خلأ محتوایی یعنی هر آنچه باعث می‌شود محتوا به صورت باکیفیت تولید شود. در این مقاله به بررسی آنالیز خلا محتوایی در سایت می پردازیم.

 

خلا محتوایی چیست؟

طراحی اینترنت، چیزی جز پاسخ به نیاز روزافزون انسان به محتوا و مشخصاً اطلاعات نبوده است.

با توسعه‌ی فناوری، به‌خصوص فناوری‌ها و ابزارهای تعاملی و ارتباطی در بستر وب مثل سایت‌ها، وبلاگ‌ها و صفحات اجتماعی، محتوا رفته‌رفته در صحنه‌ی تجارت به یک بازیگر نقش اول تبدیل شده.

با توجه به توانمندی رو به رشد موتور های جستجوگر در ارائه هزاران نتیجه برای هر جستجو، انتظار کاربران از کیفیت نتایجی که برای جستجوی خود مشاهده می‌کنند به شدت افزایش پیدا کرده است. امروزه مردم انتظار دارند که در کمترین زمان ممکن پاسخی را دریافت کنند که با لحظه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند به بهترین شکل ممکن هماهنگی داشته باشد.

فرصت هایی وجود دارند که حتی قدرتمندترین رقبایشان هم به آن فکر نکرده اند و تنها با یک پست وبلاگ می توانند این فرصت ها را از آن خودشان کنند.

خلا محتوایی به زبان ساده یعنی یک سری سوالاتی که در ذهن مخاطب وجود دارد ولی مخاطب برای آنها جوابی پیدا نکرده است یا بهتر بگوییم؛ کسی برای آن سوالات، پاسخی نداده است و جواب درستی در هیچ وب سایتی نیست.

 

 

وظیفه سئوکار حرفه ای چیست؟

یک سئو کار حرفه ای، از این ضعف و خلا محتوایی موجود در سایت خود ایجاد فرصت می کند و از آن در جهت رتبه سایت و در نهایت رونق کسب و کار سایت استفاده موثر می کند و سعی در پر کردن این خلاها با طرح استراتژی های مهم می نماید. استراتژی که منجر به پیدا کردن موضوع جدید و همچنین باعث پیشی گرفتن از سایر رقبا در بازار است.

برای پیدا کردن خلأهای محتوایی باید با سفر ذهن مشتری همراه شوید. اگر به جای آن ها و در موقعیت آن ها شریک باشید چه مشکلاتی قراراست برای شما پیش بیاید؟ در واقع شما باید مشکلات کاربران را پیدا کنید و پاسخ های در خوری به آن ها بدهید. پرکردن این چاله های فکری می‌تواند شما را در بازاریابی محتوایتان به موفقیت نزدیک کند. برای این کار باید از تحقیق در کلمات کلیدی شروع کنید.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی واکنش گرا

 

دسته بندی محتوای سایت بر اساس سفر مشتری

کاربران با مقاصد مختلف از سایت ها بازدید می کنند، گاهی کسب اطلاعات گاهی خرید و گاهی برای مقایسه قیمت ها وارد سایت های مختلف می شوند. از آنجا که پایه گذاری هدف اصلی تولید محتوا مبنی بر پاسخگویی به سوالات ذهن کاربر می باشد و تلاش برای برطرف کردن مشکلات و ابهامات کاربر صرف نظر از اینکه کاربر به مشتری تبدیل خواهد شد یا خیر .

امروزه بسیاری از برندها سعی در تولید محتوا برای دادن اطلاعات و آگاهی کامل به کاربر به کار می گیرند و در آنجا به صفحات مهم و صفحات درآمدزای خودشان لینک می دهند تا این کاربران را به مشتری تبدیل کنند.

 

 

انواع دسته بندی محتوا :

  1. محتوای آگاهی بخش: این صفحات (یا پست های وبلاگ) بیشتر برای حل مشکلات کاربران ایجاد شده اند. در نهایت با حل مشکل و ارائه اطلاعات لازم برای مخاطب می توانید او را به صفحات پول سازتان بکشانید.

  2. محتوای توجه بخش: در این مرحله کاربران در حال مقایسه راه حل ها هستند. مثلا محتوایی مثل راهنمای خرید، نقد و بررسی، بهترین ها و سایرموارد محتوایی هستند که به طور کامل توجه مخاطب را به خودشان جلب می کنند.

  3. محتوای تصمیم گیرنده: این صفحات برای قدم نهایی مخاطب شما (یعنی صفحات فروشگاه یا صفحات رزرو و سایرموارد) ایجاد شده اند. جایی که کاربر تصمیم نهایی اش را می گیرد.

  4. محتوای نهایی: این صفحات برای کاربرانی ایجاد می شوند که خرید کرده اند و حالا به دنبال محتوای بیشتر هستند. مثلا اگر وسیله ای را خریده اند به دنبال آموزش کار با آن هستند.

 

 

تحقیق در زمینه بازار کسب و کار

یکی از بهترین راه ها برای یافتن چاله ها یا به اصطلاح خلأهای محتوایی سایت، پرسش از کاربران می باشد. با تهیۀ پرسشنامه و طرح سوالات چندگزینه ای و بازخورد گرفتن از کاربران می توان به نیازهای مخاطبان پی برد.

روش دیگر برای این تحقیق، کلیدواژه است. استفاده از نرم افزارهایی مثل، Google Keyword Planner، Keywordtools.io و سایرموارد است.

یکی از ابزارهای قدرتمند گوگل که در پیدا کردن کلمات کلیدی تاثیر گذار است، گوگل کیورد پلنر است.

گوگل کیورد پلنر درواقع بخشی از پلتفرم تبلیغاتی Google Ads می‌باشد. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید به جستجو و بررسی کلمات یا عبارات کلیدی حوزه کاری تان، و همچنین وب‌سایت‌های رقیب بپردازید.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت

 

مزایای Google Keyword Planner :

  • ارائه پیشنهادها و ایده‌هایی برای کلمات کلیدی جدید مرتبط با محصولات و خدمات وب‌سایتتان

  • امکان آنالیز کلمات کلیدی سایت‌های رقیب

  • امکان بررسی کلمات کلیدی بر اساس حجم جستجو در یک بازه زمانی و معیارهای دیگر

 

 

چگونه می توان مجموعه ای از کلیدواژه های مختص را تهیه کرد؟

استفاده از نرم افزارهای کلیدواژه می تواند مجموعه ای از کلیدواژه های مختص را تهیه کرد. در تحقیق کلمات کلیدی می بینید که تعداد زیادی از این کلیدواژه ها اطلاعات محور هستند. یعنی کاربران به دنبال پیدا کردن جواب سوالات و ابهامات شان هستند.

برای این کلید واژه ها چه محتوایی تهیه کردید. تا چه حد خلأ و نقص دارید. می توانید اول آن چاله ها را پر کنید.

سپس هر یک از این کلیدواژه ها را در گوگل سرچ کنید و ببینید رقبایتان برای هر کلیدواژه چه محتواهایی تولید کرده اند. آیا به طور کامل و صحیح پاسخ کاربران را داده اند یا خلأ وجود دارد. می توانید این چاله ها را نیز جدا کرده و به تناسب آن ها محتواهایی آماده کنید.

شما می توانید با استفاده از این موضوعات بسیار سریع تر رتبۀ سایت تان را ارتقا دهید.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

خدمات سئو

 

آنالیز محتوای رقیب

برای جذب بیشتر کاربر ازسمت رقبا، یهترین روش تهیه لیست می باشد. با بررسی کردن محتواهای سایت و یافتن پر بازدیدترین محتوا با توجه به کامنت کاربران می توان موضوع محتوا بهتری تهیه کرد و با اضافه کردن محتوای بهتر چند لینک خارجی کاربران و ترافیک سایت را افزایش داد.

تولید محتوا و پرکردن خلأهای محتوایی می تواند سیل مشتریانی که از طریق محتوا جذب می شوند را به سمت صفحات پول ساز شما روانه کنند.

در ضمن اگر به طور مداوم شما محتواهایی را در سایت تان بارگزاری کنید. گوگل شما را بیشتر پیدا می کند و متوجّه می شود شما کار بلد هستید و درنهایت صفحات پول ساز شما را به مشتریان بیشتری به نمایش می گذارد.

درک خواسته و نیازهای مصرف کنندگان، نخستین و مؤثرترین راه برای موفقیت کسب‌وکار به شمار می‌رود. در این میان، بازاریابی محتوا یک روش مطمئن برای بهبود تجربه سفر مشتری و تقویت آگاهی از برند و همچنین افزایش درآمد و رشد هرچه بیشتر کسب‌وکار محسوب می‌شود. به همین دلیل، بهره برداری از این نوع از بازاریابی و توجه به لحظه‌های نیاز مشتری برای هر کسب‌وکاری یک ضرورت است که بی توجهی به آن می‌تواند مانع شکوفایی پتانسیل‌های رشد و پیشرفت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی خلا محتوایی می توانید با شرکت دانش بنیان تارنماگستر تماس بگیرید.

 

 

اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت کلاه سفید بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha