بیزینس پلن چیست و چگونه می توانیم کمتر از یک ساعت بیزینس پلن بنویسیم؟ با خواندن این نوشته می توانید به پاسخ سئوالات خود دست یابید.

 

بیزینس پلن چیست؟

قبل از انجام هر کاری چه کوچک و ساده چه بزرگ و پیچیده، باید آن کار را تجزیه و تحلیل کرد و خوب شناخت و به دنبال جواب سوالاتی بود که در ذهن درباره آن کار بیش می آید. بعد از شناخت و بررسی کامل، برای اجرایی کردن آن کار یا فعالیت، نباید بیگدار به آب زد و به یک طراحی اولیه و یا اصطلاحا بیزینس پلن نیاز است که از سیر تا پیاز مراحل انجام و اجرای آن کار را شامل بشود. داشتن یک بیزینس پلن هر چند ساده، 

 

طریقه ی نوشتن بیزینس پلن

 

تمام جوانب کار و ریسک های احتمالی و راه حل های آن را شفاف می کند و باعث می شود قدم به قدم به خواسته نهایی و نتیجه مطلوب نزدیکتر شوید. در واقع بیزینس پلن یک نقشه راه تجاری می باشد. برنامه ریزی و یک پلن مناسب باعث می شود که در دنیای بیزینس موفق شوید. معمولا افرادی که به فکر شروع یا خرید یک نوع کسب و کارهستند و یا به فکر تهیه بودجه برای کسب و کار و یا در حال تصمیم گیری در مورد عملی بودن ایده یا افزایش بدهی یا دارایی خالص هستند نیاز به یک بیزینس پلن دارند. اکثر افراد به اشتباه فکر می‌کنند که بیزینس پلن باید چندین صفحه باشد و در مورد هرچیزی بطور مفصل در آن توضیح داد. این تصور اشتباه است! اینکه تعداد صفحات طرح تجاری یا بیزینس پلن شما چقدر باشد، کاملاً بستگی به نوع کسب‌وکار شما، حوزه فعالیت، گستردگی و جامعه هدف مخاطبان شما دارد! برای کسب‌وکارهای کوچکی که تازه راه افتاده اند و آنقدرها گسترده نیستند، مشخص است که یک بیزینس پلن کوتاه و جمع‌وجور کفایت می کند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

8 گام موثر در نوشتن بیزنس پلن

 

نوشتن بیزینس پلن کمتر از یک ساعت

 

1. تحقیق کنید

 

 

در ابتدا تحقیق کنید و بر اساس نتایج تحقیقات خود شروع به نوشتن یک بیزینس پلن کنید. تحقیق باعث می شود که شما به جنبه های مختلف کار یا ایده ای که در ذهن دارید بیشتر آشنا و واقف شوید و متوجه روند اقتصادی بازار فوق به چه صورت است و متناسب با هدف خود پیش می روید.

 

 

2. خلاصه ای از مدیریت اجرایی

مهمترین و اساسی ترین بخش یک بیزینس پلن، خلاصه ای از ایده شما که شامل اهداف بلند مدت و روش های رسیدن به آن اهداف است می باشد، به طوری که خواننده، به یک اشراف کلی از مراحل کسب و کار و حوزه فعالیت شما پیدا کند، تهیه کنید و نیز قید کنید نقاط قوت و برتری شما نسبت به سایرین چیست و چه عاملی باعث موفقیت شما خواهد شد.

 

 

3. تحلیل بازارتان

 نتایج تحقیقات بازار را به خواننده طرح تجاری خود در خصوص جامعه هدف مخاطبان خود و دلیل انتخاب این جامعه هدف، بگویید.

 

نحوه ی نوشتن بیزینس پلن

 

 

4. مدیریت و سازماندهی تشکیلاتی

در این بخش از نحوه ی نوشتن بیزینس پلن در خصوص ساختار یا چارت سازمانی و نحوه توزیع وظایف و مسئولیت ها به خواننده خود توضیح دهید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

روش های نوشتن کوتاه و مختصر بیزنس پلن

 

5. خط تولید یا منابع لازم بابت تامین خدمات و محصولات

قرار است چه نوع خدمات و یا محصولاتی را به مخاطبان خود ارائه بدهید و نیازمند چه منابعی هستید و آیا به یک سرمایه گذار در بیزینس پلن خود نیاز دارید؟

 

نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن

 

6. بازاریابی و فروش

استراتژی که برای فروش خود طراحی کرده اید، چیست؟ آیا برنامه و طرحی برای بازاریابی آنلاین و آفلاین دارید؟ برنامه شما برای توسعه و گسترش فروش طرح کسب و کار خود چیست؟

 

 

7. پیش بینی مالی

این بخش، چشم انداز مالی و اقتصادی طرح شما را در بازه زمانی مثلا 3 یا 5 سال آینده، به خواننده طرح شما ارائه می دهد. سرمایه گذاران شما شاید بخواهند اطلاعاتی از آینده مالی و اهداف طرح شما و سود خالص کار و نه درآمد کلی داشته باشند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت

 

8. در خواست تامین وجه

اگر نیاز به درخواست وام و یا سرمایه دارید، باید آن را به صورت درخواست و یا بخش مستقلی از طرح کسب و کار خود بنویسید، این بخش به شما می گوید در روند کارتان وام را کی و به چه میزان نیاز دارید. 

 

 

9. عملیات کلیدی

بررسی کنید چه کاری را بهتر است انجام دهید یا در اولویت بیزینس پلن خود قرار دهید که شما را به نتیجه و هدف نزدیکتر کند و یا طرح شما را تقویت نماید.

 

 

10. شناسایی بازار رقابت

رقبای حرفه ای و کاری خود را شناسایی کنید و نام ببرید و دلایل عمده ای که باعث موفقیت و در برخی موارد باعث عدم موفقیت آنها شده است را تیتروار بنویسید و دلایلی که باعث شده شما آنها را در اول راه رقیب خود بدانید را بگویید و اینکه چگونه می شود این رقبا را کنار زد. این 10 فاکتور بسیار ساده و ابتدایی در نوشتن یک بیزینس پلن فوری و اولیه می تواند کمک بسزایی به شما بکند ولی همانطور که هر فکر، یک ایده مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد، می توان گفت نوشتن بیزینس پلن را هم می توان  کاملا شخصی سازی کرد و هر شخصی بیزینس پلن مخصوص خود را داشته باشد.

 

 

جهت نوشتن بیزنس پلن خود با مشاور های ما تماس بگیرید

 

     

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha