دنیای دیجیتال، نحوه عملکرد و کسب درآمد کسبوکارها را تغییر داده است. انتخاب بهترین پلتفرم برای ارتباط با مشتریان و جذب مخاطبان برای کسبوکارها امری حیاتی است.اینستاگرام یکی از محبوبترین پلتفرمهای اشتراک گذاری محتوا است که طی یک دهه اخیر به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغات و بازاریابی استفاده میشود.برخی بر این باورند که با وجود ظرفیت بالای اینستاگرام برای جذب مشتری و فروش، دیگر نیاز به سایت فروشگاهی نیست.
در این مقاله به این موضوع میپردازیم که برای کسب و کار و فروشگاه هایی که بدنبال راهی برای فروش انلاین هستند، کدام بهتر است؟ اینستاگرام یا سایت.
اینستاگرام بهتر است یا سایت؟
.کافی است نگاهی گذرا به کسب و کارهای اینترنتی کنیم، قطعا نمونههای موفق در هر دو حوزه اینستاگرام یا سایت مشاهده میکنیم و به طور کلی میتوان گفت هم اینستاگرام و هم وبسایت ابزارهای فوق العادهای برای کسب درآمد در بستر اینترنت به شمار میروند.
به طور خلاصه، راهاندازی کسبوکار اینترنتی از طریق اینستاگرام یا سایت دارای مزایا و معایب خاص خود است. انتخاب بین این دو به نوع کسبوکار، محصولات و خدمات شما و هدفهای بازاریابیتان بستگی دارد. همچنین شما باید مخاطبین هدف خود و بودجه در دسترستان توجه کرده و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. در ادامه با مزایا و معایب و مقایسه انها اشنا مشویم تا شما بتوانید در مقایسه اینستاگرام و سایت بهترین گزینه را برای کسب و کار خود انتخواب کنید.
مزایا و معایب وبسایت برای کسب و کار ها
وبسایت یکی از راه ها برای معرفی محصولات و خذمات و جذب مشتری و مخاطب برای انهاست. داشتن وبسایت برای کسب و کار های انلاین دارای مزایا و معایبی نیز میباشد که با انها اشنا میشوید
مزایای سایت برای کسب و کار
افزایش دسترسی به مشتریان
وبسایت به مشتریان اجازه میدهد تا به سرعت و به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. این دسترسی آسان به اطلاعات، باعث افزایش رضایت مشتریان میشود و بازخورد مثبتی را ایجاد میکند.
تبلیغات و بازاریابی
در پاسخ به سؤال اینستاگرام یا سایت و مقایسه بین انها باید بگوییم که وبسایت یک پلتفرم قدرتمند برای تبلیغات و بازاریابی است. محتوای جذاب و خلاقانه میتواند توجه مشتریان را جلب کند و اطلاعات لازم را به آنها ارائه دهد. همچنین، تبلیغات در فضای آنلاین میتواند به طرح تبلیغاتی کمتری نیاز داشته باشد و هزینهها را کاهش دهد.
شما با استفاده از تکنیک های سئو و انواع تبلیغات میتوانید مشتری و مخاطبین زیادی را بدست بیاورید. تارنماگستر یکی از تیم های حرفیه ای و معتبر است که در حوضه سئو سایت و طراحی سایت فعالیت میکند، و شما با کمک متخصصان تارنماگستر میتوانید به بهترین نحوه ممکن به جذب مشتری برای کسب و کار خود بپردازید.
افزایش اعتماد مشتریان
وبسایت به کسبوکار، اعتبار میبخشد و به مشتریان اطمینان میدهد که شما یک کسبوکار حرفهای و معتبر هستید. نمایش اطلاعات تماس، نظرات مشتریان و گواهینامهها میتواند به افزایش اعتماد مشتریان منجر شود.
امکان پرداخت آنلاین
با داشتن وبسایت، مشتریان امکان پرداخت از طریق درگاه بانکی را دارند. این امکان به مشتریان اطمینان میدهد که معاملات مالیشان با امنیت انجام میشود.که در مقایسه با اینستاگرام ، این روش در دید مشتری و مخاطب مورد اعتماد تر واقع میشود.
آمار و تحلیل
با داشتن وبسایت، میتوانید به طور دقیق آمار و تحلیلهای مربوط به عملکرد کسبوکار خود را دریافت کنید. این اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای بهتری را برای آینده تدوین کنید.
کنترل کامل بر وبسایت
در مقایسه اینستاگرام یا سایت باید بگوییم که با داشتن وبسایت، شما کنترل کاملی بر روی محتوا، طراحی و اجزای مختلف سایت خود دارید. این امر به شما اجازه میدهد تا سایت را بر اساس نیازها و مشتریان خود شخصیسازی کنید. اما در در اینستاگرام در مقایسه با سایت شما محدود تر هستید و از امکانات کمتری برخوردار هستید.
رشد و گسترش با وبسایت
وبسایت به کسبوکار امکان رشد و گسترش را میدهد. شما میتوانید محصولات و خدمات جدید خود را معرفی کنید و به نحوه بهتری با مشتریان خود در ارتباط باشید. این امر میتواند به افزایش فروش و درآمد کمک کند.
طراحی سایت های فروشگاهی نیز نکاتی دارد که بهتر است از انها استفاده کرد.
عدم وجود احتمال فیلتر شدن
در مقایسه اینستاگرام یا سایت برای کسبوکارها باید بدانید که داشتن وبسایت به شما کمک میکند تا احتمال فیلتر شدن را از بین ببرید. اطلاعات مرتبط با کسبوکارتان در دسترس مشتریان است و احتمال دسترسی آنها به اطلاعات شما بیشتر میشود.
معایب وبسایت
داشتن یک وبسایت مزایای خیلی زیادی دارد و به تمام کسبوکارها پیشنهاد میشود یک سایت داشته باشند. ولی قبل از راهاندازی وبسایت، موارد زیر را حتماً در نظر بگیرید.
راهاندازی وبسایت هزینه دارد
برای راهاندازی وبسایت شما باید هزینهای برای خرید هاست و دامنه پرداخت کنید. همچنین، اگر خودتان نخواهید سایت را طراحی کنید یا توانایی آن را ندارید، باید هزینهای پرداخت کنید تا یک نفر به جای شما این کار را بکند. البته، همانطور که بالاتر اشاره کردیم، طراحی سایت خیلی راحت شده است و روش هایی برای طراحی سایت وجود دارد و خودتان میتوانید همه کار را انجام دهید. اما با این حال نمیشه که هزینه های طراهی سایت را در نظر نگرفت.
اما در مقابل اگر از نظر هزینه با اینستاگرام مقایسه کنید، اینستاگرام هزینه کمتری نسبت به سایت دارد.
شخصیسازی ظاهر سایت همیشه راحت نیست
اگر با سایتسازها سایت خود را راهاندازی کنید، برای شخصیسازی قالب و ظاهر آن کمی محدودیت خواهید داشت. شاید برای سایت خود ظاهر و ویژگیهای خاصی در ذهن داشته باشید. باید در نظر داشته باشید که همه این موارد قابل اجرا نیستند و باید یک طراح سایت استخدام کنید.
برای افزایش بازدیدکننده باید تلاش کنید
نباید انتظار داشته باشید که تا سایت را راهاندازی کردید، بازدیدکنندهها به سایت شما سرازیر شوند. رتبه گرفتن در گوگل زمان میبرد و شما نباید زود ناامید شوید. اگر سایت و محتوای جذاب و باکیفیتی داشته باشید، گوگل به سایت شما توجه خواهد کرد. البته باید بدانید که این به این معنی نیست که شما نمیتوانید از سایت خود سریع به فروش برسید. راهکارهایی وجود دارند که به شما در این راه کمک میکند تا به سرعت سایت خود را به پیشرفت برسانید.
چرا بسیاری از افراد اینستاگرام را به سایت فروشگاهی ترجیح می دهند؟
بسیاری از افرادی که اینستاگرام را به عنوان تنها کانال کسبوکار خود انتخاب میکنند، معتقدند ساخت یک سایت دردسرهای بسیار زیادی دارد و هزینه آن بسیار بالا است. اما بدون دانش برنامهنویسی و با کمترین هزینه هم میتوان یک سایت فروشگاهی پربازده ایجاد کرد. شما با استفاده از سایتسازی مثل وردپرس، میتوانید یک سایت راهاندازی کنید و اگر میخواهید یک سایت فروشگاهی داشته باشید، میتوانید افزونه ووکامرس را نصب کنید.
سرمایهگذاری رایگان گوگل را جدی بگیرید
موتور جستجوگر گوگل همان چیزی است که به دیده شدن سایتتان کمک میکند. شما میتوانید با بهینهسازی سایت خود مطابق الگوریتمهای موتور جستجوگر گوگل، بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید که به افزایش فروش و رشد برند شما کمک میکند. به کمک سئو میتوانید از سرمایهگذاری رایگان گوگل استفاده کنید و رتبهی سایت خود در نتایج گوگل را کاهش دهید که این کار تنها با تولید محتوا ارزشمند برای مخاطبین امکانپذیر است. اینستاگرام یا سایت فرقی ندارد هر دو به هزینه احتیاج دارند اما اینکه سرمایه گذاری بر روی کدام بهتر است، مشخص است که در ایران سرمایه گذاری بر روی سایت نسبت به اینستاگرام که فیلتر شده است منطقی تر است.
نیاز به مدیریت و بهروزرسانی مناسب
وبسایتها نیاز به مدیریت مناسب دارند تا اطلاعات بهروز و جذابی را ارائه کنند. عدم بهروزرسانی مناسب میتواند منجر به افت کیفیت و قابلیت استفاده وبسایت شود.
مزایا و معایب اینستاگرام برای کسبوکار
شبکه اجتماعی اینستاگرام به یکی از ابزارهای قدرتمند در دنیای تجارت آنلاین تبدیل شده که برای کسبوکارها، امکانات و فرصتهای جدیدی را به ارمغان آورده است. فعالیت در اینستاگرام میتواند به بهبود شناختپذیری و رشد کسبوکار کمک کند.
مزایای اینستاگرام
تعدادی از مزایای داشتن اکانت اینستاگرام برای کسبوکار خود را میتوانید در ادامه بخوانید. اینستاگرام یا سایت، هر دو مزایا و معایبی دارند که به مزایا و معایب سایت بالاتر پرداختیم و الان نوبت به مزایا و معایب اینستاگرام میرسد.
میتوانید محتوای تصویری جذاب منتشر کنید
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است و شما میتوانید با انتشار عکسهای جذاب از محصولات خود یا تصاویر مرتبط با کسبوکارتان، توجه مخاطب را جلب کنید. همچنین، اینستاگرام فیلترهایی دارد که با کمک آنها میتوانید عکسهای خود را زیباتر کنید.
یک روش مؤثر تبلیغات است
اینستاگرام به یک استراتژی عالی برای مارکتینگ تبدیل شده است. این شبکه اجتماعی یک کانال خیلی خوب برای نمایش محصولاتتان است. چه شما یک برند باشید چه یک کسبوکار تازه، اینستاگرام میتواند به شما کمک کند.
ظاهر مرتبی دارد
برخلاف خیلی از شبکههای اجتماعی دیگر، اینستاگرام یک رابط کاربری منظم و مرتب دارد. این پلتفرم به شما اجازه میدهد محتوا و عکسها را در پروفایل خود به خوبی سازماندهی کنید. این ویژگی اینستاگرام یکی از مهمترین دلایلی است که کسبوکارها به سراغ آن رفتند. ولی فقط داشتن ظاهر مرتب خود اینستاگرام کافی نیست و شما باید در تولید محتوای اینستاگرام خود نیز دقت کنید.
اینستاگرام امنیت بالایی دارد
اینستاگرام جز شبکههای اجتماعی است که امنیت خوبی دارد. همچنین اینستاگرام اجازه دانلود تصاویر و ویدیوها را نمیدهد.
ویژگیهای کارآمدی برای کسبوکار دارد
ویژگیهای که اینستاگرام دارد آن را به یک پلتفرم فوقالعاده برای کسبوکار تبدیل کرده است. شما علاوه بر عکس، میتوانید ویدیو و استوری منتشر کنید و حتی لایو برگزار کنید. همچنین، با IGTV اینستاگرام، میتوانید ویدیوهایی با هر مدت زمانی که بخواهید آپلود کنید.
تمام این ویژگیها به شما کمک میکند محتوایی تولید کنید که توجه کاربران را جلب کند و کسبوکار خود را رشد دهید. مثلاً میتوانید ویدیوهایی منتشر کنید که در آن ویژگیهای محصولات خود را توضیح دهید یا محتوای آموزشی مربوط به کسبوکار خود را به اشتراک بگذارید.
برای شروع نیازی به سرمایه ندارد
در مقایسه با سایت که برای شروع باید هزینهای پرداخت کنید، شما میتوانید فعالیت در اینستاگرام را به طور رایگان شروع کنید. البته باید بدانید که هزینه راهاندازی سایت آنقدر هم زیاد نیست.
تعامل با مخاطبان در آن راحتتر است
از دیگر مزایای اینستاگرام این است که خیلی راحت و به طور مستقیم میتوانید با مخاطبان خود در ارتباط باشید. کاربران میتوانند از طریق کامنتها و پیام با شما در ارتباط باشند و حس نزدیکی بیشتری به کسبوکار شما داشته باشند.
معایب راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام
هیچگونه دستهبندی برای محصولاتتان ندارید
قرار دادن محصولات در دستههای مشخص به کاربران کمک میکند که راحتتر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرام وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که میخواهد پیدا کند.
امکان بهروزرسانی محصولات را ندارید
قیمت کالاها و موجودی آنها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آنها در اینستاگرام وقت زیادی از شما میگیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید! در واقع همیشه باید پستهایتان را آپدیت کنید.
احتمال فیلتر شدن
با توجه به قوانین و محدودیتهای اینستاگرام، احتمال فیلتر شدن محتوا یا حتی مسدود شدن حسابهای کسبوکار وجود دارد. این مسئله میتواند به از دست دادن دسترسی به مخاطبان و افزایش هزینههای تبلیغاتی منجر شود.
فرآیند پرداخت دشوار است
در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسه پرداخت خرید آنقدر طولانی و سخت میشود که بسیاری از افراد از خیر آن میگذرند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که انجام همه آنها قطعا فرایندی دشوار است.
در اخر کدام، سایت یا اینستاگرام
انتخاب اینکه ببنید کدام برای شما بهتر است سایت یا اینستاگرام به نوع کسبوکار، هدفها و مخاطبان شما بستگی دارد. در حالی که داشتن یک سایت حرفهای میتواند به اعتبار و دسترسی شما کمک کند، اینستاگرام میتواند یک ابزار سریع و کارآمد برای تعامل با مشتریان باشد. در بسیاری از موارد، ترکیبی از هر دو میتواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. برای کسبوکارهای کوچک، شروع با اینستاگرام و سپس گسترش به یک سایت میتواند یک استراتژی مؤثر باشد.
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه