amp چیست؟ amp (ای.ام.پی.) یا همان Accelerated Mobile Pages که آن را به معنی شتاب دهنده می شناسند. «صفحات موبایلی شتاب‌یافته یا پرشتاب»

طبق یک مطالعه در سال 2020، ترافیک تلفن همراه از سال 2011 تا کنون 504 درصد در مصرف رسانه‌های روزانه افزایش یافته است. اما برای SEO شما؛ گوگل می تواند صفحاتی را که به کندی بارگیری می شوند یا نرخ پرش بالایی دارند شناسایی کند و آن صفحات را در نتایج جستجو رتبه پایین تری قرار دهد.

 

amp چیست و تاثیرات آن بر سئو چگونه است؟

 

 

ما می دانیم که بهینه سازی موبایل برای استراتژی محتوا و سئو شما مهم است و Google AMP یک فناوری است که برای کمک به آن طراحی شده است، اما اینکه آیا Google AMP بهترین ابزار برای انجام این کار برای وب سایت کسب و کار شما است، به صنعت شما بستگی دارد. اندازه کسب و کار، مدل کسب و کار، استراتژی محتوا و موارد دیگر. بنابراین در این پست قصد دارم به موارد زیر درباره گوگل ای ام پی (amp) بپردازم:

 

 

 

  • Google AMP چیست، برای چه کسانی بهتر است و چگونه کار می کند.

  • مزایا Google AMP

  • صرف نظر از اینکه آیا Google AMP در نهایت برای شما مناسب است یا خیر، شما از این پست با دانش سئوی مورد نیاز خود کنار می‌روید تا نسبت به سئو سایت و عملکرد موبایل خود اطمینان داشته باشید.

 

 

گوگل AMP دقیقا چیست؟

 

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages و به معنی شتاب دهنده صفحات سایت در موبایل می باشد. در دنیای امروز با توجه به رشد روز افزون موبایل های هوشمند، می توان به طور میانگین در نظر گرفت که اکثرا افراد جستجو در سایت ها را با استفاده از تلفن همراه خود انجام می دهند، در نتیجه بسیار مهم است که فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای سئو سایت در موبایل نیز رعایت شود.

کاربران هنگام جستجو و مشاهده وب سایت ها تمایل به صرف زمان زیادی ندارند و چنانچه سرعت بارگذاری سایت شما مناسب با استاندارها نباشد، به سایت رقیب مراجعه می کنند. از این رو سرعت بارگذاری سایت در رتبه بندی سایت برای موتورهای جستجو نظیر گوگل بسیار حائز اهمیت می باشد. چه بسا سایت هایی هستند که دارای محتوای بسیار کاربردی و ارزشمند می باشند اما به دلیل عدم برخورداری از سرعت مناسب نرخ کلیک و بازدید خوبی ندارند.

استفاده از AMP به شما کمک می کند تا سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را در موبایل افزایش دهید، این اقدام باعث رشد تعداد بازدید کنندگان سایت می شود. می توان گفت به طور میانگین استفاده از AMP، سرعت بارگذاری سایت در موبایل را تا 85 درصد افزایش می دهد.

زمانی که می خواهید صفحات سایت خود دارای AMP باشد، می بایست از استانداردهای AMP در طراحی سایت خود استفاده کنید و صفحات سایت خود را براساس این استانداردها طراحی نمایید. 

برای اینکه مشخص شود سایت از تکنولوژی AMP استفاده می کند، گوگل در کنار سایت یک نمادی به شکل صاعقه یا جرقه نیز اضافه میکند.

 

 

 

آیا amp ضروری است؟

قبل از اینکه به مزایا Google AMP بپردازیم، توجه به این نکته مهم است که اگرچه AMP می تواند به سئوی شما کمک کند، در برخی موارد لزوماً برای سئو ضروری نیست و مزایای آن برای برخی از مشاغل بیشتر از سایرین قابل استفاده است. در ادامه به بررسی عمیق‌تر مزایا AMP خواهیم پرداخت، اما اجازه دهید ابتدا چند نکته کلیدی را ارائه کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا خود را نسبت به AMP در ارتباط با کسب‌وکارتان جهت‌دهی کنید:

 

 

 

  • AMP به طور گسترده توسط سایت های ناشری که حجم بالایی از مقالات خبری یا پست های وبلاگ دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر اکثر صفحات وب سایت شما مقاله نیستند، ممکن است AMP برای کسب و کار شما ضروری نباشد.

  • اگر حجم بالایی از مقالات را منتشر می کنید اما قبلاً از CDN (شبکه تحویل محتوا) استفاده می کنید، این پلتفرم ها اغلب دارای ویژگی های بهینه سازی عملکرد مانند میزبانی تصویر، ذخیره فایل و بارگذاری تنبل هستند (به این معنی که ابتدا متن بارگیری می شود، قبل از تصاویر).

  • صفحات AMP برای خوانندگان تمیزتر و ساده تر هستند، اما اغلب به این دلیل که برخی از توابع و پلاگین های جاوا اسکریپت اولویت ندارند یا سرکوب می شوند. اگر برای جذب سرنخ و ردیابی مخاطب به ابزارهای شخص ثالث متکی هستید، باید آزمایش کنید تا مطمئن شوید صفحات AMP شما مانند صفحات معمولی شما کار می کنند و اطلاعات را ضبط می کنند.

  • AMP خود یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست. این می تواند به بهبود جنبه هایی از صفحات وب شما کمک کند که در الگوریتم گوگل لحاظ شده اند (به ویژه با تبدیل شدن Core Web Vitals به یک فاکتور رتبه بندی در سال 2021)، اما این تنها راه برای بهینه سازی تجربه و عملکرد سایت شما نیست.

  • اگر از قبل نسخه موبایلی سایت خود یا اقدامات بهینه سازی موبایل (مانند کد CSS تلفیقی یا کوچک شده) دارید، ممکن است AMP ضروری نباشد و حتی ممکن است عملکرد و گزارش را پیچیده کند.

 

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

خدمات سئو سایت

 

 

مزایای گوگل amp

جدا از سرعت بارگذاری سریعتر و تجربه بهتر برای مصرف کنندگان محتوا، AMP مزایای متعددی را برای کسب و کارها با استراتژی محتوا و سئو ارائه می دهد:

 

 

  • افزایش تعامل وب سایت

محتوای سبک AMP با کاربران تلفن همراهی که اتصال اینترنتی کمتر از پایداری دارند به خوبی هماهنگ می شود. علاوه بر این، کاهش زمان بارگذاری صفحه، تجربه کاربری را بهبود می بخشد به گونه ای که شانس ماندن بازدیدکنندگان در سایت شما را برای مدت طولانی تری افزایش می دهد.

 

  • بهبود رتبه و ترافیک

همچنین، با توجه به اینکه زمان بارگذاری صفحه یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است، AMP ها در الگوریتم های جستجوی گوگل در اولویت قرار دارند و بنابراین بر رتبه بندی تاثیر می گذارند. اساساً، اگر دو سایت گردن و گردن باشند، سریعتر برنده می شود.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

الگوریتم های گوگل

 

  • نرخ پرش پایین تر

با سرعت بارگذاری صفحات شما، بازدیدکنندگان معمولاً در محل می مانند. یک مطالعه گوگل یک بار نشان داد که اگر یک سایت تلفن همراه بیش از 23 ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود، 53 درصد از بازدیدهای وب سایت رها می شود. به‌علاوه، ناشرانی که AMP را پیاده‌سازی می‌کنند، به‌طور بالقوه می‌توانند زمان صرف شده در یک صفحه را ۲ برابر افزایش دهند. و زمان بیشتر در وب سایت شما می تواند به معنای تبدیل بیشتر محتوای شما باشد.

 

  • افزایش بازدید از تبلیغات

با AMP، HTML به گونه ای کدگذاری می شود که قابلیت استفاده کلی بنرها و تصاویر را افزایش می دهد. این منجر به نرخ مشاهده پذیری تبلیغات بالاتر می شود و به ناشران کمک می کند فرصت های کسب درآمد از محتوای خود را افزایش دهند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت

 

  • نرخ کلیک بالاتر

یکی از مزایای اصلی AMP این است که در فهرست داستان های برتر (یا چرخ فلک) SERP موبایل Google نمایش داده می شود - که در بالای همه نتایج جستجو ظاهر می شود. خوانندگان به احتمال زیاد ابتدا آن صفحات AMP را انتخاب می کنند که منجر به افزایش نرخ کلیک می شود.

 

 

اگر وب‌سایت شما مقالات طولانی و خبری منتشر می‌کند، یا ویدیوهایی منتشر می‌کنید که حجم نسبتا بالایی دارند، استفاده از صفحات AMP گزینۀ مناسبی برای شماست. البته پروژۀ AMP روز به روز در حال پیشرفت و بهبود است. مثلا در نسخه‌های ابتدایی امکان ایجاد فرم برای لیدجنریشن وجود نداشت اما این روزها با نصب افزونه‌های مختلف می‌توانید استفاده‌های متنوعی از آن داشته باشید.

 

 

جهت بهبود سئو سایت و افزایش ترافیک با سئوکار های ما تماس بگیرید

 

     

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha