ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که چرا بر خلاف تمام تلاشهایی که برای بازاریابی دیجیتال انجام میدهم، آن نتیجه دلخواه را کسب نمیکنم؟ ممکن است شما در مسیر درستی قرار گرفته باشید اما اگر، یکسری اشتباهات مرتکب شوید قطعاَ به نتیجه کار شما لطمه وارد خواهد شد و باعث میشود به آن چیزی که باید برسید، دست پیدا نکنید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، روشی از استفاده از تکنولوژیها و پلتفرمهای دیجیتال برای تبلیغ، ترویج، و توسعه کسب و کار است. این روش به شرکتها و سازمانها اجازه میدهد تا از طریق اینترنت و وسایل دیجیتالی مختلفی مثل وبسایتها، رسانههای اجتماعی، پستهای الکترونیکی، تبلیغات آنلاین، و سایر کانالهای مشابه، با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.
برخی از اصول و ابزارهایی که در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشوند عبارتند از:
سئو سایت (SEO): بهینهسازی وبسایتها به منظور افزایش مرئیت در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل.
تبلیغات پرداختی (PPC): تبلیغاتی که با پرداخت هزینه برای هر کلیک توسط مشتریان نمایش داده میشوند. به عنوان مثال، تبلیغات گوگل ادز.
مارکتینگ محتوا: ایجاد محتوای ارزشمند و مفید برای مشتریان به شکل مقالات، ویدئوها، وبلاگها، و پستهای اجتماعی برای جذب و نگهداشتن مشتریان.
رسانههای اجتماعی: استفاده از پلتفرمهای مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین برای تعامل با مشتریان، تبلیغات، و ایجاد شناخت برند.
ایمیل مارکتینگ: استفاده از ایمیل برای ارتباط با مشتریان، ارسال اخبار، تخفیفها و مطالب مفید.
مارکتینگ موبایل: تبلیغات و ارتباط با مشتریان از طریق دستگاههای موبایل مانند تبلتها و گوشیهای هوشمند.
تجزیه و تحلیل دادهها (Analytics): استفاده از ابزارها و تحلیل دادهها برای مانیتورینگ عملکرد کمپینهای مارکتینگ و بهبود راهکارها.
دیجیتال مارکتینگ به شرکتها امکان میدهد تا با دقت به مشتریان خود برسند، ارتباطات موثری ایجاد کنند، و تاثیربخشی تبلیغات خود را ارزیابی کنند. این روش به دلیل کارآیی و امکان تنظیم دقیق تبلیغات، در دنیای مدرن بازاریابی بسیار محبوب و موثر است.
نداشتن هدف مشخص در راه اندازی کمپین
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که متخصصان دیجیتال مارکتینگ مرتکب آن می شوند نداشتن اهداف تحلیلی پیش از راه اندازی کمپین است. بجای این که سعی کنید کمپین شما موفق تر از آب در بیاید، باید سعی کنید اهدافی را مانند فروش، تکمیل فرم ها، تماس ها، ثبت نام ها برای خود مشخص کنید و مطمئن شوید که تجزیه و تحلیل ها به خوبی برای این اهداف تنظیم شده اند.
اندازه گیری ROI یا مزایای کمپین بر روی محصول، فروش سرویس و یا تعاملات بحثی چالش برانگیز است که شما باید آن را جدی بگیرید. برای همین است که به مشخص کردن تمام جزئیات باید اهمیت داده شود. شما باید از اشتباهات کمپین های پیشین خود درس گرفته و آن درس ها را در کمپین ها بعدی خود به اجرا در بیاورید.
مشخصات مخاطبان هدف خود را تعریف کنید
این مشخصات نباید فقط درباره توضیحات شخصی باشند بلکه باید نوع رفتار آن ها را نیز در بر بگیرد. سعی کنید از ابزاری مانند کوکی ها برای دستیابی به افرادی که از سایت شما بازدید کرده و یا به لیست ایمیل شما اضافه شده اند استفاده کنید. هدف گذاری های خود را پیرامون عناوینی چون سن، جنسیت، سطح تحصیلات، و علایق افراد در ارتباط با وقایع زندگی، قرار دهد.
قدم اول در راه اندازی یک برنامه دیجیتال مارکتینگ این است که درک بالایی از مخاطبین خود و نتایج دلخواه خودتان که قصد دستیابی به ان ها را دارید داشته باشید. این که بدانید مشتریان بافقوه چه کسانی هستند می تواند سبب متناسب شدن محتوای شما با علایق و مشکلات آن ها شود. بنابراین شما هر بار مناسب ترین مخاطبین را جذب خواهید کرد. مشخص کردن اهداف مناسب و مورد انتظار تاثیر بسزایی در موفقیت روز افزون شما در دیجیتال مارکتینگ دارد. پس شما باید هدفی را برای خودتان تعیین کنید که سبب افزایش ترافیک سایت، تعامل بهتر شبکه های اجتماعی و یا لید های بیشتر شود تا از این طریق بازده خودتان را بالا ببرید.
یکی از بهترین راه های ممکن برای مشخص کردن مخاطبین ساختن پرسونای خرید است. سرمایه گذاری برای زمان توسعه پرسونای خرید ارزش فراوانی را برای تیم تولید محتوای شما فراهم می کند و این کار در کنار آگاهی داشتن از داده های آماری جمعیت معنا پیدا می کند. شما باید اطلاعات خود را نسبت به مخاطبین خود بالا ببرید، اطلاعاتی چون قوانین آن ها در فرایند خرید، مسائلی که آن ها را شب ها از خواب بیدار می کند، اهداف شخصی آن ها و… و تمام عوامل موثر در ساختن محتوای فوق العاده که توجه آن ها را به برند شما جلب می کند.
پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:
سئو سایت
نداشتن هدف برای جذب مخاطب:
هر چه تصویر شفافتری از مخاطب هدف خود در ذهن داشته باشیم، بیشتر میتوانیم محتوا، محصول و مدل کسب و کار خود را با توجه به نیازهای او تطبیق دهیم و رضایت او را تأمین کنیم.
عدم ارتباط با تیم فروش:
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریاب های آنلاین مرتکب آن می شوند مرتبط نبودن با تیم فروش خودشان است. برای اطمینان حاصل کردن از این که آن ها لید های مورد تایید را دریافت می کنند، بازاریاب های دیجیتالی باید به صورت ماهانه با تیم فروش خودشان ملاقات کرده و روند کار را مورد بررسی قرار دهند.
برنامه ریزی ضعیف:
برنامه مدون جز اصلی برای پایه های بازاریابی کسب و کار شماست و بدون آن شانس موفقیت بسیار اندک است.
انتظارات غیر واقعی:
واقعیت اینست که حتی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال هم برای توسعه، بهبود و بهینه شدن نیازمند گذر زمان است پس صبور باشید.
بی تفاوت بودن نسبت به مخاطب:
اگر محتوایی که تولید می کنید مخاطبی نداشته باشد، فقط زمان تلف کرده اید.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه