ابزار سئوی MOZ (ماز یا موز) چیست؟
MOZ یکی از ابزارهای سئو است که گوگل از آن برای تعیین ارزش وبسایت ها استفاده می کند. این ابزار به شما اطلاعاتی در مورد بازدیدکنندگان از سایتتان می دهد. اطلاعاتی از قبیل اینکه بازدیدکنندگان چگونه و از چه کانالی (جستجو در موتورهای جستجو، تبلیغات و لینکهای خارجی) وارد سایت شما شده اند. علاوه بر اینها، این ابزار اطلاعات مفید دیگری به شما می دهد. برخی از این اطلاعات عبارتند از: نحوه جستجوی افراد در کسب و کار شما، کلمات کلیدی دیگری که مخاطبین برای یافتن محصولات و یا خدمات شما استفاده کرده اند، کلمات کلیدی رقبا و اطلاعات دیگری که در همین مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
چی شد که سئو موز، MOZ شد؟
ماز (موز) یا همان MOZ در سال 2004 توسط افرادی با نامهای Rand Fishin و Gillan Mussig پایه گذاری شد. در آن زمان MOZ با نام SEOmoz، در قالب یک وبلاگ و یک انجمن آنلاین شروع به فعالیت کرد. در این انجمن برخی از نخستین متخصصان سئو در جهان، تحقیقات و ایده های خود را به اشتراک می گذاشتند. اعضای این موسسه که همگی از اولین متخصصان سئو بودند، راهنمایی های اولیه درباره سئو و مطالعه فاکتورهای رتبه بندی جستجو را شروع کردند و بدین صورت به یک شرکت مشاوره سئو تبدیل شدند و برخی از ابزارهای اولیه سئو را ایجاد نمودند. پس از آن تمرکز خود را از مشاوره به توسعه نرم افزار سئوی خود معطوف کردند. در سال 2009، SEOmoz موفق شد 5000 مشترک اول خود را جذب کند و در سال 2013 نام خود را به MOZ تغییر داد. ماز همچنین در این سال مجموعه ای از ابزارهای کمپین محور با نام MOZ Analytics را منتشر کرد. این مجموعه علاوه بر لینک ها و رتبه بندی، شاخصهایی برای محتوا، شبکه های اجتماعی و مدیریت برند را در برمی گرفت.
برای استفاده از MOZ دو نسخه وجود دارد:
- نسخه MOZPRO: این بخش از ابزار سئو MOZ اطلاعات دقیقی ارائه می دهد و برای استفاده از آن باید هزینه ای پرداخت شود.
- نسخه MOZ: این بخش از ابزار سئو MOZ اطلاعات محدودی می دهد، برای کسب و کارهای کوچک استفاده می شود و رایگان است.
MOZPRO دارای چندین افزونه و یا ابزار برای آنالیز سئو است که در زیر به آنها می پردازیم:
ابزار موز بار (MOZBar)
MOZBar افزونه و یا ابزار سئو همه کاره ای است که روی مرورگر کروم شما نصب می شود. نسخه رایگان MOZBar بسیار محدود است. اما اگر از نسخه پولی MOZBar استفاده کنید می توانید اطلاعات زیادی درباره سئو سایت خود به دست بیاورید.
ابتدا ابزار MOZBar را نصب کنید. برای استفاده از این ابزار MOZBar را روشن کنید و سپس وارد سایتی شوید که قصد دارید آن را بررسی کنید. در اینصورت اطلاعاتی را در بالای سایت مورد نظرتان مشاهده خواهید کرد. این اطلاعات به صورت شکل زیر خواهند بود:
: با کلیک بر روی این آیکون، صفحه دیگری باز می شود که در شکل زیر مشاهده می کنید:
1. On-Page Elements
در زیر گزینه On-Page Elements اطلاعاتی در مورد سئو داخلی سایت به شما داده می شود. این اطلاعات موارد زیر را در بر می گیرند:
-
آدرس صفحه (URL)
-
عنوان صفحه (PAGE TITLE)
-
متا دیسکریپشن (META DESCRIPTION)
-
کلید واژه های متا (META KEYWORDS)
-
تگ H1
-
تگ H2
-
تگ Bold/Strong
-
تگ Italic/em
-
متن جایگزین
2. General Attributes
با استفاده از گزینه General Attributes اطلاعاتی در مورد سئو تکنیکال سایت خود به دست می آورید که در زیر به آنها اشاره می شود: MOZ, MOZBAR, MOZPRO، ماز، موز، موزبار، مازبار ، مازپرو- خدمات سئو تارنما گستر- ابزار سئو MOZ
-
متاتگ ربات
-
تگ کنونیکال
-
سرعت بارگیری صفحه
-
صفحه Cache گوگل
3. Link Metrics
در این بخش اطلاعاتی در مورد لینکهای صفحه به دست می آورید.
