با بیان مفهوم سئو تکنیکال و ذکر مهمترین موارد تاثیرگذار بر آن، سعی به بهبود رتبه سئو سایت شما خواهیم داشت

 

رعایت اصول سئو تکنیکال برای افزایش ترافیک و بازدید از سایت

سئو تکنیکال به معنی مراحل بهینه سازی سایت براساس استانداردهای تعیین شده جهت ثبت در موتور جستجوی گوگل (ایندکس شدن) و بررسی شدن راحت یک سایت توسط آن می باشد. به عبارت دیگر فرآیند آماده سازی سایت در طراحی سایت برای درک صحیح موتور جستجوی گوگل از ساختار سایت و ارتباط بین صفحات آن سئو تکنیکال سایت نامیده می شود. علت نامگذاری آن به این جهت است که به مباحث تولید محتوا (سئو محتوا) ارتباطی ندارد و صرفاً به زیرساخت و ساختار سایت وابسته است.

 

چک لیست مهمترین عوامل  تاثیرگذار در سئو تکنیکال

1- اهمیت بهینه سازی فایل robots.txt در سئو

فایل robots.txt در حقیقت یک فایل متنی در بخش root است که تمام سئوکار ها اسمش را شنیده اند و شامل دستورالعمل هایی می باشد که موتور جستجو برای ایندکس صفحه های یک وب سایت به آن رجوع می کند. در این فایل مشخص می شود که کدام صفحات از وب سایت شما ایندکس شود و کدام صفحات نادیده گرفته شود. برای مثال صفحه اول سایت از جمله صفحاتی است که باید ایندکس شود ولی صفحه ورود مدیر سایت نباید در موتور جستجوی گوگل ایندکس شود. برای دیدن محتوای این فایل کافیست تا در ادامه نام دامنه سایت robots.txt را تایپ نمایید.

 

استفاده از robots.txt در سایت برای بهینه سازی موتور جستجو سئو

 

2- اهمیت بهینه سازی ساختار سایت در سئو

دسته بندی صحیح مطالب و محتویات سایت بسیار در سئو سایت حائز اهمیت است. این دسته بندی باید به گونه ای باشد که هر بازدیدکننده از سایت بتواند به راحتی و در مدت زمان کوتاهی به مطالب مورد نیاز خود دسترسی یابد. پیشنهاد می شود برای مطالب خود صفحات آرشیو بسازید زیرا این صفحات جهت نمایش مطالب یک دسته بندی مشخص، کاربرد دارند که موجب افزایش زمان حضور بازدیدکننده سایت و همچنین گردش در سایت می شود که در سئو حائز اهمیت است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

بهترین شرکت های سئو در ایران و جهان

 

3- ایجاد bread crump در صفحات و تاثیر آن در سئو

این قابلیت برای کاربر مشخص می کند که در چه صفحه ای از سایت قرار دارد. به عبارت دیگر bread crump که در سئو نقش مهمی دارد، مانند یک نقشه سایت عمل می کند که گوگل توصیه زیادی به استفاده از آن می کند.

 

استفاده از BreadCrump در صفحات سایت برای بهینه سازی موتور جستجو سئو

4- اهمیت استفاده از داده های ساختاردهی شده یا Structured data در سئو

داده های ساختاردهی شده (ساختار یافته) به کدهایی گفته می شود که در قالب سایت افزوده می شود تا هر بخش و دسته از محتوای سایت را برای موتور جستجو مشخص کند و موتور جستجو با درک بهتر آنها، صفحات مربوطه را در صفحه نتیجه جستجو یا SERP نشان دهد. معمولاً بخشی از این داده ها توسط افزونه های سئو به وب سایت افزوده می شوند اما برای تکمیل آن بهتر است از یک برنامه نویس یا متخصص سئو یا شرکت معتبری که خدمات سئو ارائه می دهد کمک بگیرید.

 

فرم مشاوره رایگان

 

 

استفاده از google structured data داده ساختاریافته گوگل برای بهینه سازی موتور جستجو سئو

 

5- بهینه سازی صفحه 404 و جلوگیری از صدمه به سئو

وقتی که یک بازدیدکننده سایت بر روی لینک صفحه ای از سایت کلیک می کند که دیگر در سایت وجود ندارد، با خطای 404 روبرو می شود. نشان داده شدن خطای 404 می تواند دو دلیل داشته باشد.

  1. این صفحه حذف شده است.

  2. آدرس صفحه تغییر کرده است.

بهتر است قالب سایت دارای صفحه ای برای این خطا باشد تا به جای اینکه یک بازدیدکننده سایت با صفحه 404 روبرو شود، با صفحه ای که از پیش توسط طراح سایت طراحی شده است روبرو شود و آن را به بخش های مختلف سایت هدایت کند.

ایده مناسب برای این امر می تواند دکمه برگشت به صفحه اصلی سایت، دکمه بازگشت به صفحه قبلی یا یک فرم برای جستجوی صفحه مورد نظر باشد. از نظر اصول سئو تکنیکال، این امر موجب کاهش نرخ خروج بازدیدکنندگان سایت و بهبود سئو سایت می شود.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت

 

6- ایجاد یک sitemap (نقشه سایت) وتاثیر آن در سئو

نقشه سایت که در قالب فایل sitemap.xml قرار می گیرد ونامی آشنا برای سئو کارهاست، دارای کدهای xml است که در root سایت قرار میگیرد و آدرس صفحات سایت را به موتور جستجو معرفی می کند با بهره گیری از این فایل، شانس ایندکس شدن تمام صفحات سایت افزایش می یابد و در زمانی که موتور جستجو سایت را برای ایندکس کردن بررسی می کند، آدرس صفحه ای برای ایندکس کردن از قلم نخواهد افتاد.

 

ایجاد نقشه سایت یا sitemap برای بهینه موتور جستجو سئو

 

7- افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از معیارهای مهم در رتبه بندی سایت ها بر اساس سئو و اصول سئو تکنیکال می باشد که گوگل برای رتبه بندی سئو آن را مدنظر قرار می دهد و یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار سئو تکنیکال است. افزایش و بهبود سرعت سایت موجب بهبود تجربه کاربری می گردد و این تاثیر میتواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باشد.

  • اثر مستقیم افزایش سرعت سایت بر سئو: همانطور که گوگل اعلام کرده است، سرعت بارگذاری سایت برای تعیین کیفیت و جایگاه صفحات وب مورد ارزیابی قرار می گیرد

  • اثر غیرمستقیم افزایش سرعت سایت بر سئو: اگر برای مثال یک کاربر بر روی سه نتیجه اول کلیک کرده باشد و هرکدام را در یک صفحه جدید باز کرده باشد، هر صفحه ای که زودتر بارگذاری شود، شانس بالاتری برای دیده شدن، ورود مخاطب را دارد.

 

به طور تقریبی اگر زمان لود شدن صفحه بیشتر از 5 ثانیه باشد، احتمال خروج سریع بازدیدکننده سایت (Bounce rate) حدود 90 درصد خواهد بود.

 

8- اهمیت رسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت در سئو

این قابلیت موجب سهولت باز کردن صفحات با ابزارهای مختلف از جمله موبایل، تبلت و غیره توسط کابران بازدیدکننده از سایت می شود و یکی دیگر از مهمترین نکات سئو تکنیکال می باشد که باید در هنگام کدنویسی و طراحی قالب به آن توجه کرد. برای اینکه متوجه شوید صفحه سایت شما چقدر واکنش گرا می باشد، می توانید از ابزار Mobile friendly test گوگل استفاده کنید تا گوگل این بررسی را برای شما انجام دهد.

از آنجایی که گوگل سایت هایی که واکنش گرا نباشند را در رتبه های پایین نتایج جستجو نمایش می دهد، باید سعی کنید از قالب های استاندارد و واکنش گرا برای سئو سایت استفاده کنید.

 

9- AMP، قابلیت نمایش سریعتر صفحات سایت در موبایل

همانطور که که می دانید، هر روز بر تعداد نفراتی که از موبایل برای باز کردن صفحات اینترنتی استفاده می کنند بیشتر می شود. لذا گوگل علاوه بر اینکه به رسپانسیو بودن سایت و سرعت لو شدن سایت توجه می کند، به سرعت نمایش اطلاعات سایت در گوشی های موبایل نیز توجه می کند. به همین دلیل، گوگل ، AMP که مخفف Accelerated mobile pages می باشد را معرفی کرده است. سایت هایی که از AMP استفاده میکند در صفحه نتیجه جستجو به صورت متفاوتی نمایش داده خواهند شد و در کنار سایت کلمه AMP دیده می شود. AMP در حقیقت یک کتابخانه متن باز برای طراحی صفحات وب است که توجه خاصی به سرعت و بهینه سازی دارد. امروزه استفاده از AMP در طراحی وب سایت بسیار توسط گوگل توصیه می شود. برای طراحی نسخه AMP باید استانداردهای این پلت فرم را به خوبی شناخته و با دستورات خاص کدنویسی آن آشنا شویم.

 

استفاده از AMP یا Accelerated mobile pages برای بهینه سازی موتور جستجو

 

برای اینکه در بازار رقابتی کسب و کار خود بتوانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید، نیاز است که سئو تکنیکال به صورت اصولی بر سایت شما اجرا شود. می توانید با فشردن "فرم مشاوره رایگان" با تارنماگستر، رویای رقیبتان باشید.

 

 

 

 

فرم مشاوره رایگان

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha