اگر می خواهید به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید باید روزانه و به صورت مستمر پردازش و مطالعه داشته باشید. در جهت حرفه ای شدن در سئو باعث می شود تجربه و علم شما در رابطه با سئو سایت بالا باید باشد. در این مقاله با ما همراه باشید

سئو دقیقا چگونه عمل می‌کند؟

بهینه سازی یا همان سئو وب سایت (SEO) علمی است که باعث افزایش ترافیک واقعی موتور‌های جستجو مانند گوگل، یاهو می‌شود و با کمک این علم است که می‌توان مخاطبان کاربران بیشتری را به سمت وب‌سایت هدایت کرد. به زبان ساده تر، سئو به معنای بهبود سایت شما برای دیده شدن آن در مطلب مرتبط با جستجوی کاربر در موتورهای جستجو است. زمانی که وب‌سایت شما در نتایج جستجو در صفحات نخست گوگل باشد، می‌توانید مشتریان بیشتری را به سمت خود هدایت کنید و در نهایت از آنها کسب درآمد بیشتری داشته باشید. هدف بسیاری از کسب و کارها و همچنین مدیران وب سایت ها این است که بتوانند در کلماتی که کاربر ها سرچ می‌کنند در صفحه اول نتایج جستجو باشند. یک سئو کار حرفه ای این کار را به خوبی انجام خواهد داد

عوامل متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو از آنها برای تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط یک وب‌سایت با کلمه‌ای که کاربر جستجو کرده، استفاده می‌کنند.

 

 

سئو چیست؟

 

آیا سئوکار شدن برای شما مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً به این حوزه علاقمند هستید. مطمئنا قصد ندارید تا زمان خود را برای شغلی هدر بدهید که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارید.

اگر به خوبی درباره این شغل تحقیق کنید، می‌توانید متوجه شوید که برای این شغل مناسب هستید و حتی روحیه شما با این مدل کار سازگاری دارد یا خیر. ممکن است برای شغل دیگری در مارکتینگ مناسب باشید و مسیر شغلی سئو را به اشتباه برای استخدام انتخاب کرده باشید!

 

چگونه به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شویم؟

اکثر افراد فکر می کنند سئو یعنی سایتی را در یک یا چند کلمه کلیدی خاص و رقابتی در نتایج جست و جو بالا آوردن.

اما سئو فقط به اینجا ختم نمی شود. سئو یعنی مجموعه ای از فرایند هایی که سود آوری یک سایت و در واقع یک کسب و کار آنلاین را از هر لحاظی افزایش  دهد.

سئو یک استراتژی است. باید بدانید یک سایت چرا باید در یک کلمه کلیدی خاص بالا باشد.

 

1.مطلعه مداوم

2.اجرا و بررسی نتایج

3.تسلط بر ابزارهای سئو

4.آنالیز رقبای سایت با ابزار سئو

5.استراتژی در سئو

6.صبر در مشاهده نتایج

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

آشنایی کامل با این ابزار برای هر سئوکاری الزامیست

 

1.یادگیری مداوم

یکی از مهمترین کارهایی که به صورت روزانه باید در برنامه کاری تان باشد یادگیری سئو است. سعی کنید از منابع معتبر جهت یادگیری سئو استفاده کنید. سایت های مرجعی مثل وبلاگ سایت MOZ یا سایت backlinko و یا … مراجعی هستند که هر سئو کاری در دنیا روزانه به آن ها سری می زند و از مقالات شان بهره می برد.

مزیت بزرگ این سایت ها این است که تحلیل ها و بررسی هایی از مهمترین و تاثیر گذارترین فاکتورهای سئو منتشر می کنند که دیدن آن ها خالی از تاثیر گذار خواهد بود باید در هر حرفه ای که می خواهید حرفه ای شوید از حرفه ای ها بیاموزید و گفته آن ها را اجرا کنید.

همچنین وب سایت های فارسی در زمینه سئو را هم دنبال کنید. بعضی از این وب سایت ها همان چیزهایی که سایت های مرجع خارجی منتشر کرده اند را با ترجمه صحیح قرار داده اند که می توانید از آن ها هم استفاده کنید.

سعی کنید هر روز یک الی دو سایت زمان خود را به مطالعه در مورد سئو اختصاص دهید و اطلاعات خود را در زمینه سئو به روز نگه دارید. تکنیک های سئو هر روز در حال تغییر هستند و به خاطر همین همیشه باید خود را با جدیدترین متدها در سئو آشنا کنید.

 

2.پیاده سازی و بررسی نتایج

همانطور که اشاره کردم با یادگیری سئو از طریق خواندن یا دیدن به جایی نخواهید رسید و باید خودتان شخصا اقدام کنید. تمام چیزهایی که در سئو یاد گرفته اید را خودتان پیاده سازی کنید و نتایج حاصل را بررسی کنید.

به عنوان مثال اگر می گویند گرفتن بک لینک از سایت های edu باعث افزایش رتبه سایت می شود خودتان اقدام به ساخت بک لینک در سایت های آموزشی کنید و بعد از مدتی نتیجه اش را بررسی کنید.

چیزهای خوب در رابطه با سئو زیاد است ولی تا زمانی که خودتان آن ها را بررسی نکنید به هیچ وجه به دردتان نمی خورد. همانطور که قبلا گفتم بعضی از تکنیک های سئو که در سایت های خارجی استفاده می شوند شاید در وب فارسی اهمیتی نداشته باشند یا حتی بر عکسش هم ممکن است اتفاق بیافتد. به خاطر همین باید خودتان شخصا بررسی کنید ببینید آیا واقعا چنین چیزی تاثیر گذار است یا خیر؟

همین حالا سایت های زیادی در وب فارسی هستند که با روش های نا متعارف یا (سئو کلاه سیاه) سئو شده اند و مدت زمان زیادی هم است که در بهترین جایگاه های نتایج جست و جو قرار گرفته اند و از سرجایشان تکان هم نمی خورند!

 

3.تسلط بر ابزارهای مورد نیاز در سئو

ابزارهایی در رابطه با سئو وجود دارند که حتما باید به آن ها تسلط داشته باشید. اگر می خواهید به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید باید کار با آن ها را یاد بگیرید و از آن ها در پروژه های سئو خود استفاده کنید.

دو ابزار بسیار حرفه ای و ارزشمند در سئو google webmaster tools و google analytics  هستند که هر سئو کاری باید به آن ها تسلط کافی داشته باشد.

برای مثال هر سئو کاری باید بداند خطاهای ایجاد شده در گوگل وب مستر تولز را چگونه باید بر طرف کند. یا اینکه در گوگل آنالیتکس چگونه رفتار کاربران را تحلیل کند و با استفاده از بررسی های انجام شده بازدهی سایت را افزایش دهد.

همانطور که می دانید مواردی که به آن ها اشاره کردم جزو فاکتورهای تاثیر گذار در نتایج جست و جو هستند که و دانستن این موارد می توانید آن ها را برطرف کند و بعد از مدتی رتبه مقاله مورد نظر را در گوگل افزایش دهید.

این فقط یک نمونه از تحلیل هایی است که با استفاده از گوگل آنالیتکس می توانید انجام دهید. تحلیل های بسیاری در جهت بهبود تجربه کاربری در سایت با این ابزار ارزشمند و رایگان می توانید انجام دهید.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

سئو کلاه سیاه

 

4.تحلیل و بررسی رقبا

یکی دیگر از کارهایی که یک سئو کار حرفه ای به آن تسلط باید داشته باشد بررسی رقبا است. باید بتوانید رقبای اصلی سایت مورد نظرتان را پیدا و آن ها را بررسی کنید. بسیاری فکر می کنند بررسی رقبا در سئو یعنی بررسی بک لینک های سایت آن ها. درصورتی که تحلیل و بررسی رقبا پیچیده تر از این حرفاست.

بررسی رقبا یعنی باید بدانید آن ها در چه کلمات کلیدی دارای جایگاه هستند. چرا رتبه دار هستند و شما چه کارهایی باید انجام دهید تا در نتایج جست و جو به آن ها برسید یا رتبه بهتر دریافت کنید.

ابتدا باید مجموعه ای از کلمات کلیدی که روی آن ها کار کرده اند را پیدا کنید. برای این کار می توانید از google keyword planner استفاده کنید. بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی آن ها بهتر است کلمه هایی که سرچ بالایی دارند را شناسایی کنید. سپس آن کلمات کلیدی را در گوگل جست و جو کنید تا متوجه شوید رقیبتان کجای نتایج قرار دارد.

با بررسی بک لینک ها و محتوای صفحات سایت شان می توانید متوجه آن شوید که اگر آتوریتی دامین یا پیج سایت رقباتون بالا است چه علتی داشته است. همچنین به نحوه لینک دادن های داخلی و خارجی سایت دقت و توجه ویژه ای کنید.

برای بررسی بک لینک های رقبای رتبه دار از ابزارهایی مثل سایت moz و majestic استفاده کنید. هر بک لینکی که اسکور پایینی داشت و آتوریتی دامین بالایی داشت و فالو هم بود قطعا به دردتان می خورد. در لیست بک لینک های خود ذخیره اش کنید تا سر فرصت در همان صفحات برای سایت مورد نظر خود بک لینک بسازید.

 

 

مقاله پیشنهادی برای سئوکاران حرفه ای:

 

چک لسیت سئو: بهترین و آپدیت ترین چک لیست

 

 

5.داشتن استراتژی در سئو

داشتن استراتژی در سئو لازمه هر سئو کار حرفه ای است. اگر در سئو استراتژی نداشته باشید نمی توانید پیروز میدان شوید. سئو یعنی انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی. این یک استراتژی فوق العاده در سئو است. سئو به معنی این است که چه کار کنیم تا مخاطبان هدفمند تر بیشتری جذب کنیم؟

به عنوان مثال کلمه کلیدی (خرید هاست) کلمه کلیدی خیلی سخت و پر بازدیدی است و کار روی آن بسیار دشوار است. ولی اگر هوشمندانه کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید عبارت (خرید هاست با کیفیت) را انتخاب می کنید. با اینکه سرچ پایین تری دارد ولی مشتریان هدفمند تری را جذب این کسب و کار مورد نظر می کند. اینکه بخواهید وقت تان را روی جلو زدن از رقبا در هر کلمه کلیدی بگذارید استراتژی خوبی نیست! همانطور که گفتم مهم این است که کسب رتبه خوب در کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظر چقدر می تواند به سود شما باشد.

این استراتژی را بیشتر با تحلیل و بررسی رقبا می توانید بدست بیاورید. مثلا اگر یکی از رقبای شما روی تولید محتوا ضعیف ظاهر شده است، تولید محتوای هدفمند می تواند تاثیر خوبی در سئو برای شما باشد.

به عنوان مثال بسیاری از رقبا ممکن است صفحه اصلی سایت شان را سئو کرده باشند و فقط صفحه اول و بعضی از صفحات مهم شان رتبه خوبی در گوگل داشته باشد. این یک اشتباه بزرگ است.

 

ابزارهای سئو

 

6.داشتن صبر در مشاهده نتایج

اگر می خواهید یک سئو کار حرفه ای شوید باید صبور باشید. بارها تاکید کرده ام که سئو زمان بر است. باید صبور باشید تا بتوانید نتایج واقعی را مشاهده کنید.

در بسیاری از پروژه های سئویی که داشته ایم فقط و تنها فقط صبر بوده که باعث به موفقیت رساندن آن شده ایم. اگر شما هم می خواهید نتایج واقعی کارتان را ببینید حداقل 3 الی 6 ماه صبر داشته باشید.

زمانی که برای مقالات سایت خود بک لینک می سازید انتظار نداشته باشید یک هفته دیگر رتبه یک گوگل باشد! باید مدت ها صبر کنید تا رتبه واقعی اش در گوگل را ببینید.

بار ها پیش آمده صفحه ای از سایت در ماه عسل گوگل رتبه خوبی دریافت کرده است و بعد از چند روز از نتایج جست و جو محو شده است. یا ممکن است به خاطر رقص گوگل در جایگاه خوبی قرار گرفته و بعد از مدتی رتبه خود را از دست داده است. این دلیل نمی شود شما کارتان را خوب انجام نداده اید یا اینکه گوگل به شما رتبه نمی دهد! یا اینکه ممکن است در گوگل پنالتی شده باشید. باید صبور باشید تا جایگاه واقعی اش را در گوگل مشاهده کنید. بعضی وقت ها تا 5 ماه هم زمان می برد تا نتیجه واقعی را مشاهده کنید.

 

در آخر آیا سئوکار شویم یا نه؟

بازاریابی آنلاین و روی آوردن تمام کسب و کارها به دنیای آنلاین، این امکان را برای شما فراهم کرده است که سراغ مشاغل این حوزه بروید و خود را در این زمینه متخصص کنید. اگر به بهینه سازی وب‌سایت و کار با ابزارهای سئو علاقه دارید و خود را در این زمینه با استعداد می‌بینید، راه درستی را انتخاب کردید. می‌توانید از همین امروز کار یادگیری را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.

 

 

اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت هدفمند بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید

 

 

 

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha