منظور از سئو (SEO) چیست؟
به بیانی ساده، بهینه سازی موتورهای جستجو که به آن سئو نیز گفته میشود، مجموعه اقداماتی است که به افزایش ترافیک ارگانیک یک وبسایت منجر میشود. با به کارگیری صحیح این علم، میتوان کاربران بیشتری را به سمت سایت هدایت کرد و از این طریق کسب و کار یا برند مورد نظر را معرفی نمود. در واقع سئو به دیده شدن بیشتر سایت کمک میکند. زمانی که وبسایت مورد نظرتان در لیست نتایج جستجو در صفحات نخست جا بگیرد، میتوانید مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود دعوت کنید و در نهایت درآمد بیشتری نصیبتان خواهد شد.
هدف اکثر کسب و کارها و مدیران وب از سئو سایتشان این است که بتوانند به واسطه کلمات کلیدی مشخص شده، در صفحات نخست موتورهای جستجو از جمله گوگل قرار بگیرند. جستجو کاربر، رسیدن به سایت شما از طریق کلمه کلیدی وارد شده و کلیک بر روی وبسایتتان، دقیقا همان هدفی است که تمام صاحبین سایتها به دنبال آن هستند. به همین دلیل است که امروزه جایگاه سئوکاران و شغل سئو مورد توجه قرار گرفته است.
با مفاهیم اولیه سئو آشنا شوید
در سئو حرفه ای باید به چند مفهوم اصلی دقت داشت که در ادامه می گوییم:
انتخاب کلمات کلیدی
کلمات کلیدی به کلماتی گفته می شود که کاربران آنها را در موتورهای جستجو سرچ میکنند و هدف خود را به سرعت پیدا میکند. کاربران و موتورهای جستجو با استفاده از کلید واژه از موضوع سایت شما با خبر می شوند.
برای این که شما بهترین کلمه کلیدی را پیدا کنید باید به سه نکته دقت داشته باشید.
-
میزان سرچ کلمه کلیدی بکار رفته چقدر است
-
ارتباط کلمه کلیدی به موضوع محتوای شما
-
میزان رقابت انتخاب کلمه کلیدی در وبسایت شما بسیار اهمیت دارد انتخاب درست ترین کلمه کلیدی.
لینک سازی
در هر محتوا می توانید دو نوع لینک سازی انجام دهید، لینک سازی داخلی و خارجی. با استفاده از لینک سازی میتوانید کاربران و موتورهای جستجو را زمان بیشتری در صفحه خود نگه دارید لینک سازی صحیح به افزایش رتبه شما کمک زیادی میکند.
بهینه سازی محتوا
بهینه سازی محتوا شامل بهینه سازی مواردی مانند تصاویر، توضیحات متا، ریسپانسیو بودن سایت و موارد این چنینی است که به بهبود سایت شما در موتور های جستجو کمک می کند.
بازاریابی محتوا
انجام بازاریابی محتوا برای هر سایتی ضرورت دارد و میتوان گفت که مکمل سئو سایت، بازاریابی برای محتوا است؛ زیرا از این طریق می توانید رضایت کاربران خود را افزایش دهید و از رقیبان خود پیشی بگیرید.
بهینه سازی فنی سایت (سئو تکنیکال)
بهینه سازی و یا سئو فنی به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که باعث ایندکس سریع تر سایت شما توسط موتورهای جستجو شده و در نتیجه عملکرد سایت را نیز افزایش میدهد. این گونه فعالیت ها شامل واکنش گرا بودن سایت، سرعت بارگذاری سایت و … می شود.
خصوصیات رفتاری سئو کار حرفه ای
-
مطالعه منظم
در حوزه فعالیت های سئو، اهل مطالعه پرسشگر بودن امری بسیار مهم است. پژوهشگر بودن در این حوزه از آن رو دارای اهمیت دو چندان است که این حوزه کاری، نوپا است. کسانی که به صورت پیگیر در این حوزه مشغول به پژوهش هستند، راه های نرفته بسیاری را کشف می کنند.
-
صبوری در کار یک سئو کار حرفه ای
راه های درست جذب مخاطب و بالا رفتن جایگاه سایت به صورت واقعی در مرورگر، راه هایی زمان بر هستند. ممکن است در هر یک از آنها، از شکستی به شکست دیگر برسید. صبوری زیاد در این مسیر باعث می شود با هر بار شکست دوباره برخیزید.
-
خلاق بودن
تفاوت انسان هایی مانند بیل گیتس یا مدیر شرکت تسلا با انسان های ناموفق چیست؟ جواب این موضوع در زاویه دید های مختلف و نگرش خلاق از مهمترین تفاوت های موجود میان این دو گروه است. باید به دنبال نوآوری باشید. فضای مجازی پر از ایده های تکراری است. رعایت همیشگی امور عادی دلیل شکست می شود. باید زاویه دید را در طرح دهی عوض کنید.
-
خطر کردن
موفقیت از زمان قدیم راحت نبوده و سختی های خودش را داشته است. این خطر هارا باید به جان بخرید تا به موفقیت برسید. به خودتان نگویید این کار بیهوده است و طول می کشد به سرمایه برسد؛ خطر کنید. قطعا موفق خواهید شد. موفق ها اهل خطر کردن هستند.
دانش یک سئو کار حرفه ای
-
شناخت مرورگر ها
شناخت مرورگر های مختلف، برای یک سئو کار حرفه ای الزامی است. اینکه کدام مرورگر چگونه کار می کند؟ قوانین حاکم بر آن مرورگر چیست؟ چه شیوه ها و شگرد هایی برای بالا بردن تعداد بازدیدها در پیج وجود دارد؟ در چه صورت ممکن است سایت از جانب مرورگرها تنبیه یا SPAM شود؟ و بسیاری از موارد دیگر باعث می شود سئو کار مسیر خود را به درستی بشناسد و با پتانسیل ها و محدودیت های آن به درستی آشنا شود.
-
آشنایی با نرم افزار های مرتبط با تولید محتوا
در گذشته شاید تولید محتوا به تولید محتوای متنی صرف ختم می شد، اما اکنون دیگر این گونه نیست. محتوا های دیگری از قبیل: عکس، ویدیو یا تصویر، انیمیشن (پویانمایی)، محتواهای صوتی و حتی تلفیقی از همه آنها به محتواهای متنی افزوده گردیده است.
برای استفاده از این محتواها شناخت نرم افزارهای مختلف و آشنایی با چگونگی کارکرد هر یک از آنها حتی در حد اندک، ضروری به نظر می رسد. از جمله این نرم افزارها میتوان به adobe premiere ( کارهای انیمیشنی)، adobe photoshop ( محتواهای تصویری) و یا نرم افزارهایی مانند fl studio کد اشاره کرد.
-
نرم افزار های طراحی سایت
بخش مهمی از کار سئو علاوه بر تولید محتوا، شناخت برخی نرم افزارها و شگردهای آنها برای بالا بردن سئو است. سئو کار حرفه ای باید تا حدی با این نرم افزارها آشنا باشد. باید بداند این نرم افزارها چگونه با طراحی سایت باعث بالا رفتن سئو می شوند، البته شناخت نرم افزارهایی مانند ورد پرس و مهارت در آنها، حالت ایده آل برای سئو کار حرفه ای و متخصص است.
برای آموزش سئو سایت کلیک کنید.
مزایای انتخاب یک سئو کار حرفه ای؟
اگر شما بتوانید یک سئوکار حرفه ای روی سایت خود فعالیت داشته باشید، مزایای زیادی برای وب سایت شما خواهد داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:
-
کم کردن هزینه سئو سایت:
اگر بخواهید یک سئو کار حرفه ای برای سایت خود استخدام کنید، باید هزینه زیادی بپردازید؛ اما اگر خودتان کار بهینه سازی و تولید محتوا سایت را در دست بگیرید، دیگر نیازی به پرداخت این هزینه نخواهید داشت.
-
بالا بردن رتبه سایت:
میتوان گفت این مهمترین دلیلی است که شما باید به یک سئو کار تبدیل شوید؛ زیرا سئو نقش بسیار زیادی در کسب رتبه بالا برای سایت شما دارد. همچنین داشتن رتبه خوب در گوگل می تواند بازدید وب سایت شما را نیز بالا ببرد.
-
عدم وابستگی به شرکت های خدمات سئو:
اگر شما بتوانید سئو سایت خود را انجام دهید، نیازی به کمک شرکت های خدمات سئو نخواهید داشت و برای تغییرات جزئی نیازی به پرداخت هزینه ندارید.
-
تصمیم گیری درست برای استخدام سئو کار:
زمانی که شما در زمینه سئو اطلاعات خوبی داشته باشید، به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که کدام سئوکار حرفه ای میتواند در بهبود رتبه و بهینه سازی سایتتان به شما کمک کند.
وظایف یک سئو کار حرفه ای چیست؟
بدون شک یکی از وظایفی که یک کارشناس دارد این است که با سه بخش بهینهسازی سایت آشنا باشد و بتواند این کار را انجام دهد. این سه بخش شامل سئو داخلی و خارجی و فنی میباشند که هر یک از این آنها یکسری کارهای جزئی اما مهم را در بر دارند. از دیگر وظایف این کارشناسها، بهنیهسازی سایت برای تلفنهای همراه است؛ تا بدین ترتیب کاربران موبایل هم بتوانند به راحتی از مطالب وبسایت استفاده نمایند.
ممکن است تصور کنید که آنالیز و تجزیه و تحلیل در شرح وظایف کارشناس سئو نیست، اما این توانمندی تاثیر زیادی در کیفیت نهایی فرآیند خواهد داشت. از دیگر مسئولیتهای این افراد در محیط کارشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
دریافت بک لینک
-
نظارت بر روند رشد سایت و بهبود آن
یک استراتژیست سئو به چه ابزارها و پیشنیازهایی نیاز دارد؟
ابزارهای زیادی برای طراحی استراتژی سئو یک سایت وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
-
گوگل سرچ کنسول
-
گوگل آنالیتیکس
-
UpCity Free SEO Report Card
-
Bing Webmaster
-
Seolyzer و…
تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه ای با کمی تمرین کار سختی نیست. هرکسی می تواند نحوه استفاده موثر و صحیح از الگوریتم های موتورهای جستجو را یاد بگیرد بدون این که حتماً نیاز باشد مدرکی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و یا علوم کامپیوتری داشته باشد.
برای دریافت مشاوره رایگان در مورد سئوسایت خود باما تماس بگیرید
چک لیست سئو برای سئوکاران حرفه ای
هر سئوکار حرفه ای نیاز به یک چک لیست سئو دارد که مبادا نکته ای را از قلم بیندارد. چک لیست سئو ۲۰۲۳ تارنماگستر به شما کمک میکند همه فعالیتهای سئو سایت را زیرنظر داشته باشید و بهترین نتایج ممکن را بدست آورید. با انجام تکتک اقدامات این چک لیست خیالتان از سئوی سایت راحت خواهد بود.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه