8 گام موثر در نوشتن بیزنس پلن

مراحل نوشتن بیزینس پلن

8 گام موثر در نوشتن بیزنس پلن

چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟ در این مقاله به بررسی بیزینس پلن می پردازیم.

 

۸ گام موثر در نوشتن بیزینس پلن

بیزنس پلن یا همان برنامه ریزی کسب و کار اساس راه اندازی یک کسب و کار موفق به حساب می آید. بدون بیزنس پلن هیچ نقشه ی راهی وجود نخواهد داشت و در نتیجه بیزنس شما به موفقیت نخواهد رسید. یک طرح تجاری خوب معمولاً بین 30 تا 50 صفحه است که به زبانی ساده و روشن نوشته شده است. برای نوشتن یک طرح تجاری کارامد، این راهنمای گام به گام را دنبال کنید.

 

نوشتن بیزینس پلن ، خدمات سئو تارنما گستر

 

۱. خلاصه اجرایی:

 خلاصه اجرایی اولین بخش از برنامه کسب و کار شما است، اما اغلب آخرین بخشی است که می نویسید. این به این دلیل است که خلاصه اجرایی نکات کلیدی بقیه برنامه های تجاری شما را در یک مقدمه کوتاه خلاصه می کند. به آن مانند یک جلد و یا یک چکیده نگاه کنید که به خوانندگان ذرباره کاری که انجام می دهید، محصول و یا خدماتتان، پیشرفتتان تاکنون و طرح های آتی را اطلاعات می دهد. طول خلاصه های اجرایی متفاوت است، اما یک قاعده خوب این است که حدود 5-10٪ طول بقیه خلاصه تجارت است.

 

بخشهای لازم یک خلاصه اجرایی:

  • خلاصه ای اهداف: بیان ارزشها و اهداف اصلی شرکت شما
  • اطلاعات شرکت: نام شرکت، تاریخ تأسیس، دفتر مرکزی، تیم مدیریتی، بنیانگذاران یا مالکان
  • نکات برجسته و دستاوردهای منحصر به فرد شرکت:شامل اختراع ثبت شده و جوایز دریافت
  • محصولات و خدمات: محصولی که می فروشید و یا خدماتی که ارائه می دهید. شرح پایگاه مشتریانتان
  • داده های مالی: خلاصه ای مختصر از منابع مالی یا سرمایه گذاران موجود
  • پیش بینی های آینده: چشم اندازی از برنامه ها پروزه ها و  داده محور آینده برای رشد شرکت 

 

نوشتن بیزینس پلن ، خدمات سئو تارنما گستر

 

2. بررسی اجمالی بیزینس و صنعت:

این بخش باید شامل یک نمای کلی و جامع از صنایع مرتبط و بزرگتر از بیزینس شما و چگونگی انطباق شرکت شما با آنها باشد.

 

 

بخش بررسی اجمالی بیزینس:

 

  • توصیف صنعت : توصیف مختصری از صنعت، از جمله روند فروش اخیر و سایر آمارهای مالی مربوط را بیان کنید

  • جایگاه بیزینس: شرح دهید که چگونه کسب و کار شما  می تواند در بازار جایگاه خوبی پیدا  کند

  • بررسی اجمالی رقابت: در مورد رقابت خود مروری جامع داشته باشید

  • پیشرفت های تجاری: شرح دهید که چگونه  بیزینس شما عملکرد بهتری از رقبای بالقوه خواهد داشت و چگونه در خدمات یا محصولات موجود پیشرفت خواهید کرد

 

 

۳ . تحلیل بازار:

تجزیه و تحلیل بازار نگاهی دقیق تر به مدل کسب و کار شرکت شما و نحوه قرار گرفتن شما در فضای رقابتی در صنعت و بازار است.

 

بخش های مختلف تجزیه و تحلیل بازار:

 

  • بازار هدف: مکان و اطلاعات جمعیتی مشتریان خود و نحوه برنامه ریزی برای درگیر کردن آنها را توصیف کنید

  • تحقیق و آزمایش بازار:  شرحی در مورد اندازه و  میزان فعالیتتان در بازار، میزان پولی که مشتریان خرج می کنند، چشم انداز رشد، بخشهایی از بازار که کمتر مورد توجه است بنویسید

  • موانع: لیستی از موانعی که ممکن است مانع از ورود بیزینس شما به دنیای رقابت شود تهیه کنید. این موانع می توانند شامل این موارد باشند: دسترسی به بودجه، موانع نظارتی، مکان و غیره.

  • تحلیل رقابتی: بیشترین میزان سهم رقبا، نقاط قوت، ضعف و موانعی که آنها پیش روی شما قرار می دهند. فروش پیش بینی شده خود در مقابل رقبای خود را تخمین بزنید.

 

4.  برنامه فروش و بازاریابی

بخش فروش و بازاریابی بیزینس پلن، استراتژی شما برای رشد سهم بازار و مشتری شما را بیان می کند. این اطلاعات مربوط به موارد زیر می شوند:

 

  • محصولات و خدمات: آنچه می فروشید، مالکیت معنوی شما، اینکه محصولات شما چگونه نیازهای مشتریان شما را برآورده می کنند، مزیت رقابتی شما و نوآوری خاص یا خدمات منحصر به فردی که شرکت شما به بازار می آورد 

  • فروش و توزیع: شرح نیروی فروش و اعضای تیم بازاریابی، نحوه سازماندهی و عملکرد زنجیره تأمین شما

 

 

5. تیم اجرایی:

در این مرحله باید به جزیٔیاتی مانند سوابق تحصیلی و فعالیت های گذشته، صاحبان شرکت و تیم مدیریتی و سایر اعضای تیم اشاره کنید. این بخش جایی است که باید یک نمودار سازمانی برای شرکت خود درج کنید و شرح وظایف کلیه افراد تیم را در ان مشخص کنید. در این بخش همچنین می توانید با توجه به استراتژی رشدی که ترسیم می کنید به استخدام های آینده بپردازید. 

 

 

6. برنامه ریزی اجرایی:

برنامه ریزی اجرایی شامل بخشی است که عملکرد فیزیکی تجارت را توصیف می کند، مانند پرسنل، تجهیزات، موجودی کالا، فرآیندها، سازمان و سایر عناصر اصلی عملیات شما که برای تولید محصول یا خدمات شما لازم است.

 

برنامه عملیاتی :

 

  • تولید: نحوه ساخت چیزهایی که می فروشید، مدت زمان تولید، جزئیات مراحل توسعه و ساخت

  • امکانات: زمین، دفاتر، کارخانه ها، هزینه های اجاره یا رهن، مجوزها، نگهداری و هزینه های اضافی

  • کارمندان: تقسیم کارمندان اصلی و اعضای تیم، استخدام و آموزش، کارکنان و پیمانکاران (تمام وقت، نیمه وقت و فریلنسرها)

  • تجهیزات: هزینه های اجاره یا خرید، نگهداری و استهلاک

  • تدارکات: زنجیره مواد و تأمین کنندگان، مدیریت موجودی کالا، تأمین منابع خارج از کشور یا داخلی

  • تحقیق و توسعه: مالکیت معنوی، زمان بندی محصولات یا خدمات جدید و چشم اندازهای نوآوری

 

 

7. برنامه ریزی مالی:

به جز خلاصه اجرایی، برنامه ریزی مالی مهمترین بخش برنامه تجاری است. این برنامه باید شامل تمام اسناد مالی مربوطه باشد که پیش بینی های تجاری و مالی شما از درآمد و درآمد آینده شما را توصیف می کند. اگر کسب و کارتان قدیمی، برنامه مالی شما شامل سوابق مالی شما (۱ تا ۳ سال) به همراه پیش بینی سال آتی خواهد بود. اگر تازه کار هستید، باید برای ۲ تا ۳ سال آینده خود پیش بینی دقیقی داشته باشیدمقدار پول مورد نیاز فعلی و آتی خود را مشخص ‌کنید، دوره زمانی هر درخواست مالی را تعیین کرده و نوع تأمین  مالی (بدهی یا سرمایه) و دوره‌ها (بلند مدت یا کوتاه مدت) را مشخص کنید. 

 

بخش های مختلف برنامه مالی:

 

  • برگه درآمد: درآمد، هزینه ها و درآمد مورد انتظار شما 

  • پیش بینی روند نقدی: پیش بینی درآمد و هزینه های نقدی شما

  • ترازنامه: خلاصه ای از دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شما

  • حساب های دریافتی و پرداختی: پولی که باز کسی طلب دارید و صورتحساب هایی که باید پرداخت کنید

  • تعهدات بدهی: پولی که به وام دهندگان بدهکارید

  • تحلیل سر به سر: سندی که میزان فروش لازم برای تولید تمام هزینه های ثابت و متغیر شما را نشان دهد

 

 

 

8: ضمیمه

ضمیمه شامل تمام اسنادی است که از  بیزینس شما پشتیبانی می کنند. ضمیمه می تواند شامل انواع مختلفی از اسناد باشد که  به دلیل طولانی بودن نمی توانید آنها را در متن اصلی گزارش بیاورید، مانند اسناد پشتیبانی جانبی، اسناد محرمانه و سایر مطالب.


 


 

نوشتن بیزینس پلن ، خدمات سئو تارنما گستر

 

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha