UI-UX

خود را در یک رستوران تصور کنید، رفتار پرسنل بسیار محترمانه و فضای رستوران، نوری چشم نواز وچیدمانی زیبا دارد، شما شروع به خوردن غذایی که با ذوق و سلیقه در بشقاب چیده شده است می کنید، شما تا به این لحظه از UI یا همان User Interface Design رستوران لذت برده اید، بنابراین هرچه به ظاهر مربوط است همان UI است، حال شما غذای تزیین شده و خوش آب و رنگ را خوردید و غذا، بد طمع و ناخوشایندی بود، این را تجربه کاربری یا همان UX  می نامیم ، تجربه شما از خوردن آن غذا تجربه ناخوشایندی بود و شما خیلی زود میز خود را با نارحتی ترک کردید و دیگر هرگز به آن رستوران بر نمی گردید، حال گمان کنید همان ابتدا وارد رستوران می شدید از ظاهر رستوران  و رفتار  پرسنل خوشتان نمی آمد، طبیعتا همان ابتدا رستوران را ترک می کردید، در این مثال تلاش کردیم تا اهمیت بسیار مبحث UI , UX  را با شما در میان بگذاریم، یعنی اگر شما UI سایت یا اپلیکیشنتان بد باشد، همان ابتدا مشتری هدف خود را از دست میدهید و نرخ فرار یا همان bounce rate سایت شما افزایش میابد،

گرچه اگر UI طبق اصول و قواعد و با ترکیب رنگ درست چیدمان شده باشد اما UX سایت یا اپلیکیشن شما بد یا ضعیف باشد، شما باز کاربرتان را از دست میدهید چرا که آن ها در حین کار با این قبیل سایت ها یا اپلیکیشن ها زمان زیادی را برای یافتن مقصود سپری می کنند، لذا این همان تجربه تلخیست که سبب می شود کاربر دیگر به سایت شما باز نگردد.

 

تاثیر UI وUX  در دیجیتال مارکتینگ

دریافت اطلاعات با حداقل  کلیک ممکن اهمیت بسیار حائز اهمیت است. از دید مارکتینگ، لازم است اطمینان حاصل شود که کاربر در  کمترین زمان ممکن بتواند همه صفحات را ببیند و همچنین بتواند قبل از  برقراری تماس به همه سوالات در کوتاهترین زمان پاسخ دهد.

کاربر وقتی تجربه خوشایندی را در سایت یا اپلیکیشن ما خواهد داشت که حس کند طراح سایت و طراح اپلیکیشن  از نیاز های ا. آگاه بوده است.

حال به بررسی تعدادی از باید ها و نبایدها در طراحی UX  می پردازیم:

بایدها:

برای هر قسمت از صفحه باید توضیحی درباره ی هدف آن صفحه وجود داشته باشد. هم چنین وجود عکس برای دسته بندی ها و توضیحات گویا درباره ی لینک صفحات دیگر ضروری است.

استفاده از نشان های جداکننده در متون برای سهولت در خواندن و دنبال کردن مطلب

نباید ها:

فدا کردن سهولت استفاده از سایت فقط به بخاطر زیبایی سایت. ظاهر سایت اهمیت دارد ولی کارایی پایین سایت تجربه ی بازدید از سایت را خراب میکند.

عملکرد هر صفحه نباید با صفحه ی دیگر متفاوت باشد. به طور مثال، شماره تماس باید در همه ی صفحات وبسایت تکرار شود تا کاربر با استفاده از هر دستگاهی بتواند در هر زمان بتواند شماره تماس را پیدا کند.

 

 

طراحی UI

رابط کاربری یا همان UI برای تجربه ی کاربری (UX) طراحی میشود. به زبان ساده، وبسایت باید ظاهر زیبایی داشته باشد تا کاربر را راغب به استفاده از آن کند. برخی از ترفندهای طراحی رابط کاربری متناسب با دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر میباشد:

به طور کلی استفاده از تنها یک رنگ در کل سایت، سایت را کسل کننده میکند. همچنین تشخیص مطالب مختلف سایت از یکدیگر را سخت میکند. شماره های تماس در وبسایت های بازاریابی یکی از مهمترین بخش های سایت به شمار میرود به همین جهت باید رنگی کاملا متفاوت از بقیه ی بخش های سایت داشته باشد.

فونت متون باید خوانا باشد تا چشم کاربر را اذیت نکند و کاربر به دنبال کردن مطلب ادامه دهد.

استفاده از ویدیو در سایت یکی از نقاط قوت به حساب می آید. ویدیوها علاوه بر گویاتر بودن در توضیح درباره محصولات، ظاهر سایت را حرفه ای تر میکند.

 

 

 

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha