سئو فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن در نتایج موتورهای جستجو است.

 

 

مهمترین عوامل رتبه بندی سایت ها از نظر سئو:

برخی از عوامل به داخل سایت (on-page) و برخی به خارج از سایت ما (off-page) مربوط میشود.

 

  • تعداد لینک هایی که به سایت ما داده شده

  • ارزش و اعتبار لینک ها

  • میزان ارتباط لینک ها با محتوای سایت ما

  • کیفیت محتوای سایت

  • استناد و اعتبار محتوا

  • چگالی کلمات کلیدی (چگالی کلمه کلیدی تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی نسبت به کل کلمات متن در یک صفحه تکرار می شود. این معیار به موتورهای جست و جو کمک می کند تا بفهمند که آیا متن در مورد کلمه کلیدی تکرار شده است یا نه)

  • کدنویسی معتبر

  • گرامر و املای صحیح کلمات

  • ساختار محتوایی وب سایت

  • لینک های داخلی

  •  کاربردپذیری سایت

 

جالب است بدانید که برای بهینه سازی سایت خود، بجز موتورهای جستجو، کاربر هم نقش مهمی دارد. توجه به تجربه کاربری (UX: User Experience) در سئو بسیار مهم است. سایت باید به گونه ای بهینه سازی شود که کاربر، تجربه خوشایندی از تعامل با سایت و محتوای شما داشته باشد.

 

مهمترین عوامل رتبه بندی سایت ها از نظر سئو | تارنماگستر

 

 

شناسایی نیازهای محتوایی کاربران

باید بدانیم که کاربر دنبال چه کلمات کلیدی است. از انجایی که افراد به روش های مختلف برند شمارا سرچ میکنند، گوگل اهمیت زیاد هر کلمه کلیدی مهم و پر مخاطب را که وارد میکنید به شما نشان میدهد.

 

تولید محتوای ارزشمند:

اگر میخواهیم یک کلمه یا موضوع را رتبه بندی کنیم، باید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم. الگوریتم گوگل مرتبط ترین محتوا را در رابطه با هر کلمه کلیدی نشان خواهد داد. نخستین نتایج که برای هر کلمه کلیدی نشان داده می شوند را در نظر بگیرید.

تولید محتوای ارزشمند

 

 

 

 

:

باید سعی کنید به روش های مختلف لینک بیلدینگ (لینک سازی) ؛ استفاده از یک لینک برای معرفی سایت دیگه یا به اصطلاح بهش میگن بک لینک (دریافت لینک از یک وبسایت به وبسایت خودتان)، اعتبار سایت خود را ار نظر گوگل افزایش دهید.

 

 

 

 

گرفتن لینک از سایت های معتبر

بهینه سازی کدنویسی سایت:

سعی کنید برنامه نویسی سایت خود را همیشه به روز نگه دارید و سرعت نمایش صفحات سایت را بهینه سازی کنید.

 

فرمت بندی محتوا برای سئو و تجربه کاربری

تحقیقات ثابت کرده است که به طور کلی مخاطب بجای خواندن کل متن و درک ان، متن را اسکن میکند؛ یعنی دنبال کلمات کلیدی میگردد و هر کدام جذاب تر بنظر رسید، انرا مطالعه میکند.

بنابراین برای اینکه محتوای شما مخاطب را جذب کند، بجای متن ساده و خالی، انرا با کلمات کلیدی، تصاویر جذاب، صوت و ویدیو و موارد دیگر بهینه سازی کنید. به چنین فرایندی، محتوای قابل اسکن یا scannable content  گفته میشود.

 

.

بهینه سازی محتوا یا on-page seo

 

 

برای تولید محتوای قابل اسکن، به 10 نکته مهم زیر دقت کنید:

 

1. بهینه سازی عنوان یا تیتر محتوا

برای بهینه سازی تیتر یا عنوان محتوا، نکات متعددی وجود دارد. مثل «تعداد کلمات تیتر»، «وجود کلمات کلیدی در تیتر»، «منحصر به فرد بودن تیتر هر صفحه»، «استفاده از برند در تیتر» و دیگر موارد.

 

در مورد (تعداد کلمات تیتر) دو نکته مهم وجود دارد:

 

تعداد کاراکترها:

شامل حروف، فاصله‌ها و نقطه گذاری است و برای موتورهای جستجو بسیار مهم است.

طول کلمات:

عناوین باید به راحتی قابل درک باشند، زیرا  تعداد زیاد کلمات باعث میشود عنوان متن سردرگم کننده به نظر برسد.

حداکثر طول عنوان یک پست 70 کاراکتر است و دلیلش این است که گوگل، بینگ و یاهو هر کدام به ترتیب دارای یک عرض قابل مشاهده تا حداکثر 70 ،71 و72 کاراکتر هستند. البته شما می‌توانید عنوانی طولانی‌تر انتخاب کنید اما این عنوان در موتورهای جستجو به طور کامل نمایش داده نمی‌شودهمچنین عناوین پست باید در یک نگاه قابل خواندن باشد.

 

 1. بهینه سازی عنوان یا تیتر محتوا

 

 

2 .استفاده از تصاویر در محتوا

 

شاید همیشه نیاز به عکس نباشد، ولی بهتر است از تصاویر در پست خود استفاده کنید، حتی اگر عکسی متعلق به شما نباشد، میتوانید انرا خریداری کنید.

چرا؟

به دلیل اینکه:

  • تصاویر احساسات را برانگیخته میکنند.

  • تصاویر یک داستان را بیان میکنند.

  • تصاویر متن‌های طولانی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند.

 

 

 

2 .استفاده از تصاویر در محتوا

 

3.بهینه سازی نام عکس ها در محتوا

 

دو دلیل قانع کننده برای نام‌گذاری هر عکسی که منتشر می‌کنید وجود دارد:

 

  • سئو:

اگر برای عکسی نامگذاری نکنید،موتور جستجوی گوگل نمیتواند تشخیص دهد عکس شما در مورد چه چیزی است.

  • خوانندگان:

اگر عکس شما در پست نمایش داده نشود، خوانندگان شما عنوان آن را می‌بینند و می‌دانند قرار بوده چه چیزی نمایش داده شود.

 

 چطور یک عکس را نام‌گذاری کنیم؟

 

بهترین کار این است که نام‌های تصویر را در حدود 2 تا 4 کلمه نگه دارید و از کلمات غیر ضروری استفاده نکنید.فقط نشان دهید هدف عکس چیست.

همه عکس‌ها را با یک عنوان نام‌گذاری نکنید. اگر در حال نوشتن پستی در مورد جنگل‌های ایران هستید، بدیهی است که مطلب شما شامل مجموعه‌ای از عکس‌های درختان و گیاهان می‌شود، اما همه آن‌ها یکسان نیستند. شما ممکن است عکس‌هایی از نمای نزدیک، از آسمان، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری داشته باشید.

 

4 .بهینه سازی آدرس صفحات (URLs)

URL پست شما یک آدرس خاص و منحصر به فرد در وب است. URL برگرفته از واژه‌های Uniform Resource Locator است که به معنی منبع یاب یکنواخت می‌باشد.

وقتی به مطلب خود یک عنوان می‌دهید، یک لینک ثابت به طور خودکار ایجاد می‌شود. در حالی که به طور خودکار علائم نگارشی، فاصله‌ها و حروف بزرگ را حذف می‌کند. در بیشتر موارد، نگه داشتن تمام کلمه‌های عنوان چیزی نیست که شما لازم داشته باشید؛ بنابراین باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید.

 

 

 

چگونه URL پست خود را کوتاه کنیم؟

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، پس از تعیین عنوان، می‌توانید بر روی دکمه "ویرایش" در سمت راست لینک خود کلیک کنید. این قسمت در زیر باکس عنوان شما در بالای صفحه ویرایش پست قرار دارد.

توجه کنید که هرچه URL کوتاه‌تری داشته باشید بهتر است.

 

سه مورد از مزیت‌های کوتاه کردن     URL

  • خوانندگان می‌توانند به سرعت متوجه شوند که این پست درباره چیست.
  • گوگل محتوای پست را درک می‌کند زیرا تراکم کلمات کلیدی عامل مهمی در سئو است.
  • به اشتراک گذاشتن آدرس اینترنتی کوتاه‌تر در رسانه‌های اجتماعی آسان‌تر است.

 

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

الگوریتم لینک گوگل چیست؟

 

 

 

5.استفاده از تیترهای داخلی (Headings):

بهینه سازی تیترهای داخلی محتوا، تجربه کاربر (UX) را بهبود می‌بخشند و همچنین محتوای شما را تقسیم به بخش‌های کوچک‌تری می‌کنند.

گوگل هم علاقه زیادی به تیترها دارد.این مسئله کاملاً طبیعی است! خود شما (یعنی کاربر) هم برای تیترها بیشتر از متن های معمولی ارزش قائل هستید.

 

 از چه تیترهایی باید در پست استفاده کنیم؟

دقت کنید:

تیترهای داخلی باید به صورت آبشاری از H1 تا H6 ساختار دهی شوند. یعنی هر H2 باید حتماً زیرمجموعه یک H1 باشد. هر H3 باید حتماً زیرمجموعه یک H2 باشد و الی آخر

H1 : برای عنوان پست خود باید از تیتر H1 استفاده کنید. استفاده از این تیتر در بدنه متن کار غیرمعمولی به شمار می‌رود.

 

H2: عنوان اصلی در پست شماست و مطالب شما را به بخش‌های اصلی تقسیم می‌کند.

 

H3 : این تیتر برای بخش‌های زیر عنوان اصلی یعنی H2 بسیار عالی است. به عنوان مثال، عنوان "استفاده از تیترها" از نوع H2 است و زیر عنوان "از چه تیترهایی باید در پست استفاده کنیم؟" H3 است زیرا به تیتر H2 مربوط می‌شود.

 

H6-H4 : قطعا بعضی از وبلاگ نویسان از این تیترها استفاده می‌کنند اما انقدر کاربردی نیست.

 

 

5.استفاده از تیترهای داخلی (Headings)

 

 

6 .بهینه سازی لینک‌های خروجی (Outbound Links)

یک مطلب خوب باید حتماً لینک خروجی (External Link or Outbound Link) داشته باشد.نداشتن لینک مثل این است که شما خوانندگان خود را در یک کوچه بن بست رها کنید! خوانندگان با استفاده از لینک خارجی می‌توانند به محتوای کامل‌تری دست پیدا کنند.

 

تحقیقات نشان داده است که لینک های خروجی به سایت های مرتبط و معتبر،بر SEO اثر مثبتی میگذارد و می تواند رتبه شما در نتایج جستجو را ارتقا دهد. در واقع لینک های خروجی، منابع محتوای شما هستند و نشان می دهند که شما برای تولید این محتوا، چه منابع دیگری را مطالعه کرده اید.

 چطور باید لینک خروجی ایجاد کنیم؟

 

باید URL صفحه مورد نظر خود را کپی کنید و در قسمت "وارد کردن لینک" (Insert Link) متن خود قرار دهید. می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Alt + Shift + A در بالای منوی وردپرس استفاده کنید.حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تیک زدن گزینه‌ای است که باعث می‌شود مخاطب پس از کلیک بر روی لینک خروجی در مرورگر خود تب جدیدی ببیند (Open link in a new window/tab) که او را به صفحه مورد نظر وصل می‌کند. این کار باعث می‌شود خواننده‌ای که قصد خواندن ادامه متن را دارد از وبلاگ شما خارج نشود.

 

نکته ی قابل توجه این است که استفاده ی بی اندازه از لینک خارجی در سئو نتیجه ی عکس دارد و بسیار ناخوشایند است.

 

 

 

.بهینه سازی لینک‌های خروجی (Outbound Links)

 

 

7.بهینه سازی لینک‌های ورودی (Inbound Links)

دو نوع لینک ورودی (لینک داخلی) وجود دارد:

 

  • لینک های داخلی سایت که خودتان به صفحات مختلف می دهید

این روش آسان‌ترین کار است. میتوانید به پست های قبل برگردید و انهارا به مطالب جدید لینک دهید. اینکار باعث بهبود ساختار محتوای شما شده و اعتبار صفحات شما از نظر گوگل را افزایش می دهد.

  • لینک هایی که سایت های دیگر به سایت شما می دهند

این کار ممکن است کمی زمان بر باشد،اما محتوای خوبی را برای شما به همراه می‌آورد. سعی کنید کمی زمان بگذارید و محتوای عالی بنویسید، سایر خوانندگان قطعاً آن را به اشتراک خواهند گذاشت.

بهینه سازی لینک‌های ورودی (Inbound Links)

 

 

 

.8این لیست‌ها کمک زیادی به بالا رفتن میزان خوانایی متن می‌کنند. به ویژه اگر بتوانید آن‌ها را جایگزین پاراگراف‌های طولانی کنید می‌توانید با این کار به مخاطب کمک کنید تا در یک نگاه تمام موارد را ببیند.

به طور مثال لیست‌ها می‌توانند توسط موضوعات زیر تولید شوند:

  • دلایل
  • موارد
  • گام‌ها
  • ویژگی‌ها
  • مزیت‌ها.

.استفاده از لیست های عددی یا نقطه ای

 

 

 

9 .بهینه سازی پاراگراف ها

داشتن پاراگراف‌های کوتاه در متن باعث می‌شود تا خواندن مطلب برای مخاطب آسان‌تر شود. این کار باعث می‌شود تا مخاطب اصل مطلب  را گم نکند و دچار سردرگمی نشود و فرصت بیشتری برای تمرکز بر روی جملات خواهد داشت.

 

10.از قدرت CSS برای استایل دهی متن بهره بگیرید

به طراحان سایت خود بگویید تا استایل هایی جذاب و در عین حال ساده ای برای فرمت بندی متن سایت در CSS کد نویسی کنند که بتوانید بخش های مهم سایت خود را با این استایل ها، زیباسازی کنید.

اگر میخواهید بازخورد های مثبتی ببینید،بجز زمان گذاشتن برای نوشتن متن خوب،به بهبود قالب ان نیز اهمیت دهید.

هیچ چیز بدتر از یک پست با محتوای عالی ولی ساختار و قالب ضعیف نیس

 

استفاده از css برای استایل دهی متن

 

 

جمع بندی مطالب:

 

بدون شک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر صاحب وب‌سایت و متخصص سئو، کسب رتبه‌های بالا در نتایج جستجو است.  بنابراین بسیار مهم است که عوامل موثر بر سئو را بشناسیم و تلاش خود را برای بهینه‌سازی آن‌ها به کار بگیریم. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین عوامل بهینه‌سازی سئو سایت را بیان کنیم و هرکدام را توضیح دهیم.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید و مفید و کارامد باشد. 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha