چگونه در زمان کوتاهی می توانیم بیزینس پلن بنویسیم؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی روش کوتاه و مختصر بیزنس پلن بپردازیم.

 

روش های نوشتن بیزنس پلن کوتاه

اکثر مردم تصور می کنند نوشتن برنامه ی کسب و کار یا همان بیزنس پلن کار دشواری است. ولی لزوما اینطور نیست.

در واقع کاملا امکان پذیر است که در زمان کوتاهی بیزنس پلن خود را بنویسید. شما همیشه به بیزینس خود و استراتژی هایی که می خواهید به کار گیرید فکر می کنید، در نتیجه آوردن این افکار روی کاغذ نه تنها کار دشواری نیست، بلکه می تواند لذت بخش هم باشد.

 

درخواست مشاوره رایگان بیزنس پلن

 

نیازی نیست بیزنس پلن شما نوشته ای طولانی باشد که نوشتنش هفته ها زمان ببرد. همچنین لازم نیست رسمی و پرینت شده باشد. البته ممکن است اگر بخواهید وامی از بانک دریافت کنید، چنین نوشته ی رسمی ای نیاز باشد.

ولی برای اکثر بیزنس ها، نوشتن بیزنس پلن باید کوتاه و مداوم باشد تا بتواند به شما در پیدا کردن بهترین استراتژی بازاریابی کمک کند. کمتر نوشته شده باشد و بیشتر درمورد بررسی مداوم استراتژی ها و امور مالی بیزنس تان باشد تا بتوانید در کمترین زمان فرصت ها را در یابید و چالش ها را پشت سر بگذارید. ثابت شده است که تنها روند تهیه ی بیزنس پلن نقش به سزایی در موفقیت شما دارد و همچنین دلایل بسیار دیگری وجود دارد که چرا بیزنس پلن اهمیت فراوان دارد.

روشی که به شما توصیه میکنیم روش "برنامه ریزی ناب" یا همان Lean Planning  است. این روش همه ی نقاط قوت برنامه ریزی سنتی را دارد، بدون دردسر نوشتن نوشته ای طولانی.

با نوشتن نمای کلی از بیزنس خود شروع میکنید که اصطلاحا به آنLean Plan  میگوییم. این نوشته استراتژی بیزنس شماست که به طور مختصر نوشته شده و فقط اجزای ضروری بیزنس پلن شما در آن آورده شده است تا بتوانید به راحتی و به سرعت بر اساس هر آنچه در مورد بیزنس خود، مشتری هایتان و خودتان یاد میگیرید آن را به روز رسانی کنید. همچنین نقطه ی شروعی است برای اینکه باور کنید که بیزنس شما واقعی است.

 

 بیزنس پلن تارنماگستر

پیشنهاد میکنیم این مطلب را در اینستاگرام تارنماگستر ببینید

 

 

 

حال چه مواردی را باید در Lean plan  خود بگنجانید:

 

ارزش کسب و کار

در یک جمله بیان کنید که کسب و کار شما چه ارزشی را برای مشتریانش فراهم می کند. بنویسید که چه می کنید و چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند. هدف شما این است که درکوتاه ترین جمله درباره بیزنس خود و ارزشی که برای مشتریانتان فراهم می کنید صحبت کنید.
 

 

نیاز بازار

بیزنس شما چه مشکلی را از مشتریانتان رفع می کند. اگر کسب و کار شما مسئله یا مشکلی را رفع نمی کند، برای راه اندازی بیزنس خود به مشکل برخواهید خورد. اگر مطمئن نیستید، با مشتریانتان صحبت کنید و از آنها بپرسید چه نظری درباره ی خدمات و محصولات شما دارند. درواقع چرا شما را به دیگران ترجیح می دهند.
 

 

راه حل

چگونه مشکل مشتری خود را حل می کنید. چه محصولات و خدماتی ارائه می دهید. محصولات و خدمات خود را توضیح دهید و بنویسید چرا بهتر از خدمات و محصولات دیگران است. به زبان دیگر اگر کسی از شما پرسید چه میفروشی، چه جوابی میدهید.
 

 

مزیت رقابتی

چه تفاوتی با دیگران دارید. چه ویژگی ای باعث می شود محصولات و خدمات شما بهتر از دیگران باشد.


 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت

 

بازار هدف

مشتریان شما چه کسانی هستند. تا حد امکان با جزییات بنویسید. جزئیاتی از قبیل سن، جنسیت، عادات خرید و غیره. اگر گروه های متفاوتی از افراد را مورد هدف قرار می دهید، برای هر گروه جزییات جداگانه ای بنویسید.
 

 

فروش و بازاریابی

چطور محصولات و خدمات خود را به مشتریان ارائه می دهید. از طریق چه کانال ها یا مکان هایی. اگر فروش شما آنلاین است، فروشگاه آنلاین شما یک کانال به حساب می آید. اگر فروش شما در فروشگاهی به شکل حضوری هم انجام می شود، آن هم کانالی دیگر به شمار می رود. چه اقداماتی در راستای بازاریابی محصول خود انجام می دهید. اگر می خواهید تبلیغات انجام دهید، لیست تبلیغات مورد نظر را بنویسید. به یاد داشته باشید که هر بازار هدفی روش بازاریابی مختص خود را می طلبد.
 

 

بودجه و اهداف فروش

چه مقدار قرار است بفروشید و چه هزینه ای برای تولید محصول یا ارائه ی خدمات خود متحمل می شوید. کسب و کارتان چه هزینه های کلیدی دیگری دارد. برای موفق شدن بیزنس خود به چه اهداف فروشی احتیاج دارید. زیاد درگیر جزییات نشوید. کاملا کلی نگاه کنید که بیزنس تان چه روند مالی ای خواهد داشت. به جزئیات بعدا خواهید پرداخت.
 

 

نقاط عطف

چه دستاوردی تاکنون داشته اید و اهداف تان برای ماه ها و سالهای آینده چیست. این به شما کمک خواهد کرد تا در مسیر درست بمانید و به اهدافتان برسید. حتما برای خود و اعضای تیم تان هدف و موعد مقرر تعیین کنید.
 

 

افراد گروه

چرا شما و اعضای گروهتان افراد مناسبی برای تحقق موفقیت این کسب و کار هستید. اگر فقط خودتان هستید، چرا شما فرد مناسبی برای راه اندازی این بیزنس هستید. ویژگی هایتان را لیست کنید. اگر لازم است در آینده افرادی را استخدام کنید، ویژگی های آنها را هم به اختصار ذکر کنید. همچنین مشخص کنید که آیا در آینده به همکاری با شرکت دیگری احتیاج دارید یا نه.


 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

خدمات سئو سایت

 

نیازهای مالی

این بخش اختیاری است. اگر احتیاج به گرفتن کمک هزینه دارید، آن را برای چه هدفی خرج خواهید کرد. حتی اگر می خواهید بیزنس خود را با هزینه ی خود راه بیاندازید، مشخص کنید که تا زمان فروش و رسیدن به درامد چطور هزینه هایتان را مدیریت خواهید کرد.

وقتی درباره ی هرکدام از موارد بالا فکر می کنید اسمش را بیزنس پلن نگذارید. تصور کنید درحال مکالمه ای با دوستان خود هستید و به زبان خیلی ساده از بیزنس خود حرف میزنید. پرداختن به جزییات را بگذارید برای بعد. این روش بهترین راه برای شروع نوشتن بیزنس پلن است و بسیار سریعتر و موثرتر از روش سنتی میباشد.   

 

 

 مشاوره بیزنس پلن تارنماگستر

شرکت تارنماگستر با بیش از 10 سال تجربه در حوزه دیجیتال مارکتینگ، سئو، طراحی سایت و سایرموارد همواره در راه اندازی بیزنس های کوچک و بزرگ همپای مشتریان خود بوده است. متخصصان این مجموعه شما را در نوشتن هرچه راحت تر و سریعتر برنامه ی کسب و کارتان همراهی خواهند کرد.

 

اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت هدفمند بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر می توانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha