بخش های مختلف Google SERP در سال 2021
در ابتدا لازم است توضیح مختصری درباره ی SERP بدهیم. SERP مخفف عبارت Search Engine Result Pages است. به طور کلی SERP به معنی نتایج جستجوی یک کلیدواژه در موتور جستجو میباشد.
بخش های مختلف SERP گوگل از اصول اساسی سئو به شمار میروند که شناختن آنها برای دیجیتال مارکترهای B2B امری ضروری است. با تحلیل فاکتورهای نشان داده شده در Google SERP طی جستجوی یک کلیدواژه، متخصصان سئو قادر به انجام اقداماتی در جهت بهبود رنک سایت خواهند بود.
فرم مشاوره رایگان
بخش ها یا اصطلاحا ویژگی های سِرپ (SERP)
بخش های مختلف سرپ تمام اطلاعاتی است که گوگل می تواند در نتایج جستجو قرار دهد. هر یک از این بخشها نقش به سزایی در بهبود کارکرد موتور جستجو و تجربه ی کاربر ایفا میکنند. طیف وسیعی از انواع بخش های سرپ وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.
جستجوی صفر کلیک (Zero-Click Search) چیست؟
جستجوی صفر کلیک درخواست جستجویی است که کاربر بدون انجام حتی یک کلیک قادر به مشاهده ی نتیجه ی آن خواهد بود و معمولا اولین نتیجه ی نمایش داده شده می باشد. داده ها نشان می دهد که جستجوهای صفر کلیک بیش از نیمی از کل جستجوهای انجام شده در گوگل را شامل می شوند.
SERP های ابتدایی
ابتدایی ترین المان های نتایج جستجو عناوین، توضیحات و URLها می باشند. در ادامه هر المان را توضیح می دهیم و بهترین روش های سئو سایت مربوط به آن را معرفی میکنیم.
عناوین نتایج جستجو Search Result Titles
برچسب عنوانی که در نتایج جستجو ظاهر می شود معمولاً از عنوان HTML صفحه وب گرفته می شود. به خاطر داشته باشید که مقدار نمایش داده شده از تگ عنوان موجود در نتایج جستجو به نوع دستگاهی که کاربر نتایج را در آن مشاهده می کند (یعنی تلفن همراه یا کامپیوتر) و تنظیماتی از قبیل وضوح صفحه و اندازه متن بستگی دارد.
از آنجا که عناوین HTML نقش مهمی در SERP دارند، توصیه می شود بهینه سازی آن ها را جدی بگیرید.
نکات سئو عناوین نتایج جستجو:
-
تگ عنوان بین 55 تا 60 کاراکتر باشد و یا 512 پیکسل پهنا داشته باشد.
-
از کلیدواژه در عنوان استفاده کنید.
-
از اسم برند در انتهای عنوان استفاده کنید.
-
عنوان را منحصربه فرد، دقیق و مختصر در نظر بگیرید.
توضیحات نتایج جستجو Search Result Descriptions
توضیحات مِتایی که به درستی نوشته شده باشند اغلب در جایگاه توضیحات نتایج موتور جستجو دیده می شود. علی رغم اینکه تحقیقات نشان می دهد که گوگل در 70% موارد توضیحات متا را خود بازنویسی میکند، تلاش برای نوشتن توضیح متایی مناسب خالی از لطف نیست. توضیحات متا نقش به سزایی در افزایش کلیک دارند.
نکات سئو توضیحات نتایج جستجو:
-
تعداد کاراکترهای توضیحات متا بین 150 و 300 باشد.
-
درصورت امکان کلیدواژه در آن به کار رود.
-
سعی کنید بعد از کاراکتر 150ام جمله را تمام کنید؛ چرا که بعضی موتورهای جستجو فقط 155 کاراکتر را نشان میدهند.
-
از تکرار توضیحات متا در صفحات بپرهیزید.
اطلاعات URL نتایج جستجو Search Result URL Information
یک URL یا همان آدرس وبِ بهینه شده باید برای انسان خوانا باشد، برای موتورهای جستجو توضیح دهد که صفحه در چه زمینه ای است و ساختار وبسایت را به طور واضح ترسیم کند.
از آنجا که URL ها تأثیر به سزایی در اصول مارکتینگ خصوصا سئو دارند، نکات خدمات سئو زیر باید در نظر گرفته شوند.
نکات خدمات سئو:
-
آدرس وب مختصر باشد.
-
درصورت امکان کلیدواژه در آن به کار رود.
-
از تیره (-) برای جداسازی کامات استفاده شود.
-
از کلمات با حروف کوچک استفاده شود.
-
از علائم نگارشی استفاده نشود.
مرور ویژگی های ابتدایی SERP کمک به درک بیشتر ویژگی های پیشرفته ی سرپ می کند. به خصوص هم اکنون که جستجوهای صفر کلیک بسیار شایع شده اند.
SERP های پیشرفته
اکنون که درک کاملی از نتایج جستجوی سنتی داریم، به برخی از ویژگی های سرپ پیچیده تری که گوگل ارائه می دهد می پردازیم. این ویژگی ها عبارت اند از:
-
بخش ویژه Featured Snippets
-
پنل دانش Knowledge Panel
-
بخش محلی Local Pack
-
بخش تیزر محلی Local Teaser Pack
-
برترین داستان ها Top Stories
-
ویدیوها Videos
-
بخش تصاویر Image Pack
-
توییت ها Tweets
-
دیگران میپرسند People Also Ask
-
دیگران جستجو میکنند People Also Search For
-
جستجوهای مرتبط Searches Related to
-
نظرات Reviews
-
فرهنگ لغت Dictionary
-
پیوندهای سایت Site Links
-
تبلیغات گوگلی Google Ads
-
نتایج خرید Shopping Results
به خاطر داشته باشید که گوگل دائماً بخش های جدید SERP را آزمایش می کند. در ادامه به توضیح هر یک از بخش های ذکر شده می پردازیم و برای هر یک نکات سئویی که متخصصان سئو باید از آن آگاه باشند، بیان می کنیم.
بخش های ویژه Featured Snippets
بخش ویژه طی سال گذشته مورد توجه و استقبال بسیار واقع شد. همانطور که در عکس مشاهده می کنید، بخش ویژه قسمتی است که در آن جای عنوان و توضیحات عوض می شود. محتوای بخش ویژه توسط گوگل به طور خودکار از درون صفحات وب ایندکس شده ی مرتبط، انتخاب می شود. برای اینکه به این جایگاه که اصطلاحا به آن جایگاه صفر هم گفته می شود دست یابید، باید ابتدا صفحه ی خود را در رنک 1 تا 10 گوگل قرار دهید.
لازم به ذکر است که فعلا در جستجوهای به زبان فارسی شاهد این ویژگی در نتایج جستجو نخواهیم بود.
نکات سئو بخش های ویژه:
-
در زیرعنوان های H2 و H3 از سوالاتی استفاده کنید که در آن کلیدواژه هم به کار رفته باشد. مثال: چگونه اکانت گوگل بسازیم؟
-
جواب این سوالها یا زیرعنوان ها را در پاراگرافی به طول 40 تا 60 کلمه بنویسید.
-
از ابزارهای سئو مانند SEMRUSH یا Moz استفاده کنید تا ببینید صفحات شما چگونه در بخش ویژه نمایش داده می شود.
پنل دانش Knowledge Panel
پنل دانش قسمتی است که در عکس با رنگ قرمز مشخص شده است. اطلاعات درون پنل دانش از اطلاعات موجود در صفحه ی ویکی پدیای مربوطه، اطلاعات درون اکانت های مختلف مربوطه و دیگر منابع (درباره ما و سایرموارد) گرفته می شود.
نکات سئو پنل دانش:
-
از اطلاعات به روز و دقیق در وب سایت استفاده کنید.
-
اگر اطلاعات ذکر شده در پنل دانش غلط می باشد، می توانید از طریق Google’s knowledge panel help page اقدام به تصحیح این اطلاعات کنید.
بخش محلی Local Pack
بخش محلی ممکن است جایی در سئوی B2B نداشته باشد ولی برای شرکت هایی که چندین ساختمان دارند (دفاتر فروش، شعب و سایرموارد) این المانِ سرپ از اهمیت بالایی برخوردار است.
-
برای جستجوهایی نشان داده می شود که طول و عرض جغرافیایی شامل آنها شود.
-
معمولا 3 مکان که بیشترین ارتباط را به عبارت مورد جستجو دارند نشان می دهد.
-
گزینه ی "نمایش همه" دارد.
-
این بخش بیش از نیمی از صفحه ی گوگل را در دسکتاپ و حتی مقدار بیشتری از صفحه را در موبایل اشغال می کند.
-
مانند بخش تیزر محلی، نظرات را نشان نمی دهد.
نکات سئو بخش محلی:
-
اکانت Google My Business خود را آپدیت نگه دارید. همچنین مطمئن شوید نام و آدرس مکان مورد نظر صحیح باشد.
-
نظرات را بیشتر کنید. حداقل 10 نظر. هرچه بیشتر بهتر.
-
داده های مربوط به لوکیشین و مختصات GPS را اضافه کنید.
بخش تیزر محلی Local Teaser Pack
-
مانند بخش محلی، برای جستجوهایی که طول و عرض جغرافیایی داشته باشند نشان داده می شود.
-
نظرات و ساعات کاری را نشان می دهد ولی لینک مستقیمی به صفحه ی وبسایت آن مکان نشان نمی دهد.
-
معمولا برای هتل ها و رستورانها نمایش داده می شود.
-
مرتبط ترین مکان ها روی نقشه نشان داده می شود که شامل ساعات کاری، امتیاز یا نظرات، قیمت، تخفیف، عکس و غیره می باشد.
نکات سئو :
-
باید در نظر داشت که رتبه بندی در Local Teasers شامل حال تمام مشاغل نمی شود و این ویژگی معمولا برای شرکت هایی مهم است که ساختمان مشخصی دارند.
برترین داستان ها (اخبار) Top Stories(News)
برای دیدن اخبار در خبرگزاری های فارسی باید مطابق تصویر به قسمت NEWS در گوگل وارد شد. اما در جستجو با IP های غیر از ایران، این بخش در قسمت ALL قابل مشاهده خواهد بود.
-
جاگزین بخش اخبار شده است.
-
برای موضوعات ترند شده نمایش داده می شود.
-
نتایج آن از Google News Articles گرفته می شود.
-
گزینه ای برای اطلاعات بیشتر دارد که کاربر را به قسمت Google News هدایت می کند.
نکات سئو اخبار:
-
ایجاد کد html مربوط به AMP (Accelerated Mobile Pages) یا همان صفحات موبایلی شتاب یافته که کمک به بارگذاری سریعتر صفحات وب در موبایل می کند نقش به سزایی در نشان داده شدن در این بخش دارد.
-
معمولا صفحاتی در این بخش ظاهر می شوند که از Google News submission procedure پیروی می کنند. در اکثر نتایج جستجو، محتوا فقط از منابع خبری بزرگ انتخاب می شود. به همین دلیل این بخش اهمیت بالایی برای انتشارات و دیگر منابع خبری دارد.
ویدیوها Videos
-
62% نتایج جستجو حاوی ویدیو هستند.
-
تصاویر کوچکی از ویدیوها در نتایج جستجو نمایش داده می شوند(که اکثرا از یوتیوب می باشد)
-
این بخش فقط برای کلیدواژه های مشخصی نمایش داده می شود.
-
اکثرا برای جستجوهایی که حاوی کلمه "چگونه..." هستند نشان داده می شود.
-
3 ویدیو نمایش داده می شود و گزینه ی "نمایش همه" نیز در قسمت پایینی این بخش وجود دارد.
نکات سئو ویدئوها:
-
بهینه سازی ویدیوها در یوتیوب نقش به سزایی در سئوی این بخش دارد که شامل انتخاب عنوان، توضیحات، تگها، دسته بندی ها و سایرموارد می شود.
-
به طور کلی، متخصصان سئو باید روشهایی به کار گیرند که از طریق آنها کاربران را از کانال یوتیوب یک شرکت به وبسایت آن شرکت هدایت کنند. برای مثال با استفاده از لینک ها و CTAها.
تصاویر Images
-
تصاویر در اندازه های کوچک در نتایج جستجو نمایش داده می شوند. این تصاویر از منابع مختلفی که توسط گوگل ایندکس شده اند انتخاب می شوند.
-
معمولا برای جستجوهایی استفاده میشود که تصاویر نقش مهمی در بیان مفاهیم دارند. اما بازاریاب های B2B میتوانند از آن برای جمع بندی ایده هایشان در قالب تصویر استفاده کنند. همچنین می توانند توجه مخاطبان را به گراف ها و جداول حاصل از یک تحقیق جلب کنند.
-
برای این بخش هم گزینه ی "نمایش همه" وجود دارد.
-
در قسمت بالایی این بخش کلیدواژه های مرتبط نشان داده می شود تا کاربر به راحتی بتواند جستجوی خود را ادامه و یا تغییر دهند.
نکات سئو تصاویر:
-
از کلیدواژه در اسم فایل و عنوان آن استفاده کنید.
-
از تیره(-) به جای آندرلاین(_) بین کلمات انگلیسی استفاده کنید.
-
توضیحاتی برای عکس در نظر بگیرید.
-
حجم تصاویر را بهینه کنید.
توییت ها Tweets
-
توییتها مستقیما در نتایج جستجو نمایش داده می شوند.
-
معمولا برای جستجوهای مربوط به برندها و اشخاص نشان داده می شوند.
-
3 توییت اخیر نمایش داده می شود و گزینه ی "نمایش در توییتر" هم وجود دارد.
نکات سئو توییتتر:
-
از آنجایی که نکته سئو خاصی برای این بخش وجود ندارد، همین که اکانت شما در توییتر فعال باشد میتواند نقش به سزایی در تبلیغ برند شما و استفاده ی حداکثری از این بخش داشته باشد.
دیگران میپرسند People Also Ask
-
در این بخش سوالهایی پیشنهاد داده می شوند که طبق الگوریتم های گوگل به جستجوی شما مرتبط است.
-
مانند بخش ویژه (Featured Snippet) معمولا برای جستجوهایی که شکل سوالی دارند نمایش داده می شود.
-
جایگاه این بخش در صفحه میتواند تغییر کند ولی معمولا در صفحاتی ظاهر می شود که در آن یک بخش ویژه هم وجود دارد.
-
هر سوال را می توان مانند آکاردئون برای دیدن پاسخ گسترش داد. این گسترش همچنین شامل لینکی برای جستجوی بیشتر می باشد.
نکته سئو:
-
این بخش برای آگاهی از اهداف جستجو و بهینه سازی محتوای شما برای بخش ویژه بسیار ارزشمند است. با تجزیه و تحلیل بخش های "دیگران میپرسند" حول کلیدواژه اصلی، می توانید تعیین کنید که افراد به دنبال چه اطلاعاتی هستند. سپس از این اطلاعات برای بهبود و توسعه محتوای خود استفاده کنید.
دیگران جستجو میکنند People Also Search For
-
در قسمت پایینی صفحه ظاهر می شود.
-
بر اساس هر آنچه الگوریتم های گوگل مربوط به شمار آورد می باشد.
-
این بخش معمولا برندها، خدمات و محصولات را نشان می دهد. در نتیجه نکته سئوی خاصی برای این بخش وجود ندارد.
جستجوهای مرتبط Searches Related to
-
در انتهای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود.
-
بر اساس هر آنچه الگوریتم های گوگل مربوط به شمار آورد می باشد.
-
این امکان را برای کاربر فراهم می سازد تا درصورت نیافتن پاسخ، جستجوی خود را ادامه یا تغییر دهد.
-
برای آگاهی از اهداف جستجوی کاربران بسیار ارزشمند است.
نکات سئو جستجوهای مرتبط:
-
می توانید از این بخش ایده های نابی برای تولید محتوای جدید به دست آورید. این بخش به شما کمک میکند تا دریابید کاربران چه سوالاتی می پرسند و می توانید چه اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهید.
نظرات Reviews
هیچ چیز در اعتماد به شما موثر تر از نظرات کاربران نیست. اگر کاربران شما میتوانند نظرات خود را درباره ی بیزنس شما بنویسند، حتما ترتیبی دهید تا نظرات کاربران در نتایج جستجوی مربوطه نشان داده شود.
-
معمولا برای جستجوهایی حول نرم افزارها، محصولات، هتل ها، رستورانها، دستورهای غذا و سایرموارد نشان داده می شود.
-
زیر URL و بالای توضیحات صفحه ظاهر می شود.
-
میانگین امتیاز داده شده و تعداد آرا را نشان می دهد.
-
طبیعتا، نتایج جسجویی که نظرات مثبت بیشتری داشته باشند از اعتبار بالاتری برخوردار هستند.
نکات سئو نظرات:
-
با افزودن نشانه گذاری برای نظرات در سایت خود، می توانید آن ها را در این بخش نمایش دهید.
فرهنگ لغت Dictionary
این بخش هنوز برای کلمات فارسی برنامه ریزی نشده است.
-
گوگل تعریفی از کلمه ی جستجو شده ارائه می دهد.
-
می توانید موارد دیگر از جمله ترجمه ها و خواستگاه کلمه را نیز ببینید.
-
این اطلاعات توسط انسان فراهم و نگارش می شود.
-
موثر در آگاهی از اهداف جستجو می باشد.
نکات سئو فرهنگ لغت:
-
این که بدانید چه کلیدواژه هایی در قالب این بخش ظاهر می شود خوب است، اما برای بالا رفتنِ رنکِ تعریفی که خود از آن کلمه در وبسایت خود ارائه داده اید تلاشی نکنید. در عوض، تمرکز خود را روی نشان داده شدن در بخش ویژه بگذارید؛ با سوالاتی از قبیل : "...به چه معنی است؟"
پیوندهای سایت Site Links
-
این بخش برای برندها از اهمیت بالایی برخوردار است.
-
نه تنها به منزله ی میانبری برای رفتن به بخش های مختلف سایت عمل می کند، بلکه بخش قابل توجهی از صفحه ی نتایج جستجو را دربرمی گیرد که همین امر در رقابت شما با رقبا موثر است.
تبلیغات گوگل Google Ads
-
تبلیغات گوگل می تواند در بالا یا پایین صفحه ی نتایج جستجو ظاهر شود.
-
المان هایی از قبیل تیتر، URL، توضیحات و CTA دارد. تبلیغات گوگلی می تواند سایت لینک یا همان پیوند سایت داشته باشد. شماره تلفن و نظرات نیز می توانند در تبلیغات نمایش داده شوند.
نکات سئو تبلیغات گوگل:
-
از روش ها و تاکتیک های تبلیغات در موتور جستجو باید استفاده کرد.
نتایج خرید Shopping Results
-
المان های نمایش داده شده عبارت اند از: نام محصول، فروشندگان، برند، قیمت، پیشنهادات ویژه، رتبه بندی محصول، تعداد نظرات و لینک.
نکات سئو نتایج خرید:
-
متخصصان سئو با آگاهی از نتایج این بخش قادر به کسب آگاهی بیشتر از اهداف جستجو کاربران خواهند بود تا بتوانند کلیدواژه ها را اولویت بندی کنند.
پیشنهاد میکنیم این مطلب را در اینستاگرام تارنماگستر بخوانید
سئوی تارنماگستر
شرکت تارنماگستر با بیش از یک دهه تجربه در حوزه های طراحی سایت، سئو(بهینه سازی موتور جستجوگر)، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشن، طراحی گرافیکی و سایرموارد با بکار گیری نیروهای متخصص در این زمینه ها توانسته پکیج های متناسب با موسسه طرف قراردارد از خدمات سئو طراحی کند، موسسات با توجه به تازه تاسیس شدن استارت آپ آنها و اهدافی که در بازار رقابتی دارند می توانند پکیج مناسب را انتخاب کنند.
اقدامات حوزه سئو باید با استراتژی های مناسب کسب و کار و به طور پیوسته صورت گیرد. در نتیجه صفحه ی مورد نظر رنک بالایی کسب خواهد کرد و مهم ترین هدف از طراحی سایت و سئو که بازدید هرچه بیشتر کاربران از سایت و آشنایی با کسب وکار است صورت پذیرد.
خدمات سئو تارنماگستر
خدماتی که تارنماگستر برای سئو وب سایت شما ارائه می دهد شامل موارد زیر است:
1. راه اندازی و بهینه سازی کمپین Campaign Setup and Optimization
2. تجزیه و تحلیل اولیه Prior Analysis
3. بهینه سازی داخلی On-Page Optimization
4. بهینه سازی خارجی Off-Page SEO
5. پیگیری و تجزیه تحلیل Tracking and analysis
6. گزارش نویسی Reporting
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده که سئوی وبسایتتان را بصورت هدفمند بهبود ببخشید، همکاران ما در شرکت دانش بنیان تارنماگستر میتوانند در این امر شما را یاری رسانند، برای دریافت مشاوره رایگان باما تماس بگیرید
نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !
ارسال دیدگاه