استفاده از کنسول سرچ گوگل، کنسول سرچ گوگل چیست؟ استفاده و نصب کنسول سرچ گوگل، گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول گوگل، خواندن اطلاعات داشبورد

 

استفاده از کنسول سرچ گوگل :

 

در گذشته به اسم " Google Webmaster Tools “شناخته می شد که در گذر زمان این پلتفرم دچار تغییرات بسیاری شده است. این پلتفرم یک دارایی ارزشمند برای طراحان، متخصصین سئو، دارندگان بیزینس، متخصصین دیجیتال مارکتینگ و حتی برنامه نویسان اپلیکیشن حساب می شود.
افرادی که از کنسول سرچ گوگل استفاده می کنند، اطلاع دارند که چرا این ابزار به شدت در صنعت مورد توجه قرار گرفته است.
ما در این مقاله سعی داریم با مفاهیم این ابزار و نحوه استفاده کنسول سرچ گوگل آشنا شویم. اگر تا به حال اسم این کنسول به گوش شما نخورده است در اینجا موارد رو بررسی و به شما عزیزان انتقال می دهیم.

 

 

سرچ کنسول گوگل | سئو سایت | شرکت تارنما گستر

 

کنسول سرچ گوگل چیست؟

 

کنسول سرچ گوگل یکی از ابزار های رایگان برای کسب اطلاعات وب سایت شما و کسانی که از آن استفاده می کنند، است. این سرویس می تواند نیازهای شما را پاسخ دهد و با یک گزارش دهی مناسب، در آمار و عملکرد شما موثر واقع گردد.

 

 

کنسول سرچ گوگل می تواند پاسخ سوال های زیر را به شما بدهد :

 

  • چه تعداد افراد روزانه سایت من را بازدید می کنند؟

  • چگونه وب سایت من را پیدا می کنند؟

  • کدام صفحات سایت در بین بازدیدکنندگان معروف تر است ؟

  • از طریق موبایل و یا دسکتاپ وارد صفحات سایت می شوند ؟

  • آیا در صفحات من ارور خاصی وجود دارد ؟

 

 

چرا دانستن این موارد امری ضروری است ؟

 

داشتن ترافیک طبیعی در محیط آنلاین دارایی ارزشمندی حساب می شود. سرچ کنسول گوگل به شما کمک می کند تا مشکلات خود را برطرف کنید، آماری دقیق از سایت داشته باشید و در نهایت به شما عزیزان کمک می کند که سایت شما در جایگاه بهتری از صفحات گوگل قرار بگیرد.

 

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

خدمات سئو سایت

 

 

استفاده و نصب کنسول سرچ گوگل

 

لازم به ذکر است که بدانید شما فقط قادر به بررسی عملکرد سایت خود هستید. وقتی که دارید کارهای نصب و راه اندازی را انجام می دهید، باید مالکیت سایت خود را ثبت کنید.

زمانی که اکانت سرچ کنسول گوگل برای شما آماده شد، باید آن را به وب سایت خود لینک کنید. در سمت چپ منو، دکمه ای به نام " Add Property " را مشاهده خواهید کرد.
زمانی که نام وب سایت خود را وارد کردید، پیامی را برای مراحل تاییدیه دریافت می کنید.

 



خوشبختانه از چند روش زیر می توانید تاییدیه را تکمیل کنید:

  • آپلود فایل Html در قسمت روت سایت

  • وصل شدن به گوگل تگ منیجر و حساب کاربری گوگل آنالیتیکس

  • ادیت کردن تنظیمات DNS

 

 

گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول گوگل !؟

 

از آنجایی که ما مواردی رو درباره کنسول سرچ گوگل برای شما عزیزان توضیح داده ایم، ممکن است به این سوال برسید که با وجود ابزار قدرتمندی مانند گوگل آنالیتیکس چه احتیاجی به کنسول سرچ گوگل است؟
گوگل آنالیتیکس یک ابزار قدرتمند برای فهمیدن چگونگی ورود افراد به سایت شما است. شما می توانید از موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان خود مطلع شوید و مدت زمان گشتن این افراد در سایت خود را به دست آورید. با توجه به این ویژگی ها گاهی نیاز شما بالاتر از این موارد است و کفایت نمی کند.
کنسول سرچ گوگل چند قدم جلوتر بوده و می تواند از مواردی مانند malware ها و یا مشکلات امنیتی سایت شما جلوگیری کند. آمار دقیق تری از کلیدواژه ها و عملکرد شما ارائه می دهد و در نهایت با ویژگی های بیشتری به خروجی سایت شما کمک رسانی می کند.

پیشنهاد ما به شما عزیزان، استفاده همزمان از هردوی این ابزارهای قدرتمند است. با توجه به لینک کردن اکانت ها و آنالیز کردن خروجی آنها، می توانید به درکی درست از نحوه صحیح عملکرد سایت خود برسید.

 

 

خواندن اطلاعات داشبورد:


بعد از ساخت یک اکانت، اولین چیزی که مشاهده می کنید داشبورد است. به محض آنکه تاییدیه اکانت شما انجام شد (ممکن است چند ساعتی زمان ببرد)، شما این شانس را دارید که متوجه شوید گوگل از سایت شما چه آماری را کسب می کند.
بعلاوه آمار کلیدواژه ها و ترافیک ورودی به سایت شما، می توانید از لینک های ورودی به سایتتان مطلع شوید، ارورهای موجود را به دست آوردید و بفهمید کدام یکی از صفحات سایت شما به صورت شاخص (index) تایید شده است.
به شدت تاکید می شود که از داشبورد خود استفاده کنید و سعی کنید اکثر مواقع گزارش های مربوط به سایت خود را چک کنید. با داشتن یک برنامه ریزی مناسب و تیمی متعهد می توانید موارد مربوط به پیشرفت سایت خود را بررسی کنید و از یک جایگاه عالی در صفحات گوگل برخوردار شوید.

 

سرچ کنسول گوگل | سئو سایت

 

پیشرفت های اولیه:

 

گاهی قبل از استفاده از کنسول سرچ گوگل، می توانید از مواردی برای بهینه سازی و عملکرد بهتر سایت خود استفاده کنید.

 

 

Add a Sitemap _

 

در ابتدا، استفاده از sitemap بسیار ارزشمند و کارآمد است. Sitemap به گوگل کمک می کند که موقعیت وب سایت شما را به درستی شناسایی کند. با توجه به اطلاعات ما، گوگل به صفحات به صورت جداگانه رتبه می دهد و در نهایت حسی کلی از این سلسله مراتب را به شما گزارش می دهد.
استفاده از Sitemap یک امر اجباری نیست و سایت شما به خاطر نداشتن Sitemap جریمه نخواهد شد. اگرچه اشکالی در قبول کردن آن به صورت اجباری وجود ندارد و بسیار به شما عزیزان کمک خواهد کرد.
Sitemap ها دارای محتوای ارزشمند، ویدئوها و تصاویری هستند که به شدت به گوگل برای آنالیز کردن درست سایت شما کمک خواهند کرد.
برای سایت های جدید و یا سایت های بزرگ که دارای لینک های بسیار هستند، استفاده از یک Sitemap مناسب می تواند هر سردرگمی را از بین ببرد.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید:

 

طراحی سایت

 

_ استفاده از Coverage  (پوشش)، امری حیاتی برای مشخص کردن ( index ) صفحات شما است.

 

شما با استفاده از Coverage می توانید مشخص کنید که کدام صفحه شما توسط گوگل index شود و کدام صفحات index نشوند.
اگر به قسمت coverage در کنسول سرچ گوگل بروید، می توانید مشاهده کنید که صفحات شما به چهار دسته بندی اصلی تقسیم می شود.

 

 

دسته بندی صفحات اصلی:

 

  • صفحات معتبر (Valid)

  • صفحات معتبر همراه با هشدار (Valid with Warnings)

  • صفحات دارای ارور (Pages with an Error)

  • صفحات تحریم شده (Excluded)

 

 

چگونه از دسترسی موتورهای جستجوگر به صفحات خاص جلوگیری کنیم؟


مهمترین هدف شما جلوگیری و از بین بردن هشدارها و ارورها در صفحات وب سایتتان است. 

در فاز بعدی، صفحات باید بین دو قسمت معتبر و تحریم شده (Valid and Excluded) قرار بگیرند. این امر به شما بستگی دارد که کدام صفحاتتان از طرف گوگل index شود و کدام صفحات نادیده گرفته شود. با استفاده از فایل Robots.txt می توانید از دسترسی موتورهای جستجوگر به صفحات خاص خود جلوگیری کنید.

زمانی که این فایل در سایت شما جای گرفت، خزنده ی گوگل (The web crawler) می تواند تشخیص دهد که به کدام صفحات توجه کند و کدام صفحات را نادیده بگیرد.
برای عدم دسترسی و توجه، این crawler دارای ویژگی های مناسبی است که به صفحاتی که شما نمی خواهید، توجه نمی کند. لازم به ذکر است که crawler هایی با اعتبار پایین تر، خیلی به این دستور العمل ها توجه نمی کنند.
خوشبختانه کنسول سرچ گوگل دارای یک Robots.txt تستی است که به شما اجازه می دهد تغییرات را ارزیابی کنید و تاثیر آن را مشاهده فرمایید.
زمانی که شما " Submit Live Version " رو کلیک کنید، می توانید تغییرات را به گوگل اطلاع رسانی کنید.

 

 

Fetch as Google


بعد از انجام دادن تغییرات لازم و تولید محتوا مناسب برای سایت خود، باید مطمئن شوید که این صفحات Index می شوند. برای این امر باید Title Tags ها را در صفحات سایت خود آپدیت کنید و تغییرات و پیگیری های گفته شده را انجام دهید.

در سرچ کنسول گوگل، قسمت "Crawl" رو انتخاب کنید و سپس به قسمت "Fetch as Google" بروید. اگر تغییرات را در همه ی صفحات اعمال کرده اید، باکس URL رو خالی بگذارید، در غیر این صورت URL مورد نظر رو برای Index شدن در آن قسمت وارد کنید.
قسمت "Fetch and Render" را انتخاب کرده و سپس "Submit to Index" انتخاب شود. بعد از چند دقیقه مرحله indexing کامل می شود و وب سایت شما برای ربات های Google آپدیت می شود.

 

 

ارورهای موجود در سایت:

 

شما می توانید منتظر بمانید تا فردی با وب سایت شما کار کند و ارورهای موجود را به شما اطلاع رسانی کند. پیشنهاد ما این است که در ابتدای کار از کیفیت قسمت های مختلف سایت مطلع شوید و سپس شروع به کار کنید.
برای این امر شما می توانید به داشبورد خود بروید و "Crawl Errors" رو انتخاب کنید. اگر اروری مشاهده شود، شما می توانید با کلیک بر روی آن، اطلاعاتش را به دست آورید. می توانید تداخل این ارورها و تاثیراتشان را بر روی سایت مشاهده کنید و گزارشی کامل از ارورهای موجود در وب سایت خود به دست آورید.

اگر کنسول سرچ گوگل را برای شرکت دیگری بررسی می کنید، از ارورها اسکرین شات گرفته و برای کسی که وظیفه درست کردن این موارد را دارد، بفرستید.
 با توجه به این اطلاعات، تیم فنی می توانند به سرعت موضوع را پیگیری کنند.
استفاده از این روش بسیار بهتر از این است که بازدیدکنندگان و یا مشتریان، شما را از ارورها و باگ های موجود در سایت خود مطلع سازند.

 

 

لینک ها:


گزارش به دست آمده از لینک ها برای شما بسیار با ارزش است. با استفاده از این گزارش شما می توانید بفهمید که چه کسانی به شما لینک داده اند، چه چیزی گفته اند و این قضیه چه تاثیری بر روی SEO سایت شما می گذارد.
با توجه به اینکه لینک های داخلی، از یک صفحه به صفحات دیگر سایت خودتان هستند، لینک های خارجی به محتوای شما در سایت های دیگر اشاره می کنند و باعث می شوند که ترافیک بیشتری به سمت سایت شما هدایت شود.
با استفاده از لینک های داخلی، هر صفحه ای که از صفحه ی دیگر سایتتان لینک شده است به گوگل پیغامی را می فرستد که این صفحه بسیار مهم است. اگر هر صفحه ای از سایتتان به صفحه "About" و یا "Contact" لینک دهد، گوگل اهمیت آن را به دست می آورد و رتبه ی بالاتری به این صفحه می دهد.

لینک های خارجی که با نام "Backlinks" نیز شناخته می شوند، در خارج از سایت شما قرار می گیرند و کنترل آنها سخت تر است. استفاده از بک لینک ها یکی از بهترین روش ها برای بالا رفتن رتبه شما در گوگل است. وقتی که وب سایت های معتبر به سایت شما لینک می دهند، گوگل رتبه سایت شما را افزایش می بخشد. این امر ترافیک سایت شما را بالا می برد و از نگاه گوگل دارای اعتبار می گردد.

در نهایت کنسول سرچ گوگل مانند یک همکار بسیار ماهر در کنار شما قرار می گیرد و مشکلات شما را به صورت دقیق افزایش می بخشد. با استفاده از کنسول سرچ گوگل به راحتی می توانید ارورهای موجود در وب سایت خود را از بین ببرید و به رتبه ای بهتر و جایگاهی مناسب دسترسی پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی گوگل آنالیتیکس می توانید با شرکت دانش بنیان تارنماگستر تماس بگیرید.
 

 

 

 

  برای کسب اطلاعات در زمینه ی گوگل آنالیتیکس می توانید با شرکت دانش بنیان تارنما گستر تماس بگیرید

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha