کدام یک؟ PHP یا ASP.NET؟

جدال بین PHP و ASP.NET

کدام یک؟ PHP یا ASP.NET؟

بسیاری از علاقه مندان به طراحی وب سایت میخواهند بهترین زبان برای طراحی سایت چیست. در این مقاله به مقایسه بین دو زبان پرداخته شده است تا بتوانیم بهترین زبان طراحی سایت را به صورت آگاهانه انتخاب کنیم.

به گزارش تارنماگستر /

بهترین زبان برای طراحی سایت

همانطور که میدانیم زبان های مختلفی برای برنامه نویسی جهت طراحی سایت وجود دارد. کاربران زیادی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود، نیازمند طراح سایت حرفه ای هستند که از جمله آنها می توان به طراحی سایت فروشگاهی یا همان طراحی فروشگاه آنلاین، طراحی سایت خبری اشاره کرد. لذا برای طراحی سایت حرفه ای نیازمند استفاده از حداقل یکی از زبان های برنامه نویسی هستیم.

از مشهورترین زبان­های برنامه نویسی php و زبان­های برنامه نویسی در پلت فرم ASP.net هست. البته بعضی از سیستم های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس، دارای بستر طراحی وب سایت هستند که در مقاله دیگری که روش های طراحی سایت را معرفی کرده ایم، در این مورد بحث و گفت و گو کرده ایم. لذا در این مقاله، یک مقایسه بین زبان برنامه نویسی بسیار پرطرفدار به نام های php و پلت فرم  asp.net انجام میدهیم تا شما براساس نیاز خودتان، زبان برنامه نویسی مورد نظر را انتخاب کنید.

مقایسه اولیه زبان php و پلت فرم asp.net برای طراحی سایت

Php در حقیقت یک زبان open source (متن باز، منبع باز) است. به عبارت دیگر php یک زبان برنامه نویسی رایگان است و می تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشید و هیچ هزینه ای بران آن پرداخت نمیکنید اما asp.net یک زبان open source نیست و باید برای آن هزینه پرداخت کنید. این پلت فرم توسط شرکت Microsoft ارائه کرده است. همه ابزارها و حتی وب سرویس را شما باید خریداری کنید.

نرم افزارهای پشتیبان زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

برای برنامه نویسی با asp.net شما باید از Visual studio استفاده کنید و باید برای آن هزینه پرداخت کنید، در صورتی که برای برنامه نویسی با php شما می توانید از dream weaver استفاده کنید که رایگان است، اگرچه نسخه های غیررایگان نیز دارد. برای PHP از وب سرویس Apache (آپاچی) استفاده میشود که رایگان است ولی وب سرویس ASP.net که IIS می باشد، حدود 4000 دلار قیمت دارد.

بیایید php وASP.net را از نظر ماهیت و به صورت تکنیکال بررسی کنیم:

PHP یک زبان مفسری است یعنی خط به خط کدها را ترجمه میکند و آنها را اجرا میکند ولی ASP.net به صورت کامپایلری است یعنی اینکه کل کدها را بررسی میکند و یک خروجی به ما میدهد. به عبارت دیگر در PHP، کدها توسط سرور اجرا میشود ولی در ASP.net کدها را کامپایل می کند که اشتباه یا صحیح بودن آنها بررسی شود.

در مورد امنیت باید گفت که امنیت نسبی است و باید از دو جنبه بررسی شود. اولین دسته، امنیت سرور و دومین دسته امنیت کدها

امنیت سرور

زبان PHP می تواند با سرورهای ویندوزی و لینوکسی قابل اجرا می باشد ولی ASP.net فقط می تواند با سرورهای ویندوزی اجرا شود. اگر فرض کنیم که دو سایت یکسان را پیاده کرده ایم و یکی براساس PHP و دیگری براساس ASP.NET باشد و میخواهیم امنیت سرور را بررسی کنیم، سرورهای لینوکسی نسبت به سرور ویندوزی برای سایت ما امنیت بالاتری را فراهم میکند.

امنیت زبان برنامه نویسی برای طراحی وب سایت:

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، امنیت ASP.net از PHP بالاتر است زیرا خروجی ASP.net فایل های dll است و هر کسی نمیتواند به آنها نفوذ کند یا آنها را decode کند ولی php کدهای متوالی و پشت سرهم است. البته باید اضافه کرد که میتوان با استفاده ابزارهای code و decode ، این برنامه نویسی را hash کنید ولی در حالت کلی امنیت کدنویسی ASP.net از php بالاتر است.

حال وقت آن رسیده است که این دو زبان محبوب را از نظر سرعت بررسی کنیم:

بیایید سرعت را هم از دو جنبه بررسی کنیم. سرعت اجرا شدن و لود شدن سایت و مدت زمان راه اندازی سایت

سرعت اجرا شدن و لود شدن وب سایت

در حالت کلّی، سرعت سایت هایی که براساس php نوشته شده اند از سایت هایی که با Asp.net برنامه نویسی شده اند کم بالاتر است. علت آن را میتوان در مورد امکانات بسیار زیاد و ابزارهای کاربردی asp.net یافت. کدهای php نیازی به ترجمه ندارند ولی کدهای asp.net به سمت سرور میروند و در کسری از ثانیه ترجمه و اجرا میشوند. لذا این اختلاف سرعت نسبت به امکانات فراوان asp.net تقریباً قابل چشم پوشی است.

سرعت راه اندازی وب سایت:

سرعت راه اندازی وب سایت، یکی از پارامترهای مهم در طراحی سایت است زیرا بسیاری از مشتریان میخواهند که وب سایت آنها هرچه زودتر و در کوتاهترین زمان آماده شود. لذا از آنجایی که asp.net ابزارهای آماده دارد، این سرعت راه اندازی سایت بیشتر خواهد بود. این در حالی است که php فاقد این ابزارها است و راه اندازی سایت به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

برای مثال برای مقایسه، به طور تخمین می­توان گفت که یک وب سایت یکسان با استفاده از asp.net زودتر از php آماده سازی و راه اندازی میشود. اگر این مدت زمان برای یک سایت براساس php یک ماه باشد، برای وب سایت کدنویسی شده براساس asp.net حدوداً 2 هفته می باشد.

هاست مناسب به عنوان بستر مناسب برای طراحی وب سایت:

همانطور که گفته شد، php میتواند بر هاست های لینوکسی و ویندوزی اجرا شود ولی asp.net فقط با هاست های ویندوزی قابل اجرا است. هاست های لینوکسی امنیت بالا و قیمت کمتری دارند. این در حالی است که هاست های ویندوزی امنیت کمتر و قیمت بالاتری دارند.

ابزارهای جانبی برای طراحی سایت:

Php در حقیقت ابزار جانبی خاصی ندارد و برنامه نویس باید آن ها را با هنر برنامه نویسی خود بسازد. در صورتی که asp.net دارای ابزار جانبی فراوان برای برنامه نویسی است که توسط visual studio ارائه شده است. همانطور که توضیح داده شد، علت سرعت بالاتر php نسبت به asp.net همین موضوع است. وجود این ابزارها باعث کند شدن نسبی سایت میشود.

شرکت پشتیبان:

هیچ شرکت خاصی از PHP پشتیبانی نمی کند ولی شرکت Microsoft شرکتی مطمئن، بزرگ و با قدمت زیاد است که از asp.net تمام قد پشتیبانی میکند. به همین دلیل که در سالهای گذشته، asp.net پیشرفت های بسیار زیادی داشته است و دائماً در حال تکامل و به روزشدن می باشد، درحالی که php اینگونه نبوده است.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS:

برای php، سیستم های مدیریت محتوای رایگان فراوان است که در ایران بسیاری از CMS های رایگان با استفاده از php راه اندازی میشوند که از آن جمله می توان به wordpress و joomla اشاره کرد. در این حالی است که asp دارای سیستم مدیریت محتوای رایگان کمی است و معروف نیستند. اکثر سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر asp.net غیر رایگان هستند. این دلیل، یکی از دلایلی است که افراد زیادی به سمت php کشیده میشوند.

کدها و scriptهای نمونه:

برای زبان برنامه نویسی php، میتوان sample codeهای فراوانی در اینترنت پیدا کرد و می توانیم به اسکریپت های مختلفی دسترسی داشته باشیم ولی برای asp.net این sample code ها بسیار کم است و باید برای آن هزینه پرداخت کرد.

اما حالا یک قابلیت بسیار عالی را در مطرح می کنیم و آن هم تعداد زبان های قابل پشتیبانی است. بگذارید دقیق تر برای شما شرح بدهم. سایت هایی که با استفاده از PHP برنامه نویسی شده اند، فقط میتوانند php را پشتیبانی کنند ولی سایت هایی که با استفاده از asp.net بنا شده اند، با استفاده از C#، J# و VB میتوانند کدنویسی شوند. زبان PHP بسیار شبیه به زبان برنامه نویسی C است ولی asp.net مشابه با C# است.

برسی براساس پایگاه داده:

Php از پایگاه داده My SQL استفاده میکند ولی asp.net از SQL server استفاده میکند. SQL server از my SQL بسیار قوی تر و قدرتمندتر است ولی هزینه های خودش را دارد.

حرف آخر برای انتخاب مناسب ترین زبان برای طراحی وب سایت:

در مقاله فوق، زبان برنامه نویسی php را با پلت فرم asp.net از نقطه نظرها و دیدگاه های مختلف بررسی شد. باید اشاره کرد که در مورد امنیت و سرعت، تمام این پارامترها نسبی است و باید مورد به مورد بررسی گردد. برای مثال اگر برنامه نویسی ماهر برای طراحی وب سایت داشته باشیم، امنیت php و asp.net سایت ما دارای امنیتی یکسان و سرعتی مناسب خواهد داشت و اختلاف سرعت احتمالی کاملاً قابل چشم پوشی است. لذا باید بازارکار را بررسی کرد و بخاطر این اختلافات جزئی و قابل جبران، بازار را از دست نداد.

در حال حاضر، نه فقط در ایران، بلکه در تمام نقاط جهان، برنامه نویس های asp.net بسیار بازار کار گسترده تری را دارند و حقوق بالاتری را دریافت میکنند.

برای کسانی که میخواهند سایتهایی با امکانات بسیار زیاد و قابلیت های فراوان داشته باشند، انتخاب asp.net بهترین گزینه می باشد. برای افرادی که صاحب کسب و کارهای بزرگ هستند و میخواهند در بازار و صنف خود سرآمد و لیدر باشند، گزینه ای بهتر از asp.net وجود ندارد.

لیدرهای بازار همیشه اهداف بزرگتری دارند و به دنبال تفاوت نسبت به دیگران هستند. ما این را درک میکنیم و به آن احترام میگذاریم

شرکت تارنماگستر همیشه با طراحی وب سایت های شاخص با بالاترین کیفیت، همراه با

با تارنما گستر، رویای رقیبت باش!

ساسان زمانی مقدم (Sassan Zamani moghaddam)

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha