سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد. بدین معنا که وب سایت موظفند براساس الگوریتم‌ها و پارامترهای تعیین شده از سوی موتورهای جستجو عمل کنند.

بازاریابان محتوا همگی برای ایجاد محتوای بهینه شده برای سئو رقابت می کنند، اما بهینه سازی موتورهای جستجو در مرحله اول چگونه به وجود آمد؟ برای یادگیری همه چیز در مورد تاریخچه سئو، چگونگی تکامل آن و اینکه به کجا می رود، با ما همراه باشید.

 

تاریخچه سئو
 

سئو از چه زمانی شروع شد؟ 

 در سال 1993، Excite  که یک پورتال خدمات آنلاین است انقلابی در طبقه بندی اطلاعات بوجود آورد و سپس در سال  1994 Alta ،Yahoo و دیگر موتورهای جستجو وارد صحنه شدند. بر اساس شواهد موجود پیشینه واژه سئو به سال 1997 برمی‌گردد. گرفتن رتبه بالا در موتورهای جستجو در سال 1997 هنوز یک مفهوم تازه بود. در آن زمان دایرکتوری یا ورودی مستقیم نیز بسیار قابل اجرا و پرطرفدار بود. در این سال‌ها بود که گوگل ظهور کرد، گوگل فرصتی را دید که دیگر موتورهای جستجو آن را نداشتند. رفته رفته این غول موتورهای جستجو با به روزرسانی الگوریتم‌های خود انقلاب بزرگی به پا کرد و توانست رقیب جدی خود که یاهو بود را کنار بزند. از آن زمان تاکنون، صدها تغییر الگوریتم ایجاد شده است، و سئو به سرعت تکامل یافته است و بازاریابان را مجبور به کشف استراتژی‌های جایگزین کرده است.

 

 اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنما گستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید

 

     

 

چه کسی اصطلاح سئو را اختراع کرد؟

طبق این حکایت، باب هیمن و لیلاند هاردن در حدود سال‌های 1995 تا 1997 اصطلاح SEO را اختراع کردند، اما کارشناسان تعجب می‌کنند که چقدر از این داستان واقعیت یا تخیلی است. در آن مقطع زمانی، برای تقویت عملکرد سئوی خود، فقط به چند لینک ورودی، لینک های خروجی، چندین مرجع به عبارت کلیدی متمرکز خود و یک وب سایت که کار می کند نیاز داشتید. در اواسط تا اواخر دهه نود، چندین پیشگام فناوری شروع به استفاده از این تاکتیک ها کردند تا نتایج قابل توجهی را مشاهده کنند.

 

در سال 1997، آژانس بازاریابی وب استپ اولین گروهی بود که از عبارت "بهینه سازی موتور جستجو" در مطالب بازاریابی خود استفاده کرد. و در حدود سال 1998، دنی سالیوان، بنیانگذار Search Engine Watch، شروع به محبوبیت این اصطلاح کرد و به مشتریان کمک کرد تا محتوای خود را بهینه کنند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کنند.

 

تا سال 2003، اصطلاح «بهینه‌سازی موتور جستجو» برای اولین بار در ویکی‌پدیا ظاهر شد، که جایگاه آن را در فرهنگ اینترنتی تثبیت کرد و الهام بخش صنعت رو به رشدی از مشاوران و تحلیلگران شد که به شرکت‌ها کمک می‌کردند تا در رتبه‌های بالای نتایج موتورهای جستجو قرار گیرند.

 

تاریخچه سئو
 

سئو چگونه تکامل یافته است؟

از آنجایی که گوگل برای چندین سال نیروی غالب در صنعت سئو بوده است، بسیاری از تاریخ های کلیدی حول آخرین به روز رسانی Google Core می چرخد. بنابراین نگاه کردن به تاریخچه بهینه‌سازی موتورهای جستجو از طریق لنز جستجوی گوگل می‌تواند برای درک اینکه چگونه جستجوی مرسوم در طول سال‌ها تغییر کرده است و کدام معیارها بیشترین اهمیت را دارند، بسیار مفید است.

 

گوگل مکررا الگوریتم های جدیدی را به سیستم الگوریتم خود معرفی کرده است که ویژگی های مختلفی را ارائه می دهد که کیفیت کلی نتایج جستجوها را بهبود می بخشد. مت کاتس، رئیس وب هرزنامه و مهندس جستجو در گوگل از سال 2001 تا 2016، بسیاری از این به روز رسانی ها را طراحی کرد. هر به‌روزرسانی الگوریتم برای بازاریاب‌های محتوا به عذاب یا خلسه منجر می‌شود و همچنین فهرست‌بندی دامنه‌ها را به هم می‌زند و مشخص می‌کند که واقعاً چه چیزی «محتوای مرتبط» است. اما درک این تاریخچه کوتاه می تواند در پیش بینی روندهای جدید صنعت بسیار مفید باشد.

 

الگوریتم های گوگل چگونه تغییر کرده اند؟

تاریخچه سئو پر از تغییرات در الگوریتم های گوگل است و همه آنها با هم کار می کنند تا هدف ارائه محتوای مرتبط تر برای کاربران را ایجاد کنند. این به‌روزرسانی‌ها یکی از سه کار را انجام می‌دهند: فیلتر کردن تاکتیک‌های هرزنامه و کلاه سیاه، اولویت‌بندی محتوای تازه، مرتبط و محلی، یا ارائه نتایج مرتبط برای جستجوهای معنایی.

 

با درک این تکامل، آسان تر می توان دید که چگونه جستجوی متعارف به طور فزاینده ای اصلاح شده است. همچنین می توانید ببینید که چگونه الگوریتم های مختلف بر روی الگوریتم های گذشته ساخته می شوند. با این حال، به خاطر داشته باشید که گوگل به اصلاح و به روز رسانی هر یک از این به روز رسانی ها ادامه می دهد. بنابراین حتی اگر یک الگوریتم ممکن است بیش از یک دهه قدمت داشته باشد، امروزه هنوز بر نتایج جستجو تأثیر می گذارد. نسخه 4 یک الگوریتم کاملاً متفاوت از نسخه 1 خواهد بود. در اینجا چند الگوریتم کلیدی که تاریخچه سئو را شکل داده اند آورده شده است.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

الگریتم های گوگل چیست

 

رتبه صفحه 1996

این پروژه اولیه که توسط سرگئی برین و لری پیج ایجاد شد، به هموار کردن راه برای غول‌پیکری که به گوگل تبدیل شد کمک کرد. فاکتورهایی از جمله اعتبار دامنه و پیوندهای داخلی و خارجی را وزن کرد. در حالی که این الگوریتم یک پایه قوی برای نمایه سازی خودکار اینترنت ایجاد کرد، هنوز در برابر تاکتیک های کلاه سیاه آسیب پذیر بود.

 

2003 فلوریدا

این اولین به‌روزرسانی بزرگ الگوریتم گوگل است که برای فیلتر کردن سایت‌هایی با تعداد زیادی لینک بی‌کیفیت طراحی شده است. آن‌ها آن را در نوامبر منتشر کردند، و تحولی عظیم برای بسیاری از سایت‌ها داشت، درست در اوج فصل خرید کریسمس. متأسفانه، بسیاری از سایت‌های با کیفیت به اشتباه برچسب‌گذاری شده‌اند، که به طور قابل توجهی به مشاغل کوچک آسیب می‌زند. با این حال، معرفی تحلیل لینک به شکل گیری مسیر سئو کمک کرد.

 

TrustRank 2004

الگوریتم TrustRank به عنوان راهی برای فیلتر کردن تکنیک های هرزنامه و کلاه سیاه از سایر نتایج موتورهای جستجو، یک قدم فراتر از پایه گذاری فلوریدا رفت. این الگوریتم به شناسایی میزان قابل اعتماد بودن دامنه ها کمک می کند تا کاربران نتایج با کیفیتی دریافت کنند.

 

2010 گوگل کافئین

این الگوریتم به نتایج جستجوی گوگل انرژی خوبی داد، زیرا ظرفیت فهرست‌بندی مقالات افزایش یافت و نتایج جستجو توانستند محتوای تازه‌تر را اولویت‌بندی کنند.

 

Google Panda 2011

Google Panda برای هدایت افراد به سایت‌های با کیفیت بالاتر، مانند سازمان‌های خبری، و به حداقل رساندن تأثیر مزرعه‌های محتوا با مقاله‌های نازک و کم استناد طراحی شده است.

 

2011 Google Freshness

برخی از وب سایت ها، مانند یک دستور غذای خوب، می توانند بی انتها باشند، اما اکثریت قریب به اتفاق اغلب به برخی به روز رسانی ها نیاز دارند. الگوریتم Google Freshness دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که شما انتظار دارید. محتوای تازه و مرتبط را در اولویت قرار داد و بهبودی نسبت به کافئین منتشر شده قبلی بود.

 

پنگوئن 2012

گوگل پنگوئن نیز مانند پاندا ضربه دیگری به وب‌سایت‌های هرزنامه وارد کرد و سعی کرد محتوا را با استفاده از تکنیک‌های مخفیانه حذف کند تا رتبه‌بندی آنها را افزایش دهد. بنابراین وب‌سایت‌های هرزنامه‌ای که صفحاتی را با تعداد زیادی لینک خارجی راه‌اندازی می‌کنند که به آن‌ها پیوند می‌دهند تا اعتبار دامنه و موقعیت خود را در نتایج جستجو افزایش دهند.

 

مرغ مگس خوار گوگل 2013

این الگوریتم قوی انتقال گسترده ای را به سمت اولویت بندی زبان طبیعی در جست و جو ارائه کرد. مرغ مگس خوار به جای بسته بندی کلمات کلیدی و تلاش های غیرطبیعی برای جا دادن همه کلمات لازم برای یک مقاله، زبان طبیعی را در اولویت قرار داد. این تغییر عظیم نشان دهنده یک مسیر جدید بود و زمینه را برای پیشرفت های آینده هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی فراهم کرد.

 

Google Mobilegeddon 2015

این به روز رسانی یک تقویت بزرگ برای وب سایت های بهینه سازی شده برای موبایل ایجاد کرد. بنابراین، به‌جای رابط‌های بی‌همتا که ممکن است روی دسک‌تاپ خوب به نظر برسند، بهبود بهینه‌سازی موبایل تجربه کاربری بسیار بهتری را ایجاد کرده است. Mobilegeddon و اولویت‌بندی سایت‌های موبایل، به تسریع این تغییر کمک کرد. جستجوی موبایل از حدود 20 درصد در سال 2013 به بیش از 60 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.

 

Google Rankbrain 2015

این الگوریتم قابل توجه، که از برخی جهات پسوند مرغ مگس خوار گوگل است، وضوح بیشتری را برای داده های بدون ساختار فراهم می کند. بنابراین وظیفه اصلی آن این است که بفهمد به دنبال چه هستید، حتی اگر از هیچ "نقل قول" در مورد درخواست خود استفاده نکنید. به عنوان مثال، اگر جان اسمیت را تایپ کنید، همه جان ها و همه اسمیت ها را جستجو نمی کند و می بیند که کجا همپوشانی دارند. به دنبال "جان اسمیت" منحصر به فرد است. همچنین یک بلوک ساختمانی مهم در اهمیت پردازش زبان طبیعی و تأثیر آن بر جستجو و همچنین جستجوی محلی است.

 

2016 الگریتم موش کور

آیا گوگل تا به حال موقع جستجو از موقعیت مکانی شما سوال می کند؟ Google Possum راه را برای نتایج محلی هموار کرد. این به روز رسانی الگوریتم تغییرات قابل توجهی را برای سئوی محلی ایجاد کرد و به مشاغل محلی راهی برای ارتباط با مخاطبان خود ارائه داد. بنابراین، اگر «بهترین مرغ سرخ شده» را جستجو کنید، احتمالاً نتایج جستجوی جهانی همه مکان‌های مرغ در جهان را نخواهید دید. در عوض، پیتزاهای سفارشی شده از منطقه محلی خود را خواهید دید.

 

2017 گوگل فرد

اگر وب‌سایت شما بر تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه تکیه می‌کرد، احتمالاً پس از پیاده‌سازی Fred توسط Google احساس افت کرده‌اید. این الگوریتم بیشتر به دنبال جریمه کردن وب سایت های ضعیف با تبلیغات بیش از حد و محتوای با کیفیت کمتر بود.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

اهمیت سئو

 

Google Medic 2018

هر کسی که تا به حال از دکتر گوگل پاسخ سوالات مختلف پزشکی را پرسیده باشد، می داند که وجود منابع پزشکی قابل اعتماد در نتایج جستجوی شما چقدر مهم است. این الگوریتم به اولویت‌بندی وب‌سایت‌های دارای مجوز پزشکی، مانند کلینیک کلیولند یا کلینیک مایو، بر سایر وب‌سایت‌های فاقد مجوز پزشکی کمک کرد.

 

Google BERT 2019

این الگوریتم قدرتمند بر اساس مرغ مگس خوار بهبود یافته و هدف جستجو و کلمات کلیدی طولانی را اولویت بندی کرده است. BERT کیفیت جستجو و اولویت بندی ارتباط را بهبود بخشیده است.

 

الگوریتم های گوگل

 

تاریخچه سئو چه تاثیری بر آینده سئو دارد؟

فرآیند بسیار تخصصی که اغلب به تیمی از متخصصان و مجموعه داده‌ها و مدل‌های پیچیده نیاز دارد، ممکن است با پر کردن کلمات کلیدی ساده‌تر و اشتراک‌گذاری لینک در دهه‌های قبل فاصله زیادی داشته باشد. اما هسته اصلی استراتژی سئو در سراسر جهان ثابت مانده است. خیلی ساده، موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین پاسخ‌های ممکن را به پرسش‌های جستجوی خود به خوانندگان بدهند. شرکت‌ها همچنین می‌خواهند کارشناسانی باشند که به کسانی که جستجو می‌کنند مطلوب‌ترین نتیجه را می‌دهند—بنابراین کیفیت محتوا مهم است. همانطور که یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهند، ما شاهد نتایج جستجوی تخصصی فزاینده ای خواهیم بود که از پردازش زبان طبیعی برای ارائه نتایج جستجوی بهتر و مرتبط تر استفاده می کنند.

 

فرم مشاوره رایگان

 

چگونه می توانم مطمئن شوم که محتوای من برای سئو بهینه باقی می ماند؟

گوگل به اصلاح الگوریتم های خود ادامه می دهد و معمولاً دو بار در سال به روز رسانی های اصلی الگوریتم را ارائه می دهد. در مورد برخی از دستورالعمل‌ها، مانند اولویت‌بندی مقاله‌ها بر اساس E-A-T (تخصص، اقتدار، و قابل اعتماد بودن) کاملاً واضح است، اما حتی اگر همه چیز را طبق آخرین دستورالعمل‌ها انجام می‌دهید، ممکن است گهگاه شاهد افت غیرمنتظره‌ای در تجزیه و تحلیل خود باشید.

 

اگر متوجه شدید که محتوای شما بدون هیچ دلیل منطقی در حال از دست دادن ترافیک است، نترسید! احتمالاً به دلیل به روز رسانی هسته جدید گوگل است. ممکن است لازم باشد چند چیز را تغییر دهید، اما اگر محتوای شما به خوبی نوشته شده باشد، وب سایت شما از نظر فنی سالم باشد، و به سوالاتی که مردم می پرسند پاسخ دهید، ترافیک ارگانیک شما باید در طول به روز رسانی بعدی بازگردد یا حتی بهبود یابد. به همین دلیل، شما باید نتایج بلند مدت را در چشم انداز نگه دارید. گاهی اوقات شاهد بردهای سریع خواهید بود، اما عملکرد سالانه اغلب معیار جستجوی دقیق تری نسبت به معیارهای ماهانه است.

 

این نوسانات الگوریتم یکی از دلایلی است که شرکت هایی مانند rellify بسیار مهم هستند. یادگیری ماشینی آنها از داده های خاص صنعت استفاده می کند، بنابراین آنها فقط داده های مربوط به شرکت و صنعت شما را ارزیابی می کنند. به‌علاوه، تیم متخصص آن‌ها بهترین یادگیری انسان و ماشین را با هم ترکیب می‌کنند و بینش‌های ارزشمندی در صنعت ارائه می‌دهند. بنابراین صرف نظر از فصل بعدی سئو، می توانید مطمئن باشید که تلاش های بازاریابی محتوای شما نتایج قوی ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما تماس بگیرید.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha