سایت و سئو آماده خدمات رسانی به شماست. برای مشاوره رایگان با متخصصان ما تماس بگیرید یا صفحه خدمات سئو ما را مطالعه کنید
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه