چرا باید سئو یاد بگریم؟
شما برای حضور در نتایج اول گوگل مانند شرکت های بزرگ ایران که سایت های انها در رتبه های بالای گوگل هستند نیاز دارید سئو اموزش ببینید. در حال حاضر سئو بزرگترین بخش مارکتینگ می باشد. تمامی کسب و کار های بزرگ دنیا دارای سئو می باشند و شما می توانید با سئو کردن سایت خود کسب و کار خود را بسیار گسترش دهید و به فروش خیلی بیشتری برسید.
سئو کردن سایت خود بسیار بخش مهم و ارزشمندی است و تنها سایت داشتن برای شما کافی نمی باشد. همانند این است که شما بهترین فروشگاه برند لباس در بهترین جای ممکن داشته باشید ولی هیچ فروش و یا مشتری نداشته باشید. سئو دقیقا همین کار را انجام می دهد، افزایش فروش و مشتری های شما به طور غیر قابل باوری که حتی فکرش را هم نمی توانید بکنید.
در تصویر بالا کلاس های اموزش سئو تارنماگستر را مشاهده می کنید. در حال حاضر هرکدام از دانشجویان بالا متخصص سئو می باشند و در وبسایت های کسب و کار خودشان در بهترین نتایج گوگل می قرار دارند.
مردم چقدر از گوگل استفاده می کنند
طبق اخرین امار بدست امده در سال 2024، میزان جست و جو گوگل در هر ثانیه تقریبا 99,000 نفر است. که حدودا چیزی نزدیک به 8,5 میلیارد جستو جو در روز و تقریبا
2 تریلیون جستوجو جهانی در سال انجام می شود.
با توجه به این که هر فرد به طور متوسط، روزانه 3 یا 4 بار در گوگل سرچ انجام می دهد. می توان گفت که صدها میلیون نفر در روز از گوگل استفاده می کنند.
چرا سئو تا این اندازه اهمیت دارد؟
با اموزش سئو و سئو کردن وبسایت خود مزایای زیر را بدست می اورید.
1-افزایش ترافیک ارگانیک
منظور از ترافیک ارگانیک، بازدیدکنندگانی است که سایت شما را از طریق سرچ در گوگل پیدا می کنند. برای هدایت موثر این ترافیک به سمت سایت، باید سئو به صورت موثری بهینه سازی شود. طبق امار جستو جویی که در بالا به ان اشاره کردیم، بخشی از این جستجوها مرتبط با کسب و کار شما و به زبان فارسی خواهد بود. بنابراین با داشتن یک وب سایت SEO base که به بهترین شکل بهینه سازی شده، بسیاری از بازدید کنندگان را می توانید به سمت سایت خود هدایت کنید.
2-جذب بازدیدکنندگان با هزینه پایین
سئو نسبت به سایر روش های پر هزینه تبلیغات، هزینه چندانی ندارد. بهینه سازی با سئو با کم ترین هزینه ممکن می گردد. با سئو بودن سایت شما و برطرف کردن نیاز کاربر، مشتریان واقعی در حالت ایده آل به مشتری وفادار تبدیل می شوند.
3-افزایش اعتبار در کسب و کار
گوگل همیشه در تلاش این است که بهترین محتوا ممکن را در میان هزاران سایت در اختیار کاربران قرار دهد. بنابراین کاربران هم، زمانی که سایتی را در رتبه اول گوگل می ببینند، آن سایت را معتبر می دانند. این دقیقا همان چیزی است که شما برای اعتبار کسب و کارتان نیاز دارید.
میزان کلیک بر روی نتیجه اول صفحه گوگل، ۱۰ برابر بیشتر از نتیجه دهم است
به طور میانگین، ۵ صفحه اول در نتایج سرپ (نتایج گوگل) به ترتیب، در موبایل و دسکتاپ، ۶۷% و ۶۶% از کل کلیک ها را به خود اختصاص داده است.
4-بالا بردن جایگاه برند در ذهن مخاطب
خوشبختانه امروزه، کسب و کارها ضرورت خود را در فضای آنلاین درک کرده اند و رقابت اصلی بین کسب و کارها بر سر این است که یک کلمه و تصویر مشخص در ذهن مخاطب حک شود. در دنیای امروز اگر در ذهن مخاطبتان جایی نداشته باشید، در بازار هم به جایگاهی دست پیدا نمی کنید. بنابراین تاثیر سئو در فروش، علاوه بر رتبه گرفتن سایت شما، باعث بالا رفتن جایگاه شما در ذهن مخاطب می شود و به برند سازی کسب و کار شما کمک می کند.
ایا یادگیری سئو محدودیت سنی دارد؟
خیر به هیچ عنوان، این موضوع برای سئو صدق نمی کند. هرچه به سمت جلو پیش می رویم کسب و کار ها بیشتر می شوند و وبسایت هایی که نیاز به سئو دارند نیز افزایش می یابد.
شما با اموزش سئو تارنماگستر و یا ویدئوهای اموزشی دیگری می توانید به سئو مسلط شوید.
اموزش SEO چقدر زمان می برد تا کامل یاد بگیرم؟
شما اگر بخواهید در دوره اموزش سئو تارنماگستر شرکت کنید حدودا در 30 ساعت می توانید به خوبی سئو وبسایت را یاد بگیرید و بعد از این دوره خودتان می توانید به راحتی روی وبسایت ها، ان را پیاده کنید و نتیجه که میگیرد را ببینید. حدودا 3 ماه نیاز است که شما به انچیزی که می خواهید برسید یعنی اموزش سئو و سپس نتایج خود را زود تر از انچه که فکرشو بکنید در گوگل مشاهده می کنید.
حالا که از اهمیت سئو اگاه شده اید می خواهیم به طور تخصصی با هم اموزش سئو رو جلو بریم
سئو به زبان ساده چیست
بزارید با یک مثال شروع کنیم که راحت تر موضوع را درک کنید: کلمه ی اموزش نقاشی در ماه توسط ایرانی ها زیاد سرچ میشه (مثلا 20 هزار بار) حالا اگر شما یک وبسایت داشته باشید و ان را به صورت درست سئو کرده باشید و در نتایج بالای گوگل قرار بگیرید (به ویژه 3 تا وبسایت اول) اتفاق جالبی برای شما می افتد. اگر تنها 5 هزار نفر وارد سایت شما بشوند و شما یک محصول اموزش نقاشی داشته باشید، به قیمت 2 میلیون تومان و ازین تعداد فقط 200 نفر محصول شما را بخرند، ماهی 400 میلیون تومان درامد دارید. سئو خیلی جالب شد نه؟
سئو به زبان ساده یعنی وقتی شما در گوگل کلمه ای را جستو جو می کنید، تعدادی وبسایت به شما نمایش داده می شود. این سایت ها خود به خود که به صفحه اول گوگل نرسیدند. یک سری کار ها و فعالیت ها انجام شده که به ان سئو می گویند. و چون این کلمات زیاد جست و جو می شوند، وبسایت های با رتبه ی بالاتر، درامد بیشتری دارند.
تفاوت اینستاگرام و سایت سئو شده
این بحث بسیار جالبیه، خیلیا سوال میپرسن که چرا اصلا سایت بزنیم و سئو کنیم، توی اینستاگرام مردم وقت بیشتری میزارن و هزینه زیادیم نداره. خودت پیج میزنی، استوری میزاری و بدون هزینه سایت و سئو محصول خودتو میفروشی.
خب فرق اینستاگرام با سایت، اول اینه که بر عکس سایت، پیج های داخل اینستاگرام هیچ مشخصات ثبت شده و قانونی ندارند و تعداد افرادی که از طریق خرید و فروش انلاین سرشان کلاه رفته بی شمار است. برای همین، کاربران احساس اطمینان کافی برای خرید محصول شما را ندارند. و ایجاد این احساس اطمینان کار بسیار سخت، دشوار و زمان بری میباشد. حالا حتی اگه این مسئله هم شما را قانع نکرد با این یکی درست متوجه می شوید.
تفاوت بزرگ اینستاگرام و سایت سئو شده در میزان فروش و مشتری بسیار بیشتری است که می توانید بدست بیاورید.
بزارید با یک مثال راحت تر توضیح بدیم: شما در صفحه اینستاگرام خود، ظروف دستساز می فروشید و نزدیک به 5 هزار تا هم فالوور دارید و روزانه محصول خود را درون صفحه خودتان استوری می کنید. 5 هزار نفر هر روز درون صفحه خود دارید که محصول شما را می بینند و ممکن است محصول شما را بخرند، یعنی در ماه فقط همان 5 هزار نفر تکراری شما را می بینند! حالا در سایت سئو شده 5 هزار نفر شما را امروز سرچ می کنند و وبسایت و محصول شما را می بینند. فردا 5 هزار نفر کاربر جدید سایت شمارا سرچ می کنند و دوباره ان کاربران ممکن است که از شما خرید کنند. این یعنی چی؟ یعنی توی اینستاگرام در ماه مجموعا 5 هزار نفر محصول شما را دیدند. در صورتی که در وبسایت سئو شده شما، ماهیانه 150 هزار نفر محصول و سایت تورو می بینند. که این یعنی فروش و مشتری های سایت سئو شده شما 30 برابر بیشتر از اینستاگرام است. اینو میگن قدرت سئو و جذب مشتری از گوگل.
اموزش سئو
رسوندن سایت به صفحه اول و سئو کردن به اون اسونیی که فکر می کنید نیست. چون سایت های دیگر هم که در گوگل رتبه ای دارند سئو کار دارند و دارن روی سایت هاشون سئو انجام میدن، پش به این راحتیام نیست! سئو یک سری اصول داره که طبق انها باید اموزش سئو ببینید و یاد بگیرید که چطور به بهترین شکل ممکن در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. ما یعنی تارنماگستر با سابقه ای طولانی مدت و درخشان در زمینه سئو و طراحی سایت بهترین گزینه برای اموزش سئو سایت کامل به شما دوست عزیز هستیم، پس با ما در این مسیر همراه باش تا اموزش سئو کردن کلمه را به خوبی یاد بگیری.
سئو کردن کلمه
وقتی داخل گوگل کلمه اموزش نقاشی را سرچ می کنید یک سری سایت در صفحه اول گوگل به شما نمایش داده می شود. سئو کردن کلمه یعنی در کلماتی که می خواهید وقتی کاربران ان ها را در گوگل سرچ می کنند سایت شما در صفحه اول قرار داشته باشد تا بازدید شما بیشتر باشد.
به طور مثال برای سایت اموزش نقاشی، ما کلمه اموزش نقاشی را سئو می کنیم و وقتی که کاربران کلمه اموزش نقاشی را در گوگل جستوجو می کنند سایت شما در صفحه اول نمایش داده می شود. به این کار سئو کردن کلمه ی اموزش نقاشی می گویند.(قیمت سئو کردن هر کلمه به طور میانگین 10 میلیون تومان می باشد.)
انواع روش های سئو
مجموعا سه نوع روش سئو داریم:
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید (white hat Seo)، انجام عملیات های کاملا قانونی طبق چارچوب های گوگل برای بهینه سازی سایت می باشد.
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه (black hat Seo) غیر قانونی می باشد و به نحوی یعنی کاملا قوانین گوگل را دور بزنی و خارج از چارچوب های گوگل برای بهینه سازی سایتت فعالیت کنی. سئو کلاه سیاه بسیار خطرناک می باشد و اگر گوگل متوجه فعالیت های کلاه سیاه تو بشه، سایت شما را پنالتی میکنه و سایت شما از گوگل خارج میشه. درست است که از این روش خیلی زود به نتیجه می رسید ولی نتیچهی ان ماندگار و پایدار نیست و همینطور که زود به رتبه رسیدید خیلی زود تر از انچه که فکر بکنید تمام نتیجه شما از بین خواهد رفت و کلا سایت شما پنالتی می شود.
سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری (gray hat Seo) ترکیبی از جفت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه می باشد. یه جاهایی گوگل را دور بزنی بعد دوباره دقیقا طبق چارچوب های گوگل فعالیت کنی و درست پیش بری.
جدا از روش های بهینه ساری، سئو سایت به سه بخش تقسیم می شود:
-
سئو داخلی
-
سئو خارجی
-
سئو تکنیکال
اموزش سئو داخلی (on page Seo)
سئو داخلی بسیار حائز اهمیت می باشد و بخش بزرگی از سئو یک وبسایت به سئو داخلی ان بستگی دارد. تمامی فعالیت هایی که در on page Seo انجام می دهید برای کاربران و بازدیدکنندگان قابل مشاهده است و هرچه بتوانید بیشتر بازدیدکنندگان را درون صفحه خود نگه دارید موتورهای جستوجو گوگل به شما علاقه مند می شوند و به اصتلاح امتیاز (score) بیشتری توسط گوگل دریافت می کنید.
صرفا انجام این کار کافی نیست و شما باید صفحه خود را برای موتورهای جوستوجو بهینه سازی کنید.
اکنون تمامی عناصر سئو داخلی را مورد برسی قرار می دهیم و به شما اموزش می دهیم، پس با دقت حواستو جمع ادامه اموزش سئو داخلی کن.
انتخاب کلمه کلیدی
اولین قدم برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا، انتخاب کلمات کلیدی مناسب و موضوعات مرتبط است. با جستجوی عبارات در گوگل و مشاهده اینکه چه چیزی برای رقبا و سایر وب سایت ها ظاهر می شود، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید. همچنین می توانید از ابزارهای (keyword research) مانند Ahrefs و ... برای انتخواب بهتر کامه کلیدی استفاده کنید.
عجله نکنید در ادامه تمامی ابزار ها مورد نیاز یک سئو کار را معرفی و اموزش می دهیم
هنگام تحقیق کلمه کلیدی، برای انتخاب مناسب در نظر بگیرید که چگونه نیاز و خاسته مخاطبان را می توانید برطرف کنید. این کار بسیار به انتخاب کلمه کلیدی درست کمک می کند.
محتوای بصری (تصاویر و گرافیک)
محتوای بصری مانند تصاویر، گرافیک ها و نمودارها، به چند دلیل نقش مهمی در سئو داخلی صفحه ایفا می کند.
تصاویر می توانند جذابیت بصری و تعامل صفحات وب را افزایش دهند. انها کمک می کنند که بازدیدکنندگان، محتوا برایشان قابل درک تر و جذاب تر بشود و این منجر به صرف زمان بیشتری در سایت شما می شود. علاوه بر بازدیدکنندگان شما تصاویر را نیز باید برای موتور های جستوجو از طریق برچسب (Alt text) بهینه سازی کنید. اینگونه موتور های جستوجو از محتوای تصویر شما آگاه می شوند.
تایتل و عنوان صفحه
عنوان صفحات در وب سایت شما یکی از مهمترین عناصر سئو هستند.
عناوین هم به بازدیدکنندگان و هم به موتورهای جستجو میگویند که در صفحات مربوطه چه چیزی را میتوانند پیدا کنند.
برای بهبود عنوان صفحه، بهتر است که حتما کلمه کلیدی خود را به صورت طبیعی در ان قرار بدهید.
به فرظ مثال: کلمه کلیدی شما "اموزش زبان انگلیسی" می باشد. برای نوشتن عنوان می توانید اینگونه "حرفه ای ترین اموزش زبان انگلیسی در کوتاه ترین زمان ممکن" بنویسید. هم عنوان شما جذابه و هم کلمه کلیدی شما به صورت طبیعی در ان بکار رفته. یکسری کلمات وجود دارند که بکار بردنشان را در عنوان پیشنهاد می کنیم. کلماتی مثل بهترین، حرفهای ترین، کمترین، بیشترین، تضمینی، 0 تا 100، سریع، تخصصی و ... بسیار تاثیر مثبتی برای جذب مخاطبان و موتورهای جستوجو دارد.
هدینگ و سرتیتر
هدینگ و سرتیتر به سازماندهی محتوای شما برای بینندگان کمک میکنند و به موتورهای جستجو کمک میکنند تا بسته به هدف جستجو، تشخیص دهند که کدام قسمت از محتوای شما مهمترین و مرتبطتر است.
هدینگ ها به عنصر HTML اشاره داند و به مجموعا ما 6 سرتیتر اصلی داریم که به ترتیب اولی حاوی مهم ترین بخش محتوا و اخری حاوی نکات غیر ضروری می باشد که به صورت زیر می نوشته می شوند.
-
<h1>
-
<h2>
-
<h3>
-
<h4>
-
<h5>
-
<h6>
سرتیتر ها نقش بسیار کلیدی در محتوای شما دارند. حتما برای هرکدامتان پیش امده است که وارد یک سایت بشوید و بدون هیچ بخش بندی و پاراگراف بندی یک محتوای بسیار طولانی نوشته شده باشد. قطعا این محتوا برای شما جذاب نخواهد بود و از ان خسته میشوید. این باعث می شود که نرخ پرش شما زیاد شود و گوگل برای هدینگ ها ارزش زیادی قابل است و رتبه شما از دست خواهد رفت.
توضیحات متا
توضیحات متا (Meta Descriptions) توضیحات کوتاه صفحه هستند که در زیر عنوان در نتایج جستجو ظاهر می شوند. اگرچه این یک عامل رتبهبندی رسمی برای موتورهای جستجو نیست، اما میتواند بر روی کلیک یا عدم کلیک روی صفحه شما تأثیر بگذارد بنابراین، هنگام انجام سئوی داخلی صفحه به همان اندازه مهم است.
به طور کلی بخوام بگم توضیحات ما خلاصهای از توضیحات محتوای صفحه شماست و یک سری اصول خاص دارد. توضیحات متای شما باید از 30 تا حرف (character) بیشتر و از 70 تا حرف کمتر باشد. حتما کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا بکار ببرید. و در اخر به طور کلی توضیحات متای خود را جوری بنویسید که وقتی کاربران توضیحات متای شمارا در گوگل مشاهده می کنند، روی صفحه شما کلیک کنند.
یوآرال یا ادرس صفحات
ادرس صفحه و یا یوآرال (URL) صفحه شما باید کوتاه و برای مخاطبین قابل درک باشد. اگر به همین صفحه آموزش سئو تارنماگستر نگاه کنید، سریعا متوجه می شوید که موضوع صفحه درباره اموزش سئو می باشد. شماهم URL صفحه خود را باید به همین صورت بنویسید.
لینک سازی داخلی (Internal Linking)
لینک سازی داخلی به فرایند پیوند دادن (لینک دادن) به دیگر صفحات مربوط و مفید دیگر داخل وبسایت شما است.
اگر دقت کرده باشید در جمله بالا کلمه "لینک سازی داخلی" را به یکی از صفحات مربوط سایت خودمان (تارنماگستر) لینک دادم. و اگر روی کلمه ابی رنگ "لینک سازی داخلی" کلیک کنید وارد ان صفحه می شوید. اینکار لینک ساری داخلی است.
لینک سازی داخلی در سئو داخلی بسیار مهم است، زیرا با لینک سازی داخلی بازدیدکنندگان را به صفحات دیگر سایت خود میفرستید. با این کار مخاطبان صفحات دیگر وبسایت شمارا می بینند و انها ها را طولانی تر نگه میدارد. هرچه آنها زمان بیشتری در سایت شما بمانند و وقت بگزرانند، به گوگل میگوید که سایت شما را ارزشمند و مفید تر است.
همچنین، هرچه بازدیدکنندگان بیشتری در وب سایت شما حضور داشته باشند، گوگل زمان بیشتری برای خزیدن و فهرست بندی صفحات سایت شما دارد. این در نهایت به گوگل کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد وب سایت شما جذب کند و به طور بالقوه آن را در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بندی کند.
سرعت سایت
چه در دستگاه موبایل و چه در دسکتاپ سزعت سایت بسیار اهمیت دارد. سایت شما باید بتواند به سرعت بارگذاری شود. وقتی در مورد سئو داخلی صحبت می کنیم، سرعت صفحه بسیار مهم است.
گوگل قبل از هرچیزی به تجربه کاربری اهمیت می دهد. بنابراین اگر سرعت صفحه شما مناسب نباشد کاربران نمی توانند در صفحه شما زیاد بمانند و گوگل این را متوجه می شود و شما رتبهی دلخواه خود را در گوگل نمیگیرید.
سرعت صفحه خود را با ابزار "Pagespeed insights" بررسی کنید و مشکلاتی که سرعت صفحه شما را کم می کند به شما نشان می دهد که می توانید از طریق ان مشکلات سایت خود را برطرف کنید.
نکاتی را می توانید رعایت کنید که سرعت صفحه شما را بسیار بالا میبرد. تصاویری که بارگذاری میکنید حجم ان کمتر از 50kb باشد. بیشتر از ان سرعت صفحه شما را پایین میاورد. ویدئو های با حجم زیاد آپلود نکید. می توانید تصاویر خود را با حجم پایین از "freepik" دانلود کنید.
اموزش سئو خارجی (Off page Seo)
برای شروع شئو خارجی اول باید سایت خود را به حد خوبی رسانده باشید. یعنی سئو داخلی خود را باید به درستی انجام دهید و سایت شما باید حاوی محتوای کافی و جذاب باشد. راحت تر بخواهم یگم، هدف سئو خارجی جذب مخاطب و رساندن آنها به سایت شما است و برای اینکار وبسایت شما باید پیشزمینهای داشته باشد، محتوای خوبی داخلش باشد که وقتی از طریق سئو خارجی به سایت شما می رسند محتوای برطرف کردن نیاز آنها را داشته باشید واگرنه گوگل امتیاز منفی به شما میدهد.
قرار دادن سئو خارج از صفحه در استراتژی بهینه سازی سایت، می تواند ترافیک وبسایت شما را افزایش دهد و نرخ تعامل و تبدیل شما را افزایش دهد. همچنین می تواند به شما در ایجاد آگاهی از برند و دستیابی به مخاطبان جدید کمک کند.
حالا که متوجه شدید سئو خارج از صفحه چیست و چرا مهم است، وقت آن است اموزش سئو خارجی را شروع کنیم.
از سایت های معتبر بک لینک های با کیفیت کسب کنید
لینک بیلدینگ قلب سئو خارجی است. اگر وبسایتهای معتبر زیادی وجود داشته باشد که به سایت شما لینک دادهاند، به Google میگوید که محتوای مرتبط و باکیفیتی را ارائه میدهید که مردم از آن لذت میبرند.
در واقع، تحقیقات نشان داده است که صفحاتی که دارای بک لینک زیاد هستند، رتبه بهتری نسبت به صفحات بدون بکلینک دارند. به طور متوسط، رتبه اول در نتایج گوگل تقریباً چهار برابر بک لینک های بیشتری نسبت به سایت های پایین خود دارد.
می توانید تعداد بکلینک های سایت خود و وبسایت های رقبای خود را با ابزار "Backlink Checker" به صورت رایگان مشاهده کنید.
تعداد بکلینک های سایت تارنماگستر در ابزار "backlink checker"
البته، بهدست اوردن لینک خارجی اسان است ولی اینکه چجوری بدست میایند بسیار برای گوگل حائز اهمیت می باشد. بکلینک های مجانی (free backlinks) بسیار یاده و بدون هزینه می باشند ولی یک مشل بزرگی که دارند این است که بسیاری از سایت های غیر مربوطه در انجا به وبسایت خود لینک داده اند و این موضوع محتوای سایت شما را بههم می زند.
برای مثال شما یک وبسایت فروش لوازم خانگی دارید و درون سایت های رایگان بکلینک رایگان میگزارید. درون اون وبس، سایت های دیگری مانند:درمانی، اموزشی، خبری و ... درون ان به خود لینک دادهاند، بنابراین گوگل متوجه محتوای سایت شما نمی شود و امتیاز منفی به شما می دهد.
پیشنهاد من به شما برای بهترین روش لینک سازی خارجی، ریپورتاژ آگهی که در ادامه به اموزش ان میپردازیم.
زمان مناسب استفاده از بکلینک
زمان استفاده از لینک سازی خارجی بسیار مهم میباشد. زمانی که سایت شما تازه و نوپا می باشد، باید روی سئو داخلی تمرکز کنید و بهخوبی ان را انجام بدهید.
زمانی که سئو داخلی سایت شما به درجه مناسب و امتیاز خوبی رسید، زمان سئو خارجی و لینک سازی خارجی است.
در زمان شروع لینک سازی خارجی، بک لینک های سنگین به سایت خود نفرستید، با بکلینک های ساده تر و سبک تر شروع کنید. اگر حجم بکلینک ها زمان شروع سنگین و زیاد باشد گوگل شما را در سئو کلاه سیاه فرض میکند و نتیجه خوبی نخواهد داشت. اهسته و سبک شروع کنید و کمکم بکلینک های خود را زیاد کنید. قول میدم که بهترین نتجه ممکن و میگیرید.
Broken link building (لینک سازی شکسته)
ساخت Broken link یکی دیگر از تکنیک های شگفتانگیز سئو خارجی است که هرکسی میتواند انجام دهد.
حتما برای همه شما پیش امده است که روی یک لینک کلیک کنید و وارد یک صفحه بدون محتوا بشوید. به این Broken link و یا لینک شکسته می گویند. با وارد شدن به صفحه با error روبرو مواجه میشوید.
شما با ابزار broken link checker می توانید این لینک ها را در سایت ها پیدا کنید. حالا شما از این لینکها چه استفادهای میتوانید بکنید؟
با پیدا کردن ان ها، می توانید یک email به صاحب وبسایت ارسال کنید و درخاست کنید که لینک شکستهرا به وبسایت شما جایگزین کنند. ممکن است زمان زیادی طول بکشد اما ارزش انرا دارد.
لینک سازی در شبکههای اجتماعی
سوشال مدیا یکی از بهترین ابزار ها برای بهتر شدن سئو خارجی شما و در نتیجه افزایش رتبه در نتایج گوگل می باشد. بدون هیچ هزینهای فقط کافیه که در شبکه های معروف مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین، فیسبوک، یوتیوب و... یک اکانت بسازید و لینک وبسایت خود را در پروفایل شبکهها قرار بدهید. با این روش بدون هزینهای، بکلینک هایی با اعتبار بالا از شبکه های دیگر به وبسایت خود دادهاید. فقط کافیست در این شبکههای اجتماعی فعالیت کنید و محتوای خوبی در ان قرار بدهید.
ایجاد پست مهمان
وبسایتهایی وجود دارند که قابلیت پست مهمان را دارند. درون آنها محتوا برای سایت خود منتشر کنید و لینک سایت خود را درون آن قرار بدهدید. توجه داشته باشد که تگ لینک وبسایت Follow باشد تا اعتبار ان یه سایت شما داده شود. این ویسایت ها معمولا رایگان می باشند ولی دقت کنید که درون هر وبسایتی پست مهمان نگذارید، مطمئن شوید که آتوریتی وبسایت مناسب باشد تا بکلینک شما ارزش زیادی داشته باشد، غیر این صورت اثر منفی میگذارد.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ قبلا به صورت دیگری شناخنه می شد. Influencer ها یا همان بلاگرها کسانی بودند که پست های تبلیغاتی و اسپانسری منتشر میکردند. در حال حاظر این مارکتینگ را بسیار در اینستاگرام، یوتیوب و ... میبینیم.
اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند راه خوبی برای جذب مخاطبین تازه و برند سازی باشد. اما اینفلوئنسر مارکتینگ برای بکلینک وبسایتتان پیشنهاد نمیشود. زیرا لینک از محتواهای اسپانسر خلاف قوانین گوگل میباشد برای همین ممکن است تاثیر مناسبی بر روی سایت شما نداشته باشد.
ریپورتاژ آگهی
ریپورتاژ آگهی به نحوی بهترین روش و رایج ترین روش سئو خارجی میباشد. این نوع بکلینک سازی هزینه دارد و به صورت رایگان نمیباشد. اما از پولی که خرج میکنید نگران نباشید زیرا اگر به صورت درست ریپورتاژ آگهی خود را منتشر کنید، مطمئن باشید که نتیجه بسیار خوبی میگیرید و بر روی قدرتمند تر شدن وبسایت شما بسیار تاثیر گذار میباشد.
شما می توانید از سایت های خبری، گردشگری، فناوری و سایت هایی که حوضه کاری آنها نزدیک شما است، ریپورتاژ آگهی خریداری نمایید. باید یک محتوای جامع و کامل درباره سایت شما و محتوایی که میخواهید برای ان بکلینک سازی کنید بنویسید و سپس به صفحات خود لینک خارجی بدهید. هزینه ریپورتاژ آگهی ها به سایت هایی که شما میخواهید بستگی دارد و قیمت ها بسته به خاسته شما متفاوت است. در ریپورتاژ آگهی یک یا چند لینک مناسب و باکیفیت به سایت شما ارسال می شود و بسیار مفید است.
اموزش سئو تکنیکال
بحث سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی متفاوت است. اموزش سئو تکنیکال معمولا چیزی نیستش که همان ابتدا اموزش ببنید و اگر اموزش های سئو مبتدی را دیده باشید، اصلا به سئو تکنیکال اشارهای هم نکردهاند. زمانی که دانش و تجربه شما در سئو به حد کافی رسید به سراغ سئو تکنیکال میروید. سئو تکنیکال در حوزه و مربوط به برنامه نویسی و ساختار سایت می باشد. شاید با خود بگید که چه ربطی به من داره و اگر یاد هم نگیرم مهم نیست.
این تفکر اشتباه است و شما حتما به عنوان یک کارشناس و متخصص سئو باید سئو تکنیکال بلد باشید. زمان هایی که سایت شما با Error های فنی مواجه میشود و گوگل به شما رتبه دلخواهتان را نمیدهد چی کار میخواهید بکنید؟
سئو تکنیکال به دنبال راه حلهایی است که بواسطه آن بتواند ارتباط سایت با موتورهای جستجو و خزندههای گوگل را بهبود بخشد. از طرف دیگر هدف ما از سئو تکنیکال سایت افزایش سرعت سایت و افزایش رضایت مخاطب به جهت استفاده از سایت میباشد.وبسایت شما حتی اگر بهترین محتوا و بهترین لینکسازی داخلی و لینک سازی خارجی نیز داشته باشید اما سئو تکنیکال مناسبی نداشته باشید، در این صورت شما نمیتوانید نتیجه مناسبی را دریافت کنید.
سئو تکنیکال را میتوانیم به دو بخش تقسیم کنیم.
-
نکاتی که فقط روی یک صفحه سایت تاثیرگذار هستند.
-
نکاتی که روی کل سایت تاثیرگذار هستند.
چگونه سئو تکنیکال انجام دهیم؟
برای بهبود سئو تکنیکال وبسایت خود بهتر است یک چک لیست از تمام موارد فنی لازم را در دستور کار خود قرار دهید و آنها را رعایت کنید. آن وقت است که شاهد تغییرات شگفت انگیزی در سایت خود خواهید بود.
بهینهسازی کدهای HTML
HTML یک زبان نشانهگذاری است که قالب و محتوای هر صفحه از وب سایت را مشخص می کند و زمانی که با کدهای CSS ترکیب شود به مرورگر می گوید که چه چیزی را برای کاربر نمایش دهد.
زمانی که شما صفحه ای از سایت را باز می کنید مجموعه ای از محتواهای متنی و بصری را می بینید اما خزنده های گوگل متن و عکس را نمیفهمند. آنها فقط کدها را می خوانند. کدهای HTML کمک میکنند تا صفحات سایت خود را برای رباتها قابل فهم کنید. با استفاده از این کدهاست که ربات ها می فهمند که در هر صفحه چه چیزی وجود دارد. وقتی این کدها را بهینه کنید قطعا ربات ها بهتر مفهوم صفحات شما را درک می کنند و آنها را راحت تر ایندکس می کنند.
ساختار URL
یکی از اقدامات مهمی که در زمینه سئوی تکنیکال باید انجام دهید اصلاح ساختار URL هاست. url مناسب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
-
از کلمه کلیدی صفحه در آن استفاده کنید تا ربات ها بهتر محتوای صفحه شما را متوجه شوند.
-
بهتر است کوتاه باشد و در آن از حروف اضافه استفاده نشود.
-
برای جدا کردن کلمات به جای فاصله از (-) استفاده کنید.
-
در نوشتن url تنها اعداد و حروف کوچک را به کار ببرید.
-
ترجیحا url را به زبان انگلیسی بنویسید تا برای ربات ها قابل فهم تر باشد.
بررسی فایل robots.txt
Robots.txt یک فایل متنی است که در هاست وبسایت قرار دارد. این فایل دستورالعملهایی دارد که موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات سایت به آن احتیاج دارند. در واقع با استفاده از همین فایل است که به موتورهای جستجو می گوییم کدام صفحاتمان را ایندکس کنند و کدام را نکنند.
برای اینکه مطمئن شوید صفحات شما برای ایندکس شدن در دسترس خزنده های گوگل قرار دارند بهتر است این فایل را بررسی کنید.
گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که محتوای خوب و با کیفیتی تولید می کنید و برای سئوی آن تلاش می کنید اما پس از گذشت چندین ماه می بینید که صفحات شما هنوز ایندکس نشده است. ممکن است علت اصلی در فایل Robots.txt شما باشد که اجازه ایندکس را به موتورهای جستجو نمی دهد.
برای بررسی این فایل، در مرورگر بعد از نام دامنه سایت خود، عبارت robots.txt را وارد کنید. در اینصورت خواهید دید که این فایل در چه وضعیتی قرار دارد.
ساختار سایت خود را بهینه کنید
ساختار سایت خود را برای کاربران بهینه کنید. به این معنی که مطالب خود را در دسته های اصلی و فرعی قرار دهید و برای صفحاتی که لازم است آرشیو منظمی قرار دهید. کاری کنید که وقتی کاربر به سایت شما مراجعه می کند بتواند مطالب را به راحتی پیدا کند.
با دسته بندی مشخص مطالب سایت می توانید گردش کاربر در سایت و میزان ماندگاری او را در صفحات افزایش دهید.
بهینه سازی ساختار سایت به غیر از فایده ای که برای کاربر دارد برای گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر هم لازم است. واقعیت این است که خزنده های گوگل توانایی زیادی در پیدا کردن صفحات جدید وبسایت شما ندارند و این شما هستید که باید برای دیده شدن صفحاتتان به آنها کمک کنید.
یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار لینک دهی داخلی در سایت است. از آنجا که خزنده ها برای پیدا کردن صفحات جدید از لینک ها کمک می گیرند شما هم می توانید با ایجاد یک ساختار قابل پیگیری، خزنده ها را به سمت محتواهای جدید خود هدایت کنید و باعث شوید این صفحات سریع تر ایندکس شوند.
با ایجاد ساختار منظم لینک سازی داخلی به ربات های گوگل کمک کنید تا صفحات شما را پیدا کنند و راحت تر ایندکس کنند.
استفاده از Bread Crumb در صفحات خود
Bread crumb منویی است که صفحات قبلی را به کاربر نشان می دهد و با استفاده از آن کاربر متوجه می شود در کجای سایت قرار گرفته است. در واقع این منو یک نقشه خلاصه از صفحاتی است که به دنبال هم می آیند و گوگل هم به آن خیلی علاقه دارد. پس اگر از یک سایت وردپرسی استفاده می کنید توصیه میکنم که با استفاده از افزونه yoast seo این منو را در صفحات سایت تان ایجاد کنید.
از structured data استفاده کنید
یکی از بخشهای مهم سئو تکنیکال استفاده از structured data ها یا دادههای ساختاریافته است. دادههای ساختار یافته به کدهایی گفته میشود که شما در قالب وبسایت خود قرار می دهید تا موتورهای جستجو بخشهای مختلف سایت شما بهتر درک کنند.
استفاده از دادههای ساختار یافته برای نشان دادن سایت شما در صفحه نتایج بسیار اهمیت دارد زیرا این دادهها اطلاعات زیادی را از صفحه شما به گوگل ارائه میدهند و به موتورهای جستجو کمک میکنند درک بهتری از محتوای صفحه شما داشته باشند و از این طریق به شکل کاربردی تری شما را به مخاطبان نشان دهند.
اسکیماها هم مجموعهای از دادههای ساختاریافته هستند که انواع مختلفی دارند و در قسمت های متفاوتی به کار می روند. معمولاً بخشی از structured dataها توسط افزونههای سئو به وبسایت شما اضافه میشوند و برخی دیگر باید توسط یک برنامهنویس یا متخصص سئو در سایت شما قرار داده شوند.
تگ کنونیکال (Canonical Tag)
ممکن است شما هم در سایت خود صفحات مشابه با URL های متفاوت داشته باشید. مثلا سایتی فروشگاهی دارید که مدل ها یا رنگ های مختلفی از یک محصول را ارائه می دهید. این صفحات قطعا جز در چند مورد محتوای یکسان دارند.
شاید کاربران متوجه تفاوت این صفحات بشوند اما مشکل اینجاست که ربات های گوگل این تفاوت را درک نمی کنند و آن صفحات را محتوای تکراری درنظر می گیرد. همانطور هم که می دانید گوگل اصلا از محتوای تکراری خوشش نمی آید.
راه حل مناسب در این شرایط استفاده از تگ کنونیکال است. باید یک تگ کنونیکال برای هر یک از صفحات مشابه تنظیم کنید و از این طریق نسخه اصلی محتوای خود را به گوگل معرفی کنید تا از سردرگمی ربات ها در انتخاب محتوای اصلی جلوگیری کنید.
صفحات با خطای ۴۰۴ را ساماندهی کنید
وقتی صفحاتی حذف شوند یا آدرس آنها تغییر کند، کاربران با مراجعه با آن صفحات با خطای ۴۰۴ مواجه می شوند. این صفحات به غیر از اینکه باعث افزایش نرخ خروج کاربر از سایت می شوند، بر روی سئوی سایت هم تاثیر می گذارند. زیرا موتورهای جستجو بیشتر از کاربران این صفحات را می بینند و رتبه سایتی که دارای لینک های خراب و شکسته باشد را به شدت پایین می آورند.
بهترین راهکار برای کم کردن صفحات ۴۰۴ در سایت، ریدایرکت کردن این صفحات روی صفحات دیگر سایت است.
بهتر است قالب سایت خود را طوری طراحی کنید که در صورت وجود چنین صفحه ای، کاربر به جای دیدن خطای ۴۰۴ به طور خودکار به صفحه ای دیگر هدایت شود.
نقشه سایت sitemap
نقشه سایت یا sitemap یک فایل شامل کدهای XML است که در ریشه هاست وبسایت قرار میگیرد و برای موتورهای جستجو مانند یک نقشه راه عمل میکند که آدرس تمام صفحات سایت شما را به آنها معرفی میکند. با کمک این لیست از صفحات سایت، دیگر موتورهای جستجو در هنگام ایندکس کردن، هیچ محتوای مهمی را از قلم نمی اندازند.
افزایش سرعت سایت
سرعت لود شدن صفحات سایت یکی از معیارهای مهم رتبهبندی وبسایتها از نظر گوگل است. بهینه سازی سرعت سایت یکی از نکات سئو تکنیکال است که بیشتر به زیر ساخت وب سایت شما مرتبط است.
برای بررسی سرعت و نحوه عملکرد سایت ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از بهترین آنها جی تی متریکس است. جی تی متریکس سایتی است که با تحلیل و آنالیز وب سایت ها راهکارهایی برای بهبود سرعت و عملکرد آنها ارائه می دهد تا کاربران تجربه بهتری از حضور در سایت شما داشته باشند.
صفحات سایت خود را ریسپانسیو کنید
واکنشگرا بودن صفحات سایت یکی از نکات مهم سئو تکنیکال است که باید در زمان کدنویسی و طراحی قالب به آن توجه کرد. واکنشگرا بودن (Responsive) به این معناست که کاربران با تمام ابزارها مثل موبایل، تبلت و.. سایت شما را راحت مشاهده کنند.
گوگل سایت هایی که برای موبایل ریسپانسیو نباشند را در نتایج جستجو با موبایل نشان نمی دهد یا رتبه آنها را به شدت پایین می آورد. پس سعی کنید از قالبهای استاندارد و واکنشگرا برای سایت خود استفاده کنید.
الگوریتم های گوگل
الگوریتمهای گوگل برای سئو به طور مداوم بهروزرسانی و بهینه میشوند تا بهترین و مرتبطترین نتایج را به کاربران ارائه دهند و شما برای آموزش سئو باید این الگوریتم ها را آموزش ببینید. این الگوریتمها به ارزیابی صفحات وب کمک میکنند تا مشخص کنند کدام محتوا باکیفیتتر و برای جستجوگرها مفیدتر است. در ادامه به معرفی مهمترین الگوریتمهای سئو گوگل میپردازیم:
الگوریتم پاندا (Panda)
الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و تمرکز اصلی آن روی کیفیت محتوا است. این الگوریتم محتوای کمکیفیت، تکراری، یا اسپم را جریمه میکند و صفحات با محتوای مفید و اورجینال را ارتقا میدهد. محتوای باکیفیت، مرتبط و بدون کپیبرداری برای این الگوریتم بسیار مهم است.
الگوریتم پنگوئن (Penguin)
الگوریتم پنگوئن که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، به بررسی کیفیت لینکها میپردازد. این الگوریتم سایتهایی را که از لینکسازی غیرطبیعی، مانند خرید لینک و لینکسازی اسپم، استفاده میکنند، جریمه میکند و به سایتهایی که لینکهای طبیعی و باکیفیت دارند، پاداش میدهد.
الگوریتم مرغ مگسخوار (Hummingbird)
این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و بیشتر روی فهم بهتر مفهوم و نیت جستجوی کاربر تمرکز دارد. به عبارتی، به گوگل کمک میکند تا معنای جستجوهای پیچیده را بهتر درک کند و نتایج دقیقتری ارائه دهد.
الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile-First Index)
گوگل این الگوریتم را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد که بر اساس آن، نسخه موبایلی صفحات اولویتبندی میشود. گوگل وبسایتهایی که بهینهسازی برای موبایل دارند، امتیاز بالاتری میدهد و در نتیجه رتبهبندی بهتری دارند.
الگوریتم رنکبرین (RankBrain)
این الگوریتم که بخشی از الگوریتم مرغ مگسخوار است و از هوش مصنوعی استفاده میکند، برای درک بهتر رفتار کاربران در جستجوها استفاده میشود. به این ترتیب، گوگل با بررسی الگوی کلیک کاربران، نتایج را بهتر و دقیقتر شخصیسازی میکند.
الگوریتم BERT
در سال ۲۰۱۹، الگوریتم BERT معرفی شد که با استفاده از تکنیکهای پردازش زبان طبیعی (NLP)، به گوگل کمک میکند تا مفهوم جستجوهای کاربران را حتی بهتر درک کند و نتایج مرتبطتری ارائه دهد.
الگوریتم های 2024 گوگل برای سئو
در سال ۲۰۲۴، گوگل همچنان بر بهبود تجربه کاربری و ارائه محتوای باکیفیت تمرکز دارد و تغییرات جدیدی را در الگوریتمهای سئو خود اعمال کرده است. بهروزرسانیهای الگوریتمهای گوگل بیشتر به بهبود قابلیت درک نیازهای کاربران، بهینهسازی صفحات و حفظ اعتمادپذیری محتوا مربوط میشوند. در ادامه به معرفی مهمترین الگوریتمهای سئو گوگل و تغییرات آنها در سال ۲۰۲۴ میپردازیم:
الگوریتم Helpful Content (محتوای مفید)
این الگوریتم که به طور ویژه روی ارائه محتوای مفید و مرتبط تمرکز دارد، در سالهای اخیر بهروز شده است و در سال ۲۰۲۴ نیز بهبودهایی داشته است. گوگل محتوای نامرتبط یا نوشتهشده برای رباتها را شناسایی و جریمه میکند. تمرکز این الگوریتم بر روی محتوای اورجینال و ارزشمند برای کاربر است.
الگوریتم تجربه کاربری (User Experience - UX)
گوگل همچنان معیارهای Core Web Vitals شامل زمان بارگذاری صفحه (LCP)، زمان تاخیر اولین ورودی (FID) و ثبات بصری (CLS) را برای ارزیابی کیفیت تجربه کاربری در نظر دارد. این الگوریتم در سال ۲۰۲۴ نیز بهروزرسانی شده و سرعت بارگذاری و واکنشپذیری صفحات برای کاربران را در اولویت قرار داده است.
الگوریتم MUM (Multitask Unified Model)
الگوریتم MUM که یک مدل چندوظیفهای و چندزبانه است، به گوگل کمک میکند تا به پرسشهای پیچیده کاربران پاسخ دهد. این الگوریتم که از تکنیکهای هوش مصنوعی پیشرفته استفاده میکند، در سال ۲۰۲۴ بهبود یافته و میتواند محتوای متنی، تصویری و ویدئویی را به طور همزمان تحلیل کند تا بهترین نتایج را ارائه دهد.
الگوریتم E-E-A-T (تجربه، تخصص، اعتبار، و اعتمادپذیری)
در سال ۲۰۲۴، گوگل مفهوم «تجربه» را نیز به E-A-T اضافه کرده و حالا آن را E-E-A-T نامیده است. این الگوریتم محتوایی که تجربه کاربری مستقیم را نمایش میدهد (مانند تجربه واقعی از یک محصول) امتیاز بالاتری میدهد. این تغییر به ویژه برای محتواهای تخصصی و خدماتی اهمیت زیادی دارد.
الگوریتم اسپمبرین (SpamBrain)
در سال ۲۰۲۴، الگوریتم اسپمبرین بهبود یافته است و تلاش دارد با هوشمندی بیشتر، سایتهایی را که از روشهای اسپم، کلاه سیاه و لینکهای غیرطبیعی استفاده میکنند، شناسایی و جریمه کند. این الگوریتم به شناسایی شبکههای پیچیده اسپم و جلوگیری از بالا آمدن سایتهای بیکیفیت کمک میکند.
الگوریتم BERT و LaMDA
الگوریتم BERT همچنان به عنوان بخشی از پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر نیت کاربران استفاده میشود. همچنین، مدل LaMDA در بهبود جستجوهای محاورهای و درک نیت کاربر بسیار مؤثر است و در سال ۲۰۲۴ نیز نقش برجستهای در ارائه نتایج دقیقتر دارد.
نکات کلیدی برای سئو در سال ۲۰۲۴:
-
تمرکز بر تولید محتوای اصلی و مفید برای کاربران.
-
بهینهسازی سرعت و تجربه کاربری.
-
بهرهگیری از ویدئوها و محتوای چندرسانهای.
-
رعایت اصول E-E-A-T و ارائه تجربه واقعی در محتوا.
با توجه به تغییرات اخیر، بهینهسازی بر اساس این الگوریتمها میتواند رتبهبندی سایتهای شما را در سال ۲۰۲۴ بهبود بخشد.
سرچ کنسول چیست؟
سرچ کنسول یکی از مهمترین بخش های آموزش سئو می باشد. با فعال سازی سرچ کنسول برا سایتتان، شما می توانید دقیق ترین اطلاعات و هرچیزی که بخواهید درباره وبسایت خود بدانید و بدست بیاورید. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یکی از ابزارهای رایگان و بسیار کاربردی است که توسط گوگل ارائه میشود و به مدیران وبسایتها کمک میکند تا عملکرد سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بررسی و بهینه کنند. این ابزار اطلاعات و دادههای ارزشمندی درباره سایت، مانند وضعیت ایندکس صفحات، کلمات کلیدی، و خطاهای سایت فراهم میکند و برای تحلیل و بهبود سئو بسیار حیاتی است.
امکانات کلیدی گوگل سرچ کنسول
تحلیل کلمات کلیدی و بازدیدها
در بخش "Performance" شما میتوانید کلمات کلیدی که کاربران با آنها به سایت شما دسترسی پیدا میکنند، تعداد کلیکها، نرخ کلیک (CTR) و موقعیت متوسط کلمات کلیدی در نتایج جستجو را مشاهده کنید.
بررسی وضعیت ایندکس صفحات (Index Coverage)
این بخش نشان میدهد کدام صفحات از سایت شما در گوگل ایندکس شدهاند و کدام صفحات با خطا روبرو هستند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا خطاهایی مانند ارورهای 404 و مسدود شدن صفحات را شناسایی و رفع کنید.
بررسی URL
با استفاده از ابزار URL Inspection میتوانید اطلاعات کاملی درباره یک صفحه خاص به دست آورید. مثلاً میتوانید بررسی کنید که آیا یک صفحه در گوگل ایندکس شده است یا نه، و اگر نه، علت آن را پیدا کنید.
بهینهسازی تجربه کاربری (Core Web Vitals)
در سرچ کنسول، بخشی به نام Core Web Vitals وجود دارد که به شما اطلاعاتی درباره معیارهای تجربه کاربری از جمله سرعت بارگذاری، پایداری صفحه و تعویق اولین ورودی ارائه میدهد.
نقشه سایت (Sitemap)
از طریق سرچ کنسول میتوانید نقشه سایت (Sitemap) را به گوگل معرفی کنید تا به رباتهای گوگل کمک کند صفحات سایت شما را سریعتر و دقیقتر شناسایی کنند.
گزارش امنیت و اقدامات دستی (Security & Manual Actions)
این بخش نشان میدهد آیا سایت شما به دلایل خاصی توسط گوگل جریمه یا با مشکلی امنیتی مواجه شده است. اگر مشکلاتی مانند محتوای مخرب یا هک شدن در سایت شناسایی شود، گوگل به شما اطلاع میدهد.
لینکها
در بخش Links میتوانید لیستی از لینکهای داخلی و خارجی سایت خود را مشاهده کنید. همچنین میتوانید لینکهایی که به سایت شما داده شده را بررسی کنید تا کیفیت بکلینکها را ارزیابی و بهبود دهید.
تصویر بالا سرچ کنسول سایت یکی از مشتریان ما است.
آموزش نحوه استفاده از سرچ کنسول برای
-
ثبت و تأیید سایت
ابتدا سایت خود را به گوگل سرچ کنسول اضافه کنید و با استفاده از روشهای مختلف مانند فایل HTML یا تگ متا آن را تأیید کنید.
-
تحلیل کلمات کلیدی و بهبود محتوا
از اطلاعات بخش Performance استفاده کنید تا کلمات کلیدی موفق را شناسایی کنید و برای آنها محتوای بهینهتری ایجاد کنید.
-
رفع خطاها
خطاهای ایندکس و مشکلات تجربه کاربری را رفع کنید تا صفحات شما برای کاربر و موتورهای جستجو بهینه شوند.
-
بررسی لینکهای ورودی
به بکلینکها توجه کنید تا از کیفیت و طبیعی بودن آنها اطمینان حاصل کنید. لینکهای بیکیفیت را شناسایی و از ابزار Disavow برای حذف آنها استفاده کنید.
-
بهروزرسانی مداوم و رصد تغییرات
به طور منظم سرچ کنسول را بررسی کنید و به دادههای آن توجه کنید تا هر گونه مشکل یا فرصت جدید را سریعاً شناسایی کنید.
گوگل سرچ کنسول یک ابزار ضروری برای یادگیری و بهینهسازی سئو است که به شما کمک میکند تا عملکرد سایت خود را بررسی کنید و به بهبود رتبه آن در گوگل کمک کنید.
پنالتی شدن سایت
پنالتی شدن سایت به معنای جریمه شدن آن توسط موتورهای جستجو (معمولاً گوگل) است، به طوری که رتبه سایت در نتایج جستجو بهطور قابلتوجهی کاهش مییابد یا حتی سایت از نتایج جستجو حذف میشود. این پنالتیها به دلیل رعایت نکردن دستورالعملهای موتورهای جستجو یا استفاده از روشهای نامناسب (یا "سئو کلاه سیاه") برای بهبود رتبه سایت اعمال میشوند.
دلایل پنالتی شدن سایت
پنالتی میتواند به دلایل مختلفی اعمال شود، از جمله:
-
استفاده از لینکهای اسپم: ساختن تعداد زیادی لینک غیرطبیعی و بیکیفیت بهصورت دستی.
-
محتوای تکراری: داشتن محتواهای تکراری یا کپی شده از سایتهای دیگر.
-
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی: بهکار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در متن بهصورت نامناسب.
-
محتوای پنهان: استفاده از روشهای مخفی کردن محتوا یا لینک برای فریب موتور جستجو.
-
ریدایرکتهای مشکوک: هدایت کاربر به صفحات دیگر به طوری که گوگل را به اشتباه بیاندازد.
نتیجه پنالتی شدن سایت
اگر سایت شما پنالتی شود، ممکن است ترافیک طبیعی خود را از دست بدهد و بازدیدکنندگان کمتری از طریق جستجو به سایت شما هدایت شوند. برای رفع این مشکل، باید روشهای نادرست را حذف کرده و به گوگل درخواست بررسی مجدد (Reconsideration Request) ارسال کنید تا سایت شما دوباره به وضعیت عادی برگردد.
بنابراین، برای جلوگیری از پنالتی، باید با رعایت دستورالعملهای گوگل و استفاده از روشهای سئو کلاه سفید به بهینهسازی سایت بپردازید.
ریدایرکت کردن چیست؟
ریدایرکت (Redirect) یا "تغییر مسیر" در سایت به عملیاتی گفته میشود که کاربران و موتورهای جستجو را از یک آدرس (URL) به آدرس دیگری هدایت میکند. ریدایرکتها انواع مختلفی دارند و برای مدیریت تغییرات در ساختار وبسایت، تغییر آدرس صفحات، یا ترکیب چند وبسایت در یک دامنه واحد استفاده میشوند.
انواع رایج ریدایرکت
ریدایرکت 301 (Moved Permanently)
این نوع ریدایرکت نشاندهنده انتقال دائمی یک صفحه به آدرس جدید است و برای سئو مناسب است؛ زیرا تقریباً تمام ارزش و اعتبار سئو صفحه قدیمی به آدرس جدید منتقل میشود.
ریدایرکت 302 (Found یا Moved Temporarily)
این ریدایرکت برای انتقال موقت استفاده میشود. گوگل معمولاً اعتبار و ارزش صفحه را به آدرس جدید منتقل نمیکند، چون فرض بر این است که آدرس قدیمی بهزودی بازمیگردد.
ریدایرکت Meta Refresh
این نوع ریدایرکت اغلب در صفحات HTML به کار میرود و معمولاً چند ثانیه پس از بارگذاری صفحه اتفاق میافتد (مثلاً پس از ۵ ثانیه). این نوع ریدایرکت برای سئو توصیه نمیشود.
موارد استفاده ریدایرکت
-
تغییر دامنه یا آدرس صفحات: وقتی که ساختار URL سایت تغییر میکند.
-
حذف یا ادغام محتوا: برای صفحات منقضی شده یا محتواهای مشابه که در یک صفحه ادغام میشوند.
-
رفع خطاهای 404: هدایت کاربران از صفحات حذفشده به صفحات فعال برای تجربه کاربری بهتر.
اهمیت ریدایرکت در سئو
ریدایرکت صحیح، کمک میکند تا ارزش و اعتبار سئوی صفحات حفظ شود و کاربران تجربه بهتری داشته باشند. برای مثال، اگر ریدایرکت 301 برای یک صفحه حذفشده انجام شود، اعتبار آن صفحه به آدرس جدید منتقل میشود و سایت از افت ترافیک جلوگیری میکند.
معرفی ابزار های سئو و استفاده آن
ابزارهای سئو به مجموعهای از نرمافزارها و پلتفرمها گفته میشود که به تحلیل، بهینهسازی و بهبود رتبه وبسایتها در نتایج موتورهای جستجو کمک میکنند. استفاده از این ابزارها برای استراتژی سئو حیاتی است، زیرا اطلاعات دقیقی درباره عملکرد سایت، مشکلات فنی، و فرصتهای بهینهسازی ارائه میدهند.
1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
معرفی: ابزاری رایگان برای تحلیل رفتار کاربران و ترافیک سایت است که اطلاعات عمیقی درباره نحوه تعامل کاربران با سایت ارائه میدهد.
کاربردها:
-
مشاهده تعداد بازدیدکنندگان، صفحات بازدید شده، و زمان ماندگاری کاربران
-
تجزیه و تحلیل منابع ترافیک (ارگانیک، شبکههای اجتماعی، تبلیغات و غیره)
-
شناسایی صفحات پربازدید و نرخ خروج
-
ایجاد اهداف برای پیگیری نرخ تبدیل کاربران
2. SEMrush
معرفی: یک ابزار جامع و حرفهای برای تحلیل سئو، تحقیق کلمات کلیدی، و بررسی رقبا است. این ابزار پولی است اما امکانات گستردهای در اختیار کاربران قرار میدهد.
کاربردها:
-
تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی کلمات پرکاربرد در صنعت شما
-
بررسی بکلینکهای سایت و تحلیل استراتژی لینکسازی رقبا
-
شناسایی مشکلات فنی سایت و پیشنهادات بهینهسازی
-
تجزیه و تحلیل تبلیغات گوگل ادز و کمپینهای تبلیغاتی رقبا
3. Ahrefs
معرفی: Ahrefs یکی از قویترین ابزارها در زمینه لینکسازی و تحلیل بکلینک است.
این ابزار دادههای جامعی از بکلینکها، کلمات کلیدی، و محتوای برتر ارائه میدهد.
کاربردها:
-
تحلیل بکلینکهای سایت و شناسایی لینکهای بیکیفیت
-
تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی حجم جستجو و سختی کلمات
-
بررسی محتوای پربازدید رقبا و ایدهپردازی برای تولید محتوا
-
تحلیل رشد ترافیک سایت و مشاهده تغییرات رتبهبندی
4. Moz
معرفی: Moz یکی از ابزارهای معروف برای تحلیل سئو و بهینهسازی سایت است. امکانات این ابزار شامل تحلیل لینک، تحقیق کلمات کلیدی، و بررسی سایت میشود.
کاربردها:
-
شناسایی کلمات کلیدی مرتبط و میزان رقابت آنها
-
تحلیل بکلینکها و امتیاز اسپم سایتها
-
تحلیل سئوی صفحات و پیشنهادات برای بهینهسازی
-
مشاهده رتبه کلمات کلیدی و ارزیابی پیشرفت سایت در طول زمان