-
Page Authority (PA): میزان اعتبار صفحه را نشان می دهد.
-
Domain Authority: میزان اعتبار دامنه را نشان می دهد.
-
External Followed Links: میزان لینکهای خارجی فالو شده را نشان می دهد.
-
Linking Root Domain: تعداد دامنه هایی که شما در آنها لینک دارید.
-
Total Links: مجموع لینکها را نشان می دهد.
4. Markup
گزینه Markup به اسکیماها و اپن گرافها اختصاص دارد.
-
schema.org: این گزینه مربوط به یکسان سازی نشانه گذاری هایی است که تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو ساده تر می کنند بنابراین موتورهای جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سوال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.
-
Open Graph Protocol: مجموعه ای از متا تگ هاست که در قسمت head سایت قرار داده می شود. با استفاده از این متا تگها زمانی که صفحه ای از سایتتان را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارید، تصویری بهتر به نمایش گذاشته می شود.
-
Twitter cards: سیستمی است که توسط توئیتر استفاده می شود و کمک می کند به توئیت خود عکس و فیلم اضافه کنید و آن را زیباتر کنید.
-
Microformats: کدهای ساده ای که به صورت قرار دادی تعاریف مشخصی دارند و حاوی اطلاعاتی خاص در مورد یک شخص یا چیز در صفحه HTML هستند.
.5 Http status
این گزینه راجع به وضعیتhttps اطلاعات می دهد.
: با کلیک بر روی این ایکون اطلاعات زیر به شما نشان داده می شوند:
-
گزینه Follow: این گزینه لینکهای فالو را نشان می دهد.
-
گزینه No-Fallow : این گزینه لینکهای نوفالو را نشان می دهد.
-
گزینه External : این گزینه کلیه لینکهای خارجی شما را نشان می دهد.
-
گزینه Internal : این گزینه کلیه لینکهای داخلی شما را نشان می دهد.
: با کلیک بر روی این آیکون جزئیاتی در خصوص بهینه سازی صفحه و همچنین پیشنهادهای محتوا برای هر کلمه کلیدی در هر صفحه دریافت خواهید کرد.
در کنار سه آیکون مذکور، چند گزینه دیگر نیز وجود دارند که در شکل زیر مشاهده می کنید:
-
PA: مخفف کلمه Page Authority است و اعتباری که صفحه شما نزد گوگل دارد را نشان می دهد.
-
DA: مخفف کلمه Domain Authority است و اعتبار دامنه سایت شما نزد گوگل را نشان می دهد.
-
Spam Score: درصد لینکهای بد و بی کیفیت یک سایت را نشان می دهد. بدیهی است که هر چه میزان این عدد پایین تر باشد کیفیت لینکهای سایت شما بیشتر است. البته این بدان معنا نیست که سایت شما به طور قطع اسپم است. این درصد نشان دهنده طیف گسترده ای از سیگنال های بالقوه اعم از موارد مربوط به محتوا تا معیارهای کم قدرت است. MOZ به شما می گوید که کدام یک از لینک ها نیاز به بررسی دارند.
ابزار keyword Explorer
از ابزار سئو keyword Explorer ماز برای کاوش کلمات کلیدی استفاده می شود. برای استفاده از این ابزار سئو ابتدا کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس کلمه کلیدی مد نظرتان را وارد نمایید. متاسفانه نام ایران در لیست کشورهای این ابزار وجود ندارد بنابراین نمی توانید کلمه کلیدی را برای کشور ایران بررسی کنید. با وارد کردن کلمه کلیدی اطلاعاتی مانند شکل زیر به شما نمایش داده خواهند شد:
همانطور که در شکل بالا می بینید ما کلمه glasses را برای کشور امریکا بررسی کرده ایم. با استفاده از این ابزار این اطلاعات بدست می آیند:
-
Monthly Volume: میزان جستجوی هر کلمه در یک ماه را نشان می دهد.
-
Difficulty: میزان سختی کلمه را نشان می دهد. این عدد از تحلیل رقبا در صفحات گوگل به دست آمده است.
-
Organic CTR: میزان نرخ کلیک ارگانیک را نشان می دهد. این عدد به صورت میانگین از میزان کلیک وبساتهای موجود در رتبه های بالای گوگل به دست آمده است. هر چه میزان این عدد بیشتر باشد ارزش کلمه نیز بیشتر می شود و رتبه گرفتن در آن سخت تر می شود.
-
Popularity: این گزینه میزان محبوبیت یک واژه را در جستجوی نتایج گوگل نشان می دهد. مقدار این شاخص از میزان سختی کلمه، تحلیل رقبا و میزان ارزش آن کلمه به دست آمده است. هر چه این عدد بزرگتر باشد استفاده از آن، میزان موفقیت را افزایش می دهد.
در کنار شاخصهای اطلاع رسانی بالا، این ابزار سئو در قسمتKeyword Suggestion چندین کلمه کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده، به شما پیشنهاد می دهد. علاوه بر این در این قسمت به شما میزان ارتباط کلمه پیشنهادی با کلید واژه ای که جستجو کرده اید و تعداد جستجوی ماهانه کلمات پیشنهادی نشان داده می شود. بنابراین می توانید از این کلید واژه ها نیز استفاده کنید. همان طور که در شکل بالا می بینید گزینه دیگری با نام SERP Analysis وجود دارد. این گزینه تحلیلی از نتایج جستجوی یک کلیدواژه در موتور جستجو ارائه می دهد.
ابزار Link Explorer
ابزار Link Explorer در مورد بک لینک ها، اعتبار دامنه و اعتبار صفحات رقبا، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از این ابزار سئو، آدرس سایتی که می خواهید مورد بررسی قرار دهید را وارد کنید و با استفاده از تب سمت چپ کادر، می توانید آدرس کل دامنه، زیر دامنه و یا یک صفحه خاص را وارد کنید و سپس کلیدAnalyze را بزنید.
با وارد کردن آدرس سایت اطلاعات زیر نمایش داده می شوند :
-
Domain Authority: در این قسمت می توانید اعتبار دامنه را مشاهده کنید.
-
Linking Domains: این قسمت تعداد لینکهای دامنه را نشان می دهد.
-
Inbound Links: این گزینه نمایانگر لینکهایی است که از سایتهای دیگر به سایت ما داده شده است.
-
Ranking Keywords: عددی که زیر این گزینه می بینید رتبه کلیدواژه را نشان می دهد.
امکان دیگری که ابزار سئو moz برای کاربرانش فراهم کرده است این است که کاربر می تواند نتایج حاصل از بررسی های سئو را ذخیره کند:
علاوه بر موارد بالا، این ابزار سئو تحلیلی از لینکهای موجود و لینکهای از دست رفته در 60 روز گذشته را ارائه می دهد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ستونهای سبز نمایانگر دامنه لینکهای موجود و ستونهای قرمز نمایانگر لینکهای از دست رفته هستند.
ابزار سئو MOZ اطلاعات دیگری نیز به کاربر می دهد که در زیر به آنها اشاره می شود :
-
Metrics over time: این بخش میزان اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و دامنه های لینک شده در یک ماه اخیر را نشان می دهد.
-
Fallow vs Nofollow: این بخش نمایانگر میزان لینکهای داخلی و خارجی فالو و نوفالو است.
-
Top followed links to this site: این بخش پنج تا از بهترین لینکهایی که سایت شما را فالو می کنند به نمایش می گذارد.
-
Top pages on this site: این بخش پنج تا از بهترین صفحات سایت شما را نشان می دهد.
-
Top anchor text for this site: در این بخش پنج تا از بهترین انکر تکستها را می توانید مشاهده کنید.
-
Linking Domain by DA: این قسمت در یک نمودار دامنه های لینک شده را بر اساس اعتبار دامنه شان نشان می دهد.
ابزار My Online Presence و ابزار Dashboard:
در ابزارهای My Online Presence و Dashboard نمای کلی فعالیت و سلامت مکان کسب و کار خود را مشاهده خواهید کرد، از جمله کامل بودن نمایه، موارد تکراری و معیارهای وارد شده از فیس بوک و گوگل. برای دیدن این معیارها ها باید فیس بوک و گوگل را به Moz Local Location خود متصل کنید. به کمک تحلیلهای این ابزار می توانید شانس دیده شدن در محل خود را افزایش دهید. البته این ابزار برای کاربران ایرانی بازخورد زیادی ندارد و عملا نمی توانند از این ابزار برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنند؛ اما نتایج به دست آمده از این ابزار برای سایتهای غیر ایرانی بسیار مفید است. با استفاده از نتایج به دست آمده از این دو ابزار، می توانید سئو محلی و برندسازی محلی سایت خود را بهبود ببخشید. در زیر به این اطلاعات اشاره می شود:
-
Listing Management & Distribution: با اطلاعاتی که از این بخش به دست می آورید می توانید داده های مکان کسب و کارتان را مدیریت کنید تا عملکرد جستجوی محلی را بهینه کنید. MOZ در جمع آوری داده های مکانی از کمک Bing، Foursquare، Apple Maps و Wazeبهره برده است.
-
Reputation Management: این قسمت به تحلیل آخرین مرورها و تجدیدنظرها در مورد محبوبترین سایتهای تحلیل اختصاص دارد.
-
Deep Google & Facebook Integration: این بخش درباره حضور شما در گوگل و فیس بوک بینش ارزشمندی ارائه می کند.
-
Automated Duplicate Deletion: این ابزار طی یک فرآیند کاملاً خودکار، لیست های تکراری را شناسایی، تأیید و حذف می کند.
-
Social Media: این بخش در مورد لحظاتی که بیشترین اهمیت برای به اشتراک گذاشتن اخبار، پیشنهادات و به روزرسانی ها در گوگل، فیس بوک و سایر دایرکتوری ها دارند و شما باید در آن لحظات با مشتریانتان تعامل داشته باشید، اطلاعاتی ارائه می دهد.
-
Activity Feed & Notification Alerts: به کمک اطلاعاتی که از این بخش به دست می آورید می توانید به روزرسانی ها و تعاملات خود با مکان ها، نظرات و مواردی که نیاز به توجه دارند را سرعت ببخشید.
ابزار MOZ Cast
MOZ Cast ابزاری است که در مورد الگوریتم های گوگل یک سری اطلاعات عمومی را در اختیار کاربران قرار می دهد. ابزار سئو MOZ در سایت خود MOZ Cast را اینگونه توصیف می کند:
MozCast یک گزارش هواشناسی است که تلاطم در الگوریتم گوگل نسبت به روز گذشته را نشان می دهد، هرچه هوا گرمتر و طوفانی تر باشد، رتبه های گوگل بیشتر تغییر می کند.
در واقع هدف این ابزار شناخت الگوریتم های جدید گوگل و تغییرات الگوریتمی و تغییرات به وجود آمده در نتایج جستجو سایت های مختلف است. بنابراین اگر ناگهان متوجه شود که نتایج جستجو نسبت به قبل تفاوت زیادی کرده است و سایت های قبلی، دیگر در صدر نتایج نیستند و اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است، این موضوع را اطلاع می دهد که احتمالا گوگل در حال استفاده از الگوریتم جدیدی است. این ابزار بیشتر مناسب سئوکارانی است که باید دائما حواس شان به تغییرات الگوریتمی باشد.
ابزار Site Crawl
با استفاده از ابزار Site Crawl در مورد سئو تکنیکال سایت به شما اطلاعاتی داده می شود. این ابزار سئو بیشتر بر روی مشکلات فنی متمرکز است. مشکلاتی همچون برچسب های بی ارزش، لینک های شکسته و دیگر نکاتی که به مرور باعث کاهش قدرت سئو سایت شما می شود و اعتبار کلی سئو آن را کاهش می دهد. یکی از ویژگیهای این ابزار این است که اگر سایتتان به این ابزار متصل باشد، به صورت هفتگی سایت را بررسی می کند و شما را در جریان مشکلات سئو سایتتان قرار می دهد. متاسفانه کاربران نسخه رایگان نمی توانند از این ابزار استفاده کنند.
ابزار Free SEO Tools
برای استفاده از این ابزار رایگان وارد سایتMOZ شوید. با کلیک بر روی Free SEO Tools صفحه ای مانند صفحه زیر باز می شود:
آدرس سایت مورد نظرتان را در کادر بالا وارد کنید و کلید Analyze Domain را بزنید. پس از آن شما اطلاعات زیر را دریافت خواهید کرد:
-
Domain Authority: در این قسمت می توانید اعتبار دامنه را مشاهده کنید.
-
Linking Root Domains: این قسمت تعداد لینکهای دامنه ROOT را نشان می دهد.
-
Ranking Keywords: عددی که در زیر این گزینه می بینید رتبه کلیدواژه را نشان می دهد.
-
Spam Score: درصد لینکهای بد و بی کیفیت یک سایت را نشان می دهد. بدیهی است که هر چه این میزان این عدد پایین تر باشد کیفیت لینکهای سایت شما بیشتر است. البته این بدان معنا نیست که سایت شما به طور قطع اسپم است. این درصد نشان دهنده طیف گسترده ای از سیگنال های بالقوه اعم از موارد مربوط به محتوا تا معیارهای کم قدرت است. MOZ یه شما می گوید که کدام یک از لینک ها نیاز به بررسی دارند.
-
Top Pages by Links: مهمترین صفحات سایت را که بیشترین لینک را دریافت کرده اند.
-
Top Linking Domain: این قسمت سایت هایی را نشان می دهد که بیشترین لینک را به شما داده اند.
علاوه بر موارد بالا، آماری در مورد لینکهای ساخته شده و لینکهای از دست رفته در 60 روز گذشته ارائه می شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ستونهای سبز نمایانگر دامنه لینکهای موجود و ستونهای قرمز نمایانگر لینکهای از دست رفته هستند.
از دیگر اطلاعاتی که این ابزار در اختیار کاربرانش قرار می دهد می توان به این موارد اشاره کرد:
-
Keyword by Estimated Clicks: تعداد کلید واژه هایی که بر روی آنها کلیک شده است.
-
Top Ranking Keywords: کلید واژه هایی که بیشترین رتبه را دارند.
-
Top Featured Snippets: این ایتم نمایانگر برترین قطعه های کوتاه متنی است که در بالای نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شوند.
-
Branded Keywords: این بخش کلیدواژه های مرتبط با برند شما که حجم جستجوی بالایی دارند را نشان می دهد.
-
Keyword Ranking Distribution: نشان دهنده میزان توزیع رتبه بندی کلیدواژه در نتایج جستجو در محدوده مشخص شده است.
-
Top Search Competitors: این بخش رقبایی را که برای کلمات کلیدی مشابه با شما رقابت می کنند نشان می دهد.
-
Top Questions: مهمترین سواالاتی مرتبط به کلید واژه که مخاطبین می پرسند.
نکته آخر:
در نسخه رایگان نیز می توان از ابزار MOZBar و Link Explorer به صورت محدود استفاده نمود. در بالا نحوه استفاده از این دو ابزار به طور کامل توضیح داده شده است.
خرید اکانت ابزار سئو MOZ
MOZ به مدت یک ماه اکانت رایگان و آزمایشی در اختیارکاربران قرار می دهد. این اکانت محدودیت های زیادی دارد و تنها برای تست ویژگی های این ابزار است و نمی توان از آن برای بررسی های حرفه ای استفاده نمود. برای استفاده از تمامی امکانات این ابزار باید اکانت آن را خریداری نمود.
نظر chatGPT درباره moz
اگر از chatGPT درباره ابزار بهینه سازی موتور های جستجو moz بپرسیم این جواب را به ما می دهد
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت کلاه سفید بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنماگستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان با تارنماگسترتماس بگیرید
سئو سایت چه نقشی در رونق کسب و کار ها دارد؟
خدمات سئو سایتسئو چیست و چگونه سئو باعث افزایش ترافیک سایت می شود؟ یک متخصص سئو چه وظیفه ای در سازمان شما دارد؟ استراتژی تارنماگستر در حوزه بهینه سازی موتور جستجو چیست؟ ابزارهای سئو شامل چه مواردی هست؟
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه