انتخاب یک دامنه مناسب برای وبسایت یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر موفقیت آنلاین کسب‌وکار یا پروژه شما داشته باشد. دامنه، به عنوان آدرس اینترنتی وبسایت شما، اولین چیزی است که کاربران و موتورهای جستجو با آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل، انتخاب دامنه‌ای که هم به راحتی به خاطر سپرده شود و هم از نظر سئو مناسب باشد، اهمیت زیادی دارد.  در ادامه این مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید بهترین دامنه را برای سایت خود انتخاب کنید.

 

دامنه چیست؟

برای اینکه دیگران فروشگاه، شرکت یا حتی منزل شما را پیدا کنند، باید یک آدرس منحصر به‌فرد داشته باشید.وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما هم باید یک آدرس داشته باشد. همین که شما تصمیم به ساخت یک سایت می کنید باید یک دامنه مناسب برای وبسایت خود داشته باشید. شما روزانه با هزاران دامنه سر و کار دارید که راحت ترین و مرتبط ترین ان ها را به خاطر می سپارید.

در عکس مقابل تصویر یک دامنه را مشاهده می کنید.

 

نشان دادن دامنه سایت تارنماگشتر

 

دامنه شامل دو بخش اصلی می باشد

اولین موضوعی که باید بدانید این است که دامنه دارای 2 بخش اصلی می باشد:

  1. نام دامنه:شما برای انتخای نام سایت محدودیتی ندارید و دستتان باز است.اما اگر اسمی که انتخاب کردید 2 بخش داشت باید با (-) آن را بنویسید.

  2. پسوند: در اینترنت پسوند های بسیار متنوعی وجود دارد که هر کدام معنای خاص خود را دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

 

اهمیت دامنه برای موفقیت وبسایت

url سایت شما تأثیر زیادی بر برندینگ، اعتمادسازی و قابلیت دیده شدن شما در موتورهای جستجو دارد. یک دامنه خوب می‌تواند به افزایش ترافیک ارگانیک، بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو و جذب مخاطبان هدف کمک کند. در مقابل، انتخاب یک دامنه نامناسب می‌تواند باعث کاهش ترافیک و حتی سردرگمی کاربران شود.

 تأثیر دامنه بر برندینگ

دامنه یکی از عناصر کلیدی در استراتژی برندینگ است. یک دامنه مناسب باید با نام برند شما همخوانی داشته باشد و به راحتی به خاطر سپرده شود. یه این صورت کاربر اگر در حوضه شما به دنبال محصولات یا خدمات باشد، شما را سرچ می کند.

تأثیر دامنه بر سئو

دامنه می‌تواند تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) داشته باشد. اگرچه گوگل و دیگر موتورهای جستجو اعلام کرده‌اند که نام دامنه به تنهایی عامل مهمی در رتبه‌بندی نیست، اما دامنه‌ای که شامل کلمات کلیدی مرتبط باشد، می‌تواند به افزایش قابلیت مشاهده وبسایت شما در نتایج جستجو کمک کند. 

 

انتخاب دامنه مناسب
 
 

نکات مهم برای انتخاب یک دامنه موثر

انتخاب بهترین دامنه نیازمند در نظر گرفتن چندین معیار مهم است. این معیارها به شما کمک می‌کنند تا دامنه‌ای را انتخاب کنید که هم از نظر برندینگ و هم از نظر سئو بهینه باشد.

 

کوتاه و ساده بودن دامنه وبسایت

یک دامنه ساده که کاربران برای تایپ آن به مشکل نخورند را انتخاب کتبد. از اسم های استفاده کنید که فینگیلیش آن ها راحت باشد و به چند صورت نوشته نشوند. به طور کلی، دامنه‌هایی که کمتر از 15 کاراکتر دارند، مناسب‌تر هستند. برای مثال نام digikala اسمی کوتاه،به یک شکل نوشته می شود و به راحتی در ذهن کاربر می ماند.

 

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط دامنه سایت

اگرچه استفاده از کلمات کلیدی در دامنه دیگر مانند گذشته از اهمیت بالایی برخوردار نیست، اما همچنان می‌تواند به بهبود سئو و جذب مخاطبان هدف کمک کند. اگر کسب‌وکار یا وبسایت شما در یک صنعت خاص فعالیت می‌کند، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در دامنه می‌تواند به کاربران کمک کند تا به سرعت نوع فعالیت شما را تشخیص دهند. برای مثال اگر شما در زمینه مد و لباس فعالیت دارید استفاده از کلمات fashion mode clothes خوب است.

 

در دامنه سایت از اعداد و خط تیره استفاده نکنید

استفاده از اعداد و خط فاصله فرایند حفظ‌ کردن آن را پیچیده خواهید کرد. مشکل دیگری که وجود دارد، در رابطه با نوع نوشتن اعداد است. ممکن است دامنه شما damane9.com باشد؛ وقتی شخصی نام دامنه به گوشش می‌خورد، نمی‌داند 9 را باید عددی بنویسد یا به حروف. همین برداشت اشتباه می‌تواند به قیمت کاهش بازدید سایت تمام شود.

 

از انتخاب دامنه تکراری پرهیز کنید

پیش از انتخاب نام دامنه خود کامل تحقیقات لازن را انجام دهید تا مطمئن شوید که با هیچ شرکت دیگری تشابه اسمی نداشته باشید. در اینصورت کاربر شما را با سایت دیگری اشتباه می گیرد.

 

پسوند دامنه چسیت

شما علاوه بر انتخاب نام وبسایت برای سایت خود باید یک پسوند دامنه هم برای آن انتخاب کنبد. به این مثال توجه کنید tarnamagostar.ir در اینجا tarnama نام وبسایت شما و ir پسوند دامنه سایت شما می باشد. پسوند ها به این اشاره می کند که سایت شما چه نوع کابری ای دارد. در اینجا ir  اشاره به این دارد که سایت یک سایت ایرانی می باشد.

 

دلایل اهمیت انتخاب پسوند درست

  1. شما با انتخاب پسوند درست برای سایت خودتان کاربر را گمراه نمی کنید و کاربر به راحتی متوجه حوضه کاری شما می شود. برای مثال اگر در داخل یک سایت فروش یک وسیله را انجام می دهید با انتخاب پسوند .com کاربر متوجه می شود که کار شما تجارت می باشد.

  2. پسوند دامنه در سئوی سایت شما تاثیرگذار است. یعنی گوگل راحت تر به شما رتبه می دهد. اگر بخواهم یک مثال واضح بزنم اگر دامنه سایت شما .ir باشد گوگل در سرچ های فارسی راحت تر به شما رنک می دهد.

انواع پسوند های دامنه---

 

انواع پسوند دامنه ها

در حال حاضر هزاران هزار پسوند دامنه در دسترس موجود می باشد که سالانه به مقدار آن ها افزوده می شود. پسوند ها دسته های زیاد و متنوعی دارند برای مثال دسته‌بندی براساس کشور، سازمان، مشاغل، کاربرد و... 

 

دامنه های سطح بالا(gTLD):

اولین دسته بندی پسوند دامنه ها که به شما معرفی می کنیم دامنه های سطح بالا یا gTLD (Generic top-level domains) می باشد. ابن نوع دامنه جز محبوب ترین دامنه ها می باشند که بسیاری از آن ها استفاده می کنند.

 

پسوند com.

دامنه com. مخفف شرکت (company) یا تجاری (commercial) است. دامنه دات کام رایج ترین و پر استفاده ترین دامنه در اینترنت می باشد. این دامنه برای استفاده تجاری برای کاربران اینترنت ایجاد شده است؛ با این حال هر کسی می‌تواند با حوضه کاری تجاری یا غیر تجاری یک آدرس اینترنتی با پسوند دات کام برای خود درست کند.

پسوند org.

دامنه org. مخفف Organization (سازمان) است. به طور کلی سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی از این دامنه استفاده می‌کنند. این دامنه هم مانند پسوند دات کام ازاد است و می توانید از آن استفاده کنید اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است براب کاربر غلط انداز باشد و تصور کند که شما یک سازمان و organization هستید.

پسوند net.

دامنه net. مخفف network (شبکه) است و توسط شبکه‌ها و شرکت‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پسوند از آنجایی که برگرفته از کلمه نتوورک است، بیشتر توسط شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات (یا همان IT) فعالیت دارند، استفاده می‌شود. دامنه دات نت هم مثل دامنه دات کام یکی از محبوب‌ترین دامنه‌های دنیا است و سایت‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند.این دامنه مانند پسوندهای قبلی که گفتیم آزاد است و هر سایتی می‌تواند از آن استفاده کند. اما بهتر است اگر در حوزه تکنولوژی فعال هستید، این دامنه را برای آدرس اینترنتی خود استفاده کنید.

پسوند biz.

پسوند دامنه biz. مخفف Business و مختص سایت‌های تجاری است. این پسوند یک دامنه عمومی سطح بالا برای تاجران است که توسط شرکت Neustar ارائه شده است. اگر حوضه کاری شما تجارت این پسوند برای شما انتخاب خوبی است. در حال حاضر بیش از 2 میلیون وبسایت با این دامنه در اینترنت موجود می باشد.

پسوند info.

پسوند دامنه info. مخفف Information (اطلاعات) است؛ این دامنه برای سایت‌هایی کاربرد دارد که کارشان اطلاع رسانی است. یکی از مزیت های ایت دامنه این است که کلمه info در بسیاری از زبان های دنیا به معنی اطلاعات است و قابل فهم تر برای کاربران می باشد.این دامنه هم اکنون تبدیل به چهارمین دامنه پر استقبال دنیا تبدیل شده است

پسوند edu.

edu. مخفف Education (سوادآموزی) است و سایت‌های آموزشی از آن استفاده می‌کنند. این دامنه را معمولا سایت های اموزشی و دانشگاهی استفاده می کنند.  .edu یکی دیگر از پسوندهایی است که هر سایتی می‌تواند از آن استفاده کند؛ اما کاربران به صورت پیش فرض سایت‌های با پسوند .edu را به عنوان سایت‌های یادگیری می‌شناسند.

پسوند gov.

پسوند دامنه gov. مخفف Government (دولت) است و نهادهای دولتی از آن استفاده می‌کنند. در ابتدا تمامی سایت های دولتی اجازه داشتند از این پسوند برای سایت های خود استفاده کنند اما در حال حاضر تنها سایت های دولتی امریکا اجازه استفاده از این دامنه را دارند.یعنی هر سایتی دیدید که آدرس دامنه آن به .gov ختم شده بود، بدانید که یک سایت دولتی مربوط به کشور آمریکا است. اما اگر کشور دیگری بخواهد از این پسوند استفاده کند باید دامنه ملی کشورش را نیز استفاده کند برای مثال gov.ir.

 

دامنه‌های ملی (CCTLD)

نوع دیگری از پسوندهای دامنه که وجود دارند، CCTLD یا دامنه‌های ملی (Country Code Top Level Domains) هستند.  این پسوندها دو حرفی هستند و هر کدام مخصوص کشوری خاصی هستند. مثلا پسوند ملی کشور آمریکا .us و پسوند ملی کشور آلمان .de هستند. این دامنه ها معمولا مخصوص وب‌سایت‌های همان کشور هستند و افراد خارجی اجازه استفاده از این پسوند ها را ندارند.

دامنه ملی ایران .ir

پسوند دامنه ir. مخفف IRAN و دامنه ملی کشورمان است.در حال حاضر ثبت دامنه .ir برای شهروندان و ساکنین ایران امکان پذیر است.اگر بخواهید یک سایت برای کاربران فارسی زبان و ایرانی راه اندازی کنید، این دامنه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود.

 

 دامنه‌های اسپانسری (sTLD)

در سالهای اخیر، دامنه‌های جدید و جالبی به فضای مجازی اضافه شده‌اند که براساس کاربرد، زمینه علاقمندی یا فعالیت یک وب‌سایت می‌توان آنها را دسته بندی کرد. مثل دامنه cafe. که مخصوص وب‌سایت کافه‌ها است.این دامنه‌ها هدفمندی بالایی دارند، حوضه کاری شما را به خوبی معرفی می‌کنند و به طور کلی برای کار حرفه‌ای‌ مناسب هستند. البته، ایراد بزرگ این دامنه ها، بالا بودن هزینه ثبت و تمدید آنها است. بنابراین در صورتی که تمایل به استفاده از آنها دارید، بهتر است ابتدا بررسی کنید که آیا برای شما مقرون به صرفه هستند یا خیر.

 

یهترین ابزار های انتخاب دامنه

شما پس از مطالعه کامل این مقاله باز هم نیاز به ابزار هایی دارید تا به شما کمک کنند تا بهترین نام دامنه بای سایت خودتان انتخاب کنید. در ادامه 4 تا از بهترین ابزار ها را به شما معرفی می کنیم.

Bust a Name

این سایت خدمات کاملی در زمینهٔ انتخاب نام دامنه به کاربران ارائه می‌کند؛ از ارائۀ پیشنهاد با کلماتی که به آن می‌دهید گرفته تا بررسی در دسترس بودن یا نبودن یک نام دامنه. اگر از پیشنهادات سایت راضی بودید آن را می توانید خریداری کنید.

 
سایت Bust a Name برای خرید دامنه سایت

 

Expired domains

نام‌های دامنه هم تاریخ انقضا دارند! اگر قبل از سررسیدن این تاریخ، خریدار آن را تمدید نکند، دامنه اصطلاحاً منقضی می‌شود.سایت expireddomains، پلتفرمی است که نام‌های دامنه منقضی‌شده را قبل از عرضۀ عمومی مجدد، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حتی ممکن است قصد ثبت دامنه‌ای را داشته باشید که قبلاً گرفته شده است و چشم به منقضی شدن آن داشته باشید. این سایت در این زمینه نیز کمکتان خواهد کرد.

 

expireddomains برای تمدید دامنه سایت
 
 

Rond.ir

این سایت داخلی، هم برای خریدوفروش سیم‌کارت‌ و هم برای خریدوفروش دامنه‌های رند کاربرد دارد.سایت Rond.ir، پلتفرمی است که در آن می‌توانید دامنه‌هایی که دیگران برای فروش گذاشته‌اند، مشاهده کنید و در صورت تمایل آن‌ها را بخرید.مثلاً می‌توانید نوع دامنه را انتخاب کنید (تجاری، سرگرمی، آموزشی و…). همچنین این امکان وجود دارد که محتوا داشتن یا نداشتن آن را تعیین کنید و کلی متغیر دیگر.

 
سایت rond.ir برای خرید دامنه سایت

 

Name.com

این سایت موجود بودن یا نبودن یک نام دامنه را مشخص می‌کند. همچنین، نام دامنه مدنظر را همراه با دیگر پسوندها، غیر از پسوندی که انتخاب کرده‌اید در صورت در دسترس‌بودن نمایش می‌دهد.جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که اگر نام دامنه در دسترس نیست، به این معنا نیست که این دامنه یک سایت فعال است. ممکن است واسطه‌ها آن را خریده باشند تا با قیمت بالاتر بفروشند. این مسئله را می‌توانید به‌صورت دستی بررسی کنید.

name.com برای خرید دامنه وبسایت

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha