مدیران بازاریابی، مسئول هدایت و تدوین سیاست‌های بازاریابی سازمان خود شامل شناسایی بازار هدف، ایجاد تقاضا برای محصول یا خدمت، تدوین استراتژی‌های قیمت‌گذاری و کنترل روندهای بازار به منظور به حداکثر رساندن سود شرکت یا سهم بازار هستند. ما می خواهیم مهارت هایی که بیش تر مدیران بازاریابی در آن کاستی دارند را برای شما توصیف کنیم.

مدیران بازاریابی، مسئول هدایت و تدوین سیاست‌های بازاریابی سازمان خود شامل شناسایی بازار هدف، ایجاد تقاضا برای محصول یا خدمت، تدوین استراتژی‌های قیمت‌گذاری و کنترل روندهای بازار به منظور به حداکثر رساندن سود شرکت یا سهم بازار هستند.

 

معرفی شغل مدیر بازاریابی: شرح وظایف مدیر بازاریابی

نمونه‌هایی از وظایف و مسئولیت‌های مدیربازاریابی شامل:

  1. تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی براساس ویژگی‌های بازار و اهداف سازمان

  2. همکاری با مدیران تبلیغات یا کمپین برای هماهنگی و هدایت فعالیت‌های بازاریابی به منظور ترویج محصولات یا خدمات

  3. تجزیه و تحلیل داده جهت تصمیم‌گیری آگاهانه درباره فعالیت‌ها و کمپین‌های بازاریابی

  4. برآورد هزینه‌ها و فروش بالقوه جهت پیش‌بینی نیازهای بازاریابی

  5. ارزیابی جنبه‌های مالی محصولات یا خدمات از جمله بودجه، هزینه‌ها، بازده سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی سود- زیان

  6. ارزیابی کارایی کمپین‌های بازاریابی و تنظیم استراتژی‌ها در صورت لزوم، برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده

  7. تدوین استراتژی‌های قیمت‌گذاری جهت برآورده کردن تقاضای بازار و اهداف سازمانی

 

در تحقیقاتی که تیم تارنماگستر انجام داده است متوجه شدیم که مدیران بازاریابی در این مهارت ها مشکل دارند.

1. مهارت در تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری داده‌ محور

تصمیم‌گیری داده‌محور چیست؟

 

تصمیم‌گیری داده‌محور فرایندی است شامل جمع‌آوری داده‌ها بر اساس اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد قابل اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل الگوها و حقایقی که از این داده‌ها می‌توان استخراج کرد، و بکار بردن آن‌ها برای تدوین استراتژی و اقداماتی که در حوزه‌های مختلف به نفع کسب‌وکار باشد.

اصولاً تصمیم‌گیری داده‌محور به معنای تصمیم‌گیری در جهت دستیابی به اهداف کلیدی کسب‌وکار با استفاده از داده‌های تایید شده و تجزیه و تحلیل شده است نه صرفاً به معنای پرتاب تیری در تاریکی. 

با این حال برای اینکه ارزش واقعی از داده‌های کسب‌وکار خود استخراج کنید باید با داده‌های درست و مرتبط با اهداف کسب‌وکار خود کار کنید. یک زمانی جمع‌آوری داده‌ها، استخراج اطلاعات از آن‌ها، شکل‌دهی به آن‌ها و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات برای تصمیم‌گیری داده‌محور وظیفه‌ای همه جانبه بود که روند کلی تصمیم‌گیری داده‌محور را کند می‌کرد.

اما امروزه توسعه و دموکراتیک‌سازی نرم‌افزارهای هوش‌تجاری کاربران را قادر می‌کند که حتی بدون داشتن دانش عمیق و تخصص فنی داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات ارزشمند از آن استخراج کنند. نتیجه مستقیم این توسعه در نرم‌افزارها این بوده که امروزه پشتیبانی فنی کمتری برای تهیه گزارشات، روندها، به تصویر کشیدن داده‌ها و اطلاعات نیاز است که این امر تصمیم‌گیری داده‌محور را سریعتر می‌کند.

از این تحولات علم‌داده متولد شد (یا حداقل به طرز عظیمی متحول شد)؛ رشته‌ای که محل تلاقی مهارت‌های آماری و تجزیه و تحلیل اطلاعات با تخصص‌های مختلف است. این حرفۀ نسبتاً جدید شامل غربالگری مقدار زیادی از داده‌های خام به منظور تصمیم‌گیری‌های هوشمند داده‌محور در کسب‌وکار است.

طلایی که دانشمندان علم داده به دنبال آن هستند به ۲ شکل استخراج می‌شود: کمی و کیفی که هر دو برای تصمیم‌گیری داده‌محور حیاتی هستند.

تجزیه و تحلیل کیفی بر داده‌هایی تمرکز دارد که توسط اعداد یا معیارهایی مثل مصاحبه، فیلم و حکایات تعریف نشده‌اند. تجزیه و تحلیل کیفی مبتنی بر مشاهده است تا اندازه گیری. در تجزیه و تحلیل کیفی کدگذاری داده‌ها امری حیاتی است برای اینکه باید مطمئن شد داده‌ها با روشی درست و هوشمندانه در کنار هم گروه‌بندی شده‌اند.

 
مهارت در تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری داده‌محور
 
 

2.  مهارت در تولید محتوا

 

تولید محتوا چیست؟

برای اینکه به شناخت واضح از تولید محتوا برسیم در ابتدا به این اشاره میکنیم که تولید محتوا Content Production به این معناست که می توان اطلاعاتی در زمینه یک موضوع، کالا، خدمات یا بیزنس را به صورت های متنوعی مثل نوشتار، گفتار، عکس، فیلم، صوت و سایرموارد در اختیار مخاطبان هدف و یا عموم مردم قرار داد.

در عصر دیجیتال با شنیدن تولید محتوا ذهنمان به سمت مطالب و محتویات وب سایت، شبکه های اجتماعی و در کبل رسانه های اجتماعی می رود.

تولید محتوا راهی برای معرفی خود، خدمات، کالا و بیزینس به مخاطبان است. همچنین با استفاده از آن می توان به توزیع، بازاریابی و انتشار پرداخت.

اصلی ترین نکته در تولید محتوا در نظر گرفتن محیط انتشار آن است. آیا برای وب سایت است یا اینستاگرام یا تلگرام؟ به طور مثال اینستاگرام قالب پست دارد و از ابتدا محیطی برای انتشار عکس بوده است. به همین دلیل اکثر کاربران اینستاگرام طرفدار پست های با فرمت عکس یا فیلم هستند. برای آشنایی بیشتر با تولید محتوا، انواع فرمت ها و قالب های محتوا را معرفی میکنیم.

 

تولید محتوا با شرکت تارنماا گستر

 

3. مهارت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

پیش از شروع و پرداختن به تکنیک‌ها و اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است به تعریف آن بپردازیم. به معنای ساده Social Media Marketing (SMM) استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.

اما اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌شوید.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

 

4. مهارت در اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی

طرح بازاریابی چیست؟

طرح بازاریابی یک نقشه راه استراتژیک است که کسب و کارها برای سازماندهی، اجرا و پیگیری استراتژی بازاریابی خود در یک دوره زمانی معین استفاده می کنند. برنامه‌های بازاریابی شامل استراتژی‌های بازاریابی جداگانه برای تیم‌های بازاریابی مختلف در سراسر شرکت هستند، اما همه آنها در جهت اهداف تجاری یکسانی عمل می‌کنند.

هدف از یک طرح بازاریابی این است که تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را به صورت سازمان یافته بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست قرار بگیرید و بتوانید میزان موفقیت کمپین‌هایتان را بسنجید.

نوشتن یک برنامه بازاریابی یا همان مارکتینگ پلن به شما کمک می‌کند تا به ماموریت هر کمپین، پرسونای خریدار، بودجه، تاکتیک‌ها و موارد قابل انجام قبل از اجرایی شدن آنها، فکر کنید. اگر همه این اطلاعات را یکجا جمع کنید به راحتی در مسیر پیگیری کمپین‌ها قرار می‌گیرید؛ اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی نیست را آسانتر می‌سنجید. همینطور میزان موفقیت استراتژی خود را اندازه گیری خواهید کرد.

 

5. مهارت در تجارت الکترونیک مدرن مثل فروش اجتماعی

 
 
از این 5 مهارت بیش تر مدیران بازاریابی در آن کاستی مهارت دارند که ممکن است با بیزنس شما آسیب بزنند. برای دیجیتال مارکتینگ با بهترین مشاوران ما یعنی تارنماگستر تماس بگیرید.
 
 
 

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha