سایت الکسا با الگوریتم های پیشرفته خود، سایتها را براساس شاخصه هایی که در مقاله به آن پرداختین رتبه بندی می کند. کسب رتبه پایین تر رد الکسا به معنی محبوبیت بیشتر آن سایت در میان کاربران است.

فهرست مطالب

 

 

 

تاریخچه الکسا

بروس گیلیات و بروستر کیل در سال ۱۹۹۶ با هدف پیشنهاد و معرفی وبسایت‌ها به کاربران، نوار ابزار الکسا را بنیان نهادند که براساس وب سایت های بازدید شده توسط کاربران به آن ها سایر وب سایت ها را پیشنهاد میداد. در ادامه فعالیت نوار ابزار الکسا اطلاعاتی همچون تعداد صفحات وبسایت، تعداد لینک به وبسایت و رتبه را نمایش می داد.

 

 

 

جامعه آماری مورداستفاده الکسا

رتبه بندی ارایه شده توسط الکسا تا کنون تحولات زیادی داشته و حاصل نمونه آماری ده میلیونی کاربرانش هست. همچنین بیست و پنج هزار کاربر افزونه، نوار ابزار و پلاگین الکسا از جمله منابع آماری الکسا هستند تا به همراه ربات های نرم افزاری الکسا لینک ها را بررسی کنند.

از سوی دیگر سایت هایی که اسکریپت الکسا را نصب کرده اند داده های دقیق  صحت سنجی شده در اختیار آن ها قرار میدهند. با این حال الکسا ادعای رتبه بندی کامل و دقیق ندارد و اعلام کرده که رتبه ها تخمینی از پرطرفدار بودن آن سایت ها است.

 

 

 

نحوه محاسبه رتبه سایت در الکسا

رتبه هر سایت براساس ترکیبی از تخمین بازدید کننده منحصر به فرد(Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه(Page Views) در سه ماه گذشته حساب می‌شود.  بازدید کننده منحصر به فرد عبارتند از  تعداد کل کاربران در نمونه آماری الکسا که در یک روز از یک سایت بازدید می‌کنند. بازدید صفحه یعنی تعداد درخواست کاربران برای بازدید یک سایت . البته به ازای بیش از یکبار بازدید از سایت توسط یک کاربر تعداد بازدید صفحه افزایش نمی یابد.

با استفاده از این دو شاخص در فرمول‌های محاسباتی آماری عددی برای هر سایت بدست می آید که هر چه بالاتر باشد رتبه‌ آن سایت نیز بالاتر می‌رود. اگرچه رتبه‌بندی ها به صورت روزانه به روز می‌شود اما رتبه‌ سایت‌ها میانگینی از سه ماه گذشته بوده و رتبه‌بندی هر کشور نیز برای یک ماه گذشته حساب می گردد.

در صورتی که اسکریپت الکسا برای سایت نصب شده باشد آمار آن صحت داشته و تخمینی نخواهد بود. این سایت ها می توانند انتخاب کنند اطلاعات آماری آنها انتشار عمومی داشته باشد یا نه.

رتبه الکسا دارای دو رتبه کلی است. در مقیاس جهانی و مقایسه سایت شما در بین تمام وب سایتها در جهان که شامل گوگل، یاهو و.. است؛ و رتبه کشوری که هر دو به صورت میانگین سه ماهه بوده و ترافیک چند روزه سایت در کاهش رتبه تاثیر شگرفی نخواهد داشت!

 

 

 

عوامل تاثیر گذار بر رتبه الکسا

  • تعداد بازدید از صفحات سایت

  • تعداد صفحات بازدید شده از سایت

  • ترافیک از کاربرانی تولبار الکسا

  • نرخ کلیک

  • کیفیت زمانی بازدیدها از وب سایت

  • سرعت بارگذاری وب سایت

  • Bounce Rate

  • تنوع بازدیدها از سایت

  • تعداد لینک های سایت

  • شبکه های اجتماعی و تعداد لایک و کامنت ها

 

 

 

دلایل اهمیت رتبه پایین سایت در الکسا

  • افزایش اعتبار: تعیین میزان اعتبار شما برای بازدیدکنندگان و مشتریان جدید وب سایت

  • افزایش تعداد مشتریان: هرچه بازدیدکنندگان سایت بیشتر قاعدتا مشتری بیشتر

  • برتری نسبت به رقبا: رتبه پایین تر یعنی جایگاه بهتری نسبت به رقیب

  • انجام تبلیغات: رتبه پایین الکسا به معنی تعداد بازدید بیشتر و قابلیت عملکرد بهتر تبلیغات کلیکی در وب سایت

  • سودرسانی غیر مستقیم: رتبه الکسا پایین تر برابر است با جذب ترافیک بیشتر و کسب درامد آز گوگل ادز

 

 

 

خدمات و مزایای الکسا

هیچ امکان ثبت نامی برای سایت الکسا وجود ندارد چرا که این وبسایت نیاز به ثبت نام ندارد! بلکه هر سایتی که آمار بازدید آن به حداقل مدنطر الکسا برسد اطلاعات آن در الکسا و رتبه اش نمایش داده میشود. از سوی دیگر اگر سایت به تازگی راه اندازی شده و تعداد بازدید رو به افزایشی دارد باید حداقل سه ماه برای نمایش رتبه در الکسا منتظر بماند.

 

1.خدمات غیررایگان الکسا 

  • تحلیل بازار

  • تحلیل وبسایت

  • تحلیل سئو

  • تحقیق کلمات کلیدی

  • رتبه‌بندی

2. خدمات رایگان الکسا

  • یافتن سایت‌های مشابه

  • مشاهده آمار تخمینی وبسایت

  • فهرست رتبه‌بندی وبسایت براساس کشور یا دسته‌بندی

3. خدمات وبگاه الکسا

  • وبگاه‌های برتر: نمایش وب گاه‌های پربازدید با سه فیلتر جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص

  • مشخصات وب‌گاه  :Site Infoمجموعه ای از داده‌های دقیق برای هر وب‌گاه

  • واتز هات  :What’s Hotنمایش صفحات معروف اینترنت با به روزرسانی 5 دقیقه ای

  • نوارابزار الکسا  :The Alexa Toolbarنوار ابزار شامل تمام خدمات وب‌گاه الکسا

  • برای دارندگان وب‌گاه :For Site Owners ورود و ویرایش داده‌های وب‌گاه در الکسا توسط صاحبین وبگاه

راهکارهای عملی کاهش رتبه الکسا

۱. تولید محتوای خاص، جدید و باکیفیت

همانطور که میدانید بازاریابی درونگرا Inbound Marketing  وابستگی شدید به تولید محتوا دارد، چرا که با ایجاد ارزش برای مخاطب، نظر او را به سایت خود جلب کرده تا بتوانیم محصول یا خدمت خود را به فروش برسانیم. محتوای مناسب با کاربران ایجاد تعامل کرده و در نتیجه رفع نیاز محتوایی او باعث وفاداری نسبت به شما نیز می شود. برای اینکه مخاطب شما بتواند سریعتر به محتوا دست پیدا کند موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کلمات کلیدی مناسب: شناخت دقیق ترین و مناسب ترین کلمات کلیدی مرتبط با کلا یا خدمات خود کمک میکند تا با تولید محتوای جذاب در حوزه خود ضمن افزایش ترافیک سایت، رتبه الکسا سایت خود را کاهش دهید.

  • درک نیاز کاربر: برای چنین امری شما باید کلمات کلیدی را سرچ کنید.

  • مشارکت با کاربر: درخواست از مخاطب برای نظر دادن در مورد موضوعات مورد بحث در محتوای خود. دعوت به اشتراک در خبرنامه سایت برای آگاه شدن از جدیدترین محتواهای شما.

  • بازنویسی محتوای قدیمی: همواره محتواهای تولید و میزان بازدید از آن ها را رصد کرده و محتوایی که بیشترین توجه را جلب کرده بازنویسی کنید و همچنین سایر محتواها را بهبود بخشید.

  • افزایش ترافیک: بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان سایت اثرگذارترین عامل کاهش رتبه در الکسا است. بنابراین محتوای جذاب و مفید تولید کنید تا مخاطبان برای دنبال کردن محتواهای بعدی مجددا به سایت شما مراجعه کنند.

  • نظم همیشگی: منظم تولید محتوا کنید و آن ها را در نطم مشخص زمانی منتشر کنید.

  • به روز بودن: سالانه در گرافیک سایت خود وهمچنین مسائل فنی زیرساختی بازنگری کنید تا ترافیک سایت خود را ازدست ندهید. بهتر است قالب سایت خود را با تکنولوژی های جدید متناسب کنید.

۲. ایجاد بک‌لینک مناسب

مجموعه لینک هایی سایر وب سایت ها را بک لینک گویند. به ازای تعداد بیشتر و کیفیت بهتر بک لینک ها، رتبه سایت شما نتایج بهتری در گوگل خواهد داشت. ربات های خزنده الکسا بک لینک ها را شناسایی می کنند و همچنین ترافیک سایت شما افزایش می یابد. در این خصوص نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بک لینک از سایت های مرتبط و معتبر در بالا بردن رتبه الکسا تاثیرگذار است.

  • ایجاد بک لینک ممکن است در ازای پرداخت هزینه، تبادل لینک یا همکاری باشد

  • در محتواهای جدید خود لینک های داخلی از سایر مطالب منتشر شده سایت تان ایجاد کنید

  • ابزارک الکسا را برای مرورگر خود و همکارانتان که سایت شما را مداما چک میکنند نصب کنید

 

۳. تحلیل رقبا

رتبه ی الکسای سایت شما وابستگی مستقیم به جایگاه شما در میان رقبایتان دارد؛ چراکه سایت های مشابه در گستره های نزدیک بهم قرار میگیرند. با در نظر گرفتن اینکه، رتبه های زیر صد الکسا غالبا عمومی ها و بسیار پرطرفدار هستند؛ پس همین که در میان رقبا بهتر باشید کافی است. برای بهتر بودن باید آن ها را خوب بشناسید. سایت رقبا را از نظر محتوا، رابط کاربری و  نوع خدمات و محصولات و نحوه ارایه ی آن ها به خوبی رصد کنید.

 

۴. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

پس از نشر محتوا آن را با لینک های مناسب به انواع شبکه های اجتماعی تان مرتبط کنید. به دلیل محبوبیت شبکه های اجتماعی به سادگی خواهید توانست کاربران را جذب سایت خویش کنید مثلا با لینک گذاری در استوری اینستاگرام تان، نشر مقالات در لینکدین، فعالیت منظم در توئیتر و کانال تلگرام و...

 

۵. تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل در میان روش های افزایش ترافیک سریع ترین راه است؛ همچنین با انتخاب کلمات کلیدی دلخواه به راحتی در صفحه اول نتایج سرچ گوگل قرار می گیرید. سایت های با محتوای بیشتر و مفید فایده با هزینه کمتر تبلیغات می توانید به نتایج موردنظرتان دست یابید.

 

روش  های کلاه سیاه کاهش رتبه در الکسا

 همانطور که میدانید روش های دیگری نیز برای بهبودبخشی به رتبه الکسا هست؛ روش های کلاه سیاه! اما به راستی تنها هدف ما کاهش رتبه الکسا است و یا اینکه به دنبال مشتری واقعی هستیم. مثلا تصور کنید در روشهای زیر موفق باشید و رتبه شما چند صد پله کاهش یابد اما کاربر و مشتری واقعی افزایش نیابد، ما بصورت مستقیم سود نکرده ایم و عملا اعتبار خود را به خطر انداخته ایم.

معمولا وب سایت ها با هدف فریب مشتریان برای جذب تبلیغات، رپرتاژ آگهی و یا حتی فخرفروشی؛ چنین روش هایی را برای کاهش رتبه در الکسا پیش میگیرند.

  • اجرای پاپ آپ در وب سایت های پربازدید : بدین صورت که به صورت ناخواسته برای کاربر وب سایت پربازدید پلپ آپ نمایش داده می شود و عملا بازدیدهای غیرواقعی سایت صورت می گیرد.

  • ترافیک تقلبی: استفاده از ربات های نرم افزاری که همانند کاربران حقیقی از صفحات سایت در دوره های مشخص زمانی بازدید کرده و با عث ترافیک بالای بازدید سایت می شوند.

 

راه های سرعتی کاهش رتبه الکسا

اگر بخواهیم صادق باشیم دو روش گفته شده به سادگی لو می روند و اعتماد مشتریان خود را ازدست خواهید داد. اما اگر همچنان به دنبال روشی سریع برای کاهش رتبه الکسا هستید در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

  • دانلود و نصب نوار ابزار الکسا Alexa Toolbar بر روی مرورگرهایتان

  • با کلیه مرورگرهای خود و وارد سایت Page Reboot شده و صفحه ی دلخواهی از سایت را وارد و تایمر را روی حداقل شصت ثانیه انتخاب کنید

  • هر پانزده ثانیه در فیلترشکن خود آدرس IP یا کشورتان راتفییر دهید و مجدد آن را راه اندازی کنید

  • به کارگیری یک سرویس الکسا مانند RankBoostUp

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha