یادگیری مفهوم صفحات یتیم به درک بهتر لینک سازی داخلی به شما کمک میکند. پیشنهاد میکنیم این مقاله کوتاه را بخوانید.

 orphan page یا صفحات یتیم چیست؟

 

هر صفحه در سایت از طریق لینک به صفحات دیگر وصل می‌شود. در استعاره مثل این است که به والدینش متصل می‌شود و یک سلسله مراتبی در سایت به وجود می‌آید که ساختار سایت را مشخص می‌کند. خزنده‌ها و کاربران نیز از طریق این ساختار در سایت هدایت می‌شوند.

اکنون فرض کنید یک صفحه یا چند صفحه هیچ لینکی به صفحات دیگر نداشته باشند. این‌ها هیچ اتصالی با والدینشان ندارند و مانند صفحاتی یتیم و تنها رها شده‌اند. پیدا کردن این نوع صفحات کار ساده‌ای نیست، چون ارتباطی با آن‌ها وجود ندارد. اما ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا صفحات یتیم سایتتان را پیدا کنید و دست آن‌ها را به والدینشان برسانید.

 

برایدرک ارتباط بین این مفهوم با لینک سازی داخلی اینجا کلیک کنید.

 

 

 orphan page یا صفحات یتیم

 

 

محتوای یتیم چیست؟

صفحات یتیم در واقع صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر سایت به آن‌ها داده نشده است. به طوری که از طریق شبکه لینک‌های داخلی به صفحات دیگر سایت متصل نیستند. در نتیجه، کاربر هرگز از درون سایت نمی‌تواند با لینک‌های داخلی به آن‌ها برسد.

محتوای یتیم به سختی می تواند در موتورهای جستجو، ایندکس شود، چون همان طور که کاربران قادر به پیدا کردن آن‌ها نیستند، خزنده‌ها هم که از طریق لینک‌ها صفحات را پیدا می کنند قادر به یافتن آنها نخواهند بود. در این شرایط خزنده ها تنها از طریق نقشه سایت می توانند به این صفحات دست پیدا کنند. به همین دلیل این صفحات یا ایندکس نمی شوند و یا حتی در صورت ایندکس شدن هم رتبه مناسبی را کسب نمی کنند.

 

 

محتوای یتیم چیست؟

 

 

چرا صفحات یتیم برای سئو مضر است؟

صفحات یتیم یا Orphan Pages چند معیار سئو را با مشکل مواجه می‌کنند:

 

•      صفحات یتیم به سختی ایندکس می‌شوند

خزنده‌های گوگل به سختی می توانند محتوای یتیم را ایندکس کنند.

 

برای اشنایی مختصر با مفهوم خزنده گوگل اینجا کلیک کنید.

 

 

 

چرا صفحات یتیم برای سئو مضر است؟

 

 

•      صفحات یتیم به تجربه کاربری سایت لطمه می‌زنند

چون کاربر در سایت هیچ دسترسی به محتوای این صفحات ندارد، اگر مطالب مهمی در این صفحات نوشته شده باشد به تجربه کاربری سایت لطمه خواهد زد.

 

•      صفحات یتیم نرخ خروج را افزایش می‌دهند

چه خزنده‌ها و چه کاربران وقتی وارد سایتی می‌شوند از طریق لینک‌های موجود در صفحه به صفحات دیگر راه پیدا می‌کنند و همین طور در سایت می‌چرخند. حالا فرض کنید بخشی از سایت از طریق هیچ لینکی به بقیه صفحات متصل نباشد. در این حالت خزنده یا کاربر راه خود را پیدا نمی‌کند و به همین دلیل سایت را ترک می‌کند و این باعث افزایش نرخ خروج و کاهش نرخ تبدیل خواهد شد.

 

دلایل به وجود آمدن Orphan Pages

صفحات یتیم به دلایل مختلفی در سایت به وجود می‌آیند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

•      ریدایرکت نشدن نسخه http صفحه روی نسخه https

•      ریدایرکت نشدن نسخه دارای www صفحه روی صفحه بدون www (اگر شما این مورد را انتخاب کرده‌اید)

•      ایجاد دو URL مشابه هم در حالی که یکی از آن‌ها یک اسلش اضافی دارد. مثل:

/https://www.example.com/page-x

https://www.example.com/page-x

 

 

چگونه صفحات یتیم وب‌سایتمان را پیدا کنیم؟

ابزارهای زیادی برای پیدا کردن صفحات یتیم وب سایت به وجود آمده‌‌اند که با کمک آن‌ها می‌توانید صفحات سایتتان را تجزیه و تحلیل کنید. یکی از معروف‌ترین و دم دستی‌ترین این ابزارها گوگل آنالتیکس است.

البته پیدا کردن صفحات یتیم با استفاده از گوگل آنالتیکس کمی طولانی و زمان بر است. چون این ابزار صفحات یتیم را به شما معرفی نمی‌کند، بلکه فقط فهرستی از صفحات خزیده شده مقابلتان قرار می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید این فهرست را با فهرست کل صفحات وب سایت مقایسه کنید و ببینید کدام صفحات از قلم افتاده‌‌اند یا در واقع خزیده نشده‌اند. صفحاتی که خزیده نشده‌‌اند همان صفحات یتیم یا Orphan Pages هستند.

همان طور که مشاهده کردید این کار زمان‌بر و کمی گیج کننده است. بنابراین بهتر است از ابزارهایی که به طور مستقیم صفحات یتیم را به شما معرفی می‌کنند استفاده کنید. معروف‌ترین این ابزارها در سطح جهانی ابزار screaming frog است. برای ما ایرانی‌ها استفاده از این ابزارها نیز معایب خاص خودش را دارد. اول اینکه در خرید آن‌ها با دردسر مواجه خواهیم شد و بعد به دلیل انگلیسی بودن زبان این ابزار ممکن است هنگام استفاده از آن‌ها با دشواری رو به رو شویم. ویدیوی زیر در مورد کار با ابزار) screaming frog (به شما آموزش لازم را میدهد. پیشنهاد میکنیم برای تماشای آن کمی وقت بگذراید.

 

 

ابزار سئو screaming frog

 

 

پس بهترین کار این است که از ابزارهای ایرانی که این خدمات را ارائه می‌دهند استفاده کنیم. از بهترین ابزار های ایرانی برای تحلیل صفحات وب سایت می‌توان به «جت سئو» اشاره کرد. جت سئو ابزاری است که سئو سایت را از نظر الگوریتم‌های گوگل تحلیل کرده و اشکالات آن را با جزئیات به شما معرفی می‌کند.

در مورد این ابزار هم ویدیویی برای شما تهیه کردیم. تماشی آن به درک بهتر شما کمک میکند.

 

 

این هم مقاله کوتاه و مفیدی در مورد صفحات یتیم، که امیدواریم به درک بهتر و یادگیری به شما کمک کند.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha