رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری یکی از انواع محتوای متنی است که می‌تواند به رشد کسب و کار کمک زیادی کند. که از نظر برندیگ و سئویی هم بسیار مفید است.

رپورتاژ آگهی(Advertorial Examps)یا رپورتاژ خبری چیست؟

رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری یکی از انواع محتوای متنی است که می‌تواند به رشد کسب و کار کمک زیادی کند. که از نظر برندیگ  و سئو هم بسیار مفید است.

به بیان ساده رپورتاژ آگهی شکلی از آگهی ست که در قالب گزارش تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر اشنایی زیادی با ان ندارید، این مقاله به شما کمک می کند که اطلاعات مفیدی کسب کنید.

بنابراین رپورتاژ آگهی شیوه‌ای نوین از تبلیغات منصفانه است که به معرفی کسب و کار و خدمات سایت می‌پردازد. اگر با رعایت اصول  رپورتاژ اگهی را بنویسید، مخاطب جذب ان می شود و بیشتر اعتماد میکند.

 

رپورتاژ اگهی

 

 

 

رپورتاژ آگهی از چه زمانی مرسوم شده است؟

اولین بار در سال ۱۹۴۵  پس از اتمام جنگ جهانی بود که ساخت آن در شبکه‌های تلویزیونی مطرح شد. رپورتاژ از ریشه کلمه «Report» به معنای گزارش به وجود آمده است. قرار بر این شد این گزارش کاملا بی طرف باشد و فقط در قالب داوری کردن در مورد چند کالا صحبت شود و تک تک جزئیات را برای مخاطب بررسی کند. این شکل داوری حس اعتماد زیادی به مخاطب می دهد و نویسنده را حامی خود می داند.

در گذشته مردم معتقد بودند تبلیغات چیزی جز کلاهبرداری نیست، و اگر کالایی با کیفیت باشد نیازی به تبلیغات ندارد. ولی دردنیای  رقابتی امروز برای جلب رضایت مشتریان باید بتوانیم از طریق تبلیغات کارامد و موثر، فروش خود را افزایش دهیم.  

بنابراین ازانجاییکه رپورتاژ یک شکل از اگهی در قالب گزارش است، باید کاملا بی طرفانه برای مخاطب نوشته شود.

تاثیر رپرتاژ در افزایش نرخ فروش, باعث شد که این مقوله به عنوان شاخه جدیدی از تبلیغات در نظرگرفته شود. نکته قابل توجه این است که مخاطب به صورت ناخودآگاه جذب چیزی که شما می‌خواهید می‌شود. پس باید جوانب روانشناختی مخاطب کاملا رعایت شود تا بتوان عملکرد موفقی را انتظار داشت.

 

 

 

 

رپورتاژ اگهی

 

 

 

تاثیر و مزایای رپورتاژ آگهی  برای کسب‌وکارها چیست؟

در حقیقت یک رپورتاژ تلفیقی از هنر تولید محتوا و علم بازاریابی است. البته نوشتن آن به صورت حرفه‌ای از بازاریابی دشوار‌تر است. زیرا در بازاریابی شما می‌توانید از طریق تماس چشمی، تن صدا یا زبان بدن، کمی از شخصیت مخاطب خود را تحلیل کنید یا ارتباط بهتری با او داشته باشید. اما در رپورتاژ آگهی، شما باید بر اساس تحلیل‌های انجام شده، شخصیت مخاطب را حدس بزنید.

یکی از فاکتورهایی که موتورهای جستجو بر اساس آن رتبه سایت را تعیین می‌کنند، تعداد و کیفیت بک‌لینک‌هایی است که به سایت داده می‌شود. رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از شیوه‌های لینک‌سازی مؤثر می‌تواند رتبه سایت را افزایش دهد.  

  این نوع محتوا تاثیراتی برای بخش‌های مختلف می‌تواند داشته باشد:

 

  • اثر رپورتاژ بر بیشتر دیده‌شدن

با انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌های پربازدید و رسانه‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکار خود، میتوانید از بازدید بالای ان ها استفاده کرده و مخاطب را به سمت سایت خود هدایت کنید.

 

  • اثر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت

اگر از سایت هایی که اعتبار زیادی نزد گوگل دارند لینک بگیرید، می توانید اعتبار سایت خود را از طریق همین بک لینگ هم بالا می برید.

همچنین رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از روش‌های لینک‌سازی خارجی، می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

 

 

 

اثر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت

 

 

 

  • اثر رپورتاژ آگهی بر میزان فروش

زمانی که شما به شیوه ای که مخاطب خود دوست دارد برند خود را تبلیغ کنید، روی فروش شما تاثیر می گذراد. در حقیقت، شما باعث می شوید مخاطب از زبان  شخصی که به او اعتماد دارد، تبلیغ شما را بشنود و موقع خرید حس خوبی داشته باشد.  بنابراین باید حرفه‌ای و اصولی نوشته شود تا تاثیرمثبتی بگذراد.

 

 

اثر رپورتاژ آگهی بر میزان فروش

 

 

 

  • کاربرد رپورتاژ در معرفی محصولات و برندسازی

یکی از مهمترین اهداف هنگام نوشتن محتوای رپورتاژ اگهی، معرفی محصولات و خدمات جدید و برند سازی است. فقط قبل از نوشتن محتوای رپورتاژ با هدف برندینگ و معرفی محصولات، به یاد داشته باشید که محتوای شما حالت تبلیغاتی نداشته باشد و متناسب با لحن رسانه‌ نوشته شود تا مخاطبان سایت مقصد، محتوای شما را جدای از سایر محتواهای سایت نبینند.

 

 

انواع رپورتاژ چیست؟

 

رپورتاژ مالتی مدیا(multimedia)

بر خلاف تصور بعضی از افراد که فکر میکنند رپورتاژاگهی یا تبلیغاتی فقط یه صورت نوشتاری انجام می شود، بسیاری از برند های بزرگ دنیا از رسانه هایی مثل تلویزیون های جهانی استفاده میکنند. مثل برنامه هایی که از یک محصول خاص برای اشپزی استفاده میکنند.

گاهی ممکن است با ذوق و شوق  در حال تماشای برنامه‌ای باشید که درحال مقایسه چند تلفن همراه است و مزایا و معایب هر یک را برای شما بررسی می‌کند؛ در این حالت شاید تصور کنید که در حال تماشای یک برنامه کاملا بی طرف هستید که بدون هیچ‌گونه طرفداری فقط به بررسی مزایا و معایب محصولات مختلف می پردازد؛ اما اگر کمی تیزبین باشید، خواهید دید که از معایب یک محصول خاص به سرعت می‌گذرد و آن را ساده می‌پندارد اما در عین حال در بیان معایب محصولات دیگر بسیار بزرگنمایی می‌کند.

معمولا موفق‌ترین نوع رپورتاژ آگهی، مالتی مدیا هستند که از کانال‌های مختلفی مثل شبکه‌های اجتماعی، پادکست یا تلویزیون‌های جهانی منتشر می‌شوند. فقط حواستان به محل انتشار رپورتاژ باشد، زیرا محل انتشار باید از دیدگاه مخاطب قابل اطمینان باشد. وگرنه سریعا متوجه میشود با تبلیغات میخواهید او را فریب دهید.

 

 

رپورتاژ مالتی مدیا

 

رپورتاژ خبری

رپرتاژ خبری معمولا در سایت‌ها یا کانال‌های خبری و معمولا به شکل معرفی خدمات یا محصولات منتشر می‌شود. برای مثال برند شما محصول جدیدی تولید کرده که میخواهید رپورتاژ آن را درست کنید. ابتدا می توانید نیاز مشتری و مشکلش را، با معرفی محصول رفع کنید و بعد از قابلیت های محصول خود صحبت کنید.

در نوع خبری، شما نیازی به مخفی‌کردن تبلیغات خود ندارید، چرا که مخاطب قرار است در انتهای کارمتوجه ان شده و با رضایت قلبی کامل جذب محصول جدید برند شما شود.

 

 

 

رپورتاژ تبلیغاتی

رپورتاژ تبلیغاتی بیشتر شبیه یک بررسی بی‌طرفانه است. ابتدا باید  یک مشکل بزرگ را مطرح کنید و در مرحله بعد راهکارهای مختلفی را برای حل مشکل ارائه دهید و در نهایت اعلام کنید که محصول یا خدمت شما هم می‌تواند این مشکل را برطرف کند.ارائه چنین محتوایی، نوعی از رپورتاژ آگهی محسوب می‌شود. نوع حرفه‌ای‌تر و نامحسوس‌ترآن، بررسی محصول یا خدمات شما توسط شخص سوم است و مخاطب از این طریق به محصول شما علاقه‌مند می‌شود. او بر این باور است که یک فرد قابل اطمینان، در حال بررسی مزایا و معایب خدمات شما است؛ در حالی که شخص سوم می‌تواند باعث شود مخاطب با میل خود اقدام به خرید کند.

 

 

رپورتاژ تبلیغاتی

 

 

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از رپورتاژ استفاده کنند؟ 

 

رپورتاژ آگهی محدود به دسته خاصی از کسب‌وکارها نیست؛ اما برای استفاده ازآن باید سایت با کیفیتی داشته باشید که از لحاظ محتوایی بتواند نیاز مخاطب را رفع کند.

 

چه زمانی محتوای تولیدشده، تبلیغاتی تلقی می‌شود؟

 اگر لحن اساسی مقاله، پیام «من را بخر!» باشد و یا بیش از اندازه‌ تبلیغاتی باشد و هیچ بار اطلاعاتی نداشته باشد؛ قاعدتا مناسب نخواهد بود و مخاطبان هم با خواندن آن‌ها، احساس اطمینان لازم را نخواهند داشت. بنابراین بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی، قوانین خاص نگارشی رعایت شود.

 

 

محتوای تبلیغاتی

 

 

 

چگونه رپورتاژ بنویسیم؟

باید متن رپورتاژ را طوری بنویسید که مخاطب برای خرید محصول تشویق شود و برایش جذاب باشد.

چند مورد راهنمایی:

 

  • مخاطب خود را کاملا بشناسید

در روند تولید محتوا ابتدا باید شخصیت مخاطب خود را از نظر روانشناسی بشناسید. این موضوع بیشتر در مورد رپورتاژ اگهی صدق میکند. هدف از تولید رپورتاژ اگهی، جذب مشتری و بالا بردن فروش و سود بیبشتر است. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد.

 

  • صادق باشید؛ رپورتاژنویسی، دروغ‌نویسی نیست!

برخی فکر میکنند هر گونه اغراق و تعریف غیرواقعی میتواند مشتری را جذب کند. اینطور نیست! چون پورتاژ اگهی باید کاملا صادقانه و بی طرفانه باشد تا مشتری کاملا اعتماد کند.

خود را جای مخاطب قرار دهید، اگر با تعریف های زیادی نتیجه عکس ببینید ، دیگر مایل به خرید و البته اعتماد به ما نیستید. بنابراین رپورتاژ اگهی باید کاملا بدون دروغ باشد.

روی کیفیت محصول خود کار کنید و تبلیغات منصفانه و صادقانه داشته باشید. اینطوری میتوانید فقط مشتری وفاداری داشته باشید. در مرحله دوم در مورد مزایای محصول خود بیشتر توضیح دهید.

 

  • در کنار مخاطب قدم بردارید

برای داشتن یک رپورتاژ موفق، ابتدا باید کنار مخاطب خود باشید نه مقابل او. با اینکار مخاطب حس میکند قرار نیست محصولی را با چرب زبانی به او بیندازید و مانند یک مشاور خوب اورا راهنمایی میکنید.

 

  • نیاز مخاطب را هدف قرار دهید

بعد از شناخت شخصیت مخاطب خود، باید نیاز های اورا بشناسید که در محتوای خود نامحسوس از ان استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که قصد نوشتن یک رپورتاژ برای برند خودروسازی را دارید، می‌توانید ببینید که مخاطبان هدف شما، از حضور در ترافیک‌های سنگین رنج می‌برند. پس در مورد برند مدنظر چنین بگویید که این خودرو با رعایت اصول ارگونومی طراحی شده است و در مسیرهای طولانی و پرترافیک کمتر دچار خستگی و آسیب به مفاصل و ستون مهره‌ها خواهید شد.

 

 

نوشتن یک رپورتاژ خوب

 

آشنایی با نحوه انتخاب بهترین رسانه برای انتشار

برای انتشار رپورتاژ آگهی بهتر است رسانه‌ای را انتخاب کنید که با حیطه کاری شما مرتبط باشد. این امر باعث می‌شود تا تأثیرگذاری تبلیغات شما دوچندان شود و مخاطبان هدف مشترکی با حوزه کاری خود داشته باشید.

 

هزینه رپورتاژ چگونه محاسبه می‌شود؟

رسانه‌ها با توجه به میزان بازدیدکننده، حوزه تخصصی و اعتباری که نزد گوگل دارند، قیمت‌ خود برای انتشار رپورتاژ آگهی را تعیین می‌کنند؛ اما این هزینه می‌تواند با توجه به برخی متغیرهای دیگر، تغییراتی کند.

به عنوان مثال، برخی رسانه‌ها، رپورتاژ آگهی‌ها را در دسته‌ای جداگانه منتشر می‌کنند یا در انتهای محتوا، جمله‌ای مبنی بر تبلیغاتی‌بودن متن و نداشتن مسئولیت در قبال آن قرار می‌دهند. اما امکان انتشار رپورتاژ، بدون تگ تبلیغاتی و در دسته‌بندی مرتبط هم وجود دارد که بابت آن هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.

در مثالی دیگر، اگر نیرویی برای تولید محتوا نداشته باشید، باید هزینه‌ای را برای تهیه محتوای رپورتاژ آگهی در نظر بگیرید تا در نهایت نتیجه مطلوبی کسب کنید. همچنین اگر قصد استفاده از انواع دیگر آن مثل برنامه‌های تلویزیونی یا نقد و بررسی توسط فرد متخصص را داشته باشید، قطعا هزینه‌ آن بیشتر از متنی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، خواهد شد.

 

 

هزینه رپورتاژ اگهی

 

 

جمع بندی مطالب:

رپورتاژ آگهی، یکی از روش‌های لینک‌سازی خارجی است که هم می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در نتایج گوگل کمک کند و هم به افزایش آگاهی از برند و جذب شدن مخاطب شما کمک کند. به همین خاطر استفاده از این روش را بهتر است در استراتژی‌های خود قرار دهید و متناسب با اهداف خود از مزایای آن بهره‌مند شوید.

اما فراموش نکنید اول باید محتوای سایت شما مناسب باشد. تا مخاطب بتواند  با اشتیاق وارد سایت شما شود. 

امیدواریم از این مقاله لذت ببرید.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha