نحوه تحلیل سایت خود و رقبا با استفاده از ابزارهای سئو را بیاموزید.

 

چگونه یک سایت را آنالیز کنیم؟

مهارت سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، یکی از راه های مهم برای رقابت بین رقبا در بازاریابی آنلاین می باشد. هر کسب و کار با هدف پیشی گرفتن در عرصه بازار باید ضمن آنالیز و تحلیل سایت خود از لحاظ پارامترها و فاکتورهای تأثیرگذار در سئو، از سایت های رقیب نیز غافل نباشد تا ضمن شناسایی ترفندها و راهکارهایی که رقبا برای غلبه بر رقبای خود و جذب مشتریان بیشتر استفاده می کنند، بتوانند مشتریان بالقوه را بیش از پیش به سمت کسب و کار خود هدایت کنند. لذا این فرآیند باید با دقت و دقیق انجام شود زیرا هر غفلت هر چند جزئی می تواند منجر به شکست آن کسب و کار در برابر رقبا شود. حساسیت این موضوع به حوزه فعالیت، تعداد رقبا و میزان فعالیت آنها بستگی دارد.

 

 

مقایسه سایت خود با سایت رقبا

می توان رقیب های خود را از چند طریق به دست آورد. یکی از آنها، سایت های رقبای قدیمی که ممکن است با آنها آشنایی داشته باشید و راه های دیگر پیدا کردن رقیب های طبیعی شما در جستجوی گوگل و همچنین وب سایت های برتر در کسب و کار شما براساس آمار الکسا (Alexa) و similarweb می باشد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

چگونه سئو یک سایت را بالا ببریم

 

انتخاب کلیدواژه های هدف

پس از شناخت رقبای بالقوه خود، نوبت به آن می رسد که از طریق ابزارهای سئو، سایت رقبا را آنالیز کنیم. جهت تحلیل و آنالیز سایت رقبا می توانیم با استفاده از  ابزارهای SEO مثل SEMRush، Alexa، Ahrefs و similarweb، کلمات کلیدی اصلی رقبا و سپس کلمات کلیدی خودمان را بررسی می کنیم و براساس تعداد کلمات کلیدی مشترک، رقبای اصلی خود را شناسایی کنید. سپس با استفاده از منابع دیگر مثل Google keyword planner و Kwfiner، کلمات کلیدی دیگر که ممکن است هنوز استفاده نکرده باشید را شناسایی کنید. 

 

تحقیق کلمات کلیدی و ابزار سئو keyword planner

 

 

پس از انجام مراحل بالا، وقت آن می رسد که وضعیت سایت خود را با رقبای خود مقایسه کنید. این مقایسه می تواند در 3 دسته کلی بررسی شود.

 

تحلیل سئو سایت با ابزار سئو ahref در تارنماگستر

 

1- محتوای رتبه بندی شده

2- میزان محبوبیت صفحات رتبه بندی شده

3- کلمات کلیدی

 

چگونه وضعیت وب سایت خود را با وب سایت رقبا مقایسه کنیم؟

 

1- محتوای رتبه بندی شده

مهمترین عامل در سئو و رتبه بندی یک سایت، محتوای با کیفیت است. عوامل تأثیرگذار در این موضوع، میزان مرتبط بودن موضوعی و میزان بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو، قالب سایت، آمار مرتبط به شبکه های اجتماعی، اسنیپت موتور جستجو (Search engine snippet) میباشند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

فاکتورهای موثر در سئو

 

2- میزان محبوبیت صفحات رتبه بندی شده

میزان محبوبیت صفحات یک سایت از پارامترهای سئو سایت است که مولفه های زیادی دارد، از مهمترین آنها به سرعت لود شدن سایت، اعتبار صفحه Page Authority، اعتبار دامنه Domain Authority، انکر تکست Anchor text برای لینک های خارجی، تعداد لینک های خارجی با تگ Followed یا DoFollow، تعداد دامنه های لینک شده با تگ Followed و DoFollowed و غیره است.

 

لینک فالو و dofollow با ابزار سئو ahref در تارنماگستر

 

3- کلمات کلیدی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در سئو، کلمه کلیدی است که میتوان از منظر نوع کلمه کلیدی، مرتبط بودن کلمات کلیدی، میزان حجم جستجو، جایگاه در نتایج جستجو، تعداد کلیدواژه های دارای رتبه، آن را دسته بندی کرد.

در این بررسی باید تعداد صفحات ایندکس شده، صفحاتی که در عنوان خود کلمه کلیدی دارند، نوع صفحات نتیجه جستجو و تعداد نتایج نمایش داده شده را مدنظر قرار دهیم.

 

 

کلمات کلیدی اصلی وب سایت را چگونه انتخاب کنیم؟

1- ارتباط موضوعی کلمات کلیدی، تعداد جستجو و میزان سود دهی

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

ابزار سئو Google Keyword Planner چیست و چه کاربردی دارد؟

 

2- بهینه بودن و در درسترس بودن محتوای سایت شما در مقایسه با رقبا

3- مقایسه میزان محبوبیت خود نسبت به رقبا 

4- رتبه شما در مقایسه با رقبا

5- تعداد و نوع رقبا در نتایج جستجو

در نهایت باید آنالیز و تحلیل نهایی سئو سایت رقبا براساس کلمات کلیدی نهایی شده را انجام دهیم.

 

برای دریافت مشاوره و آنالیز سئو سایت خود با تارنماگستر تماس بگیرید

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha