جی تی متریکس سایت، جهت بررسی دقیق عوامل موثر بر میزان سرعت سایت و برای حل مشکلات مربوط به کم بودن سرعت سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

www.GTmetrix.com

ابزارهای زیادی برای بالا رفتن رتبه سایت وجود دارد؛ یکی از آنها  GTmetrix  می باشد.

GTmetrix  یکی از بهترین سایت های پر طرفدار کارآمد برای تست و آنالیز سرعت بارگزاری وبسایت می باشد که ارزیابی کلی خود را بر اساس امتیاز دهی ارائه می دهد، این ابزار یک گزارش بسیار مفصل از عملکرد وبسایت شما و راهکارهای مناسبی برای افزایش سرعت سایت ارائه می کند و همچنین همه مواردی را که در لود سایت شما تاثیرگذار هستند را برایتان لیست می کند تا شما  بتوانید سایتتان را بررسی و اصلاح کنید. گاهی جی تی متریکس در بعضی خطاها فایل اصلاح شده و بهینه شده فایل‌های سایتتان را نیز ارائه می‌دهد که به راحتی با قرار دادن آن در جای صحیح خود می توانید سرعت سایت خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید. در واقع هر وقت ازGTmetrix  صحبت می شود منظور همان ابزار افزایش سرعت سایت است.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت

 

چرا Gtmetrix مهم است؟

Gtmetrix از مهمترین ابزار کار هر متخصص سئو است که به وسیله آن متخصصین سئو می‌توانند عملکرد سایت را از نظر ساختار و سرعت بسنجند و اهمیت آن برای اهالی کسب و کارهای اینترنتی وابسته به وبسایت پوشیده نیست چون هدف اصلی از بهینه سازی سایت و بهبود سرعت سایت جلب رضایت کاربر و کلا جامعه هدف سایت می باشد. گوگل در مقاله ای  اعلام کرده که سرعت سایت تاثیر مستقیم بر روی تجربه کاربری و همینطور Crawl Budgetمی‌شود.Crawl Budget)  یعنی بودجه خزش، به تعداد صفحاتی که ربات گوگل می‌تواند کراول را انجام دهد) گوگل صریحا عنوان کرده است که بالا بودن سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم در بالا رفتن رتبه‌ سایت در نتایج است. بنابراین برای گسترش کسب و کار خود و رونق تجارت آنلاین درصدد رفع خطاهای سایت خود باشید.

 

 

نحوه امتیاز دهی جی تی متریکس 

GTmetrix Grade  از 3 بخش اصلی تشکیل می شود:

نمایش امتیاز بر اساس الفبایی

این نوع سیستم امتیاز دهی به این صورت است که با توجه به میزان عملکرد، امتیاز بر اساس حروف الفبای انگلیسی نمایش داده می شود. در این بخش می توانید امتیاز کلی جی تی متریکس را هم از لحاظ عملکرد(Performance)و هم از نظر ساختار (structure) را مشاهده نمایید. در واقع این امتیاز نشان دهنده میانگین سطح عملکرد وبسایت شما در صفحه مورد نظر از نظر ساختار و تجربه کاربری بازدیدکنندگان وبسایتتان می باشد.

 

 

امتیاز سایت از نظر عملکرد (Performance)

این قسمت در واقع نشان دهنده امتیاز عملکرد تست هایی است که از طریق مرورگرها صورت گرفته و در آنها از سخت افزارها و گزینه های حرفه ای تجزیه و تحلیل داده مثل سرعت اتصال، بستن تبلیغات و سایرموارد بکار گرفته شده است.

 

 

امتیاز سایت از نظر ساختار (Structure)

در واقع این بخش بیان کننده ارزیابی انحصاری جی تی متریکس بر پایه فاکتور و المان های مشخصی است. این فاکتور ها بر اساس موارد مختلفی که توسط تیم Gtmetrix در نظر گرفته شده اند، صورت می گیرد. در واقع کارشناسان این تیم برای هر فاکتور یک مقدار مشخص را در نظر می گیرند و بر اساس آن عملکرد سایت را  از نظر ساختار، مورد ارزیابی قرار می دهند. این امتیاز نشان می دهد که وبسایت شما تا چه اندازه از نظر ساختار برای موتورهای جستجو بهینه شده است.

بخش مهم دیگری که هنگام بررسی و آنالیز جی تی متریکس وبسایت خود باید به آن توجه کرد، VitalsWeb است. گوگل همواره تاکید دارد که از این قسمت برای بررسی وضعیت سرعت سایت و از همه مهمتر ارائه یک تجربه کاربری لذت بخش از نظر سرعت استفاده کنید. در واقع اطلاعاتی که در بخش Web Vital نمایش داده می شود یک فاکتور بسیار ساده و مهم در زمینه تجربه کاربری وبسایت شما از نظر عملکرد وبسایت در زمینه بارگذاری، تعامل و لذت بخش بودن به شمار می رود. توسط اطلاعات ارائه شده در این بخش شما متوجه می شوید که اولین موردی که بازدیدکنندگان و کاربران وبسایت شما در هنگام لود صفحه با آن روبرو می شوند چیست. همچنین متوجه می شوید که  چه بخشی از عملکرد شما توجه آنها را به خود جلب کرده است. مجموعه  این اطلاعات در کنار هم موجب می شود تا شما درک بهتری در مورد عملکرد وبسایت خود پیدا کنید.

 

 

قسمت Web Vital جی تی متریکس شامل سه قسمت اصلی می شود:

بارگذاری و نمایش بزرگترین محتوا (LCP)

این قسمت نشان دهنده آن است که چقدر زمان می برد تا طولانی ترین محتوای وبسایتتان به کاربر نشان داده شود.

 

زمان کل مسدود کردن (TBT)

این قسمت نشان دهنده آنست که هنگام بارگذاری صفحات وبسایت شما، چه میزان از زمان توسط کدهای اسکریپت مصرف شوند.

 

تغییر چیدمان تجمعی (CLS)

این قسمت نشان می دهد که کاربر وبسایت شما در طول بارگذاری صفحه چقدر تغییر حالت را مشاهده می کند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

خدمات سئو سایت

 

چگونه گزارش دقیق تری را از GTmetrix دریافت کنیم؟

برای اینکه گزارش جی تی متریکس، اطلاعات دقیق تری را در اختیارتان بگذارد، بهتر است چند مورد را قبل از شروع تست، شخصی سازی کنید.

 

۱- مشخص کردن موقعیت سرور تست

جاهایی که سرورهای جی تی متریکس وجود دارند در لینک https://gtmetrix.com/locations.html قابل دسترسی و مشاهده می باشد. حدود 30 سرور تست برای آزمودن سایت شما در این خصوص موجود است.

اولین قدم برای بدست آوردن نتایج قابل قبول، انتخاب مکانی است که تا حد ممکن به سرور شما نزدیک باشد. مثلا اگر سرور شما در اروپاست، از سروری در اروپا تست خود را انجام دهید، زیرا اگر از سروری در آمریکا استفاده کنید، احتمال وقوع خطا بیشتر می شود. البته اگر مخاطبین هدف شما در مناطق آمریکا هم هستند، انتخاب این سرور مناسب است. در این آزمایش فعال کردن CDN بسیار با اهمیت است.

 

 

۲- انتخاب نوع مرورگر

کاربران شما از چه نوع مرورگری بیشتر استفاده می‌کنند؟ سرعت سایت شما در browser‌های مختلف به چه صورتی است؟ برای پاسخ به این سوال‌ها باید بدانید که جی تی متریکس در قسمت Analysis Options  امکان انتخاب مرورگرهای فایرفاکس و کروم را می‌دهد تا بتوانید متوجه عملکرد سرعت وبسایت خود در مرورگرهای مختلف شوید.

 

 

۳- انتخاب  connection

GTmetrix  امکان تنظیم آنالیز وبسایت تان را با سرعت‌های مختلف اینترنت (مثل2G،3G ، LTEیا دیال آپ(یا پهنای باندهای متفاوت را به شما می‌دهد. البته این امکان جدیدی نیست که جی تی متریکس در اختیار شما قرار داده باشد. بنابراین با این آزمایش شما می توانید متوجه ‌شوید که شاید یکی از عوامل کندی سایت شما به علت عدم استفاده از اینترنت پر سرعت مخاطبین شماست.

 

 

۴- استفاده از ویدیو

جی تی متریکس این قابلیت را دارد که بتوانید از لود صفحه ویدیو بگیرید. در این حالت، سرعت لود صفحه را تا ۴ برابر کُند می‌کند تا شما بتوانید مشکلات سایت را تشخیص دهید.

 

بعد از آنکه شخصی سازی را انجام دادید اکنون دیگر می توانید که به آنالیز وبسایت خود با جی تی متریکس بپردازید.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha