9 دلیل اینکه چرا وبسایت شما در گوگل نمایش داده نمی شود و چطور این مشکل را رفع کنیم
آیا وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود در حالی که به نظر میرسد همه چیز را درست انجام داده اید؟
خبر بد این است که عوامل متعددی مانع از نشان داده شدن وب سایت شما می شوند، و خبر خوب این است که اکثر این عوامل قابل برطرف شدن هستند. در ادامه ۹ دلیل بیان میکنیم که چرا وبسایت شما در گوگل نمایش داده نمی شود و چطور این مشکل را رفع کنیم.
قبل از شروع لازم است بدانید زمانی که عبارتی را در گوگل به امید نشان داده شدن وبسایت خود در نتایج جستجو سرچ می کنید، در واقع به دنبال وب سایتتان نیستید بلکه به دنبال صفحهای از وبسایت خود هستید. دانستن این تفاوت بسیار مهم است. اگر گوگل نداند که صفحه ای که شما به دنبال رتبه بندی آن (ranking) هستید وجود دارد و یا اگر آن صفحه را شایسته رنکینگ نداند، به هیچ عنوان آن را در نتایج جستجو نشان نمی دهد.
چه کارهایی را برای نمایش داده شدن در گوگل باید انجام داد؟
-
گوگل می داند که وب سایت شما وجود دارد و می تواند صفحات مهم آن را پیدا کند و به آنها دسترسی داشته باشد.
-
صفحه ای دارید که محتویات آن مرتبط با کلیدواژه(ها) ای است که برای آن صفحه در نظر گرفتهاید.
-
به گوگل نشان داده اید که صفحه شما شایسته رنکینگ است و رنک آن بالاتر از هر صفحهای در هر وبسایت دیگری می باشد.
بیشتر عواملی که در ادامه به آنها می پردازیم مربوط به سه مورد ذکر شده می باشند.
1. وبسایت شما بسیار جوان است.
جوان بودن در اینجا به این معنی است که وبسایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید. کمی طول میکشد تا گوگل وبسایت ها و پیج های جدید را بیابد. اگر همین امروز صبح سایت خود را راه اندازی کردهاید، واضح ترین دلیل این است که گوگل هنوز وب سایت شما را پیدا نکرده است. برای اینکه مطمئن شوید گوگل از وجود وبسایت شما آگاه است یا خیر از وبسایت yourwebsite.com کمک بگیرید (از فیلترشکن استفاده کنید).
اگر فقط یک نتیجه نشان داده شود، گویای آن است که گوگل وبسایت شما را می شناسد. اگر نتیجه ای یافت نشود، پس گوگل وب سایت شما را نمی شناسد.
ولی حتی اگر گوگل وب سایت شما را بشناسد، ممکن است هنوز متوجه صفحه مد نظر شما برای رنکینگ نباشد. از طریق وبسایت نام برده این مورد را نیز می توانید بررسی کنید.
حتماً یک نتیجه یافت خواهد شد. اگر هیچ نتیجه ای یافت نشد، یک سایت مپ (sitemap) بسازید و از طریق google search console آن را به ثبت برسانید.
Search Console > Sitemaps > Enter sitemap URL > Submit
سایت مپ به گوگل میگوید چه صفحاتی حائز اهمیت هستند و این صفحات کجا یافت می شوند. همچنین استفاده از سایت مپ پروسه یافت شدن وب سایت شما را تسریع می بخشد.
2. از ایندکس (index) شدن صفحات وبسایت خود توسط جستجوگرها جلوگیری می کنید.
اگر به گوگل بگویید صفحه ای را نشان ندهد، نمی دهد.
این کار را با استفاده از کد html زیر انجام می دهید:
<meta name="robots" content="noindex"/>
صفحاتی که این کد را دارند ایندکس نمی شوند، حتی اگر در سایت مپ آمده باشند و در گوگل سرچ کنسول به ثبت رسیده باشند.
ممکن است به یاد نیاورید که چنین کدی را نوشته باشید، ولی این به این معنا نیست که وجود ندارد.
برای مثال، ورد پرس (WordPress) این کد را به همه ی صفحات شما اضافه می کند؛ اگر در هنگام راه اندازی سایت مربع اشتباهی را تیک زده باشید.
همچنین بسیاری از برنامه نویسان از این کد حین پروسه ی برنامه نویسی استفاده می کنند تا گوگل پیج مورد نظر را ایندکس نکند، و فراموش می کنند آن را قبل از انتشار سایت پاک کنند.
اگر گوگل صفحات شما را در سایت مپ وبسایتتان کراول (crawl)کرده باشد، می توانید گزارش صفحات ایندکس نشده (noindexed) را در قسمتCoverage در گوگل سرچ کنسول ببینید.
اگر به تازگی سایت مپ خود را در گوگل ثبت کرده اید و وبسایتتان هنوز کراول نشده است، می توانید از طریق این لینک Site Audit خود اقدام به کراول شدن سایتتان کنید. از این طریق وبسایت شما برای یافتن بیش از 100 نوع مشکل مربوط به سئو، از جمله تگ noindex، ارزیابی می شود.
بدین ترتیب می توانید تگnoindex را از هر صفحه ای که می خواهید حذف کنید.
فرم مشاوره رایگان
3. از کراول(crawl) شدن صفحات وبسایت خود توسط جستجوگرها جلوگیری می کنید.
اکثر وبسایت ها فایلی با عنوان robots.txt file دارند که به موتورهای جستجو می گوید که به کدام صفحه بروند یا نروند. گوگل نمی تواند URL هایی را که با robots.txt file بسته شده اند را کراول کند. در نتیجه این صفحات نشان داده نمی شوند. اگر سایت مپ وبسایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کرده اید، اخطاری مبنی بر وجود چنین فایلی را دریافت خواهید کرد. به قسمت Coverage بروید و ارور Submitted URL blocked by robots.txt را پیدا کنید. لازم به ذکر است که این روش فقط زمانی عملی است که گوگل صفحه ی شما را قبلا کراول کرده باشد. اگر به تازگی سایت مپ را ثبت کرده اید، این روش قابل استفاده نیست. اگر نمی خواهید صبر کنید تا وبسایتتان کراول شود، میتوانید خود این کار را از این طریق انجام دهید (نام دامنه وب سایت را به جای عبارت yourdomain بنویسید) :
yourdomain.com/robots.txt.
اگر با ارور 404 مواجه شدید به این معناست که فایل robots.txt ی وجود ندارد.
در غیر این صورت، کد Disallow: / را از قسمت User-agent: * و User-agent: Googlebot پاک کنید. این کد از کراول شدن همه ی صفحات وبسایت شما جلوگیری می کند. هم چنین کد دایرکتیو Disallow می تواند از دیده شدن مطالب مهم صفحه ی شما نیز جلوگیری کند. پس آن را از هر قسمت پاک کنید.
4. به اندازه ی کافی بک لینک(backlink) های موثر ندارید.
حتی اگر عاملی از نشان داده شدن صفحات شما جلوگیری نکند، همچنان باید به گوگل اثبات کنید که پیج شما شایسته رنکینگ می باشد. اگرچه گوگل صدها فاکتور را در الگوریتم رنکینگ خود در نظر می گیرد، داشتن بک لینک قوی بسیار در رنکینگ و بالا رفتن رنک صفحه ی وبسایت شما موثر است. اگر وبسایت هایی که رنکی بالاتر از شما دارند دارای بک لینک بیشتر و قوی تری نسبت به شما باشند، وبسایت شما در گوگل نمایش داده نمی شود.
برای دیدن تعداد دامنه هایی که به صفحه ی شما لینک می شوند،URL خود را در Site Explorer کپی کنید. سپس به Keywords Explorer بروید، کلیدواژه های مد نظر خود را سرچ کنید و قسمت SERP را بیابید. در این قسمت صفحات مربوط به کلیدواژه ی شما که رنک بالایی دارند ،و همچنین SEO metrics هرکدام را میتوانید ببینید. اگر تعداد بک لینک های صفحات وبسایت شما کم است، اقدام به افزایش آنها کنید.
5. پیج شما اعتبار (authority) کمی دارد.
الگوریتم رنکینگ گوگل بر اساس چیزی به نام PageRank می باشد که طی آن بک لینکها و لینکهای داخلی نوعی رأی به حساب می آیند. گوگل در سال 2017 گفته است که فاکتور های گفته شده هنوز عوامل مهمی در تعیین پیج رنک یا PR به حساب می آیند. البته گوگل از سالها پیش دیدن PR صفحات وبسایت برای عموم را برداشته شده است و دیگر قادر نیستیم رنک صفحه ی خود را در مقایسه با صفحات دیگر وبسایت ها ببینیم. خوشبختانه متریک دیگری هم وجود دارد به اسم URL Ratingیا UR که از اصول و الگوریتم مشابه گوگل استفاده می کند و رنک صفحه ی مورد نظر را در مقایسه با دیگر صفحات مربوطه نشان می دهد.
URL بک لینک ها و لینکهای داخلی را در نظر میگیرد و عددی بین 0 و 100 برای آن صفحه در نظر می گیرد. هرچه این عدد به صد نزدیک تر باشد اعتبار پیج بیشتر است.
راه های افزایش اعتبار صفحات وبسایت:
-
ساختن بک لینک های بیشتر
-
افزودن لینک های داخلی بیشتر
ساختن بک لینک بعضا دشوارتر از لینک داخلی است. خصوصا اگر وبسایت شما فروشگاهی باشد. به همین دلیل افزودن لینک های داخلی مرتبط می تواند شروع خوبی باشد.
6. وبسایت شما اعتبار (authority) کمی دارد.
هنوز گوگل به طور واضح مشخص نکرده است که اعتبار پیج در سیستم رنکینگ موثر هست یا خیر. ولی به نظر می رسد که در مواردی اینطور باشد زیرا به نظر می رسد که برای یک سری کلیدواژه ها، اعتبار سایت نقش مهمی در رنکینگ سایت دارد. گوگل به خودی خود متریکی برای عموم قرار نداده است تا اعتبار وبسایت خود را بسنجند؛ اما می توان از این متریک مشابه Domain Rating استفاده کرد. DR عددی بین 0 تا 100 می دهد که هرچه عدد نشان داده شده بالاتر باشد، اعتبار سایت بالاتر است. همچنین می توانید برای ارزیابی اعتبار وبسایت خود از این لینک استفاده کنید Site Explorer
7. محتوای درون پیج با عبارات جستجو شده مرتبط نیستند.
گوگل به نتایجی که بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده دارد رنک می دهد. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که محتوای درون صفحه را مطابق با چیزی که جستجوگرها می خواهند در نظر بگیرید. به محتوایی که افرادی آن عبارت را جستجو می کنند و انتظار دیدن آن را دارند search intent میگویند.
8. صفحه ی شما محتوای تکراری دارد.
محتوای تکراری یعنی زمانی که صفحه ی شما از طریق URL دیگری نیز قابل دسترسی است. گوگل صفحات تکراری را ایندکس نمی کند تا از اشغال شدن بیهوده حجم ایندکس خود جلوگیری کند. اگر هیچ المنت کنونیکالی(canonical) در html صفحه ی خود استفاده نکنید، گوگل بهترین ورژن آن صفحه را ایندکس می کند. هر پیجی که رنک بالاتری داشته باشد برای ایندکس شدن اولویت دارد. برای یافتن محتوای تکراری در صفحه ی خود می توانید از این لینک استفاده کنید Site Audit
سپس به قسمت گزارش content quality بروید. در آنجا محتوای تکراری یا نیمه تکراری را می توانید بیابید. با اصلاح محتوای تکراری یا در نظر گرفتن کنونیکال برای صفحه ی خود میتوانید این مشکل را رفع کنید.
9. گوگل شما را جریمه کرده است.
احتمال جریمه شدن توسط گوگل کم است ولی همچنان یک دلیل برای نشان داده نشدن یک وب سایت یا پیج به شمار می رود.
انواع جریمه های گوگل :
دستی(manual) : طی این جریمه گوگل شما را از نتایج جستجو حذف می کند یا رتبه ی سایت شما را پایین می اورد. جریمه مانوال زمانی اتفاق می افتد که یکی از کارکنان گوگل وبسایت شما را بررسی کند و متوجه شود که وبسایت شما با رهنمودهای وب مستر Webmaster Guidelines مطابقت ندارد.
الگوریتمیک : زمانی اتفاق میوفتد که الگوریتم های گوگل نشان داده شدن وبسایت یا پیج شما را در نتایج جستجو محدود می کند که غالبا به دلیل مسائل کیفی وبسایت یا پیج شماست. در واقع، جریمه ی الگوریتمیک جریمه نیست، نوعی فیلتر است.
خوشبختانه، جریمه دستی به ندرت اتفاق میوفتد و فقط زمانی که خطای بزرگی انجام داده باشید گوگل شما را شایسته ی این جریمه میداند. معمولا گوگل در ابتدا به شما اخطاری می دهد که می توانید آن را در تب Manual penalties در سرچ کنسول ببینید. اگر اخطاری در این قسمت نیابید، احتمالا جریمه ای هم در کار نیست.
ولی درباره ی جریمه الگوریتمیک اینطور نیست. گوگل شما را هیچوقت در جریان جریمه الگوریتمیک (اگر جریمه شده باشید) نمی گذارد. اگر بخاطر افت در ترافیک سایت مشکوک به وجود این جریمه شدید اولین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید آیا تشابه زمانی ای بین افت ترافیک و آپدیت الگوریتمهای گوگل وجود دارد یا خیر.
Panguin ابزاری کارامد در این زمینه است که با نشان دادن تاریخ تغییرات الگوریتم گوگل بر روی ترافیک google analytics وبسایت شما به تشخیص اشکالات احتمالی کمک می کند. اگر همچنان مشکوک هستید که سایت شما جریمه شده است یا خیر، قبل از انجام هر کاری، خصوصا نادیده گرفتن (disavow) لینک ها، به متخصص مراجعه کنید.
سخن آخر ...
رنکینگ در گوگل مانند بازی کردن یک بازی ویدیویی است. اگر مشکلات فنی از قبیل دسته ی شکسته داشته باشید، هرچقدر هم تلاش کنید هرگز قادر نخواهید بود به درستی بازی کنید. همین امر درباره ی وبسایت هم صدق می کند. قبل از هر کاری باید مشکلات فنی سایت را رفع کنید. همچنین دانستن اینکه در چه سطحی بازی می کنید و رقبای شما چه میزان قدرت دارند هم امری مهم است. و هرچه سطح شما بالاتر می رود و رقبا قوی تر می شوند، باید بک لینک های بیشتری بسازید و اعتبار سایت خود را بالاتر ببرید.
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که در بالاترین رتبه گوگل قرار گیرید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه