راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
اگر گوگل آنالیتیکس رو نمی شناسید و یا آن را روی وب سایت خود نصب نکرده اید و یا اینکه گوگل آنالیتیکس را دارید اما نگاهی به داده های تحلیلی آن نینداخته اید این مطلب می تواند برای شما مفید باشد. شاید غیر قابل باور باشد اما بسیاری از کسب و کارها هستند که دارای وب سایت های حرفه ای اند اما هیچگاه از گوگل آنالیتیکس که یکی از بهترین ابزارهای سئو می باشد، برای اندازه گیری ترافیکشان استفاده نکرده اند. در این مقاله سعی داریم نگاهی به این ابزار سئو قدرتمند بیندازیم و بفهمیم که چرا گوگل آنالیتیکس مورد نیاز است و چگونه می توان به واسطه این ابزار سئو بسیاری از مشکلات را رفع نمود.
-
چند نفر از وب سایت من بازدید می کنند؟
-
بازدید کنندگان من در کجا زندگی می کنند؟
-
آیا به وب سایت سازگار با موبایل نیاز دارم؟
-
چه وب سایت هایی ترافیک را به وب سایت من هدایت می کنند؟
-
کدامیک از روشهای بازاریابی بیشترین بازدید را به وب سایت من وارد می کند؟
-
کدام صفحات در وب سایت من جزء محبوب ترینها هستند؟
-
چه تعداد بازدید کننده را به مشتری تبدیل کرده ام؟
-
بازدیدکنندگان من از کجا آمده اند و چگونه به وب سایت من وارد شده اند؟
-
چگونه می توانم سرعت وب سایت خود را بهبود بخشم؟
-
بازدید کنندگان من کدام محتوا را بیشتر دوست دارند؟
فرم مشاوره رایگان
ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس
ابتدا باید یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس داشته باشید. اگر حساب کاربری گوگل دارید و برای سرویس های مختلف گوگل شبیه جی میل، گوگل درایو، گوگل کلندر، گوگل پلاس، یا یوتوب از آن استفاده می کنید می توانید با آن گوگل آنالیتیکس را نیز نصب نمایید در غیر این صورت باید یک حساب کاربری جدید بسازید.
این حساب گوگل همیشه باید در اختیار خودتان باشد. حتی می توانید به افراد دیگر اجازه دهید که در این مسیر به گوگل آنالیتیکس وبسایتتان دسترسی داشته باشند اما هیچگاه کنترل کامل آن را به دیگران نسپارید.
1. حساب کاربری خود را ایجاد کنید
اگر حساب کاربری گوگل دارید می توانید با دکمه sign into Google Analytics وارد گوگل آنالیتیکس شوید. بعد از گذراندن سه گام می توانید گوگل آنالیتیکس خود را نصب نمایید.
بعد از کلیک روی دکمه Sign Up ، بایستی اطلاعات وبسایتتان را پر کنید.
گوگل آنالیتیکس سلسله مراتبی را برای سازماندهی حساب شما ارائه می دهد. در یک حساب Google می توانید حداکثر 100 حساب Google Analytics داشته باشید. در یک حساب گوگل آنالیتیکس می توانید حداکثر 50 وب سایت داشته باشید.
در اینجا فرض خواهیم کرد که شما یک وب سایت دارید .
در زیر، پیکربندی جایی که گوگل آنالیتیکس بتواند داده هایش را به اشتراک بگذارد مشخص شده است.
>
2.چگونه کد رهگیری خود را نصب کنید
پس از پایان کار، بر روی دکمه دریافت شناسه رهگیری کلیک کنید. شما با پنجره ای از شرایط و ضوابط گوگل آنالیتیکس مواجه خواهید شد که باید موافقت کنید. سپس کد گوگل آنالیتیکس خود را دریافت خواهید کرد.
این قطعه از کد باید در هر صفحه وب سایت شما نصب شود. نصب آن به نوع وب سایت شما بستگی دارد.
اگر وبسایتی دارید که با کد های HTML ساخته شده بایستی کد رهگیری را قبل از تگ </head> تمام صفحاتتان قرار دهید. برای این کار می توانید از برنامه های ویرایشگر متن مثل Notepad استفاده نمایید و دوباره فایل HTML را در هاست وبسایت آپلود نمایید.
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت هدفمند و با ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید
- اهداف را تنظیم کنید
پس از اینکه کد رهگیری را در وبسایتتان نصب کردید باید یک تنظیم کوچک (اما بسیار مفید) را در پروفایل وب سایت خود در گوگل آنالیتیکس پیکربندی کنید. این همان تنظیم اهداف شما است. با کلیک روی لینک Admin در بالای گوگل آنالیتیکس و سپس کلیک کردن روی Goals در زیر ستون View وب سایت، می توانید آن را پیدا کنید.
(اهداف)Goals به گوگل آنالیتیکس اتفاقات مهم درون وبسایتتان را اطلاع میدهد. برای مثال، اگر وب سایتی دارید که از طریق فرم تماس راهی ایجاد می کند که بعد از پر کردن اطلاعات تماسشان به صفحه تشکر برسند. یا اگر وب سایتی دارید که محصولات خود را در آن می فروشید، می خواهید پس از اتمام خرید، صفحه نهایی تشکر یا تأیید را برای بازدیدکنندگان را نمایش دهد، بایستی این قسمت را تکمیل نمایید.
URL صفحات میتواند شبیه لینک های زیر باشد.
-
http://yourdomain/thank-you
-
http://yourdomain/thank-you/
-
http://yourdomain/thank-you.html
در گوگل آنالیتیکس بایستی روی دکمه New Goal کلیک کنید.
گزینهCustom را انتخاب کنید و دکمه Next Step را بفشارید.
نام اهداف خود را چیزی انتخاب کنید که بتوانید به یاد آوردید سپس گزینه Destination را انتخاب کنید و دکمه Next Step را بزنید.
در قسمت Destination، بعد از .com آدرس وب سایت خود آدرس URL صفحه تشکر یا تأیید خود را وارد کنید و لیست کشویی را به "Begins with" تغییر دهید.
سپس قسمت Value را On کرده و مقدار ارزش دلاری که این هدف برایتان به ارمغان خواهد آورد را وارد نمایید و سپس دکمه Create Goal را برای تکمیل این تنظیمات بفشارید.
برای ایجاد اهداف بیشتر این مراحل را تکرار نمایید شایان ذکر است که تعداد اهداف هر سایت می تواند تا 20 هدف در نظر گرفته شود مطمئن باشید اهدافی که ایجاد می کنید از اهمیت بالایی برای تجارت شما برخوردار باشند. این اهداف (برای بیشتر مشاغل) شامل ارسال فرم، ثبت ایمیل و تکمیل خرید است. بسته به وب سایت، اهداف شما ممکن است متفاوت باشد.
3.جستجوی وبسایتتان را تنظیم کنید
یکی دیگر از مواردی که می توانید به سرعت تنظیم کنید و داده های ارزشمندی را به شما ارائه دهد جستجوی سایت است. این قسمت مربوط به هر وب سایتی می شود که جعبه جستجو بروی آن قرار دارد.
دوباره به منوی Admin در گوگل آنالیتیکس خود بروید و در ستون View، روی View Settings کلیک کنید.
به سمت پایین صفحه اسکرول کنید تا گزینه Site Settings را ببینید سپس آنرا On کنید.
بهURL نتایج جستجو در سایت نگاه کنید. پارامتر پرس و جو بعد از URL وبسایتتان درج می شود که معمولاً s یا qاست، آن را وارد کنید و دکمه Save را بزنید.
این عمل به گوگل آنالیتیکس اجازه می دهد تا جستجوهای درون سایت را رصد کند و بتواند تشخیص دهد بازدیدکنندگان به دنبال کدام صفحه خاص از وب سایت شما هستند.
4. اضافه کردن حساب کاربری
اگر می خواهید یک حساب کاربری جدید در گوگل آنالیتیکس اضافه کنید، می توانید این کار را با رفتن به منوی Admin خود، و کلیک روی کشو، در زیر ستون Account و کلیک روی لینک ایجاد حساب جدید انجام دهید.
به همین ترتیب، اگر می خواهید وب سایت جدیدی به حساب گوگل آنالیتیکسخود اضافه کنید، می توانید این کار را با رفتن به منوی Admin خود و کلیک بروی منوی کشویی در زیر ستون Properties و کلیک روی لینک Create New Property انجام دهید.
هنگامی که گوگل آنالیتیکس را در وب سایت (های) خود نصب کردید، اهداف خود را تنظیم کرده و جستجوی سایت را راه اندازی کردید، باید حدود 24 ساعت صبر کنید تا شروع به دریافت اطلاعات کند. سپس می توانید اطلاعات خود را مشاهده کنید.
5. مشاهده داده های گوگل آنالیتیکس
هنگامی که شروع به دریافت اطلاعات گوگل آنالیتیکس کردید، می توانید اطلاعات مربوط به ترافیک وب سایت خود را مشاهده کنید. هر بار که وارد گوگل آنالیتیکس می شوید، به گزارش Audience Overview خود هدایت می شوید. متناوباً، اگر بیش از یک وب سایت داشته باشید، برای انتخاب به لیست وب سایت های خود منتقل می شوید و سپس به گزارش Audience Overview برای آن وب سایت منتقل می شوید. این اولین گزارش از بیش از 50 گزارشی است که در گوگل آنالیتیکس در دسترس شما است. با کلیک روی لینک Reporting می توانید به این گزارشات دسترسی پیدا کرد.
6. ویژگیهای گزارش استاندارد
بسیاری از گزارش های استاندارد در گوگل آنالیتیکس شبیه به تصویر زیر هستند. در بالا سمت راست، می توانید روی پیکان کشویی کنار وب سایت خود کلیک کنید تا به وب سایت های مختلف در تمام حساب های گوگل آنالیتیکس خود بروید. یا می توانید روی لینک Home در بالا کلیک کنید.
درون هر گزارش، در بالا سمت راست، می توانید روی تاریخ ها کلیک کنید تا دامنه تاریخ داده هایی را که مشاهده می کنید تغییر دهید. همچنین می توانید با علامت زدن کادر مقایسه، داده های مربوط به یک محدوده تاریخ مشخص (مانند این ماه) را با یک محدوده تاریخ قبلی (مانند ماه گذشته) مقایسه نمایید.
حتی با قرار دادن ماوس در هر یک از قسمت های نمودار اطلاعات مربوط به آن پدیدار خواهد شد.
در پایین صفحه، می توانید گزارش هایی را مشاهده کنید که با معیارهایی نظیر زبان، کشورها، شهرها، مرورگرها، سیستم عامل ها، ارائه دهندگان خدمات و وضوح صفحه نمایش بازدیدکنندگان آورده شده است.
برای مشاهده گزارشات کامل می توانید روی لینک گزارش کامل کلیک کنید. به عنوان مثال، با کلیک بر روی ایالات متحده از لیست کشورها، به گزارشی کامل، متمرکز بر بازدید کنندگان ایالات متحده آمریکا دست خواهید یافت.
در این نما، می توانید روی هر ایالت حرکت کنید تا تعداد بازدیدکنندگان آن ایالت را ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر معیار، می توانید به پایین جدول بروید و بر روی هر ستون حرکت کنید.
7. انواع گزارشات در گوگل آنالیتیکس
در اینجا خلاصه ای سریع از آنچه در هر یک از بخش های استاندارد گزارش دهی گوگل آنالیتیکس مشاهده خواهید کرد، در نوار کناری سمت چپ آورده شده است.
- گزارشات مخاطبین
هر آنچه را که می خواهید درباره بازدید کنندگان خود بدانید را در این گزارشات می بینید. در آنها، گزارشات مفصلی درباره سن و جنس بازدید کنندگان خود پیدا خواهید کرد (Demographics)، علایق عمومی آنها (Interests)، از کجا (Geo > Location) و به چه زبانی صحبت می کنند (Geo > Language)، هر چند وقت یک بار از وب سایت شما (Behavior) بازدید می کنند و یا برای مشاهده وب سایت شما از چه فناوری (Technology and Mobile) استفاده میکنند را به شما نشان می دهند.
- گزارشات اکتسابی
این گزارشات به شما می گویند که چه چیزی بازدیدکنندگان را به سمت وب سایت شما سوق میدهد (All Traffic) . مشاهده خواهید کرد که ترافیک شما بر اساس دسته های اصلی (All Traffic > Channels) و منابع خاص (All Traffic > Source/Medium) تقسیم بندی شده اند.
شما می توانید همه چیز در مورد ترافیک را از شبکه های اجتماعی یاد بگیرید (Social). همچنین می توانید گوگل آنالیتیکس را به AdWords متصل کنید تا درباره کمپین های (pay per click) PPC بیشتر بدانید.
- گزارشات رفتاری
این گزارشات هر آنچه را که می خواهید در مورد محتوای خود بدانید را به شما می گوید. به ویژه صفحات برتر وب سایت شما (Site Content > All Pages)، صفحه های برتر ورودی وب سایت شما (Site Content > Landing Pages) و صفحات برتر خروجی در وب سایت شما (Site Content > Exit Pages) را نمایش خواهند داد. اگر جستجوی سایت را تنظیم کنید، خواهید دید که چه عباراتی جستجو می شود (Site Search > Search Terms) و صفحاتی که جستجو در آنها انجام میگیرد (Site Search > Page.) را نمایش خواهد داد.
همچنین می توانید با سرعت بارگیری وب سایت خود (Site Speed) آشنا شوید و همچنین پیشنهادهای خاص Google درباره چگونگی سریعتر ساختن وب سایت خود را پیدا کنید (Site Speed > Speed Suggestions).
8. تبدیلات (Conversions)
اگر اهداف (Goals) را در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید، می توانید ببینید که وب سایت شما چه تعداد از تبدیلات (Conversions) را دریافت کرده است (Goals > Overview) و URL هایی که روی آنها اتفاق افتاده است (Goals > Goal URLs) را مشاهده خواهید نمود. همچنین می توانید مسیری را که بازدیدکنندگان برای تکمیل تبدیل طی کردند، مشاهده نمایید )Goals > Reverse Goal Path(.
به عنوان مثال، می توانید تعداد بازدید کنندگانی که از کالیفرنیا به وبسایت ما وارد شده اند را در گزارش Audience > Geo > Location مشاهده کنید. می توانید تعداد بازدیدکنندگانی را که از فیس بوک به وب سایتمان وارد شده اند را در Acquisitions > All Traffic > Source/Medium مشاهده کنید. می توانید تعداد بازدیدکنندگانی را که به صفحات خاصی آمده اند در Behavior > Site Content > Landing Pages مشاهده نمایید.
اگر چندین هدف دارید، می توانید از کشوی قرار گرفته در بالای قسمت داده ها استفاده کنید تا هدف مدنظرتان را مشاهده کنید یا در صورت تمایل به تمام اهداف خود بروید.
9. میانبرها و ایمیلها
اگرچه در گوگل آنالیتیکس به هر گزارشی احتیاج نخواهید داشت، اما باید همه آنها را کاوش کنید تا ببینید چه پیشنهادی دارند. وقتی برخی از موارد را پیدا کردید که می خواهید بارها و بارها از آنها بازدید کنید، از لینک میانبر در بالای گزارش استفاده کنید تا دسترسی سریعتری به آنها داشته باشید.
یا از دکمه ایمیل استفاده کنید تا آنها به طور منظم برای شما (یا دیگر اعضای تیم شما) ایمیل شود.
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت هدفمند و با ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه