روش های مختلف طراحی سایت: براساس نرم افزار سیستم مدیریت محتوا و براساس زبان برنامه نویسی و طراحی ساختار اختصاصی وب سایت

 

روش های طراحی سایت

در این مقاله قصد داریم تا با مقایسه انواع روش های طراحی سایت، به شما مناسب ترین روش طراحی سایت را پیشنهاد کنیم.

روش اول براساس نرم افزار سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) که به اختصار CMS نامیده می شود. روش دوم براساس زبان برنامه نویسی و طراحی ساختار اختصاصی وب سایت براساس نیاز مشتری می باشد. در ادامه به مقایسه این دو روش می پردازیم و مزایا و معایب هر روش و همچنین جامعه هدف هر روش طراحی سایت را بیان می کنیم.

 

 

زمان مطالعه مورد نیاز: 7 دقیقه

  • استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت
  • مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس
    • متن باز بودن (Open-source)
    • قالب های متنوع طراحی
    • عدم نیاز به برنامه نویسی
  • معایب استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس
    • هک شدن به دلیل امنیت کم و آسیب پذیری بالا
    • سرعت
    • شلوغ بودن کنترل پنل
    • سطح دسترسی محدود
    • ظاهر از پیش تعیین شده و تشابه با بعضی سایت ها
    • هزینه نگهداری بالا
  • طراحی سایت با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و زبان برنامه نویسی
  • مزایای استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی
    • کنترل پنل مناسب
    • کاهش سرعت بارگذاری سایت
    • امنیت بالا
    • خلاقیت و توسعه
    • هزینه نگهداری معقول 

 

روش اول: استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت

به طور خلاصه، سیستم مدیریت محتوا در حقیقت نرم افزاری به عنوان رابط کاربری جهت طراحی و تولید، انتشار، ویرایش، حذف، سازمان دهی و حفظ محتوای یک وب سایت است.

سیستم های مختلفی برای مدیریت محتوا وجود دارد که از آنها می توان به Wordpress، Joomla، Wix و Drupal اشاره کرد. در سال 2020، میزان سهم Wordpress در بازار طراحی سایت، 52.32% شد که شامل حدوداً 27 میلیون از بین حدود 53 میلیون وب سایت می­ شود که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می­ کنند. 

 

روش های طراحی سایت تارنماگستر

بنابراین محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان، وردپرس می­ باشد که با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است. این سیستم در حقیقت در زمان بدو تولد خود، یک ابزار وبلاگ نویسی بود که برای رفع نیاز وبلاگ نویس ها و افزایش سرعت ساخت صفحات وبلاگ و انتشار مطالب مورد نظر طراحی شده بود. در این سیستم Objectها ساخته شده بود تا وبلاگ نویس ها راحت و در زمان کوتاهتری بتوانند مطالب خود را بر روی سایت بارگذاری کنند. پس از توسعه تکنولوژی، وردپرس به یک سیستم مدیریت محتوا تبدیل شد که جهت طراحی سایت استفاده می شود. پس در ادامه در مورد این سیستم مدیریت محتوا بیشتر صحبت می کنیم تا بیشتر با مزایا و معایب آن آشنا می شویم.

 

 

روش طراحی سایت تارنماگستر

 

 

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس:

زمان:

با استفاده از وردپرس، میتوان در زمان نسبتاً کوتاهی، یک وب سایت با امکانات اولیه را طراحی کرد که این امکانات اولیه بنابر خواسته های صاحب سایت می­ تواند متفاوت باشد.

 

 

متن باز بودن (Open-source):

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است و به همین دلیل، می تواند توسط توسه دهنده های وب، هر روز بیش از پیش توسعه داده شود. روز به روز، نیازهای صاحبان سایت برای داشتن امکانات بیشتر در سایت برای جلب بازدیدکننده و ترافیک بیشتر سایت افزایش می­ یابد. لذا توسعه دهندگان وب و سیستم های مدیریت محتوا، با ساخت پلاگین (افزونه) های متفاوت سعی در رفع این نیازها، دارند.

 

 

قالب های متنوع طراحی:

وردپرس با داشتن میلیون ها قالب برای طراحی وب سایت، می تواند مورد پسند سلیقه های مختلف قرار بگیرد که توسط طراحان آنها طراحی شده است.

 

 

طراحی سایت تارنماگستر

 

عدم نیاز به برنامه نویسی:

وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده است و قالبی آماده برای ساخت طراحی سایت است. اگرچه با استفاده از HTML و CSS می توان تغییراتی در تولید محتوای بوجود آمده در وردپرس ایجاد کرد ولی این موضوع کاملاً اختیاری است و نیاز اصلی محسوب نمی شود. لذا همچنان می توان گفت که در وردپرس، مدیر سایت نیازی به برنامه نویسی ندارد و فقط با صرف وقت، تمرین و گذراندن دوره آموزشی می تواند طراحی سایت را انجام دهد.

 

 

معایب استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس:

در این بخش قصد داریم تا معایب وردپرس را بیان کنیم تا به دلایل این موضوع که بیش از 70 درصد کسانی که از وردپرس استفاده می کنند، پس از مدتی ترجیح می دهند از دست وردپرس با آن مزایا که در بالا گفته شد خلاص شوند پی ببریم.

 

 

هک شدن به دلیل امنیت کم و آسیب پذیری بالا:

متاسفانه امنیت پایین، یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از وردپرس است. از آنجایی که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است، خیلی از افراد در حال ساختن افزونه ها و قالب های سایت (Theme) هستند. در نتیجه امکان دارد کدهای مخربی در لابلای برنامه نویسی آن گنجانده شده باشد که کاملا غیر مرتبط با موضوع اصلی باشد ولی در اصل آمار و اطلاعات یا مطالب دیگری را از سایت به سرقت ببرد.

از طرفی، اگرچه وردپرس به صورت متوالی به روز رسانی می شود ولی تا زمانی که نسخه به روز رسانی شده به دست مدیران سایت برسد، ایرادهای آن بسیار سریعتر منتشر شده است و هکرها می توانند از آن رخنه امنیتی، سایت های بسیار زیادی را هک کنند و سایت ها را تحت کنترل بگیرند و بنا به خواست و نیاز خود به سایت لطمه وارد کنند.

 

 

سرعت:

از آنجایی که برای افزودن امکانات مورد نیاز به سایت ساخته شده بر اساس وردپرس، باید از پلاگین ها استفاده کنیم، دو دلیل باعث کاهش سرعت سایت می شود. یکی تعدد افزونه ها که سرعت بارگذاری سایت را کاهش می دهد و دیگری کدهای بلااستفاده در بعضی از پلاگین ها که منجر به کاهش سرعت سایت می شود. این کاهش سرعت منجر به کاهش امتیاز سئو میگردد. کاهش امتیاز سئو، منجر به این موضوع میگردد که موتورهای جستجو شما را در رتبه های پایین تری نسبت به رقبا در صفحه های جستجو قرار می دهد. این موضوع موجب می شود که بازدید کمتری در سایت توسط جامعه هدف داشته باشید. بدون شک، این موضوع به هیچ وجه برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین، سایت های خبری، سایت های فروشگاهی و تمام کسانی که می خواهند در صنف خود، دست بالا را داشته باشند و تاثیرگذار را داشته باشند مطلوب نیست.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

موتورهای جستجو

 

 

 

شلوغ بودن کنترل پنل:

از آنجایی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس صرفاً برای یک گروه یا صنف از صاحبان کسب و کار ساخته نشده است، بسیاری از جوامع هدف را شامل می گردد. بنابراین باید بتواند نیازهای تمامی افراد را برطرف کند تا بتواند همچنان در صدر بماند و صاحبان کسب و کار بیشتری را به خود جذب کند. در نتیجه پنل کاربری بسیار شلوغ و بی نظمی را خواهد داشت که در صورتی که شخص استفاده کننده، تخصص برنامه نویسی نداشته باشد، ممکن است با یک اشتباه کوچک، عملکرد قسمتی از سایت مختل شود که در بدترین حالت کل سایت مورد آسیب جدی قرار می­ گیرد. از طرفی دیگر، ناسازگاری بعضی از پلاگین ها با نسخه وردپرس یا ناسازگار بودن پلاگین ها با همدیگر، می تواند علت دیگری برای ایجاد ایراد و مشکل در ساختار سایت ایجاد کند.

 

 

طراحی سایت شرکت دانش بنیان تارنماگستر
سطح دسترسی محدود:

از آنجایی که وردپرس یک نرم افزار آماده است، ساختار برای طراح سایت که تسلط به برنامه نویسی ندارد بسیار محدود خواهد بود و اجازه ایجاد امکانات و همچنین خلاقیت بیشتر را از طراح می گیرد.

 

 

 

ظاهر از پیش تعیین شده و تشابه با بعضی سایت ها:

از آنجایی که قالب بندی در وردپرس از پیش تعیین شده است، در بعضی مواقع ممکن است قالب انتخاب شده برای سایت با سایت های دیگر و یا حتی رقبا یکسان باشد که این موضوع می تواند به مبحث برندینگ یک صاحب کسب و کار آسیب وارد کند. البته این موضوع برای کسانی که می خواهند عضوی از لیدرهای بازار باشند تا در صنف خود سرآمد باشد نسبت به دیگر افراد که چنین هدفی را دنبال نمی کنند اهمیت بیشتری دارد.

 

 

هزینه نگهداری بالا:

شاید در زمان طراحی سایت با استفاده از وردپرس، این موضوع خیلی به چشم دیده نشود اما با پیشرفت کسب و کار، نیازهای بیشتری برای صاحب کسب و کار به وجود خواهد آمد که به سطح بالاتر و پیشرفته تر نیازمند هستند. بعضی از آنها با استفاده از پلاگین ها برطرف خواهد شد که مطمئناً با پرداخت پول به دلار میسر خواهد بود. گاهی اوقات بنابر نیاز کسب و کار، قالب باید براساس نیازها تغییر کند که معمولاً هزینه ای بین 50 تا 100 دلار دارد. از طرفی دیگر استخدام برنامه نویس برای اصلاح ایرادهای قابل رفع سایت یا ایجاد بهبود در سایت، هزینه های بالاتری نسبت به ساختن سایت با استفاده از برنامه نویسی از صفر روی دست کارفرما خواهد گذاشت

پس چه باید کرد؟

قبل از گرفتن یک تصمیم اشتباه، بیایید با هم روش دوم طراحی سایت را بررسی کنیم. 

 

 

طراحی سایت با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و زبان برنامه نویسی:

مزایای استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی:

 

کنترل پنل مناسب:

وقتی که کار طراحی سایت خود را به یک شرکت معتبر و حرفه ­ای نظیر شرکت دانش بنیان تارنماگستر بسپارید، می توانید با پنل کاربری آن با خیال راحت کار کنید زیرا تمام آن تنظیمات و کارهایی که ممکن است ناسازگار باشند و موجب اختلال در عملکرد سایت بشوند، از دسترس یک کاربر غیرحرفه ای دور نگه داشته می شود و امکان تولید محتوا توسط صاحبان کسب و کار جهت ارتقا، بهبود و پربارتر شدن سایت خود را راحت تر میکند.

 

 

مشاوره رایگان طراحی سایت

 

 

کاهش سرعت بارگذاری سایت:

همانطور که در بخش بالا گفته شد، در وردپرس برای افزودن هر یک از امکانات مورد نظر، یک افزونه (پلاگین) باید نصب گردد و اکثر اوقات کدهایی که برای قسمت premium نوشته شده است، برای خیلی از سایت ها بلااستفاده خواهد بود و همین موضوع موجب کاهش سرعت بارگذاری سایت می شود. از طرفی دیگر با دقتی بیشتر به این موضوع، از آنجایی که پلاگین ها دارای کدهای برنامه نویسی هستند و تعدد کدها باعث کاهش ((نرخ متن به کد)) در سایت می شود که این یکی از پارامترهای تأثیرگذار در سئو سایت محسوب می شود. همانطور که در بالا گفته شد، با کاهش امتیاز سئوی سایت، موتورهای جستجو، سایت مورد نظر را کمتر در معرض دید جستجوکنندگان در موتور جستجو قرار می دهند. در نتیجه بازدیدکنندگان کمتری از سایت بازدید می کنند و این میتواند به معنای کاهش مخاطبین سایت و کاهش درآمد و فروش سایت نیز تعبیر شود. اما در روش دوم طراحی سایت، این مشکلات وجود ندارد زیرا وقتی که طراحی سایت را به یک شرکت معتبر و حرفه ای بسپاریم، خط به خط برنامه نویسی انجام شده به صورت بهینه و بدون هرگونه اضافات خواهد بود. لذا سرعت سایت هایی که با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ساخته شده باشند، از سایت های وردپرسی بیشتر است.

 

 

امنیت بالا:

یک برنامه نویس حرفه ای که سیستم مدیریت محتوای اختصاصی با استفاده از برنامه نویسی برای یک سایت ایجاد می کند، امنیت سایت را ارتقا می دهد و با استفاده از تست نفوذ سایت میتواند روزنه های امنیتی را پیدا کند و همیشه در جهت بهبود سایت از نظر امنیت، سایت را ارتقا دهد.

 

 

خلاقیت و توسعه:

وقتی که سیستم مدیریت محتوای اختصاصی داشته باشیم، همیشه می توان با استفاده از کدنویسی، ابزار و امکانات بیشتری به سایت اضافه کرد و راه برای توسعه بسته نیست. به عبارت دیگر، وردپرس به دلیل حاضر و آماده کردن همه قالب بندی ها، راه را برای توسعه محدود می کند. در نتیجه باعث می شود که گاهی کارفرما باید از خواسته خود صرف نظر یا حداقل تجدید نظر کند.

 

طراحی سایت اختصاصی تارنماگستر

 

هزینه نگهداری معقول:

در روش دوم طراحی سایت، باید کمی صبور باشیم ولی دیگر از هزینه های افزودن پلاگین یا پوسته های پیشرفته وردپرس در صورت تغییر خبری نیست. بلکه این امر با توسعه یافتن سایت توسط برنامه نویس حرفه ای امکان پذیر می باشد. لازم به ذکر است که گاهی در وردپرس با تغییر پوسته، ظاهر سایت به هم می ریزد. دلیل این موضوع، متفاوت بودن قالب های وردپرس می باشد.

نتیجه: در صورتی که می خواهید یکی از رهبران تأثیرگذار بر بازار و صنف خود باشید، بهتر است به جای استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس، برای کاهش ریسک و افزایش امنیت سایت مربوط به کسب و کار خود، با شرکتی معتبر با برنامه نویس های حرفه ای جهت طراحی یا ارتقای سایت کسب و کار خود اقدام کنید.

شرکت نوآوران تارنماگستر، در سال 1390، با هدف تولید و ارائه بهترین خدمات در حوزۀ موبایل و وب پایه گذاری شد. این شرکت تاکنون بیش از 500 پروژه نرم افزاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. درونمایۀ سازمانی تارنما گستر، در کنار رضایتمندی، خشنودی مشتریان خود است که مهم ترین سرمایه و موفقیت این شرکت به شمار می آید و همواره در این مسیر، تمام اهتمام خود را به کار بسته است؛ چرا که از نگاه تارنماگستر، طلایه داری در سایۀ خشنودی مشتریان، نهفته است!

 

 

جهت دریافت مشاوره طراحی سایت با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید

 

     

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha