استراتژی بازاریابی دیجیتال برنامه‌ای است که به شما کمک می‌کند به اهداف کسب‌وکاری خود برسید و پله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنید.

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

اگر می خواهید کسب و کار آنلاین خود را گسترش دهید، باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید. یک استراتژی بازاریابی سعی دارد که ترافیک های با ارزش را به سمت یک وب سایت هدایت نموده و با و کسب درآمد بیشتر به رشد یک کسب و کار کمک کند، به عبارت دیگر یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که سعی دارند با استفاده از کانال های بازاریابی آنلاین به اهداف مختلف دست یابند این کانال ها می توانند شامل رسانه های شخصی، پولی و یا اکتسابی باشند که جلوتر به شرح آنها خواهیم پرداخت.

هیچگاه دو استراتژی بازاریابی دیجیتال شبیه هم نیستند و هر کسب و کاری دارای یک استراتژی منحصر به فرد است که متناسب با نیازها و ترکیبی از رویکردهایش خواهد بود.
یک استراتژی قوی بازاریابی دیجیتال انواع اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را شامل می شود، تعیین اهداف مختلف به شما کمک می کند تا برنامه بهتری برای کسب و کار خود تهیه کنید. به عنوان مثال شما می توانید اهداف کوتاه مدت و میان مدت ایجاد کنید تا سبب شود به اهداف بلند مدت خود برسید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

چگونه استراتژی سئو بنویسیم؟

 

کمپین های بازاریابی دیجیتال و استراتژی های بازاریابی دیجیتال چه تفاوتی با هم دارند؟

باید بدانید که کمپین های دیجیتالی و استراتژی های دیجیتالی مفاهیم یکسانی نیستند. این کمپین ها هستند که ما را در دستیابی به اهداف استراتژی دیجیتال یاری می رسانند. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال همان چیزی است که موفقیت در کمپینها را تضمین می کند. استراتژیهای آنلاین کمک می کنند تا کمپین های موفق و استراتژیک ایجاد شوند. بنابراین یک استراتژی برتر در زمینه بازاریابی دیجیتال سبب می شود تا سود و ارزش بیشتری از هر کمپین حاصل شود.

 

نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال شامل  4 مرحله می شود:

 

​پرسونای خریدار را ایجاد کنید

  • اگر می خواهید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق راه اندازی کنید، باید بدانید که چه کسی را هدف قرار می دهید. اگر نمی دانید چه کسی محصولات یا خدمات شما را می خواهد، نمی توانید یک استراتژی موفق داشته باشید. بهترین روش برای شناسایی افرادی که مخاطبان شما هستند ایجاد پرسونای خریدار است. تیپ شخصیتی خریدار یا همان پرسونای خریدار نمایانگر تیپ افرادی است که علاقه مند به تجارت شما هستند. اکثر شرکت ها چند نوع تیپ شخصیتی علاقه مند به محصولات یا خدمات خود دارند.  

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

خدمات سئو

 

  • چگونه پرسونای خریدار را ایجاد کنید؟


مشخصات خریدار خود را بر اساس داده های واقعی مشتری قرار دهید. درباره مخاطبان خود تحقیق کنید و با آنها مصاحبه کنید تا درباره آنها بیشتر بدانید. از این رو باید شخصیت خریدار را بر اساس داده های واقعی سنجید تا اطمینان حاصل کرد که درباره مخاطبان فرض های اشتباهی نمی شود.
ثبت اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن، آدرس، درآمد و شغل و همچنین  اطلاعات شخصی مانند اهداف، منافع، سرگرمی ها و چالش ها می تواند بسیار کمک کننده باشند. با استفاده از این اطلاعات، می توانید تیپ های شخصیتی مربوط به کسب و کار خود را تشکیل دهید. پرسونا به شما کمک می کند تا استراتژی بازاریابی شکل گرفته و مشخص می کند کدام کانال ها برای دسترسی به مخاطبان استفاده شوند.

 

 

اهداف خود را تعیین کنید

اگر قصد دارید یک برنامه اجرایی برای بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید، ضروری است که اهداف خود را داشته باشید. الزاما بدون دانستن آنچه می خواهیم به دست آوریم، نمی توان یک استراتژی ایجاد کرد بنابراین با تعیین اهداف کمپین، خواهیم فهمید که با بازاریابی دیجیتال به چه نتیجه ای خواهیم رسید.
بایستی روی اهداف کوتاه، میان مدت و بلند مدت تمرکز کرد. تمامی اهداف باید با اهداف کسب و کار همسو باشند.

 

هنگامی که هدف گذاری می کنیم، باید تعیین کنیم:

  •   آنچه را که  می خواهیم به آن دست یابیم

  •   زمانی را که می خواهیم به آن برسیم

  •   چگونه این موفقیت را اندازه گیری خواهیم کرد

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

طراحی سایت

 

                     مخفف چیست؟S.M.A.R.T 

 

:باشند که مخفف کلمات زیر است S.M.A.R.T. قبل از تدوین استراتژی بازاریابی، بایستی برای تعیین دقیق اهداف و خواسته ها زمان بگذاریم. این اهداف باید دارای ویژگی های 

 Specific: اهداف شما دقیقاً  باید آن چیزی باشند که می خواهید بدست آورید، شفاف و دقیق. اهداف باید به گونه ای باشند که برای هر کسی با دانش کم نیز قابل درک باشد
 Measurable: هنگامی که اهدافی را تعیین می کنید، باید اندازه بگیرید که آیا آن هدف به سرانجام رسیده یا خیر. فرض کنید هدفی مانند"کسب درآمد X از مشتری" را ایجاد کرده اید، می توانید تعداد مشتریانی را که بدست آورده اید را اندازه گیری کنید تا ببینید آیا به این هدف رسیده اید یا خیر
Attainable  : بسیاری از شرکتها اشتباها بازاریابی می کنند و اهدافی را که واقع بینانه نیستند برای خود منظور می کنند. اهداف باید با ابزارها و آموزش هایی که در حال حاضر در دسترس است قابل دستیابی باشند

Relevant : اهداف باید به آنچه می خواهید با کمپین و کسب وکار خود به دست آورید مرتبط و همسو باشد
Timely : تعیین یک بازه زمانی به هنگام تعیین اهداف بسیار مهم است. شما می خواهید برای رسیدن به اهداف خود مهلت تعیین کنید. چند هفته، ماه یا سال لازم است تا به اهدافمان برسیم، اطمینان حاصل کنید که دستیابی به اهداف شما یک زمان مشخص دارد

اهداف S.M.A.R.T کمک می کنند تا شاخص های اصلی عملکرد (KPI) برای کمپین تعیین شوند (KPI ها معیارهایی هستند که به شما کمک می کنند چگونه موفقیت کمپین خود را بسنجید. معیارهایی مانند نرخ پرش یا تعداد بازدید ازهر صفحه. )

 

 

  •  استراتژی های فعلی بازاریابی دیجیتال خود را حسابرسی کنید

اگر می خواهید روند استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را بهبود ببخشید، باید آن را حسابرسی کنید.
بنا به نیاز هر کسب و کاری ممکن است سه نوع رسانه مختلف را در سایت خود داشته باشید، شخصی، پولی و اکتسابی.

 

 

رسانه های اکتسابی


رسانه اکتسابی رسانه ای رایگان است که برای کسب و کارمان خود به خود ایجاد می شود. به هر نوع تبلیغی که برای آن هزینه نکرده باشید و توسط شخص ثالثی منتشر شده رسانه اکتسابی می­ گویند. امروزه این روش مانند این است که کاربری توییت کند: “بهترین میان وعده ای که تا به حال خوردم در رستوران x بوده است” و برای رستوران x صدها نظر داده شود و دیگران از مزیتهای آن رستوران بگویند. این شخص می تواند نظرپرداز یا یک بلاگر باشد که بازدیدکننده های زیادی دارد و پست های او را بیشمار افراد می خوانند و به اشتراک می گذارند و همینطور می تواند منبعی از رسانه های سنتی مثل روزنامه و مجله باشد، بنابراین هر زمان کسی کسب و کار شما را مورد ستایش قرار داد و شما برای آن تمجید و تحسین هزینه ای به او پرداخت نکردید، این رسانه اکتسابی است.
 

 

رسانه های شخصی


رسانه شخصی به رسانه ای اطلاق می شود که کسب وکار شما آن را در اختیار دارد. این رسانه که نام شما به آن ضمیمه شده است شامل وبلاگ ها، پروفایل های شبکه های اجتماعی و وب سایت شما است که در آن تولید محتوا  می کنید.
با استفاده از رسانه شخصی، می توانید استراتژی های فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که آیا آنها برای کسب و کار شما کار می کنند یا خیر. مثلا  آیا افراد در پروفایل شبکه های اجتماعی شما درگیر شده اند، وبلاگ های شما را می خوانند یا مدت زمان زیادی را در سایت شما سپری میکنند؟

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

سامانه شبکه اجتماعی

 

رسانه های پولی


همانطور که از نامش پیداست، هر رسانه ای است که شما برای تبلیغ کسب و کار خود در آن هزینه می کنید رسانه پولی محسوب می شود.
رسانه پولی شامل تبلیغات پولی، مانند تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. هنگامی که تبلیغات PPC یا تبلیغات رسانه های اجتماعی را به  اجرا می گذارید، هزینه می کنید تا در جاهایی ظاهر شوند که فکر می کنید به کسب و کار شما علاقه مند هستند. بیشتر شرکت هایی که از رسانه های پولی استفاده می کنند، خواستار آن هستند تا مخاطبان جدیدی را به وب سایت های خود هدایت کنند و با استفاده از محتوا و دیگر روش های موجود، مخاطبان جدید الورود را به مشتری تبدیل کنند.
اگر رسانه های پولی بخشی از استراتژی بازاریابی شما است، می توانید این روش ها را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که چگونه کسب و کار شما بواسطه این تبلیغات نتیجه می گیرد. این یک روش عالی برای دانستن این است که آیا پولی صرف تبلیغات کنید یا خیر.

 

عامل موفقیت استراتژی جدید بازاریابی دیجیتال

مهم است که تلاش های فعلی بازاریابی خود را حسابرسی کنید تا بدانید چه عواملی بر کسب و کار شما تاثیر می گذارد. شما باید یاد بگیرید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیاز به بهبود دارد. حسابرسی از تلاشهای مستمر به شما کمک می کند استراتژی جدید بازاریابی دیجیتال خود را بر اساس موفقیت تنظیم کنید.
به عنوان مثال شما سعی می کنید به عنوان مثال نرخ تبدیل را 20٪ افزایش دهید. با نگاهی به تلاش های بازاریابی دیجیتال خود، ممکن است دریابید که تبلیغات PPC بیشترین تأثیر را دارد، بنابراین برای رسیدن به هدف، ممکن است بیشتر از اینها در این بخش سرمایه گذاری کنید.

 

 

  •  بودجه خود را تعیین کنید


هنگام تنظیم استراتژی بازاریابی دیجیتال، لازم است بدانید که چقدر می توانید هزینه کنید و چه منابعی برای تبلیغات خود دارید. نمی توان استراتژی بازاریابی دیجیتالی برنامه ریزی نمود که فراتر از توان شما باشد.

ابتدا می توانید بودجه ای برای تلاش های بازاریابی خود تعیین کنید. اگر بودجه ای برای هر کمپین ایجاد کنید، بسیار کارآمد خواهد بود. این بخش تضمین می کند که هر روش بودجه مشخصی دارد و شما می دانید که چقدر می توانید برای هر یک هزینه کنید.

جدا از بودجه، منابع نیز باید مد نظر قرار گیرد. مردم یکی از مهمترین منابع شما هستند. باید تعیین کنید که چه تعداد از افراد برای فعالیت های بازاریابی آنلاین شما کار کنند.
منبع دیگر ابزار است. ابزار بازاریابی مانند google analytics به شما کمک می کند کمپین خود را اجرا یا تجزیه و تحلیل کنید. بودجه و منابع خود را تعیین کنید، تا قبل از شروع استراتژی خود بدانید که چه چیزهایی دارید و به چه چیزهایی نیاز دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استراتژی بازاریابی دیجیتال می توانید با شرکت دانش بنیان نوآوران تارنماگستر تماس بگیرید.

 

 

جهت آشنایی بیشتر با استراتژی بازاریابی دیجیتال با ما تماس بگیرید

 

تماس با سئوکار های تارنماگستر ۰۲۱۲۲۰۶۳۲۵۲ 
     
دریافت مشاوره رایگان گوگل ادز ۰۲۱۲۲۰۶۳۲۵۲ 

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha