پیج رنک Page Rank گوگل چیست؟
پیج رنک گوگل و یا رتبه صفحه، الگوریتمی است که توسط بنیانگذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin در سال 2016 در استنفورد مطرح شد و ایده آن از معیار citation مقالات علمی گرفته شده است. در دنیای آکادمیک مقالاتی که افراد زیادی به آنها لینک و یا ارجاع دهند معتبرتر هستند. گوگل از این ایده برای تعیین ارزش یک صفحه و افزایش استفاده کرد. بر اساس این ایده صفحاتی که لینک ورودی بیشتری دارند، صفحات مهمتر و معتبرتری به شمار می آیند.
طبق گقته گوگل:«Page Rank با شمردن تعداد و کیفیت لینکهای یک صفحه کار می کند تا اهمیت یک سایت را به طور تقریبی تخمین بزند. فرض اصلی این است که وب سایت های مهم تر ممکن است لینکهای بیشتری از سایت های دیگر دریافت کنند».
معیار ارزشمندی یک صفحه در گوگل
گوگل برای ارزش دهی به یک صفحه عددی بین 0 تا 10 برای آن در نظر میگیرد. هر چه این عدد به ۱۰ نزدیکتر باشد، نشاندهنده این است که این صفحه لینکهای ورودی زیادی دارد و سایتهای زیادی به آن لینک دادهاند. اما تنها در کل دنیا چند وبسایت با رنک ۱۰ وجود دارند مانند گوگل، ویکیپدیا، فیسبوک .
وب سایت های جدید که به تازگی ایجاد شده اند اغلب لینک ورودی ندارند و پیج رنک آنها 0 است. به طور متوسط اغلب سایت هایی که لینک های ورودی خوبی دارند، پیج رنک شان 5 است. امتیاز 4 و 5 پیج رنک های نسبتا خوبی هستند. لازم به ذکر است که پیج رنک بالا تنها یکی از عوامل تاثیر گذار بر رتبه بندی گوگل است و باید به خاطر داشته باشید PageRank بالا، رتبه بندی بالا را تضمین نمی کند؛ اما می تواند تاثیر قابل توجهی بر کسب رتبه بالا بگذارد .
آیا هنوز پیج رنک گوگل محاسبه می شود؟
به دلیل سوءاستفادههایی که برخی از صاحبان سایتها از اطلاعات ارائه شده توسط پیج رنک میکردند، در سال ۲۰۱۶ این اطلاعات از دسترس عموم خارج شد. اما بسیاری بر این باورند که موتور جستجوی گوگل هنوز هم از پیج رنک به عنوان یکی از فاکتورهای رتبهبندی وبسایتها استفاده میکند؛ در مقابل بسیاری هم اعتقاد دارند که پیج رنک گوگل منسوخ شده است.
چرا باید پیج رنک را بهبود بخشید؟
اگرچه از دید بسیاری از متخصصین افزایش پیج رنک تاثیری در میزان بازدید و افزایش ترافیک سایت ندارد، اما این فاکتور میزان اعتبار و قدرت سایت را نشان می دهد؛ بنابراین باید به آن توجه داشت و اقدامات لازم جهت بهبود آن انجام داد.
چگونه پیج رنک را افزایش دهیم؟
برای افزایش رتبه یک صفحه تکنیکها و روشهای گوناگونی وجود دارند که در زیر به موثرین آنها اشاره می شود:
-
استفاده از تکنیکها و استراتژی های لینک دهی
-
به روز رسانی لینکها
-
حذف لینکهای خراب
-
استفاده از لینک دهی داخلی
-
اضافه کردن شرکت خود در صفحات مختلف دانشنامه ویکی پدیا
-
ارسال پست مهمان guest posting))
-
تهیه مقاله برای سایتهای خبری
-
تولید محتوای منحصر به فرد و با کیفیت
-
بروز رسانی محتواهای قدیمی
-
رعایت استانداردهای کدنویسی
-
استفاده از کلمات کلیدی مناسب
-
استفاده از تگ ها متاتگ ها
-
بهره مندی از ux مناسب
-
فراهم کردن تجربه کاربری خوشایند
-
فراهم کردن امکان جستجوی صوتی
-
داشتن سرعت سایت بالا
-
اشتراک گذاری مطالب
پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهینه سازی موتور جستجو | سئو
چطور از PageRank خود را مطلع شویم؟
برای آگاهی از پیج رنک می توان به سایت های مخصوصی که از جانب گوگل اداره می شوند مراجعه کرد و یا از نرم افزارهای مربوط به بررسی پیج رنک استفاده کرد:
سایت:
سایت:
سایت :
نرم افزار Page rank weaver: این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که پیج رنک های رقبایتان را به صورت همزمان ببینید.
کلام آخر:
رسیدن به پیج رنک بالا زمانبر است؛ بنابراین گول سایتهایی که ادعا می کنند می توانند در مدت زمان خیلی کوتاه رتبه صفحه شما را ارتقا دهند نخورید. ممکن است این سایتها با استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه بتوانند برای مدتی رتبه صفحه شما را بالا بیاورند اما در صورتی که گوگل متوجه این موضوع بشود به شدت جریمه خواهید شد.
سئو سایت چه نقشی در افزایش فروش دارد؟
خدمات سئو سایتسئو چیست و چگونه باعث افزایش ترافیک سایت می شود؟ نقش سئو در افزایش فروش چیست؟ یک متخصص سئو چه وظیفه ای در سازمان شما دارد؟
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه